Hoppa till innehåll

Fortsättningsövningar för gevärskyttar


Henrik

Recommended Posts

Här på sidan har vi under en längre tid varit några skyttar som intresserat sig för skytte på lite längre håll och som försökt förbättra vår träffsäkerhet på olika sätt. Ett led i detta har naturligtvis våran månadscup varit, där vi får anledning att träna på skytte på upp till 300m. Den nyligen lanserade månadsträffen är också ett försök att kombinera en rolig tävling med lite tankeverksamhet.

Med det menar jag att jakten (och för den delen det mesta skyttet) handlar om att träffa med första skottet, det är en viktig princip men det finns i vart fall enligt mitt sätt att se det fler viktiga principer som det kan vara mödan värt att fundera lite grann över. Jag har därför satt ihop några övningar som skulle kunna vara ett bra träningspass för den som vill utveckla skyttet lite grann. Att de sedan möjligen skulle kunna vara underlag för en ny tävling är något som vi tillsammans får utvärdera under resans gång.

Här kommer tavlorna i PDF form för den som vill testa dem

Advanced_markmanship.pdf

För enkelhetetens och pedagogikens skull har jag valt att visa tavlorna en och en i jpg format

Övning 1&2

CBS_Tidspress.jpg

CBS/Tidspress

Detta är den första övningen som är uppdelad i två moment. Du börjar med att skjuta ett skott mot den översta cirkeln, detta för att verifiera att du och ditt vapen sätter den första smällen för dagen där den hör hemma B) Vapnet skall bara vara laddat med ett skott i detta läge och de resterande 4 skotten som skall skjutas mot denna A4 skall ligga på ett bord/ryggsäck/ marken ett par meter bakom skytten. När skytten skjutit det första skotten börjar tidtagningen och skytten skall skjuta de kommande fyra skotten inom 2 min mot den undre cirkeln. Bössan laddas bara med ett skott i taget vilket innebär att du som skytt skall hämta skotten ett och ett för att träna på att dels inta den korrekta skjutställningen men också på att komma till skott så snabbt som möjligt.

Dessa två övningar i kombination ger väldigt mycket , för det första åskådliggör de var dagens första skott träffar viulket givetvis ganska ofta är det enda skott som egentligen är relevant. Sedan hjälper de oss att få en bra känsla för vår skjutställning och det syns ganska snabbt på tavlan om du hamnar fel. Att lägga in en tidspress är alltid nyttigt eftersom vi aldrig vet hur länge viltet tänker vara behjälpligt med att stå still och exponera sig i bredsida.

Övning 3

KYL.jpg

Känn dina begränsningar

Jag har sagt det många gånger förr, grunden till allt etiskt skytte är att man känner sina begränsningar och agerar därefter. Att chansa med ett skott som "kanske" träffar hör inte hemma i en ansvarstagande jägares sinne. det är alltså viktigt att vi tar reda på var gränsen för vår egen förmåga går och sedan anpassar vårt skytte efter det.

I övningen ovan så börjar du med det största målet och skjuter sedan så många mål som du är säker på att du klarar av, om du skulle bomma ett mål så innebär det att du får noll poäng på hela den övningen. Det gällert alltså att sluta när man är på topp :D

Övning 4

Gisslan.jpg

Go eller No Go?

Ibland så hamnar vi i situationer där en liten miss som hamnar på fel ställe är värre än vad en helbom är. Alla vill vi undvika skadskjutningar men ibland kan marginalerna bli väldigt små. Det kan handla om halsskott eller för den delen om lungskott på lite längre håll, att missa lite grann är då mycket sämre än att bomma hela målet.

För dem situationerna har jag gjort några mål där det gäller att träffa inom de gråa fälten på respektive mål men där en träff i de svarta fälten bestraffas mycket mer än bara med noll poäng.

Övning 5

Identifiering.jpg

Identifiera ditt mål

Tanken bakom denna övning är att det skall handla om att identifiera målet så att man skjuter på rätt mål, det kan handla om att inte skjuta fällbocken eller att skjuta rätt djur över huvud taget. Här skall man altså skjuta de fem första bokstäverna i sitt namn, nick eller något annat lämpligt ord.

