Hoppa till innehåll

Valp priser


Kippsi

Recommended Posts

Kanske inte du, men försäkrar du dina valpar mot dolda fel i 3 år ?

Vill du dessutom jobba gratis så är det väl upp till dig, eller kanske t.o.m. betala för din "hobby" så OK för min del. Jag klagar inte på det.

Kan kunderna återkomma vid problem? Eller har du inte tid med dem.

Kräver du att de skall höftledsröntga valpen vid rätt ålder ?

Tar du hand om alla problem som kan tänkas uppstå.

Hur gör du om en hund inte passar i hemmet du sålde den till ?

Låter du den bo kvar eller tar du hand om den och slussar vidare lite beroende på problemet ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Kippsi

    19

  • Jämta

    9

  • lideborg

    9

  • vakjägaren.

    6

Kanske inte du, men försäkrar du dina valpar mot dolda fel i 3 år ?

Vill du dessutom jobba gratis så är det väl upp till dig, eller kanske t.o.m. betala för din "hobby" så OK för min del. Jag klagar inte på det.

Kan kunderna återkomma vid problem? Eller har du inte tid med dem.

Kräver du att de skall höftledsröntga valpen vid rätt ålder ?

Tar du hand om alla problem som kan tänkas uppstå.

Hur gör du om en hund inte passar i hemmet du sålde den till ?

Låter du den bo kvar eller tar du hand om den och slussar vidare lite beroende på problemet ?

Valparna är givetvis doldafelförsäkrade, valpköpare ringer och vi har en mycket bra kontakt, jag har omplacerat (3) de valpar som inte "hittat rätt", sista frågan hänger jag inte med på men de som omplacerats har gått smidigt. Nu låter det ju som om jag vore perfekt vilket jag inte är men nog tar jag ansvar för mitt. Ska det handla om 12.000:- per valp så räcker det med en kull om året och man kan sluta jobba, och då är det inte en hobby utan arbete och en helt annan sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är väl ändå marknaden som styr lite också, ett för högt pris borde annars resultera i osålda valpar.

Där har du en poäng, så länge folk betalar så är inte priset för högt.........iallafall inte för dom som har pengar. Men ungdommarna då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där har du en poäng, så länge folk betalar så är inte priset för högt.........iallafall inte för dom som har pengar. Men ungdommarna då?

Ja dom har troligtvis inga pengar att köpa hund för. Självfallet finns det undantag, men är de lämpliga tt ha hund många av dem som har hund idag ?

Många har ju hund för att kunna presentera "hög ballfaktor" för sina kompisar. Ju häftigare raser, desto bättre.

Rottweiler och kamphundar i all ära, men är det lämpliga hundar till "hippa" ungdomar idag ?

Oavsett de har pengar eller ej.

Självfallet finns det seriösa ungdomar som vill ha hund för jakt eller som träningkompisar. Och som är jäkligt seriösa, men jag tror att dessa ungdomar går med i resp klubb/förening och sparar och gnetar för att få ihop sin drömhund, om de får ha dem för föräldrarna om de fortfarande bor hemma också. Många ungdomar "vill ha en hund " men tänker i förlängningen när hunden skall ut vid 22.00 och det ösregnar eller inte har pengar till mat etc. Näe du får ursäkta men jag tror inte många ungdomar är kvalificerade att ha egen hund förräns de flyttar hemifrån och då hoppas jag för hundens skull att de har ett stort hjärta och en hyfsad inkomst. Dessutom om hunden är dyrare i inköp så är den också troligtvis intressantare att vårda och värna om. Gärna utan "ballfaktorn" också.

Ang TV´n för 6000:- som inte fungerade så finns det säkert garanti på densamma. Ja iallafall mot fabrikationsfel. Annars finns alltid KO, utom för den som köper en hund av smugglare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att mellan 9-11 000 är helt ok för en renrasig valp av bra stam. Köpte ganska nyligen en Wachtel för 11 000 och har just nu jaktspringervalpar som vi säljer för 10 000....

