Jump to content

Svenska jägarförbundet rovdjurslänen.

Recommended Posts

first_clas

vi ska ha en mångfald tro jag inte riktigt på,utan vissa djur kommer vara mer värda än andra och jag ser själv det svårt att säga man vill ha en rik mångfald i de läget..

jag ser det naturligt att vargen tar älg, ser det som onatruligt att i svenska fjällen när rödräven etablerar sig dära,Pga lite rovdjur.. Men däremot jag inte förstår hur man kan vara från alla sidor så hemska att tillåta försöks kaniner till hundar att bli tagna,för det är vad som just nu pågår..

jag bor på själv på ett ställe vars man aldrig kunnat läsa om björnar som ligger och frossar i soptunnar eller dylikt fast det finns björn bevisligen rätt nära,så varför ska jag bry mig? jag är simpel hund vän och vargar som inte jagas kommer slita hundar i stycken flera år framöver...hur många brev vi handskriver själva...

man kan linda in fina ord men tycker alla parter som får var med och förhandla är flr veka när det gäller stå upp med tramset!

Revper & First Clas-

vi har en fastlagd linje i vår syn på rovdjursstammarna. Vi arbetar stenhårt för att uppnå de målen, men målet är inte en nollvision för något av våra inhemska rovdjur. Det står er självfallet fritt att försöka påverka vår linje i den riktning ni företräder. Skulle ni lyckas med det får vi kanske en del nya medlemmar, och kanske några som är missnöjda idag och annars skulle gå ur väljer att vara kvar. Samtidigt skulle vi tappa medlemmar som ställer upp på tanken om att jakt handlar om att hållbart förvalta all inhemsk biologisk mångfald.

Vår dialog med myndigheterna i andra frågor än rovdjursfrågan skulle försvåras kraftigt jämfört med idag, när man i de flesta fall har förståelse för vår syn på rovdjuren även om man kanske inte håller med om de antal vi jobbar för. Personligen anser jag att de mål vi fastställt är en bra avvägning mellan olika jaktintressen. Vi är långt över de målen idag, och dessutom finns rovdjuren alldels för geografiskt koncentrerade. Det jobbar vi stenhårt för att komma till rätta med.

Det skall bli spännande att se hur det går med er motion!

Ja du vad ni inte fattar är att det inte bara är ORSA JVK som tycker så här...

Alla som är drabbade av den här plågan begriper det.

Men visst håll ni eran så kallade demokratiskt åsikt om vargen, men gnäll inte när det blir medlemsras.

Att påstå att SJF har fattat ett demokratiskt beslut när man förordar att det ska finnas varg, det är inte sant...

Sedan har vi ju problemet som du skriver, eran dialog med myndigheterna skulle försvåras skriver ni...

Men vad är ni en halvstatlig myndighet???? Ni ska vara våra företrädare gentemot myndigheterna ....

Det är därför som avgiften betalas för att ni ska företräda våra intressen... Inte för att ni i SJF ska köra ett eget race emot myndigheterna....

Outdoorsman

Revper,

det här börjar bli ganska tjatigt... vi kör inget "eget" race utan följer vad vår organisation bestämt efter förankring ned till varje länsförening och krets. Självfallet finns det kretsar och medlemmar som tycker att vi borde driva en hårdare rovdjurslinje, samtidigt som det finns de som tycker att vi redan lägger alltför mycket tid och resurser på rovdjuren. Alla konflikter när det gäller vildsvinsförvaltningen i södra Sverige är ett exempel på annan verksamhet som vi måste ta i, och som man från andra delar av Sverige kräver att vi prioriterar. Och fjälljakten... Och älgförvaltningen... Och skarvar och säl... Och... All vår verksamhet bygger av nödvändighet på avvägningar mellan olika viljor, liksom i vilken annan organisation som helst.

Vi företräder vår organisation gentemot myndigheter, och det gör vi på det sätt som vi bedömer för oss närmast de mål som medlemmarna genom sina förtroendevalda lagt fast. Generellt bygger vår strategi i de flesta frågor på att arbeta med lobbying på bred front. Det finns andra organisationer som arbetar på andra sätt, om man tror att det leder längre. Personligen tror jag det inte.

Vare sig man gillar det eller inte så har Sverige liksom de flesta andra länder skrivit på konventionen om biologisk mångfald liksom Bernkonventionen. Därmed har staten förbundit sig att bevara våra inhemska stora rovdjur i livskraftiga stammar. Att strida för en nollvision är därmed troligen ganska utsiktslöst, och kommer stänga många dörrar både när det gäller rovdjur och andra viktiga frågor. Vill organisationen att tjänstemännen skall göra det som kommer det dock förstås att bli så.

