Hoppa till innehåll

Jaktsidans flugfiskare


Dunderklumpen

Recommended Posts

Vilka personer sysslar med flugfiske här på Jaktsidan?

Vad tycker ni är det roligaste med denna underbara hobby och vad är det som skiljer oss flugfiskare från andra fiskare?

Är flugfiske roligare än andra fiskesätt?

Någon av er jaktnördar som kanske vill börja med flugfiske?

Detta är tråden som svarar alla dina frågor...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 174
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Dunderklumpen

    27

  • Flex

    18

  • Nils l

    16

  • 44Magnum

    13

Top Posters In This Topic

Posted Images

Flugfiskare och flugfiskare.

Jag har ett G loomis spö och gillar att vifta med det när tid finns , men någon flugfiskare är jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy

har provat lite fluga, men inte riktigt fått in tekniken.

Fisk har jag inte fått så mycket på fluga men ett flertal enbuskar, granar o andra grönsaker hör till vanligheterna tyvärr.

Men Mamre här på forumet har lovat att hjälpa mig med tekniken.

Fiskar mest kustfiske och nästan uteslutande jerkbait och Ultralätt, en enkilos gädda känns ju som en 10+ när man använder UL-utrustning.

Jerkbait fisket kan jag varmt rekomendera om man fiskar gädda, otrolig känsla.

fiske är skitkul helt enkelt :lol:

//Sickboy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka personer sysslar med flugfiske här på Jaktsidan?

Jag har en fallenhet för att syssla med fjädrar och andra dunkrokar

Vad tycker ni är det roligaste med denna underbara hobby och vad är det som skiljer oss flugfiskare från andra fiskare?

Är flugfiske roligare än andra fiskesätt?

Absolut är det så, min imitation lurar fisken att hugga, ingen doft, inget naturligt födoämne,

skillnaden ligger i tankeprocessen och allt som oftast i det att man jagar/fiskar på en fisk som man redan har identifierat och analyserat,

flugfisket är det som ger mest i utbyte vid utövande om man inte bara ser till kilo fisk per timme fiskat.

Någon av er jaktnördar som kanske vill börja med flugfiske?

Detta är tråden som svarar alla dina frågor...

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter bra att jag inte är ensam om att vara ute och vifta med flugspöet här på jaktsidan. :wacko:

Någon av er som fiskar direkt efter isen lossnat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med sjuklina och pop up gäddstreamers har jag tidigare vårar fiskat längs iskanter och flak,

återstår att se vad som händer i år.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fäktar allt vad tygen håller så snart isarna släppt sitt grepp (ibland innan...ser tokigt ut) främst H-öring och Lax jagas det, men gäddorna frestas av och till och puppmete förekommer då och då...dock är det de långa stängerna som används mest.

Byskeälven och Mounioälven besöks årligen, likaså Råneälven....avelsdiket (luleälven) får agera substitut när frestelsen blir för svår och avstånden för stora.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här flugfiskas det så mycket som bara hinns med! =) Flugfiskar allt från gädda och gös till lax =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har flugfiskat sedan 1981.

Sedan 98 nästan bara med tvåhandspö och då efter lax.

Fiskar ca 30-40 dagar under sommaren efter lax i Norge och Sverige. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst flugfiskar man. Både med enhands och tvåhands spön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå både enhands och ibland tvåhands.

Har börjat jaga "vanlig" fisk med fluga, gös, aborre, mört osv. ganska roligt faktiskt...

//Niclas Lundin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enhandspön är för det lättare fisket som harr öring tja det vanliga flugfiskarna. Men tvåhands spö är oftast för tyngre flugfiske som Lax och havsöring. Enhands spöt kör du som det låter med en hand mjukare lättre spön.

Två Hands kan vara från ca 12 fot till ca 15 fot. Du kör oftast med skjutlina och en såkallad klump, Tubflugor är vanliga vid detta fiske. Tvåhands fisket är svårare en enhands fisket en helt annan kastteknik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är det 27 året på raken nu i sommar, på samma ställe i Norge vi åker och flugfiskar. Det är torrflugefisket som hägrar efter vild öring. Fisk på mellan 2-2,5kg är inte ovanligt!!

Tidigare fiskade vi lax ett par dagar också i Orkla, men efter några dåliga år där blir det bara en vecka här i stället.

