Hoppa till innehåll

Jägarexamen frågor till provet


G.Forsberg

Recommended Posts

Hejsan!

Ska snart ta jägarexamen har prov om 2 veckor! Är det någon som vet några bra länkar till frågor och sånt på jägarexamen som man kan få tag i? jag hade uppskattat det verkligen. Man måste ju träna mycket så att man inte misslyckas med det:S

Tack på för hand!

MVH Gustav :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Ska snart ta jägarexamen har prov om 2 veckor! Är det någon som vet några bra länkar till frågor och sånt på jägarexamen som man kan få tag i? jag hade uppskattat det verkligen. Man måste ju träna mycket så att man inte misslyckas med det:S

Tack på för hand!

MVH Gustav ;)

Här verkar det finnas lite.

/M.

http://www.jagareforbundet.se/jagarexamen/default.asp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite fler frågor som inte är direkt kopplade till provet, men kan vara nyttiga ändå:

Webbtest

Sen finns ju alltid frågeboken i serien "Nya Jägarskolan" den är den bästa.

Mitt bibliotek tog hem den åt mig...

Lycka till!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lycka till med provet. ett litet tipps är plugga o åter plugga. Plugga in fåglarna.När jag skrev så kom det en del frågor på olika sjöfåglar. Säkerhets frågorna är oxå viktiga. Men gå in på blandannat Jägarförbundets hemsida och gör testerna där. Dom är bra. Men kom ihåg att plugga det är a o o. Så lycka till att ta första steget till att bli jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har nya jägarskolan böckerna?

Koncentrera dig på lagen och viltet. så ska du se att det går bra:)

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för att denna tråd kom. :lol:

ska själv göra provet i vår någon gång :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kom ihåg att dubbel kolla efter du fått provet rättat...jag fick fel på 2 frågor som var rätt,,Det kanske inte ä'r vanligt men mig hände det och jag var tvungen at skriva om pga det...lycka till //jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite fler frågor som inte är direkt kopplade till provet, men kan vara nyttiga ändå:

Webbtest

Sen finns ju alltid frågeboken i serien "Nya Jägarskolan" den är den bästa.

Mitt bibliotek tog hem den åt mig...

Lycka till!!!!

Tack för länken! Bra frågor:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har nya jägarskolan böckerna?

Koncentrera dig på lagen och viltet. så ska du se att det går bra:)

Lycka till!

Japp har böckerna:) Tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Ska snart ta jägarexamen har prov om 2 veckor! Är det någon som vet några bra länkar till frågor och sånt på jägarexamen som man kan få tag i? jag hade uppskattat det verkligen. Man måste ju träna mycket så att man inte misslyckas med det:S

Tack på för hand!

MVH Gustav B)

Jag skrev provet för en dryg månad sedan.

Jag klarade provet på första försöket trots att jag inte har så lätt att läsa mig till saker. Detta är mina lärdomar:

Lycka till med provet. ett litet tipps är plugga o åter plugga. Plugga in fåglarna.När jag skrev så kom det en del frågor på olika sjöfåglar. Säkerhets frågorna är oxå viktiga. Men gå in på blandannat Jägarförbundets hemsida och gör testerna där. Dom är bra. Men kom ihåg att plugga det är a o o. Så lycka till att ta första steget till att bli jägare.

Jag var inte särskild duktig på fåglar innan så jag fick rådet att helt och hållet strunta i fåglarna och i stället lägga den tiden på att plugga in annat. Lagen och jakt tiderna är mycket viktigare för du har råd att ha alla fel på fågelfrågorna (fler är det inte) om du kan resten.

Om du har nya jägarskolan böckerna?

Koncentrera dig på lagen och viltet. så ska du se att det går bra:)

Lycka till!

Håller med, men skipp akapitlen om fåglarna. När det sedan är dags för dig att jaga fågel kan du läsa på om de aktuella fåglarna då. Då är det dessutom aktuellare kunskaper du har...

kom ihåg att dubbel kolla efter du fått provet rättat...jag fick fel på 2 frågor som var rätt,,Det kanske inte ä'r vanligt men mig hände det och jag var tvungen at skriva om pga det...lycka till //jonas

När jag skrev så var de 2 vanligaste felorsakerna:

1. Helt glömt att svara på en eller ett par frågor (man tänker att den där svarar jag på senare för jag är osäker) Otroligt jobbigt om man nästan kunde frågan men glömmer den ...

2. Slarvat med att läsa frågan noga för läsar man slarvigt blir svaret ett och om man läser noga så ser man att "aj faan -det är såå de menar".

Och så ett sista råd:

Tag god tid på dig, tiden är lång och man hinner gå igenon frågorna 3 gånger för att vara riktigt säker på att man inte missat att svara eller läst fel i texten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite tid kvar till examineringen Gustav. F.

Slyngeln gick intensivkurs i höstas, enligt honom var det som Humlegaard skriver minimalt med frågor om fåglar, däremot en hel del relaterat till lagar och förordningar.

Ett tillägg till Humlegaards tips angående fel- och slarvorsaker:

Täck över svarsalternativen och läs frågan noga, fundera ut ett vettigt svar. Ta bort det du täckt svarsalternativen med och ta det svar du redan funderat ut. Orsaken till detta förfarande är att annars läser du frågan och svaren samtidigt och du kan göra fel val.

Lycka Till !

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite tid kvar till examineringen Gustav. F.

Slyngeln gick intensivkurs i höstas, enligt honom var det som Humlegaard skriver minimalt med frågor om fåglar, däremot en hel del relaterat till lagar och förordningar.

Ett tillägg till Humlegaards tips angående fel- och slarvorsaker:

Täck över svarsalternativen och läs frågan noga, fundera ut ett vettigt svar. Ta bort det du täckt svarsalternativen med och ta det svar du redan funderat ut. Orsaken till detta förfarande är att annars läser du frågan och svaren samtidigt och du kan göra fel val.

Lycka Till !

Raggarö

Okej, det är lite tid kvar, dom har ändrat det. Vi har uppskrivningen den 13 Maj. Så det är inte så jätte långt kvar du...:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har precis klarat av min teori del av jägarexamen till våren nu så vankas det massvis med övningsskjutning.

På mitt prov så var det mkt bilder på älgar första gången så kuggade jag mig på en fråga som alternativen var "Hondjur, tjur, kviga, gallko".

Det var ett hondjur men svarade kviga såklart. Och det kan man inte se på håll om det är en kviga.

Var väl egentligen det enda jag kom ihåg, men det mesta är logiskt om man bara tar sig tid.

Det var bara en fågelfråga på våra prov, jag hade A först, kugga mig en gång, (1 fågel på den frågan). fick B sedan, där oxå bara en fågel fråga.

Hade dock bilder på galtar och älgar, lustigt nog så var dem svårast :P

Men det blir lätt så då man har dåligt utbildningsmaterial och att man aldrig tidigare satt sin fot i skogen.

Men en länk som jag rekommenderar starkt är Jaktprovet.se vi hade en tjej som hoppade med oss 1 vecka innan skrivning, hon satt bara och nötte där sa hon.

(Hade väl gjort över 3000 frågor) Men hon klarade det på 2a försöket och sparade 1500 kr.

Känns tråkigt då man själv lagt ut 1920 kronor och inte satte det på första trots intensiv pluggning, men som sagt en bra länk att ta nytta utav.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...