Jag tror det står klart för alla att du tycker att vi borde göra mer.

first_clas

vildsvinsförvaltningen, menas det med hur vi ska få bort dom från grödorna hos bönderna? eller vad för diet dom ska ha på åteln?? visst finns det viktiga saker att jobba med, men som kanske inte jag ser men ta till er kritiken och få saker att hända. jag tror vi inte ska blanda in förlorad skörd som är mycket eu bidrag inblandat(pengar) mot hundar(livsverk) vars vissa åker land och rike för att få till och sedan bli helt utlämnad när en varg tagit hunden,, så känns det idag tycker jag,,

bättre göra en sak bra istället för 28 saker mindre bra...brukar tänka så själv när man börjar med nytt prodjekt...

Edsvalla

Jag tror nog att SJF snart kommer att ändra sin inställning till vargen.

För bara den får etablera sig längre öster ut i landet, gärna så att reviren går över några större gods. Blir det så att det är det "finare" folket som blir drabbad av den så spelar det nog ingen roll om det inte finns mera vargar än i dag så kommer synen på varg bli annorlunda. För det är ju i det folktäta märlardalen som dom flesta jägare bor och inte i dom varg täta skogarna i Värmland eller Dalarna.

Salamander67

Nu är jag ju inte bosatt i Sverige, så jag borde kanske inte lägga mig i, men då debatten (och EU) också förekommer på den här sidan viken så tänker jag ändå säga mitt.

Till att börja med så tycker jag det här börjar likna pajkastning mer än en seriös debatt, och vet inte riktigt vad nytta den här tråden längre gör.

Att folk i rovdjursområdet är fly förbannad är fullt förståeligt, men samtidigt så är en nollvision knappast realistisk. Vilken organisation som helst är bunden av medlemmarnas demokratiska viljor. Högst antagligen så finns det inte särskilt många jägare som stöder vargstammens fortsatta tillväxt, men det finns antagligen många som anser att det finns andra frågor som bör drivas parallellt. Skarv, blyförbud, vildsvin, etc.

Ett utmärkt sätt att få sin röst hörd är just att motionera.

En motion om nollvisionen borde rimligtvis ge en klar bild av vad medlemmarna vill att SJF ska satsa på. Antagligen är det med tanken på det som Outdoorsman tycker det ska bli spännande att se hur det går med den. Om den får ett brett understöd så antar jag att SJF börjar driva frågan (antagligen utan nämnvärd framgång om man frågar mig).

Till dess så är det onödigt att hålla på och älta samma argument om och om igen.

Bara mina (personliga) åsikter :blink:

Ger mig in mot bättre vetande :blink:

Min bakgrund är riksjägare, sätter värde på det dom gör för ungdomen speciellt och också deras allmänt engagerade agenda lokalt. Tycker SJF, trots deras betydligt större skara av tjänstemän är osynligare och jobbar idag mer innåt än utåt vilket är tragiskt när där finns så mycket kompetens och så mycket att göra på fältet. Tillika måste man förstå att J-V Kretsarna inte är annat än en hämsko för organisationen. Men den problematiken är för dom flesta med hjärna känd men i praktiken helt omöjlig att förändra så länge som organisationen ser ut som den gör.

Med det sagt skall jag ägna några få meningar till att försvara nämnda förbund. Min subjektiva åsikt är att SJF gör vad man kan i vargfrågan, det är jäkligt lätt att skjuta ner folk när man bara ser ett fragment av arbetet nedlagt och dessutom bara reagerar när saker går i stå. Att läsa det ni skriver ger inte mycket energi till nya stortag. Vare sig vi tillhör skaran som stöder dom eller ej måste vi acceptera att dessa män och kvinnor företräder oss. Ett skifte mellan vem som skall få företräda jägarna diffar på ca 150000 medlemmar, så regimskiftet händer inte i morgon, om någonsin.

Vargfrågan är kritisk, som F_C skriver finns inget viktigare på den svenska jakt agendan idag, märk väl att det är min åsikt utan att vara drabbad av annat än strövargar ännu. Frågan ligger hos våra politiker idag, till och med där har jag lätt att förstå varför inget händer då det är avigsidan med den moderna politiken, tro mig att en risk/nytta värdering är gjord mer än en gång i denna fråga, även av denna regering. Varje gång kommer jägarna ut som offerlamm.

