Hoppa till innehåll

Öl


L-B

Recommended Posts

Intressant. Den ska jag hålla utkik efter. Om den är smeeeuuuuthhhh så misstänker jag att vi pratar ale eller är jag ute och cyklar?

Jag måste även starkt råda er alla till att beställa Göteborgs Nya (mig veterligen finns den inte i det ordinarie sortimentet än). Den är inte tokdyr men man måste beställa en back i stöten. Det är det i och för sig värt varenda sekin men vill man inte riskera en hel back kan man ju med fördel gå i hop med några törstiga kamrater. Ni kommer inte ångra er, det vågar jag nästan ta gift på.

Mvh. Fitzo

Nja, den är faktiskt en lager men påminner väldigt mycket om Boddingtons och John Smith´s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fitzo jag ligger med ett par flaskor fatlagrade Innis&Gunn här hemma som väntar på dig.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena kompis!

Ö lajv änd kicking, har bara varit lite inaktiv på forumet på sistone. Har läst en del men inte skrivit så mycket.

Om du gillar Maredsous kan det bara betyda att jag har gjort ett bra köp. (Hoppeligen :D ) Jag öppnar den om cirka 47 sekunder men jag är inte särskilt orolig! ... Nu är den öppen... Trevlig doft! Lite skumbanan skulle jag säga. Nu ska vi hälla upp... Oj du! Den här var inte så dum. Jag ser nu att det är 6 Blond jag har investerat i. Måste således hålla utkik efter 8an nästa gång. Den här var lite krispigare än jag hade väntat mig. GOTT! Det står på etiketten att det är ett "high fermented beer". Vet du vad det betyder? Fermentation är ju jäsning men vad innebär det att den är high fermented? Jäst vid högre tempratur eller vad?

Risken att jag slutar med öl får nog jämföras med risken att Wizard köper en Beretta :D

Du har förresten PM. Ha en riktigt trevlig helg du glade smålänning!

//Fitzen

Nästan så jag blir sugen på att öppna en 8 har alltid några hemma jag tycker den är klart bättre än 6 Blond men den får stå tills i morgon.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fitzo jag ligger med ett par flaskor fatlagrade Innis&Gunn här hemma som väntar på dig.

Lasse

Okej det låter ju alldeles... alldeles... alldeles underbart... ;) Min (har ju bara druckit IochG en gång tidigare) erfarenhet av den är väl lite sisådär som du vet. Jag får väl dra igång ett träningsläger helt enkelt och dra nån varje vecka så att jag lär mig uppskatta detta så kallade öl ;) Det finns hopp dock. När jag var yngre kunde jag inte för allt i världen få i mig varken blå-, eller grönmögelost och nuförtiden kan jag inte sluta äta om jag än gång börjat. Så håll du på de där pavorna så tar jag med mig ett par Bedarö Bitter som motvikt. Jag kommer inte ihåg om du hade smakat den jag är nästan säker på att den funkar för herrn.

Maredsous 6 Blonde förövrigt kommer att hamna i min kyl ganska ofta framöver kan jag meddela. Har du något maträttstips där en sån kan passa särskilt bra? Jag är lite rudis när det gäller att para ihop mat och öl.

För övrigt tycker jag att Göteborgs Nya (eller varför inte ännu hellre Nils Oscar God Lager) borde subventioneras av staten.

Gonatt på er, nu skall Fitzen jaga hare!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, den är faktiskt en lager men påminner väldigt mycket om Boddingtons och John Smith´s.

Det är noterat. Uppskrivet på "att köpa listan".

Mvh. F

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej det låter ju alldeles... alldeles... alldeles underbart... ;) Min (har ju bara druckit IochG en gång tidigare) erfarenhet av den är väl lite sisådär som du vet. Jag får väl dra igång ett träningsläger helt enkelt och dra nån varje vecka så att jag lär mig uppskatta detta så kallade öl ;) Det finns hopp dock. När jag var yngre kunde jag inte för allt i världen få i mig varken blå-, eller grönmögelost och nuförtiden kan jag inte sluta äta om jag än gång börjat. Så håll du på de där pavorna så tar jag med mig ett par Bedarö Bitter som motvikt. Jag kommer inte ihåg om du hade smakat den jag är nästan säker på att den funkar för herrn.

Maredsous 6 Blonde förövrigt kommer att hamna i min kyl ganska ofta framöver kan jag meddela. Har du något maträttstips där en sån kan passa särskilt bra? Jag är lite rudis när det gäller att para ihop mat och öl.

