Hoppa till innehåll

Balkanstövare väldigt lik Finskstövare


Garou

Recommended Posts

Satt och sorterade lite bilder och tyckte den här hunden var ovanligt lik en finne.

Enligt ägaren så användes den till vildsvin och att hålla undan rävarna från gården.

Vad tycker ni liknar den e finne eller?

post-2194-1236701092_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt och sorterade lite bilder och tyckte den här hunden var ovanligt lik en finne.

Enligt ägaren så användes den till vildsvin och att hålla undan rävarna från gården.

Vad tycker ni liknar den e finne eller?

du såg den i kosovo ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är den inte mer satt än en finne?

Jag tycker mig se en soldat utan hjälm jag men jag är känd för att ha haft fel tidigare.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är den inte mer satt än en finne?

Jag tycker mig se en soldat utan hjälm jag men jag är känd för att ha haft fel tidigare.

/Christian

Mmm den e nog lite mer lågställd det har du rätt i,

huvudbonad skall man inte ha tycker jag utom när det behövs *L* o det visar på respekt att ta av den när man pratar med folk. :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tihihi

sorry för den gliringen, jag var notoriskt dålig på att bära hjälm jag med,

du hur var de där hundarna i psyket, var de mycket vakthundar eller var det mer av jakthundar.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

såg ett par i aivaliva "fel stavat som vanligt jävla yxspråk" samt sköt jag en liten vildsvins kulting för en annan

under våran lördags jakt.dyngbärgarn körde "hoppade" på en på terräng banan kostade 550euro att ersätta den :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tihihi

sorry för den gliringen, jag var notoriskt dålig på att bära hjälm jag med,

du hur var de där hundarna i psyket, var de mycket vakthundar eller var det mer av jakthundar.

/C

haha hälften av att vara i utlandsstyrkan va ju att man kunde gå klädd lite som man ville :lol:

Alla som såg ut att vara jakthundar var mkt trevliga starka i psyket o nyfikna. Dock så fanns det ju en del del vakt/herdehundar oxo.. inte lika trevliga + att dom va stoora.

Iom att jag försökte prata jakt med hundägarna o folket i bergsbyarna (bra sätt att få igång samtal :D )så fick jag reda på att nästan alla jagade svin med hundarna och även räv, då vildsvinen utgjorde ett stort hot mot deras skörd iform av majs i första hand.

Även räven ställde till stora problem då den tog hönsen samt vargen för boskapen och hundarna.

Mvh garou

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt och sorterade lite bilder och tyckte den här hunden var ovanligt lik en finne.

Enligt ägaren så användes den till vildsvin och att hålla undan rävarna från gården.

Vad tycker ni liknar den e finne eller?

Hörde du honom driva?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr

Tänkte bara att om han drev som en gud...hade vi varit säkra på att det är en finne ;)

Tror nog att det är finne i honom trots allt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara att om han drev som en gud...hade vi varit säkra på att det är en finne :D

Tror nog att det är finne i honom trots allt?

Haha Du har väl aldrig en finne hemma eller? ;)

Blev erbjuden att följa med ut på jakt dock drevjakt men våran CO tyckte inte att det skulle vara en så bra idè, tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha Du har väl aldrig en finne hemma eller? ;)

Blev erbjuden att följa med ut på jakt dock drevjakt men våran CO tyckte inte att det skulle vara en så bra idè, tyvärr.

Var det så uppenbart?? :D:D

CO ? Det låter inte som något trevligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var det så uppenbart?? :D;)

CO ? Det låter inte som något trevligt.

Njaa CO kan vara både och hemsk eller snäll beroende på vad man gjort :D

CO = Comanding Officer = beslutsfattare på Camp Victoria

mvh garou

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får nog räkna med att vi ser likheter med "våra" stövarraser med hundar nere på kontinenten iom att det är där ursprunget till "våra" finns......

//K9

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog sant som du skriver. Hämtade hem följande stycke frå Finska stövarklubben, det är bara ett utdrag men den som vill kan läsa allt kan göra det på http://www.ajokoirajarjesto.fi/swe/index.htm under register sen under stöverans historia Vet inte hur mycket som är ristat i sten, men intressant är det.

Stövarens historik

Dom första uppgifterna har hittats ungefär 4000 år f.Kr. Då beskrev egypterna den tidens hundar med ritningar. De hade hängande öron och drev villebråd skällande.

Stövarens stora andel i hundraserna hör till början i gamla världen och dess utbredning kan man beskrivas genom att dela den i fyra raskategorier beroende varifrån hundarna härstammade.

Östra gruppens raser:

· Kinesisk stövare

· Tataarin stövare, varifrån ryska stövare(=kostroma) och smålands stövare härstammar.

· Harlekiin stövare, varifrån norska dunkerstövaren härstammar.

· Östra gruppens hundar har gemensamt ett mycket tätt skall.

