Jump to content

Nu då?

Guest Sickboy
 Share

Recommended Posts

Guest Sickboy

har efter mycket om och men äntligen fått upp pressen.

problemet är att få ordning på laddverktygen Calibreras.

bara krut o tändhattar som saknas.

Hur exakt är vågen lee safety scale (känns som en digitalvåg e säkrare?)

Har en 308 win, har inhandlat kulor, men vet ej vilka tändhattar eller vilker krut som rekomenderas?

Synpunkter uppsakttas///

MVH/Kenna

har efter mycket om och men äntligen fått upp pressen.

problemet är att få ordning på laddverktygen Calibreras.??

bara krut o tändhattar som saknas.

Hur exakt är vågen lee safety scale (känns som en digitalvåg e säkrare?)

Sanslöst exakt, tom för känslig för att vara rolig och bara lite hoppig, enligt manualen kan den väga massan av det papper som täcks av en . på en utskrift av ett A4.

Har en 308 win, har inhandlat kulor, men vet ej vilka tändhattar eller vilker krut som rekomenderas?

Vilka kulor? Fed 210 hattar och Norma 202 är bra standard grejer, iofs om du kan få tag på vitha krut är det att föredra tror jag.

Där har du mina synpunkter.

/Christian

Synpunkter uppsakttas///

MVH/Kenna

Nog är den vågen exakt. Visst är det den där plastiga saken utan dämpning? Isf borde du investera i en rejäl våg. Körde lees våg i dryga året och kommer aldrig förlåta mig för det :)

Guest Sickboy
Nog är den vågen exakt. Visst är det den där plastiga saken utan dämpning? Isf borde du investera i en rejäl våg. Körde lees våg i dryga året och kommer aldrig förlåta mig för det :)

Nu är ju det största problemet laddutrustnings kallibrering, någon som har några tips?

Är det verktyg du undrar över?

Jag skulle föreslå Hornady, trevliga och bra verktyg till bra pris.

/C

Nu är ju det största problemet laddutrustnings kallibrering, någon som har några tips?

Du har all utrustning men vet inte hur man ställer in den?

Guest Sickboy
om du har chansen hälsa på hos någon som laddat ett tag så tjänar du in mycket kunskap snabbt.

jäkligt bra ide maddog

tackar

Finns det någon i västervik med omnejd som handladdar och vill ge lite tips samt visa hur det går till så är jag evigt tacksam.

är du intresserad att hjälpa en noob så kan du väl PM: mig.

MVH//Kenna

Ja jag skäms lite över att jag hat tummen i handen tyvärr :blush:

Det är inget att skämmas för, jag ville bara veta att det var det du frågade efter.

Om du har fått med instruktionsböcker med utrustningen så står det i dom, dock i regel på engelska vilket kanske inte så lätt jämt

Den här "Wikiboken" är väldigt bra enligt mig och nått du bör läsa, åtminstonde kapitlen som du har funderingar om

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_...%B6vningsskytte

Läs igenom dom där, och om du fortfarande har frågetecken så återkomm

Det är inget att skämmas för, jag ville bara veta att det var det du frågade efter.

Om du har fått med instruktionsböcker med utrustningen så står det i dom, dock i regel på engelska vilket kanske inte så lätt jämt

Den här "Wikiboken" är väldigt bra enligt mig och nått du bör läsa, åtminstonde kapitlen som du har funderingar om

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_...%B6vningsskytte

Läs igenom dom där, och om du fortfarande har frågetecken så återkomm

Kan bara hålla med om att wikiboken är bra..

/Lasse

Tycker verkligen du ska investera i en ny våg! Min Lee visade inte rätt, visade för lite så jag fick för mycket krut i. Detta var när jag laddade 45-70. Gick ju bra men det var nog tack vare att Marlin gör stadiga grejer ^_^

Guest Sickboy
Tycker verkligen du ska investera i en ny våg! Min Lee visade inte rätt, visade för lite så jag fick för mycket krut i. Detta var när jag laddade 45-70. Gick ju bra men det var nog tack vare att Marlin gör stadiga grejer ^_^

Ja vågen är jag lite skeptisk till.

nu är allt färdig kalibrerat och klart.

provade att pressa några blindgångare igår, provrepeterade i bösssan så kalibreringen blev helt ok.

Var ett par hylsor som vart jäkligt svår repeterade :D, tror dock att det beror på att?: köpte ett gäng engångs skjutna hylsor på tradera, som jag "råkade" blanda med mina egna engångsskjutna jaktmatch hylsor.

Kan det stämma?

Tack för alla tips å råd det behövdes/behövs verkligen.

MVH//Sjukis

Ja vågen är jag lite skeptisk till.

nu är allt färdig kalibrerat och klart.

provade att pressa några blindgångare igår, provrepeterade i bösssan så kalibreringen blev helt ok.

Var ett par hylsor som vart jäkligt svår repeterade :D, tror dock att det beror på att?: köpte ett gäng engångs skjutna hylsor på tradera, som jag "råkade" blanda med mina egna engångsskjutna jaktmatch hylsor.

Kan det stämma?

Tack för alla tips å råd det behövdes/behövs verkligen.

MVH//Sjukis

Jag ersatte min Lee med en Redding och ångrar inte det för en sekund. Mycket snabbare är den då den är dämpad. Lee´s slutar ju aldrig att svänga.

Har upplevt samma som du med kalibreringen men kan inte sätta fingret på vad det är. Förutom att det är irriterande ^_^

Lee`s våg är inte magnetdämpad som dom andra lite bättre vågarna vilket gör att den svänger tills man blir tokig. Hornady`s våg är rätt så hyffsad likaså Rcbs, dom har dessutom "tredelad mätskala" vilket gör dom lite enklare att ställa in. Lyman är också bra, men har bara tvådelad skala