Jag är väldigt intresserad av att fåp feedback på dessa övningar, både på övningarna som sådana men också på intresset av att skjuta på denna typen av tillämpade övningar. Är det till och med så att det finns ett intresse för att tävla under dessa former?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra Henrik!

Som du redan vet ifrån vårt samtal igår så tycker jag att dessa övningarna är underbara och otroligt lärorika!

Övningen med skadskjutningarna känns som den övningen som kommer att bli den absolut intresantaste! Detta kommer att provas så fort jag får ordning på mitt laddrum och mina vapen igen :D

Skriver ut ett antal ark direkt så man har dom B)

Tack än en gång för väldigt kriativa övningar!

En liten fråga bara: Är även "bokstavsövningen" på tid? Man kan ju klart om man vill lägga in det i övningen :)

Med vänliga hälsningar Joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du e la´ för go!!

Tycker övningen verkar mycket sund och intressant!!!

Laddar ju inte själv än och har tyvärr ammobrist för tillfället, måste komma igång med skytte träningen på allvar.

Tikkan jag köpte till jul har ju visat sig ha potential, skjuter nog bättre än mig..............

Mkt bra övning!!!

dum fråga...........har jag missat vilket avstånd vi ska skjuta på??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du e la´ för go!!

Tycker övningen verkar mycket sund och intressant!!!

Laddar ju inte själv än och har tyvärr ammobrist för tillfället, måste komma igång med skytte träningen på allvar.

Tikkan jag köpte till jul har ju visat sig ha potential, skjuter nog bättre än mig..............

Mkt bra övning!!!

dum fråga...........har jag missat vilket avstånd vi ska skjuta på??

100meter.

Du har inte missat det men jag sitter på den informationen B):D

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

100meter.

Du har inte missat det men jag sitter på den informationen B):D

MVH/Jocke

Mange takk,Tikka broder...............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

om vi skall göra en tävling av dessa övningar måste vi så klart bestämma oss för ett avstånd men så länge som det bara är några övningar avsedda att stimulera till ökad skytteträning så skjuter såklart alla på de avstånd som passar dem.

Jag har inte verifierat målens storlek och svårighetsgrad själv ännu så det kan utan tvekan vara på sin plats att fundera på om storlek, proportioner etc behöver ändras när vi har "kännt" på dem en stund.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jättekul Henrik :D

Jag måste nog utvidga min ammobudget bara för alla träningstillfällen dina övningar ger :excl:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jättekul Henrik B)

Jag måste nog utvidga min ammobudget bara för alla träningstillfällen dina övningar ger :excl:

En bra början är att skjuta med 22Lr. Tyvärr är min ammo slut o jag har nte kommit mig för att köpa ny :D

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bra början är att skjuta med 22Lr. Tyvärr är min ammo slut o jag har nte kommit mig för att köpa ny :D

/Lasse

ja jag måste helt klart fixa så att benstöden funkar på 22an, sen kan man ju panga massor för en spottstyver :excl:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom värkar ju kanon kul dom här övningarna. är utskrivna å klara så det blir till å testa dom i morgon:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

om vi skall göra en tävling av dessa övningar måste vi så klart bestämma oss för ett avstånd men så länge som det bara är några övningar avsedda att stimulera till ökad skytteträning så skjuter såklart alla på de avstånd som passar dem.

Jag har inte verifierat målens storlek och svårighetsgrad själv ännu så det kan utan tvekan vara på sin plats att fundera på om storlek, proportioner etc behöver ändras när vi har "kännt" på dem en stund.

Henrik

Du sa ju 100m till mig igår <_<

hehe :angry:

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta ser jättebra och väldigt intressant ut Henrik !

Ska bli väldigt roligt att testa detta också.

Du är en guldgruva för oss halv-taffliga skyttar ska du veta, mången tack för att du tar dig tid till detta. <_<

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pga en kroniskt dålig rygg som krånglar med jämna mellanrum så har jag varit ganska inaktiv de senaste dagarna,dock blev dessa tavlor för oemotståndliga så morgonen har tillbringats på skjutbanan :D

Sköt övning 1-3 och 4 samt månadsträffen, totalt 30 skott,allt skytte på 100m.

Övning1. CBS cirkeln blir på min skrivare 24mm vilket kändes lagom stort och skottet satt bra också.