Tycker inte att man ska stirra sig blind på inköpspriset, det är ju resten av kostnaderna som drar iväg, typ försäkring, foder, bur, kurser, bilresor, kanske inköp av lämplig hundbil mm.

Att äga hund är inte gratis.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som jägare om man kan/vill ta bort hunden om den inte blir bra så är det en jä*la skillnad på om valpen kostar 6000 eller 12000 !

För inte blir hela valpkullen eller de kommande valpkullarna "de bästa jakthundarna" bara för att priset är dubbelt så högt !

Då skulle det bli trångt på första-pris pallen.

Och på hur många kullar får man en topp hund egentligen ?

Kolla dem som har 6-8 hundar när de ena blir trötta åker de andra ut ur bilen.

Tror inte att de köper hundar för 14000 direkt.

Vill man ha en bra hund får man gå efter anlagen ! Och va säljaren tar för valpen är upp till han själv ,men som Hare´bra säger när priserna är uppe i 10-12000 eller ännu mer då är nog pengar oxå i intresse för säljarna.

Sen finns det ju hundfolk som lever med sin hund som om den vore ********* och vägrar att inse att deras hund inte är en topphund , men att den funkar men inte mer.

Och såna är svåra att diskutera med.

Känsligt ämne att prata om det här för en del har ju hunden som familjemedlem och andra har dem som jakthundar och vissa som både och.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja dom har troligtvis inga pengar att köpa hund för. Självfallet finns det undantag, men är de lämpliga tt ha hund många av dem som har hund idag ?

Många har ju hund för att kunna presentera "hög ballfaktor" för sina kompisar. Ju häftigare raser, desto bättre.

Rottweiler och kamphundar i all ära, men är det lämpliga hundar till "hippa" ungdomar idag ?

Oavsett de har pengar eller ej.

Självfallet finns det seriösa ungdomar som vill ha hund för jakt eller som träningkompisar. Och som är jäkligt seriösa, men jag tror att dessa ungdomar går med i resp klubb/förening och sparar och gnetar för att få ihop sin drömhund, om de får ha dem för föräldrarna om de fortfarande bor hemma också. Många ungdomar "vill ha en hund " men tänker i förlängningen när hunden skall ut vid 22.00 och det ösregnar eller inte har pengar till mat etc. Näe du får ursäkta men jag tror inte många ungdomar är kvalificerade att ha egen hund förräns de flyttar hemifrån och då hoppas jag för hundens skull att de har ett stort hjärta och en hyfsad inkomst. Dessutom om hunden är dyrare i inköp så är den också troligtvis intressantare att vårda och värna om. Gärna utan "ballfaktorn" också.

Ang TV´n för 6000:- som inte fungerade så finns det säkert garanti på densamma. Ja iallafall mot fabrikationsfel. Annars finns alltid KO, utom för den som köper en hund av smugglare.

Vad gäller hippa hundar har vi samma åsikt men jag pratar bara om jakthundar och det är bara stövare jag har erfarenhet av. Du har kanske rätt i att en dyrare hund vårdas annorlunda och det är skrämmande att priset gör folk lite grymmare mot en billig hund. Jag har inte råkat ut för någon med halva priset (6000:-) på valpar att dom skulle vara mindre seriösa än andra men de kanske dyker upp framöver. Ang garantin på tv:n, hur många uppfödare erbjuder en ny valp om den inte jagar till belåtenhet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som jägare om man kan/vill ta bort hunden om den inte blir bra så är det en jä*la skillnad på om valpen kostar 6000 eller 12000 !

För inte blir hela valpkullen eller de kommande valpkullarna "de bästa jakthundarna" bara för att priset är dubbelt så högt !

Då skulle det bli trångt på första-pris pallen.

Och på hur många kullar får man en topp hund egentligen ?

Kolla dem som har 6-8 hundar när de ena blir trötta åker de andra ut ur bilen.

Tror inte att de köper hundar för 14000 direkt.