Syd gruppens raser

härstammar från Syd-Europa och Nord-Afrika. Gruppen är mycket gemensam och är mycket lik vinthundar

· egyptiska stövare

· italiensk stövare och tauriana stövare

Västra gruppens raser

härstammar från Frankrike, England och Schweiz

· foxhound, harrier, beagle, basset och andra franska raser, samt schweziska raser

Gemensamt åt den här gruppen är långt nedsatta och ofta skrynkliga öron

Nord gruppens raser

· tyska raser, åtminstone 7 st

· tysk och österrikisk stövare

· nord italiensk stövare

· polska och baltiska stövare

· finländska, svenska, norska och danska stövare

Den här gruppens hundar har för länge sen blandats med västra gruppens hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant o se de olika "linjerna" på drivande.

Jag undrar om en dyl vildsvinshund skulle funka i sverige och med våra jakttraditioner på vildsvin.Dom här ställer ju inte vildsvinen utan driver bara (tror jag iaf?) så det blir väl att jämställa med ett rävdrev som kan "grotta" fast sig i tätningar då o då.

Är det ngn som jagar vildsvin på liknande sätt?+

Har för mig att jag läst här tidigare om att få inhemska stövare att gå på gris.

Mvh garou

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt med lite kolleger från balkanmissioner. Själv gjorde jag Ba 08 i Bosnien. Det du fåmgat på bild liknar en Serbski Gonic men kan ha inblandning med annat. Jag är ingen expert i ämnet på deras stövare. Jag har dock 2 Posavski Gonic men Gonic är samlingsnamn på stövare i den slaviska språkgruppen, finns dock avarter där också. Det finns även Polski Gonic. Posavskin driver med skall akn ställa med skall och skall även döskälla viltet. Den skall dock jobba för att få grisen i drev och inte i ett avvaktande ståndskall. Trevliga sociala hundar med mycket arbetslust, samt mycket lättlärda. Vi få i Sverige som har hundarna har beslutat oss att inte avla för räv och hare utan bara koncentrera oss på gris, det finns mycket fina stövaraser i sverige för det ändamålet.

Har du frågor är det bara att ringa eller kan du besöka vår hemsida www.gonic.se där även mitt namn finns bland kontakterna.

Om du undrar ifall det fungerar i Sverige med hundarna så kan jag bara säga att hanen och tiken till mina är mycket välkomna på de flesta jakter, trevligt för passskyttar när dom kan höra drevet -_-

Mvh Donny

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt med lite kolleger från balkanmissioner. Själv gjorde jag Ba 08 i Bosnien. Det du fåmgat på bild liknar en Serbski Gonic men kan ha inblandning med annat. Jag är ingen expert i ämnet på deras stövare. Jag har dock 2 Posavski Gonic men Gonic är samlingsnamn på stövare i den slaviska språkgruppen, finns dock avarter där också. Det finns även Polski Gonic. Posavskin driver med skall akn ställa med skall och skall även döskälla viltet. Den skall dock jobba för att få grisen i drev och inte i ett avvaktande ståndskall. Trevliga sociala hundar med mycket arbetslust, samt mycket lättlärda. Vi få i Sverige som har hundarna har beslutat oss att inte avla för räv och hare utan bara koncentrera oss på gris, det finns mycket fina stövaraser i sverige för det ändamålet.

Har du frågor är det bara att ringa eller kan du besöka vår hemsida www.gonic.se där även mitt namn finns bland kontakterna.

Om du undrar ifall det fungerar i Sverige med hundarna så kan jag bara säga att hanen och tiken till mina är mycket välkomna på de flesta jakter, trevligt för passskyttar när dom kan höra drevet -_-

Mvh Donny

Kul med lite andra än pinkeys här *L*

Är nog rätt väg som du e inne på att inte avla mot räv o hare då det finns nog av sådana huundar.

Riktigt sugen o lyssna på ett grisdrev med dina hundar, ngt för framtiden kanske?

Mvh garou ( Ks 14 o 15)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten fundering bara.

KS14&15...

Då är man väl fortfarande pinky (!)

Yxa efter 3 (!)

kan hålla med om 3 missionsregeln men pinky e man ju bara innan cermonin ( o ev hela 1:a missionen)

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej kanske inte, ursäkta min offtopic.

Jag var själv med och begravde hundar på löpande band i närheten av Kisni'ca ja hur man nu får till stavningen.

JAg tror vi bragde närmre 250 skabbiga lösa (vilda) hundar om livet när jag var där första gången.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej kanske inte, ursäkta min offtopic.

Jag var själv med och begravde hundar på löpande band i närheten av Kisni'ca ja hur man nu får till stavningen.

JAg tror vi bragde närmre 250 skabbiga lösa (vilda" hundar om livet när jag var där första gången.

Ingen fara :lol:

Sådan hundar fanns det gott om :lol: därför va det så befriande och se fina jägarhundar uppe i bergen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...