Hoppa till innehåll

topp fem drivande hundar


Axelrod

Recommended Posts

I min värld så kännetecknar en bra drivande hund en hund som på egen han kan ta upp ett vilt genom kallspårning eller i fritt sök. Dessutom ska den kunna hålla viltet tills det att den blir inkallad. De raser som enligt mig klarar av detta är de klassiska harhundarna och deras kortbenta vänner t.ex tax, beagel m.m några plottar klarar också av detta finns säkert någon jag missat.

Men att säga att tyskar "har en själv" och wachtlar är bra drivare är ju en lögn enligt mig. De är som regel hundar som springer på viltet i din närhet och sedan släpper det efter ett par minuter "max 1h". De jagar så länge som allt går deras väg sedan så fort det blir krångligt eller börjar lukta lite dåligt så ger de sig.

Hade det däremot ståt viken drivande hund är roligast att jaga med, då hade jag också haft med dessa hundar, om man nu är i södra Sverige och det ligger vilt under varje buske och såtarna är små. De är väldigt effektiva hundar där det finns vilt och såtarna är små, men att säga att de är bra drivare är för mig helt ofattbart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Är det Basset Fauve de Bretagne i din jycke? Ser misstänkt ut på bilden :rolleyes:

Ja nog är det Basset Fauve i min Jycke B) Mamman till honom är renrasig Basset Fauve ifrån Åstdalens kennel Och pappan är en Renrasig Wachtel :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara...

Frågan var drivande hundar så varför rabblar folk upp stöthundar!

Det är väl rent lagbrott att ha en Wachtel som "driver" rådjur, rådjur ska jagas med kortbenta drivande hundar.

Stöthundar ska gå efter ett par hundra meter, men jag har sett och hört wachtlar som jagar i 10-20 min

och sett både wachtlar och kopovar som själva avslutar rådjursjakten. Visst är en del raser ruggigt effektiva, men ibland är dom för effektiva, tycker vi har tappat lite när viltparaden börjar bli viktigare än ett bra drev.

Så här måste det nog se ut om jag får tycka till.

1 Tax Korthår (lagom lång)

2 Hamilton (dubbelskallig finns inget skönare)

3 Basset (skallet är överlägset)

4 Drever (säker som renget på midsommar)

5 Schiller (Rävarnas skräck en dimmig morgon i februari)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ranka dom bästa drivande raserna ni har jagat med ^_^

1

2

3

4

5

Jag har jagat för lite med Stövare för att uttala mig mer om de än att -"min mosters Schiller lät bra i skogen när jag var liten;)"

Om drivande hundar på rå/hjort säger jag:

1) tax, för de fungerar bra i så gott som alla marker och en Tax med bra skall är underbart!

2) Drever, för att de är bra i alla lägen men inte i för små såtar...:D

3) Plotthund. Helhärligt skall! Fast det var inte på rådjur,.. det har varit gris de gånger jag hört de men härligt var det iaf.

4) Basset Petit, de jag har hört har nog haft för dåligt skall iof...

..... sen vet jag inte mer vart övriga landar. Har hört för få av andra sorter.

Får man ranka kortdrivande hundar här?? För i så fall blir TJT lätt etta. De upptagen kan nog ingen hund slå... :D Möjligen slår Plotten en TJTs upptag men ingen annan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara...

Frågan var drivande hundar så varför rabblar folk upp stöthundar!

Det är väl rent lagbrott att ha en Wachtel som "driver" rådjur, rådjur ska jagas med kortbenta drivande hundar.

Stöthundar ska gå efter ett par hundra meter, men jag har sett och hört wachtlar som jagar i 10-20 min

och sett både wachtlar och kopovar som själva avslutar rådjursjakten. Visst är en del raser ruggigt effektiva, men ibland är dom för effektiva, tycker vi har tappat lite när viltparaden börjar bli viktigare än ett bra drev.

Så här måste det nog se ut om jag får tycka till.

1 Tax Korthår (lagom lång)

2 Hamilton (dubbelskallig finns inget skönare)

3 Basset (skallet är överlägset)

4 Drever (säker som renget på midsommar)

5 Schiller (Rävarnas skräck en dimmig morgon i februari)

Mycket kloka ord! Förutom att drever såklart ska ligga i topp :lol: Men det är väl så dom som skriver gott om stöthundar har aldrig riktigt varit med på en bra jakt med en duktig, drivande jycke :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket kloka ord! Förutom att drever såklart ska ligga i topp :lol: Men det är väl så dom som skriver gott om stöthundar har aldrig riktigt varit med på en bra jakt med en duktig, drivande jycke :lol:

Vi jagar med drever och Wachtel, drevrarna kommer från tuthammars kennel och är mkt meriterade. har vid väldigt många tillfällen sett båda raserna driva rå och åtminstone en drever är mer flyfotad än wachteln. wachteln går väldigt lugnt och spårnoga.