För övrigt tycker jag att Göteborgs Nya (eller varför inte ännu hellre Nils Oscar God Lager) borde subventioneras av staten.

Gonatt på er, nu skall Fitzen jaga hare!

Mvh!

Glenfiddich Warehouse 68 i sommras vad drack jag jo en Bedarö bitter och den är god.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en mindre vertical tasting i går kväll på Flying Dog.

Snake Dog IPA, Mad Dog Porter, K9 Winter Ale och slutligen Kerberos Trippel.

ATTANS VAD GOTT! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Årets julöl är en stor besvikelse....

Här hade jag sett fram emot att inhandla en rejäl kasse fredagsmys i eftermiddag, och så släpps de inte förrän på måndag!!!

Denna väntan på årets stora öljulafton, jag hade mer tålamod som femåring timmarna innan Kalle Anka... ;)

untitled.bmp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Årets julöl är en stor besvikelse....

Här hade jag sett fram emot att inhandla en rejäl kasse fredagsmys i eftermiddag, och så släpps de inte förrän på måndag!!!

Denna väntan på årets stora öljulafton, jag hade mer tålamod som femåring timmarna innan Kalle Anka... ;)

untitled.bmp

Va också på jakt efter jul öl idag men icke då. Blev en back åbro istället:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns så mycket god öl så det skulle inte få plats ett inlägg. ;)

Beror mycket på tidpunkt, plats och humör.

Fast dom 2 stora favoriterna är iaf Caffreys och Pilsner Urquell.

När det gäller julöl så kan jag rekommendera Nils Oscar, en riktigt kraftig sak.

Smakar lite som det brukar göra när man snubblar i skogen och drar nyllet i backen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den finska björnen är den RÄTTASTE ölen i alla lägen....

"KARHU - Väcker björnen i dig!"

Så hoppa på första bästa kryssning över pölen för lite björnjakt.. Vackert paketerade om 24 pälsar...

Staropramen eller Newcastle blir det om man ska känna sig lite fin i kanten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller julöl så kan jag rekommendera Nils Oscar, en riktigt kraftig sak.

Smakar lite som det brukar göra när man snubblar i skogen och drar nyllet i backen.

Kanske en av de bästa smakbeskrivningarna som författats... Ever! Bra jobbat.

Då jag är mer eller mindre slav under Nils Oscars laster måste jag ju bara prova denna. Trots att jag i stort sett hatar allt vad julöl heter. Om den smakar som en duktig face plant kan det ju inte vara annat än Weltklasse!

Nåde dig om den är äcklig ;)

Mvh. Fitzenstrahl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en mindre vertical tasting i går kväll på Flying Dog.

Snake Dog IPA, Mad Dog Porter, K9 Winter Ale och slutligen Kerberos Trippel.

ATTANS VAD GOTT! ;)

Fråga nummer ett; Vad innebär vertical testing? Betyder det att man dricker ölen medans man fortfarande står upprätt? :D

Fråga nummer två; "IPA"=Indian Pale Ale???

Enlighten me mr. Wizard if you please.

Mvh. Tha Fitz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga nummer ett; Vad innebär vertical testing? Betyder det att man dricker ölen medans man fortfarande står upprätt? :D

Fråga nummer två; "IPA"=Indian Pale Ale???

Enlighten me mr. Wizard if you please.

Mvh. Tha Fitz

Sure thang Mr. Fitz :D

Vertical tasting är termen när man t ex testar olika årgångar av samma sort eller, som i mitt fall i denna tråden, testar en massa olika ölsorter av samma tillverkare med syfte för att jämföra den tillverkarens sortiment.

IPA betyder mycket riktigt India Pale Ale, men det namnet är egentligen inte korrekt på alla dessa nya amerikanska skapelser. Eftersom de har evolverat dessa i grund och botten varianter på kraftigt humlade bitters borde de kallas APA - American Pale Ale. Vissa har tagit sitt förnuft till fånga och kallar sina öler för APA men inte alla.

Den vågen av otroligt trevliga ölsorter från amerikanska mikrobryggerier som startade för 20 år sedan i trakterna runt San Fransisco är jättespännande och har givit mig många trevliga stunder :D (och även lite huvudvärk ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska pröva att dra nyllet i lite blandade biotoper i morgon och lägga smak och lukt på minnet. Sedan får jag dyka in på system och inhandla Nils Oscar julöl och se vilken biotop som ligger närmast.