Edsvalla har rätt i sin analys, stammen måste sprida sig innan nåt händer. Risken är att folkaktioner i drabbade områden kommer att göra saken än värre om man inte förstår hur beslut fattas centralt. En tyst konsekvens blir också uppvigling till civil olydnad vilket inte kommer att gagna oss någonsin. SJF framstår som oerhört handlingsförlamat, men jag kan lova att just nu är man är ganska tydlig i sina åsikter uppåt, kanske uppkäftigare än vad ni här fattar och till och med vad som av vissa anses som politiskt korrekt. Huruvida det är rätt strategi vet vi först efteråt, men det är iaf ett taktikskifte.

Har tidigare läst om uppgivenheten hos SJF medarbetare här, slaget är förlorat men inte kriget som jag ser det. Man ser samma sak som jag, så mycket arbete investerat men ändå inga eller få resultat vilket är oerhört demotiverande förstås. Under tiden är stora delar av organisationen förlamad och når inte ut med det som man ändå gör bra, ett klassiskt moment 22.

Samtidigt är det en hel del "under bältet" strategi från riksjägarna. Båda känner sig pisslessa på varandra och aldrig förr har det varit så tacksamt att hacka på SJF, det är inte gentlemanna mässigt enligt mig. För mig ger varje spark åt SJF från riksjägarna i skitämnen bara dålig smak i munnen. Det underliga är att ingen tar tag saken, från någon sida? Är det enskilda individers stolthet och prestige som står i vägen för en enad front är det bara helt jävla bedrövligt i en tid som denna.

Tror det s.k allmänna uppdraget är rätt billigt att överta idag, men folk inse det finns ingen annan som kan göra det. En organisation som stöds av 10% av jaktkortslösarna är inte svaret. Inte för att man saknar stake och engagemang, för det finns så det räcker, men den politiska kompetensen finns bara hos SJF.

Tänker inte skriva att lösningen är att sluta upp bakom SJF, för det är det inte. JRF behövs för att påminna SJF om att det duger inte att att vara stor och mätt vilket jag upplevt organisationen som länge i vissa frågor, men just i vargfrågan stämmer det faktiskt inte - man gör nog allt man kan.

Missnöje och frustration eller till och med förtvivlan är lätt att känna dagar som dessa, men sveket är inte SJFs, det är politikernas.

mats_bengt

"Missnöje och frustration eller till och med förtvivlan är lätt att känna dagar som dessa, men sveket är inte SJFs, det är politikernas."

Ja jädra vad missnöjd man är första gången jag röstade blått och mest bara för att får lite ordning på jaktfrågorna. Tror inte min farfar slutat snurra i graven ännu ! Särskilt när en av företrädarna kommer från samma stad som en annan och är lika gammal tänker på den gode Eskil.

Tycker ni som strider här mot SJF ska lägga er energi och kraft mot politikerna i stället, för det är där det behövs.

\mats

Edsvalla
"Tycker ni som strider här mot SJF ska lägga er energi och kraft mot politikerna i stället, för det är där det behövs.

\mats

Helt rätt. Men den stora frågan är ju hur?

Det verkar ju inte som det spelar roll hur man rösta. Ja då är det ju genom något av förbunden det måste ske.

mats_bengt
Helt rätt. Men den stora frågan är ju hur?

Det verkar ju inte som det spelar roll hur man rösta. Ja då är det ju genom något av förbunden det måste ske.

På något sätt så borde våra 300 000 röster vara mer värda men det är ju hela tiden en jädra kohandel så visst blir man uppgiven!

\mats

Outdoorsman

Det pågår en hel del politiska turer i den här frågan för närvarande. Genom att inte bara vara högljudda och kategoriska så kan vi lättare ta en aktiv del i den processen, men detaljerna i vårt lobbyarbete avhandlar vi självfallet inte här.

Edsvalla
På något sätt så borde våra 300 000 röster vara mer värda men det är ju hela tiden en jädra kohandel så visst blir man uppgiven!

\mats

300 000 röster är mer än vad MP hade i sista valet ;) så visst borde det räknas.

Men så länge som vargstamen bara berör en så liten del av Sverige så är vi för få som har dom på våra marker :(

Stocken1969

I det stora hela är SJF en skallerorm utan huggtänder det låter dom syns sen är det inte mer. Allt detta pga politik.