Det går ej att jämföra de båda raserna och jag tycker båda är mycket underhållande, tyvärr för dreverns skull så finns det så många som inte har vett att sluta när det blir långskjuts och att de kan vara så svåra att kalla in.

Så de som gnäller på att det ibland går för fort för den ena skal nog fundera på hur länge den andra driver.

Jag vet inte vilket av detta som stör djuren mest, vet ni!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi jagar med drever och Wachtel, drevrarna kommer från tuthammars kennel och är mkt meriterade. har vid väldigt många tillfällen sett båda raserna driva rå och åtminstone en drever är mer flyfotad än wachteln. wachteln går väldigt lugnt och spårnoga.

Det går ej att jämföra de båda raserna och jag tycker båda är mycket underhållande, tyvärr för dreverns skull så finns det så många som inte har vett att sluta när det blir långskjuts och att de kan vara så svåra att kalla in.

Så de som gnäller på att det ibland går för fort för den ena skal nog fundera på hur länge den andra driver.

Jag vet inte vilket av detta som stör djuren mest, vet ni!!!!

Jag menar inte att man plågar djuren mer med stöthund utan mer att det inte har samma charm som att lyssna på drevet i en timme innan det smäller. Sen beror det ju på hur man jagar in en drever också och Tuthammarens hundar är väl inte kända för att ha korta drevtider eller någon vidare pli alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att man plågar djuren mer med stöthund utan mer att det inte har samma charm som att lyssna på drevet i en timme innan det smäller. Sen beror det ju på hur man jagar in en drever också och Tuthammarens hundar är väl inte kända för att ha korta drevtider eller någon vidare pli alls.

Tuthammarens hundar är väl inte kända för att ha korta drevtider eller någon vidare pli alls.

HI HI det var du som sa det jag bara flinar,, Åke som har Tuthammar jagar i mitt jaktlag så jag är van vid att hunden driver på alla marker utom våran i 6timmar tills Åke tat bilen och åker och hämtar dem.

Men visst om det mot förmodlan skulle bukta kvar på marken så är det kul, bara allt för sällan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe jo jag har jagat med hans hundar också och valpar efter dom osv så man känner igen syndromet :P Som du säger så är det bra tryck när dom buktar men det skenar oftast iväg lååååångt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe jo jag har jagat med hans hundar också och valpar efter dom osv så man känner igen syndromet :D Som du säger så är det bra tryck när dom buktar men det skenar oftast iväg lååååångt.

Just därför blir min lista så här:

1. Alpenländishe Dachsbracke

2. Tax

3. Basset petit

4.Schiller på räv

5.Drever

Förutsatt att ni tillåter mej att kalla alpländaren för drivande trots att den är kortdrivande.

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här tråden måste ligga bra till för årets "hur långt är ett snöre" pris ;):D

:D^_^:D ;Huvvet på spiiiiken!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att ni tillåter mej att kalla alpländaren för drivande trots att den är kortdrivande.

Peter

ja du om alpen stövaren är som en wachtel ver jag inte

jag har jagt med en alpenstövare som har jobbat som en drever i sättet men liyte lättare att kalla av

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja du om alpen stövaren är som en wachtel ver jag inte

jag har jagt med en alpenstövare som har jobbat som en drever i sättet men liyte lättare att kalla av

Ja vi får se.

Hoppas på drevtider runt ca 20 min men den jag jagat med innan har legat runt 10-15...

Vet du var den hunden du jagat med kommer ifrån?

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas på drevtider runt ca 20 min men den jag jagat med innan har legat runt 10-15...

Ser att det finns individer av den här rasen som som har första pris på vildsvin i Frankrike. Och ska man komma upp i den klassen på deras drevprov, då måste jycken klara att jag tiden ut, dvs 120min!!! Nu sker alla prov där nere med "flersläpp" (Koppel), men ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vi får se.

Hoppas på drevtider runt ca 20 min men den jag jagat med innan har legat runt 10-15...

Vet du var den hunden du jagat med kommer ifrån?

Peter

nix ingen aning vad den kom ifrån

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nix ingen aning vad den kom ifrån

Jag hittade lite information om rasen på dachsbracke.no

Rasen er forholdsvis ny i Norge og er under oppbygging. Dette er en rase som er skapt for norske jaktterreng.

Den har alle egenskaper som skal til for å dekke en jegers behov.

- Den har veldig gode sporegenskaper.

- Den har drevegenskaper som passer rett inn i norske jaktterreng. Drevlengde på ca 15-30 min.

- Den har god pels som tåler og være ute.

- Den er kraftig og smidig og kommer seg lett frem i ulent terreng.

- Det er den perfekte jaktkamerat som passer meget godt inn i en familie.

Jag kommer förmodligen lägga in lite information under någon lämplig tråd hur Jäger kommer att utvecklas om någon är intresserad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...