Vill man ha en bra hund får man gå efter anlagen ! Och va säljaren tar för valpen är upp till han själv ,men som Hare´bra säger när priserna är uppe i 10-12000 eller ännu mer då är nog pengar oxå i intresse för säljarna.

Sen finns det ju hundfolk som lever med sin hund som om den vore ********* och vägrar att inse att deras hund inte är en topphund , men att den funkar men inte mer.

Och såna är svåra att diskutera med.

Känsligt ämne att prata om det här för en del har ju hunden som familjemedlem och andra har dem som jakthundar och vissa som både och.

Så rätt du har i din sista kommentar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så rätt du har i din sista kommentar.

Jag erbjöd en att få min tik jag behöll, som månaden efter tagit 2st förstapris på jaktprov, men han avböjde. Har fått mycket positiv kred för detta sen, det värmer mer än höga priser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska det handla om 12.000:- per valp så räcker det med en kull om året och man kan sluta jobba, och då är det inte en hobby utan arbete och en helt annan sak.

Oj, då har du inte så värst till omkostnader för ditt leverne?

Där har du en poäng, så länge folk betalar så är inte priset för högt.........iallafall inte för dom som har pengar. Men ungdommarna då?

Ja du...när jag växte upp så höll jag på med hästar. Jag hade en snäll pappa som ställde upp så gott han kunde, men att bara peka och tala om "jag vill ha" funkade inte. Det är så det är att växa upp...tufft, men man kan inte alltid få allt man vill...

Tycker att mellan 9-11 000 är helt ok för en renrasig valp av bra stam. Köpte ganska nyligen en Wachtel för 11 000 och har just nu jaktspringervalpar som vi säljer för 10 000....

Tycker inte att man ska stirra sig blind på inköpspriset, det är ju resten av kostnaderna som drar iväg, typ försäkring, foder, bur, kurser, bilresor, kanske inköp av lämplig hundbil mm.

Att äga hund är inte gratis.....

Precis...som jag påpekade tidigare i tråden..inköpspriset är det lilla sett ur vad det faktiskt kostar att ha en hund.

Ang Vakjägarens inlägg:

Okej lever man med devisen att hunden blir sjuk så skjuter jag den själv så kostar det ju inte så mycket. Man kan ju också spara in på vaccinationer osv Då är det klart att inköpspriset spelar roll. Det är dock inte ett alternativ för egen del då jag vill ha mina hundar som sällskap OCKSÅ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dessutom om hunden är dyrare i inköp så är den också troligtvis intressantare att vårda och värna om.

Ett väldigt konstigt resonemang?? enligt det så lever ju alla blandraser "sämre" liv än renrasiga då de oftast kostar betydligt mindre..

mvh en trött garou

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, då har du inte så värst till omkostnader för ditt leverne?

Ja du...när jag växte upp så höll jag på med hästar. Jag hade en snäll pappa som ställde upp så gott han kunde, men att bara peka och tala om "jag vill ha" funkade inte. Det är så det är att växa upp...tufft, men man kan inte alltid få allt man vill...

Precis...som jag påpekade tidigare i tråden..inköpspriset är det lilla sett ur vad det faktiskt kostar att ha en hund.

Ang Vakjägarens inlägg:

Okej lever man med devisen att hunden blir sjuk så skjuter jag den själv så kostar det ju inte så mycket. Man kan ju också spara in på vaccinationer osv Då är det klart att inköpspriset spelar roll. Det är dock inte ett alternativ för egen del då jag vill ha mina hundar som sällskap OCKSÅ.

Svar 1: Jag jagar mest så det hinns inte göras av med så mycket ;)

Svar 2: Är det så vi ska säga till dom yngre intresserade?? "Det är så det är att växa upp...tufft, men man kan inte alltid få allt man vill..." ???

Svar 3: Efterson omkostnaderna är dyra så ska valpen vara dyr??