Ska vi ha Jägarförbund eller Jägarfritt i dom drabbade länen?

Jag har inte jagat där på snart två år. Börjar ledsna på skitsnacket.Blir det inte ordning på torpet snart, får man väl fixa det själv.

Jag stormtrivs i jaktlaget, har under 10 års tid lärt känna många nya och trevliga människor. Men när man släppt ut hundarna på sök, och strax efter ståndskallet hör vargarna yla i området, då är det skönt att få in dom igen. Mina hundar är familjemedlemmar, och jag tar inte det att någon skadar dom. Kosta vad det kosta vill. Mina pojkar gör det dom är bra på, och jag stöttar dom till 110%. Finns dom där för mig så finns jag där för dem. Detta vet dem jag jagar med, de skulle aldrig riskera något. Jag släpper aldrig ut dom i närheten av trafikerade vägar, för att minimera risken att de blir påkörda. Men blir dom uppsökta av fel individ när dom skäller älg eller björn DÅ.

Jag blir sällan arg, men händer det en familjemedlem något kan jag gå långt. väldigt långt... Arrenden kostar pengar, till lika medlemsavgifter. :D

"Missnöje och frustration eller till och med förtvivlan är lätt att känna dagar som dessa, men sveket är inte SJFs, det är politikernas."

Ja jädra vad missnöjd man är första gången jag röstade blått och mest bara för att får lite ordning på jaktfrågorna. Tror inte min farfar slutat snurra i graven ännu ! Särskilt när en av företrädarna kommer från samma stad som en annan och är lika gammal tänker på den gode Eskil.

Tycker ni som strider här mot SJF ska lägga er energi och kraft mot politikerna i stället, för det är där det behövs.

\mats

Jag känner till din farfars politiska idiologi, en röst på den i nästa val och och hans barnbarn har jagat färdigt som han jagar idag.

Just nu känns det som inga vänner finns, tror inte det är hela bilden även om det är den officiella. Eskil är en bra man med mycket civilkurage, men även han är del av ett politiskt spel där man spelar med majoriteten eller hoppar av. Tror han gör mer nytta där han är än vilket tänkbart alternativ som helst.

mats_bengt
Jag känner till din farfars politiska idiologi, en röst på den i nästa val och och hans barnbarn har jagat färdigt som han jagar idag.

Just nu känns det som inga vänner finns, tror inte det är hela bilden även om det är den officiella. Eskil är en bra man med mycket civilkurage, men även han är del av ett politiskt spel där man spelar med majoriteten eller hoppar av. Tror han gör mer nytta där han är än vilket tänkbart alternativ som helst.

Det är nog sant att det finns sämre alternativ än Eskil drog precis i väg ett mail till honom ska bli intressant att se om han svarar!

Är man sonson till en statare så har man lite att förvalta ^_^ Men ska man vara ärlig tror jag inte ens han hade röstat på den röd-gröna röran med Mona i spetsen om han hade levat idag.

Nu är vi nog väldigt långt utanför tråden, så det är väl bäst att vi slutar här.

\mats

first_clas

som vanligt tar man bort inlägg när det gäller denna avdelning, men synd man är envis som en terrier!

en en gång säger jag hemskt som vissa antyder att vi ska låta "rätta" personer bli drabbade längre öster ut, det är ingen lösning, och att sitta och vänta är faktiskt dagsläget så nån får ta smällen och att älgar gör det är naturligt,min inte att ta hundar, varför ska man god ta att inget händer? måste ju finnas lösningar redan efter all denna tid som man får vänta... så länge man inte ser ett steg i rätt riktning hurrar jag inte, iaf även om kontors råttor upptar sin tid att svara på duma frågor här istället för nått konkret....

Outdoorsman

Firtst Clas-

vad jag kan se har det inte tagits bort några som helst inlägg i den här tråden. Vi svarar som du kanske märkt på de frågor som ställs. Om du tycker några är dumma så får det stå för dig. Genom att skälla någon för att vara kontorsråtta har du inte sett till att inlägg tas bort, utan att tråden låses så att din konstruktiva syn på hur problem skall lösas inte drunkar bland ytterligare frågor.

Hipshot
som vanligt tar man bort inlägg när det gäller denna avdelning, men synd man är envis som en terrier!

Kollat detta, finns inget borttaget öht ur denna tråd. Vart det inlägg du saknar tagit vägen vet jag inte men det är då inte raderat av någon i alla fall.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...