Övning2. 4 skott med skytte enligt instruktionerna(cirkeln blir på min skrivare 29mm) vilket innebar att ammoasken stod två meter bakom min skjutmatta,vad jag kan konstatera är att jag sprider i höjdled på ett sätt jag inte riktigt känner igen vid konstant liggande skytte.

Sannolikt har jag fått små skillnader i kolvens placering mot axeln och hur hårt jag hållit den mot axeln.

Övningen som sådan var riktigt kul och bra i avseende att träna in "handgerppen".

Övning3. Riktigt rolig övning som nog är lätt att slarva på.

10p cirkeln(48mm) känns lätt och skottet där togs tämligen snabbt.

20p cirkeln((38mm) är inte heller några större problem och även det skottet tog fort.

30p cirkeln(28mm) börjar bjuda lite motstånd och kräver en skärpt skytt.

40p cirklen(19mm) är oförlåtande om du inte gör allr rätt

50p cirkeln(10mm) är mer än vad jag och min utrustning idag klarar av med säkerhet och därför icke besköts.

Är säker på att denna typen av övning är mycket lärorik för alla,om jag gjort denna med min bygelrepeter istället så hade endast 10p cirkeln beskjutits.

Alla kan skjuta dessa övningar med vad dom än har i skåpet det gäller bara att vara medveten om att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Skjuter inte vapnet tillräckligt bra på 100m så får man skjuta på 50m istället eller på det avstånd man vet att grejorna plus skytten behärskar att träffa.

Det är alltså ingen ide att skjuta denna typen av övningar med en stigastudsare kal 30-06 och en fast fontaine 4ggr och sedan klaga på att det är för svårt ;)

Övning4. Helt klar den roligaste med "go och no go målytor" B) dessutom kan jag relatera till vissa skott av mig avlossade under praktisk jag mot små vitala träffytor.

Började med målet längst upp till vänster vilket kändes som om jag hade full koll på.

Nästa mål blev cirkeln med svarta stjärnan vilken även kändes ok.

Tredje målet blev ovalen längst ner och här fick man bjuda till ordentligt för att sätta skottet.

Triangeln och stjärnan var dom klart svåraste,väldigt svårt att få en tydlig siktbild-känns som om man är för nära det svarta hela tiden och gärna tar till lite extra mot ytterkanterna.

Tyvär kan jag konstatera fast det tar emot att jag har en förmåga att skärpa till mig lite extra när det verkligen gäller att träffa "rätt" den skärpan borde man ha hela tiden!

Övning 3 och 4 tvingar mig som skytt att tänka vilket ytterligare berikar skyttet-vilken av armarna i stjärnan bör jag skjuta på och vilka ska jag absolut inte skjuta på osv.

Överlag förbannat kul skytte!!

/Micke

post-240-1235990230_thumb.jpg

post-240-1235990240_thumb.jpg

post-240-1235990250_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvär kan jag konstatera fast det tar emot att jag har en förmåga att skärpa till mig lite extra när det verkligen gäller att träffa "rätt" den skärpan borde man ha hela tiden!

Överlag förbannat kul skytte!!

/Micke

Snyggt att lyckas såpass bra både med månadsträffen och det här skyttet efter varandra! Det blir många skott att koncentrera sig för.

Håller med om skärpan, kände på månadsträffen att jag lyckades nå koncentration som jag bara upplever att jag får fram vid jaktskott annars. Bra att träna på att få fram den koncentrationen och man blir förmodligen hjälpt vid övrigt skytte sedan också.

Måste testa det här också vid tillfälle, ser kul ut!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns rtiktigt roligt med den i mina ögon fantastiska utveckling som vi haft har på jaktsnack under den senaste tiden (jag tänker givetvis på gevässkytte intresset ;) )

Under en lång tid har väldigt många skyttetrådar och då kanske framför allt långhållskytte trådar handlat om vilken bössa skall jag köpa, vilken är den bästa långhållskalibern, etc... när det kommer till att utvecklas som skytt har intresset varit svagare. till min stora glädje ser jag att den inställningen börjar ändra sig på alltfler håll vilket givetvis är det som krävs om vi skall utvecklas som skyttar. Det är nästan alltid så att det är skytten som är den svagaste länken i kedjan vilket innebär att det samtidigt är där som den största potentialen till förbättring finns.