Svar 4: Hur får du det till att inköpspriset inverkar på om hunden vaccineras? Omkostnaderna blir inte billigare eller dyrare om valpen är billig eller dyr, däremot får du 6000:- mer att spendera på omkostaderna på den billiga valpen och det borde väl vara bra??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svar 1: Jag jagar mest så det hinns inte göras av med så mycket ;)

Svar 2: Är det så vi ska säga till dom yngre intresserade?? "Det är så det är att växa upp...tufft, men man kan inte alltid få allt man vill..." ???

Svar 3: Efterson omkostnaderna är dyra så ska valpen vara dyr??

Svar 4: Hur får du det till att inköpspriset inverkar på om hunden vaccineras? Omkostnaderna blir inte billigare eller dyrare om valpen är billig eller dyr, däremot får du 6000:- mer att spendera på omkostaderna på den billiga valpen och det borde väl vara bra??

Det är ju jättebra att du kan lyckas leva på ca 65 tusen om året. Personligen bor jag på landet och behöver ha en bil, går ibland till läkare och tandläkare, har mina hundar försäkrade och ger dem veterinärvård då de behöver osv Jag menar bara att jag aldrig skulle klara av att leva på så lite pengar.

Jag säger bara hur det var för mig att växa upp...ville jag ha något utöver det extra till min häst så fick jag snällt jobba extra och sommarjobba. Min far och jag hade en diskussion när jag skulle byta min ponny till stor häst. Jag fastnade för en häst, pappa hade inte råd. Vi försökte ju naturligtvis pruta, men trots det så blev hästen för dyr. Varför skulle han som sålde hästen ge mig ett mycket lägre pris bara för att jag var ungdom och satsade seriöst på min hobby? Jag fick helt enkelt nöja mig med andrahandsvalet på häst.

Säger det igen, naturligtvis är det bra att det finns folk som enbart tar fram valpar för rasens bästa utan att tänka på pengar. Men ni är inte många.

Det var ju inte riktigt så jag menade att vaccination påverkar inköpspriset. Vad jag menade var att omkostnaderna blir ju mindre och det är billigare att ha hund om man lever med Vakjägarens inställning. Om man rätt och slätt skulle skjuta sin hund bara för att den inte duger fullt ut i jakten så är ju omkostnaderna mindre helt enkelt. Men vi är alla olika där...jag gillar mina hundar och de lever som sällskap OCKSÅ. För skulle jag levt efter Vakjägarens devis skulle jag få ta bort min äldre hane då han inte apporterar som han ska...duger i princip bara till eftersök...men han får gå kvar ändå för att jaghar fäst mig vid honom efter att ha haft honom i 2.5 år och idag ska vi till och med kosta på oss ett veterinärbesök trots att han är kass som jakthund...för han har druckit lite mkt vatten och luktar lite konstigt ibland...vill bara dubbelkolla att hans inre organ (njurar) funkar som de ska helt enkelt....

För att avsluta inlägget...om jag satt och valde mellan två olika valpar med lika bra stamtavla och de såldes båda med samma villkor där jag får råd och stöd från uppfödaren under hundens livstid så skulle jag ju naturligtvis välja att köpa valpen för 6000:-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju jättebra att du kan lyckas leva på ca 65 tusen om året. Personligen bor jag på landet och behöver ha en bil, går ibland till läkare och tandläkare, har mina hundar försäkrade och ger dem veterinärvård då de behöver osv Jag menar bara att jag aldrig skulle klara av att leva på så lite pengar.

Jag säger bara hur det var för mig att växa upp...ville jag ha något utöver det extra till min häst så fick jag snällt jobba extra och sommarjobba. Min far och jag hade en diskussion när jag skulle byta min ponny till stor häst. Jag fastnade för en häst, pappa hade inte råd. Vi försökte ju naturligtvis pruta, men trots det så blev hästen för dyr. Varför skulle han som sålde hästen ge mig ett mycket lägre pris bara för att jag var ungdom och satsade seriöst på min hobby? Jag fick helt enkelt nöja mig med andrahandsvalet på häst.