Sitter just nu och njuter av en Brewdog 77 lager och laddar för morgondagen en dag i älgjaktens tecken.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske en av de bästa smakbeskrivningarna som författats... Ever! Bra jobbat.

Då jag är mer eller mindre slav under Nils Oscars laster måste jag ju bara prova denna. Trots att jag i stort sett hatar allt vad julöl heter. Om den smakar som en duktig face plant kan det ju inte vara annat än Weltklasse!

Nåde dig om den är äcklig ;)

Mvh. Fitzenstrahl

Säkrast för mig att årets är lika god som den var i fjol.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nils Oscars julöl släpps på måndag 45 st till bolaget här i stan så jag får försöka få tag i någon flaska. ;)

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter och avnjuter en Avery Hog Heaven tillsammans med sambon, bra men lite mesig för att vara en barleywine style ale från USA. Går inte att jämföra med Old Ruffian från Great Divide, det är ett finfint öl!

Annars, ta chansen och köp några Thomas Hardy 2005or på bolaget nu!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars, ta chansen och köp några Thomas Hardy 2005or på bolaget nu!

Har inte missat en Thomas Hardy på över 20 år nu -_-

-05 är riktigt bra. (har redan druckit 3 st i somras ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till helgen 27-29 kommer en öl glad forum kamrat ner från 08 land på lite jakt och öl provning. Blir att dela på en flaska vid varje provning med tanke att jakt ingår också.

Köpte in lite blandat.

Nils Oscar julöl

Nlce chouffe

Nostrodamus

Corsendonk Christmas Ale

Ancohor christmas

Det var några julöl

Sen har jag lite blandat hemma.

Primator

Brew dog Pardox Isle of Arran

Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock

Maredsous 8

Två olika Innis&Gunn Island Cask oak aged beer 71 days och 99 days.

Har nog missat någon som står på hyllan.

Sen blir det nog någon mer sort för frugan vill vara med på ett hörn.

Sen har nog forumisten något gott med sig.

Ser en trevlig helg framför mig.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till helgen 27-29 kommer en öl glad forum kamrat ner från 08 land på lite jakt och öl provning. Blir att dela på en flaska vid varje provning med tanke att jakt ingår också.

Köpte in lite blandat.

Nils Oscar julöl

Nlce chouffe

Nostrodamus

Corsendonk Christmas Ale

Ancohor christmas

Det var några julöl

Sen har jag lite blandat hemma.

Primator

Brew dog Pardox Isle of Arran

Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock

Maredsous 8

Två olika Innis&Gunn Island Cask oak aged beer 71 days och 99 days.

Har nog missat någon som står på hyllan.

Sen blir det nog någon mer sort för frugan vill vara med på ett hörn.

Sen har nog forumisten något gott med sig.

Ser en trevlig helg framför mig.

Lasse

Suveräääänt! Det kommer att bli hur trevligt som helst.

När jag läser listan får jag en briljant idé... Vi skiter i att jaga och ägnar oss åt allvarligt pilsnerdrickande istället :P

Ge de söta små djuren i skogen en chans om man säger så...

//"Djurvännen" Fitzenstrahl (och ölälskaren)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suveräääänt! Det kommer att bli hur trevligt som helst.

När jag läser listan får jag en briljant idé... Vi skiter i att jaga och ägnar oss åt allvarligt pilsnerdrickande istället ;)

Ge de söta små djuren i skogen en chans om man säger så...

//"Djurvännen" Fitzenstrahl (och ölälskaren)

OK jagar lördag bakfulla söndag. :)

Nääää två dagar jakt, vi får ta en flaska av var sort och dela på så blir det inte så stora mägnder.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK jagar lördag bakfulla söndag. :D

Nääää två dagar jakt, vi får ta en flaska av var sort och dela på så blir det inte så stora mägnder.

Lasse

Klokt broder, klokt.

Har precis kommit hem från ett jobbrelaterat krogbesök. Perfekt i och med att man inte behöver betala själv... Testade ett par varianter som var klart godkända. "Ridgeways India Pale Ale" och en som hette "Royal Oaks" Jag var rädd att den senare skulle vara något i stil med Innis och Gun men den var helt enkelt skitgod! Tror inte att den hade lagrats på whiskyfat i alla fall. Nån som testat den?

Ska kolla om jag hittar den på bolaget för i såna fall åker den med till Småland. Ruggigt god bira helt enkelt!

Mvh. Fitzo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit hem från ett jobbrelaterat krogbesök.

Inte utan att man blir lite nyfiken på vad du jobbar med... Ni funderar inte på att anställa fler öldrickare :mellow::o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...