I den andan känns det helrätt med dessa övningar av flera olika anledningar.

För det första så gäller det att hålla igång övningskyttet, vilket kräver roliga och varierade övningar. Den enkla sanningen är givetvis att det inte finns någon ersättning för ett flitigt skytte om vi skall utvecklas.

För det andra så gäller det att övningarna får oss att använda huvudet också, det är först då som de blir riktigt stimulerande. Riktigt utformade övningar handlar om att man måste behålla skärpan under hela övningspasset.

Dessutom anser jag att grunden till allt ansvarstagande jaktskytte är att vi lär känna vår egen kapacitet som skyttar och inte försöker tänja på dessa gränser under jakt. Däremot är det viktigt att övningarna ger oss något att sträva efter och det är såklart under våra träningspass som vi inte bara skall lära oss gränsen för vår kapacitet utan också försöker flytta denna gräns framåt.

Det är också bra om övningarna går att utvärdera på ett vettigt sätt, både för att vi skall kunna se och glädja oss åt våra framsteg men också för att vi skall kunna rätta till eventuella problem.

Kruxet blir då lika naturligt att det som passar den ene är på fel nivå för någon annan. Dessa övningar är avsedda att vara lite mer avancerade än de tidigare övningarna. Både för att de är lite mer komplexa och för att de ställer en del krav på utrustningen, på vissa övningar är det en hel del finlir. Känner man då att det inte funkar att skjuta dessa övningar på 100m så får man helt sonika flytta lite närmare :D

Micke, jag får gratulera till ett väldigt bra resultat! Jag tror också att du fått en del att fundera på inför kommande övningar vilket var minst lika viktigt som resultatet som sådant.

"May your aim always be true"

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Micke, jag får gratulera till ett väldigt bra resultat! Jag tror också att du fått en del att fundera på inför kommande övningar vilket var minst lika viktigt som resultatet som sådant.

"May your aim always be true"

Henrik

Thanks B)

En tanke som slagit mig appropå min tendens att tappa skärpan efter ett antal skott får mig att göra liknelser med min numera avsomnade lerduvekarriär.

Hade samma problem där efter ett antal stationer och den bästa träningen för det var konditionsträning.

Ju bättre flås jag hade desto längre höll jag skärpan under tävlingar.

Sannolikt gör det en del här med frågan är bara hur mycket...eller lite?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Thanks ;)

En tanke som slagit mig appropå min tendens att tappa skärpan efter ett antal skott får mig att göra liknelser med min numera avsomnade lerduvekarriär.

Hade samma problem där efter ett antal stationer och den bästa träningen för det var konditionsträning.

Ju bättre flås jag hade desto längre höll jag skärpan under tävlingar.

Sannolikt gör det en del här med frågan är bara hur mycket...eller lite?

/Micke

Troligtvis väldigt lite (säger jag för att jag hatar konditionsträning) B) men du kan va nåt på spåren där Mauser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem där efter ett antal stationer och den bästa träningen för det var konditionsträning.

Ju bättre flås jag hade desto längre höll jag skärpan under tävlingar.

Även de bästa schackspelarna håller sig i form av denna anledning vad jag vet.

Det är dax att vi inför Boot Camp Training på forumet oxå ;)

Tänk er Henrik som Drill Sergeant B)

drill%20sergeant.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Troligtvis väldigt lite (säger jag för att jag hatar konditionsträning) ;) men du kan va nåt på spåren där Mauser.

Det var därför jag skrev ...eller lite :o även jag hatar konditionsträning.

När det begav sig så simmade jag två ggr i veckan,det är den enda form av träning som jag kunde motivera mig till.

Löpning går bort pga ryggen och cykling...... ja jag avlade ett heligt löfte att aldrig någonsin mer gränsla en sådan djävulstingest den dagen jag muckade från lumpen och har inte suttit på någon sedan dess heller :lol:

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar din "Övning 2", Micke, alltså skotten efter CBS. Även om det är lite spriding i höjd så är du riktigt j---a tight i sidled mtp att du gick upp mellan varje skott. Imponerande! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...