Säger det igen, naturligtvis är det bra att det finns folk som enbart tar fram valpar för rasens bästa utan att tänka på pengar. Men ni är inte många.

Det var ju inte riktigt så jag menade att vaccination påverkar inköpspriset. Vad jag menade var att omkostnaderna blir ju mindre och det är billigare att ha hund om man lever med Vakjägarens inställning. Om man rätt och slätt skulle skjuta sin hund bara för att den inte duger fullt ut i jakten så är ju omkostnaderna mindre helt enkelt. Men vi är alla olika där...jag gillar mina hundar och de lever som sällskap OCKSÅ. För skulle jag levt efter Vakjägarens devis skulle jag få ta bort min äldre hane då han inte apporterar som han ska...duger i princip bara till eftersök...men han får gå kvar ändå för att jaghar fäst mig vid honom efter att ha haft honom i 2.5 år och idag ska vi till och med kosta på oss ett veterinärbesök trots att han är kass som jakthund...för han har druckit lite mkt vatten och luktar lite konstigt ibland...vill bara dubbelkolla att hans inre organ (njurar) funkar som de ska helt enkelt....

För att avsluta inlägget...om jag satt och valde mellan två olika valpar med lika bra stamtavla och de såldes båda med samma villkor där jag får råd och stöd från uppfödaren under hundens livstid så skulle jag ju naturligtvis välja att köpa valpen för 6000:-

Du avslutar inlägget utmärkt, det är detta jag menar. Bara för att man inte gör storkovan behöver man inte vara oseriös. Jag uppmanar alla valpköpare att kolla upp uppfödaren, stam, meriter och framför allt bredden på kullen av föräldradjuren. Jag talar ogärna om priset på mina valpar med köparen i början för jag vill inte att man köper valp för att den är billig, köparen ska vara riktigt intresserade av hästamningen och tro på den för att den ska få rätt chans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

. För skulle jag levt efter Vakjägarens devis skulle jag få ta bort min äldre hane då han inte apporterar som han ska...duger i princip bara till eftersök...men han får gå kvar ändå för att jaghar fäst mig vid honom efter att ha haft honom i 2.5 år och idag ska vi till och med kosta på oss ett veterinärbesök trots att han är kass som jakthund...

Kan nämna lite om mina hundar , så du vet.

En JR-terrier som är 8år.

Hade tänkt att ha han till grytjakt men han blev mkt sönderbiten som valp. Och grytjakten blev lidandes däremot så visade han sig kunna apportera fågel utan jag övat han på det.

Tänkte ta bort han för att få en hund att kunna jaga med , men vårt barn tyckte om hunden så mkt så han fick va kvar.

Nu går han i gryt igen.

En tax tik som snart är 3 år.

Jaga perfekt när hon va 8mån. Andra året jagade hon bara sämre å sämre. Likadant i år men sista veckan hade hon några fina drev över 1&2 timmar. Det va hennes biljett till nästa säsång ! Barnen älskar henne och jag behöver henne till eftersök ibland.

Kommer inte taxen igång bra nu i höst så får hon byta hem eller nått.

Vill man få ut mkt jakt själv så kan man inte vänta på dåliga hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nämna lite om mina hundar , så du vet.

En JR-terrier som är 8år.

Hade tänkt att ha han till grytjakt men han blev mkt sönderbiten som valp. Och grytjakten blev lidandes däremot så visade han sig kunna apportera fågel utan jag övat han på det.

Tänkte ta bort han för att få en hund att kunna jaga med , men vårt barn tyckte om hunden så mkt så han fick va kvar.

Nu går han i gryt igen.

En tax tik som snart är 3 år.

Jaga perfekt när hon va 8mån. Andra året jagade hon bara sämre å sämre. Likadant i år men sista veckan hade hon några fina drev över 1&2 timmar. Det va hennes biljett till nästa säsång ! Barnen älskar henne och jag behöver henne till eftersök ibland.

Kommer inte taxen igång bra nu i höst så får hon byta hem eller nått.

