Hoppa till innehåll

Lockpipa kråka?


Hipshot

Recommended Posts

Tja!

Ska här framöver lära mej lockeri i samband med ett skojigt projekt, mer om det framöver..

Inför detta så måste jag alltså lära mej locka och då är min fundering, vilka pipor ska jag testa?

Tänkte mej att testa 2-3 stycken.. är väl inte så sugen på att locka revirfåglar osv utan detta gäller väl mest locker i samband med bulvanjakt samt uvjakt.

Vilka tutor således?

Sen skulle jag behöva hänga på någon signatur som lockar mycket och som upplever att man skjuter en del fågel enbart med anledning av tutorna.. Gärna inom rimligt avstånd från Roslagen vad nu det kan vara..

Någon som känner sig manad och har ngr idéer?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja har en FT2 från Sam Neyt den låter riktigt bra! Men har bara testat den en gång vid jakt va dåligt med fågel så svårt att säga om den hjälpte hehe. Men har lockat lite när ja jobbat och fått in både skator och kråkor då riktigt häftigt faktiskt.

Har en Faulks och en hubertus oxå. Faulks pipan är ok och hubertusen helt kass.

Faulks pipan låter inte alls lika högt som FT2 pipan så den kanske är bättre att köra när fågeln är nära.

Ja är verkligen ingen lockpip expert men om du ska skaffa några pipor så är en från Sam Neyt ett måste!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!

Faulks tror jag att jag testat, är inte säker på vilken tuta jag hade men det kan ha varit den. Gick skitbra att dra korp med men inte en kråka sköt pga tutan..

Varit på G att beställa Sams tuta, tror det var den första, men jag tyckte ljudet var för ljust så jag backade där..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med Flex, på första passet lockade han men en pipa och det lät identiskt med en kråka en stund, det hesa skriket från en riktigt ilsk kappa.

Vet inte vilken pipa han använde.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok pmat Flex så får vi se..

Men Sams ena tuta, tror väl mest på den med mörkare ton ska testas..

Ska jaga fatt på Lindroth med, tror han har en andpipa som ska funka bra på kråka..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade mej en FT2:a och har fått skjuta mycket fågel för den!

Nu sitter vi 2 i gömslet med varsin och det funkar skit bra när vi bråka med varandra.... :o

Har provat faulks och Scotchmann men har aldrig dragit fågel som jag gör nu!

/Nicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow! Tackar för det! Kör ni bara tutorna eller i kombination med bulvaner/uv?

FT 2 är alltså given..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Sams pipor starkt ( om det nu undgått någon... :o ).

FT 2 och Magpie är dom som alltid följer med mig ut, Magpiepipan funkar även bra på räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör faulks o ft1 för att dra in dem från längre håll.

Tror de mesta beror på blåsteknik.

Problemet med faulks är att träet blir blöt o ställer till problem.

Min e numera båtlackad.

Funkar kanon sen dess.

Hade otur :o med min ft2:a o hann aldrig testa den fullt ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där faulks.. är det en trämoj? Rätt säker på att jag haft den, enda som verkligen funkade på allvar var att locka kaja men ffa korp. Några kråkor fick vi inte in öht och jag nötte rätt bra med den..

Om det var fauls eller loheman (?) ska jag låta vara osagt..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör nästan bara med bulvaner och snurra! Uven har bara varit ute 2-3 gånger iår!

I lördags slängde vi ut några egen tillverkade måsbulvaner med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där faulks.. är det en trämoj? Rätt säker på att jag haft den, enda som verkligen funkade på allvar var att locka kaja men ffa korp. Några kråkor fick vi inte in öht och jag nötte rätt bra med den..

Om det var fauls eller loheman (?) ska jag låta vara osagt..

Mvh!

Jo Faulks e av trä.

Jag lockar kaja, kråka, korp o t.om trut med den.

Allt är en blåsteknik.

Tror att man har en grym fördel av att vara skåning.

Det enda felet är att den just är gjord av trä.

Menbranet vill gärna hänga sig då den blir lite för blöt.

O de blir den rätt snabbt.

Hade iof samma problem, membranet hängde/fastna, med ft2 som är av plast.

