Hoppa till innehåll

Röktider och temperaturer


Guest stk13

Recommended Posts

Har saltat in några rullar för rökning, är det nån vänlig själ som kan tipsa om temperatur i rök och i färdigt kött. Sist jag rökte kött så var köttet ungefär 44 grader och jag rökte under 5 timmar på 70 grader. Gjorde klart köttet i ugnen till 68 grader. Blev som rökt rostbiff. Kändes inte riktigt som den produkt  jag ville ha. Alla råd välkomnas hjärtligen.

Mvh

Pelle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har en elrök, inte speciellt stor ser ut som ett skåp man värmer matlådor i. Köttbitarna är av älg och väger väl 8 hg styck. Har sprutsaltat dom och dom har legat i lake 2 dygn i morron. Vill inte ha dom som rökt rostbiff utan lite torrare i konsistensen.

Har en termometer i röken så jag kan kolla tempen, sen röker jag med alspån blandat med lite enris.

Tack på förhand

Pelle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha köttet torrare i konsistensen så är det bara att höja innertemperaturen. Jag brukar köra den till ca 70grader och tycker att det blir bra (gillar också när det är lite "torrare").

Rostbiff brukar man ju köra till ca 60 grader, är du säker på att du hade "proben" i mitten på köttbiten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag röker ganska mycket älghjärtan både åt mig själv och andra. Röken är vedeldad så tempen varierar mellnan 50 och 70 grader pga att jag inte vill springa till röken så ofta. Efter att jag rökt i 5-6 timmar tar jag ut och fortsätter torka hjärtan i antingen ugn över natten eller i en egen tork byggd av kylskåpsgaller och en kupéfläkt. Detta kanske låter lite omständigt men det ger en fantastiskt stark röksmak och genom att man saltat rökt och torkat blir produkten mycket hållbar och man kan ha en bit att tälja från i ryggsäcken hela hösten.(den brukar dock inte räcka så länge) Dina rullar är nog lite svåra att torka pga den större volymen i förhållande till ytan. Ytan efter rökning blir som ett skyddande lager för vätska innifrån.Om du skall ha de i ryggsäcken i torkad form kan du kanske dela dem längsmed innan rökningen . Om du vill göra rullen lite snällare mot löständerna så marinerar du den i krossad kivi-frukt ca ett dygn. Funkar klockrent!

Lake i 2 dygn pluss sprutsaltning låter lite mycket tycker jag? Eller?

Hjärtat brukar ligga i ca 10% saltlake i 12h men de är ju förstås mycket tunnare.

Om det skulle bli för salt kan man ju dra ur lite salt genom att helt enkelt lägga i vatten igen

öhh. Nu svamlar jag lite väl mycket igen ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir rökning av rullarna i morron, har inte haft tid idag men det är möjligt att dom legat lite väl länge i saltlaken.

Håller på att bygga en sjuhelsikes rök. Har fått tag i ett gammalt kylskåp från ett gammalt restaurangkök byggt i trä med rostfritt innanmäte, kommer att sätta in en Bradley rökgenerator och sätta in någon form av värmekälla som drivs över termostat. Måttet är 70x150x210 då kommer det att finnas kapacitet att röka både det ena och det andra. Snudd på att man kan basta i skåpet själv ;D

Är det någon som tror på den här idèn så ge mig lite feedback.

mvh

Pelle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Guest Redrooster

Hej,

Tack Trigger för informationen om hur du fixar till älghjärta. Vad ska man använda för blandning vid sprutsaltning? Någon som har rökt rådjurbogar och har tips om saltning av dessa?

Mvh

ohan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De va så lite så! Saltlaken till sprutningen är den samma men sanningen och säga så finns det ingen anledning att böka på med det för hjärtan tycker jag. De är så tunna att de blir nästan genomsaltade ändå. Här är ett dikument som kanske kan inspirera till andra kulinariska utflykter http://www.hush.se/filarkiv/Sammanfattning...kurs%202004.doc

Jag var på skjutbanan idag och dra ända in i h-ete va dåligt det gick. Man kanske inte får sig något hjärta i år  :-[ :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...