Vill man få ut mkt jakt själv så kan man inte vänta på dåliga hundar.

Jag gillar din inställning Vakjägaren!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla dem som har 6-8 hundar när de ena blir trötta åker de andra ut ur bilen.

Tror inte att de köper hundar för 14000 direkt.

Vi har 10 hundar och betalar (beroende på ras) 8-14 000:- för en valp utan att tycka det är överpris eftersom vi vet vad det kostar att vara uppfödare om man nu gör allt enligt lagar och regler..

Om någon inte håller vad vi anser vara måttet; jaktligt/hälsomässigt/exteriört så blir den inte kvar här och att hitta nya hem, där hunden fungerar som ny ägare anser vara bra är inte alls svårt och de få hundar detta hänt med har utmärkta liv och nöjda ägare.

Så man kanske inte ska dra alla över en och samma kam..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man kennel så ska man ju oxå skatta för ev. vinst....så då kan ni ju ta å räkna endel

om det blir kvar så jättemånga kronor.

Visst tycker jag att det är sjukt när folk betalar 15000:- för en liten sällskapshund som man

inte kan använda till nånting alls(enligt mig)..men likafullt betalar folk dessa summor så det kanske

inte är för dyrt.Samtidigt klagar folk på att maten är för dyr och man knappt har råd att leva...så

det hela handlar om prioritering.

Jag är övertygad om att de som tar 10-15000:-/valp tjänar en liten slant...MEN...då är det

knappast inräknat resor till utställningar/tävlingar och all tid detta innebär...för skulle man räkna

timpeng på det hela så tror jag inte många skulle välja att vara uppfödare.

Om jag inte missminner mig helt så tror jag att frågan i början av tråden var vad en stövarvalp

bör kosta...och jag skulle säga att det ligger kring 6000....plusminus 1000:-.Självklart finns det

större avvikelser också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min senaste kull kostade strax under 44 500:- från parning till försäljning och det som blir "över" av de pengar valparna såldes för täcker inte på långa vägar de omkostnader som uppstår resten av året och absolut inte någon arbetstid.

En kennel som drivs på rätt sätt är inte helt olikt vilket företag som helst i fråga om hur utgifter och inkomster räknas, men driver man den "svart" utan att deklarera och skatta för pengarna och inte tar med i beräkningarna vad företaget (hundarna i kenneln) kostar att driva så anser man nog att man går med vinst på en valpkull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som jägare om man kan/vill ta bort hunden om den inte blir bra så är det en jä*la skillnad på om valpen kostar 6000 eller 12000 !

Detta tolkade jag som att du sköt de hundar som inte dög till jakt. Det är skillnad på att skjuta hunden eller hitta ett nytt hem till den...anser jag. I det nya hemmet kan den fylla en annan uppgift. Jag var på väg att omplacera min hane, till Tullen där han skulle utbildas till narkotikahund. Men då jag inte har huset fullt med hundar (än ;) ) så fick han lov att gå kvar som eftersökshund då han löser den uppgiften finfint.

Har man kennel så ska man ju oxå skatta för ev. vinst....så då kan ni ju ta å räkna endel

om det blir kvar så jättemånga kronor.

Nu är ju inte jag uppfödare och har inte så jättegod koll på regler, men måste man inte efter två kullar registrera kennelnamn?

Och blir det inte per automatik så att man ska ta upp vinsten i deklarationen? Iofs om man säljer hundar med målsättningen att det är ens hobby och man knappt gör någon vinst så torde det ju inte vara något problem då man faktiskt får tjäna upp till 30000 på sin hobby...om jag inte missminner mig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag uppfödare och har inte så jättegod koll på regler, men måste man inte efter två kullar registrera kennelnamn?

Och blir det inte per automatik så att man ska ta upp vinsten i deklarationen? Iofs om man säljer hundar med målsättningen att det är ens hobby och man knappt gör någon vinst så torde det ju inte vara något problem då man faktiskt får tjäna upp till 30000 på sin hobby...om jag inte missminner mig...