Norge1.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är det 27 året på raken nu i sommar, på samma ställe i Norge vi åker och flugfiskar. Det är torrflugefisket som hägrar efter vild öring. Fisk på mellan 2-2,5kg är inte ovanligt!!

Tidigare fiskade vi lax ett par dagar också i Orkla, men efter några dåliga år där blir det bara en vecka här i stället.

Norge1.JPG

Mycket fin bild! ^_^

Jag är själv medlem i en sportfiskeklubb som har ett eget fiskevatten som från början har blivit till av en läcka från ett kraftverk... Vi planterade in fisk och sedan gjorde vi en bäck som barnkammare till öringynglen. På höstarna så åker nästan alla dit och kollar på lekande öring i 2 till 8 Kilos klassen.

Har förövrigt handlat om denna plats på Mittinaturen.

Strömsundssportfiskeklubb Inte en särskild snygg sida, men det funkar...

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jomen visst.

Nog knyter man flugor alltid. Fiskar med Sage spö 5/6, och customlinor.

Nu när jakttiden ä slut så har man nåt att se fram emot. Skall endera dagen ge mig iväg till Bodavikens camping här i Kolmården och försöka dra en lax eller havsöring som är på väg in till Norrköping.

Man vadar ut på en långgrund sandstrand med tvåhandsspöt och intermediate-linan på samt en riktig "horfluga"

Mums för havsöringar så här års. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag ställer mig oxå in i detta led

Här är mitt senaste projekt

post-1964-1238003767_thumb.jpg

Ni är alla välkommna!! Ser ut som att du håller på med något giftigt... Skitfiske på dig asm. :D

Jomen visst.

Nog knyter man flugor alltid. Fiskar med Sage spö 5/6, och customlinor.

Nu när jakttiden ä slut så har man nåt att se fram emot. Skall endera dagen ge mig iväg till Bodavikens camping här i Kolmården och försöka dra en lax eller havsöring som är på väg in till Norrköping.

Man vadar ut på en långgrund sandstrand med tvåhandsspöt och intermediate-linan på samt en riktig "horfluga"

Mums för havsöringar så här års. -_-

Låter ju riktigt najs. Tycker att det ser roligt och annorlunda ut då mna står och fiskar inuti städer... Senast jag var i huvudstaden så såg jag hur en gubbe fick upp en ganska fin lax ur det skitiga vattnet med ett metspö. :D

Skitfiske på er alla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag har fiskat inne i Norrköping nattetid också.

Som bäst har jag fått en havsöring på 9,4 kg samt en lax på 6,8 kg.

Dessutom samma natt satt en felkrokad som jag var tvungen att släppa samt en till

som släppte själv alldeles inne vid bryggan. Tafsen var troliga boven då den såg mäkta sliten ut.

Allt detta hände inom loppet av en dryg timme. Sedan dog nappsekvensen ut igen. <_<

Då fiskade man med ambassadyrrulle och 11fots spö. Tror det var en 60 gr vikt för att få ner linan mot botten

samt en tafs på ca 2 meter innan den svarta tubflugan. Helt suveränt fiske den natten. <_<

Nu har jag flyttat ut till Krokek i Kolmården efter huset blev beboeligt, och skall åka ner till campingen någon dag nu när isen gått. Vada ut med neoprenarna och försöka dra lite lax/havsöring med enhandsspöt. Suveränt roligt om det nappar.

Tänk att kroka en vild lax/havsöring på ca 3-4 kg och drilla den på ett 5/6 spö. Det är som att försöka tygla

en Tomahawkrobot. Helt fantastiskt. :(

Glömde bort att nämna. Jag har knutit de svarta flugorna med pannluggen från odjuren till uppe till vänster.

Det gnistrar helt fantstiskt i nattljuset när de blir blöta. Fungerar även dagtid på vissa flugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jadå! visst flugfiskar man,men bara efter öring,röding,harr och helst ska dem tas på torrt!! Härnäst väntar 5dagar öring o röding pimpelfiske och boende i tält mitt uti i stora vita :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var o flugfiska i baltak i dag o drog lite båge tog ett kort på den här fina runt 2kg skulle jag tro.

post-906-1239811341_thumb.jpg

Grattis ;) den såg ju fin ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...