Men där tror jag de handlade om ett måndagsex.

Aldrig hänt med ft1:an

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med Flex, på första passet lockade han men en pipa och det lät identiskt med en kråka en stund, det hesa skriket från en riktigt ilsk kappa.

Vet inte vilken pipa han använde.

/Lasse

Det var en Cronk killer call jag körde med då :o

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är ett litet film clip där sam visar hur viktigt de är med rätt teknik.

De är ruggig skillnad och man märker direkt när man gör rätt (eller fel för den delen).

Är man tex lite andfådd brukar de låta lite ljust Iallafall för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Flex!

Det där ljudet tror jag är rätt ok vid en uv, låter som skammad/skadad kråka..

Generellt tycker jag dock ffa att det är en för ljus ton oavsett varifrån Sam blåser ;)

Vet att Wäppling fått en ny tuta från PA på prov som ska vara bra, hoppas kunna prova den snart!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt dålig på att locka så jag tänkte prova en sådan där plast/gummibälg som påminner om en cyckelpump

Jag vet att den kanske är omanlig men är det någon som kan svälja stoltheten och berätta om de funkar, vi är oftast två i gömslet så det gör inget att man måste använda två händer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flex!

Det där ljudet tror jag är rätt ok vid en uv, låter som skammad/skadad kråka..

Generellt tycker jag dock ffa att det är en för ljus ton oavsett varifrån Sam blåser ;)

Vet att Wäppling fått en ny tuta från PA på prov som ska vara bra, hoppas kunna prova den snart!

Mvh!

Klocrent då funkar det :huh:

Jag är inte så bra på sams kråkpipa än men jag gjorde ett litet försök med mobilen o filma lite -_-

http://s219.photobucket.com/albums/cc253/f...nt=MOV00132.flv

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Erhållit en ny ft2:a o den fungerar över förväntan.

Inge mer membranhäng o fåglar kommer in trots tiden.

Kanon tycker jag ;):huh:

Brukar vara lite mer svårlockat nu efter sträcket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klocrent då funkar det ;)

Jag är inte så bra på sams kråkpipa än men jag gjorde ett litet försök med mobilen o filma lite :huh:

http://s219.photobucket.com/albums/cc253/f...nt=MOV00132.flv

Mvh.

Wow!

I slutet av första sekvensen så sätter du skammad kråka fullständigt lysande! I början så var du nog inne på harskriet lite fortfarande, lite för långa blås -_-

Du erhåller härmed en anställning hos Hipshot när det ska till och mulas .... kajor :( för de lär du dra precis hur bra som helst oavsett!

Tror tveklöst att du har receptet för att dra ned de här 150 m kråkorna som man ser passera över uven ibland..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow!

I slutet av första sekvensen så sätter du skammad kråka fullständigt lysande! I början så var du nog inne på harskriet lite fortfarande, lite för långa blås <_<

Du erhåller härmed en anställning hos Hipshot när det ska till och mulas .... kajor :huh: för de lär du dra precis hur bra som helst oavsett!

Tror tveklöst att du har receptet för att dra ned de här 150 m kråkorna som man ser passera över uven ibland..

Mvh!

Tack så mycket hippen jag är ju novis på sams pipa men jag kommer o träna på så jag får till lätena ordentlig :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du lär dej snart, får du bara skamma några kappor och höra hur de låter påväg ned alt då de inser att de är på väg att bli intransporterade medlest glad labrador så får du snabbt facit <_<

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du lär dej snart, får du bara skamma några kappor och höra hur de låter påväg ned alt då de inser att de är på väg att bli intransporterade medlest glad labrador så får du snabbt facit <_<

Mvh!

Ja det kommer o ljuda fina kråkfågel ljud bara jag tränar på lite :huh: ja kanske jag kan hänga på dig non gång?

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller tvärtom.. har lite planer som inkluderar dej sannolikt..

Har lite planeringspyssel framför mej men såfort jag får någon slags kläm så lär jag dra ett pm till dej!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller tvärtom.. har lite planer som inkluderar dej sannolikt..

Har lite planeringspyssel framför mej men såfort jag får någon slags kläm så lär jag dra ett pm till dej!

Mvh!

Ok det låter kul :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...