Ett FCI-reggat kennelnamn innebär inte att man per automatik blir skattskyldig och att man innan det skaffades är skattebefriad. Uppfödare är man från kull 1 och även om omsättningen (inte vinsten alltså..) inte överstiger 30 000, så ska det tas upp i deklarationen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag trodde med andra ord. Jo att all vinst ska tas upp i deklarationen förstod jag, men har man verksamhet inom annat område så har jag förstått att man kan tjäna upp till 30tusen på sin hobby innan man behöver registrera firma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har 10 hundar och betalar (beroende på ras) 8-14 000:- för en valp utan att tycka det är överpris eftersom vi vet vad det kostar att vara uppfödare om man nu gör allt enligt lagar och regler..

Så man kanske inte ska dra alla över en och samma kam..

Men är inte du lite mer åt hundfolket än åt jakthållet ? ;)

Absolut inte , det finns alltid nått undantag.

Jag är övertygad om att de som tar 10-15000:-/valp tjänar en liten slant...MEN...då är det

knappast inräknat resor till utställningar/tävlingar och all tid detta innebär...för skulle man räkna

timpeng på det hela så tror jag inte många skulle välja att vara uppfödare.

Men som precis med skyttet , får inte en hobby kosta lite. Man är ju inte tvungen att starta 21ggr på prov varje år om man inte finner nån nytta med det. En duktig jakthunds valpar säljer sig självt ofta innan kullen är född.

Min senaste kull kostade strax under 44 500:- från parning till försäljning och det som blir "över" av de pengar valparna såldes för täcker inte på långa vägar de omkostnader som uppstår resten av året och absolut inte någon arbetstid.

En kennel som drivs på rätt sätt är inte helt olikt vilket företag som helst i fråga om hur utgifter och inkomster räknas, men driver man den "svart" utan att deklarera och skatta för pengarna och inte tar med i beräkningarna vad företaget (hundarna i kenneln) kostar att driva så anser man nog att man går med vinst på en valpkull.

Och åter igen så lyser ekonomin igenom !

Varför skaffa valpar om det är så dyrt ?

Arbetstid ? Va det inte en hobby ?

Mvh...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hobbydeklaration.

http://www.skatteverket.se/download/18.383...00092/34408.pdf

---------------------------------------------

Rent allmänt

Eftersom jag är uppfödare av jakthundar och jagar, så får jag nog räknas som både som jägare och hundmänniska.

Vakjägaren: Varför föda upp "vitt" menar du alltså?

Att föda upp hundar är inget man gör för att tjäna pengar och bli "rik", det är då ett som är säkert. Man gör det för att man har ett brinnande intresse av att bevara och utveckla en ras. De som gör det för pengar enbart, är rätt lätta att hitta åt och det brukar bita dem i rumpan till slut, eftersom de inte är intresserad av att försöka förbättra och utveckla rasen. Deras motivation och intresse är att producera så många valpar som det bara går, oavsett vad hundarna presterat eller om de ens är lämpliga som avelshundar.

Det är väl tur för övriga som vill köpa hund att det finns de som är så "korkade" att de år efter år stretar på utan att ha "lön för mödan" för att få fram bra hundar åt er övriga??

Varför ska jag hymla över att det kostar att producerar valpar eller att kenneln i sig kostar mer än vad den får in på valpförsäljning? Jag gör inte detta för att bli rik som kanske vissa andra gör, men jag skänker heller inte bort resultatet av allt jobb jag lagt ner för hur lågt pris som helst. Varför skulle jag göra det?

Är inte valpköpare villig att betala lite för att köpa en hund som har mkt goda förutsättningar att bli riktigt bra från en uppfödare som lägger ner mkt tid och pengar på hundarna som det avlas på och på valparna som föds, så kan de ju med fördel vända sig till "Kalle i svängen" som tagit en kull på sin helt omeriterade tik och grannens hane och som garanterat inte skattar för uppfödningen och därmed kan hålla sig på några tusenlappar billigare i pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...