Hoppa till innehåll

Jaktterriern är hemma!


Macke

Recommended Posts

inte konsekvent nog? Slå inte hunden men var jävligt jävligt bestämd. Sen en dag när droppen rinner över för dig så ska du skrämma livet ur hunden precis när detta sker. Då slutar hunden för alltid. När du anser hunden mogen för ditt raseriutbrott. Man ska inte göra det med en valp. Jag gjorde det när hon var 8 månader när hon hoppade på min vad och bet mig. Då skällde jag ut henne och kastade omkring henne utav helvete o var överdrivet arg.. Fast jag egentligen inte var det.

Efter det har hon aldrig varit så.

Hon blev inte förstörd på något vis av det, och litar på mig ändå. Det är väl just det man ska vara försiktig med. Var säker på att hunden litar på dig före du gör detta.

O slå inte hunden. Nackskinnet o ruska o skrik o morra som dens mamma hade gjort. Kämpar den emot(som många tyskar kan göra) så ge dig inte förrän den piper(vilket få tyskar gör särskilt ofta) Men i detta fall ska du få den att pipa av rädsla.

Sen är problemet borta. Lovar.

För övrigt älskar jag min tyska o hon sover på kudden bredvid mig o jag vågar knappt ha henne i gryt. Men jag såg detta som en nödvändighet för att få ur vissa otyg ur henne som valp/unghund.

mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid vilken ålder ska man börja träna henne i skogen? har börjat gå lite promenader med henne i skogen hon är 14 veckor nu är detta för tidigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Vid vilken ålder ska man börja träna henne i skogen? har börjat gå lite promenader med henne i skogen hon är 14 veckor nu är detta för tidigt?

Jo det kan man väl säga om man inte tycker att det är träning att vara i skogen utan några krav. När du väl skall börja med injagningen så tycker inte jag att hunden är mogen förrän inkallningen sitter som den ska. En hund som inte kommer när du skall byta såt, mark el whatever kommer du inte att ha mkt nytta av.

På gott och ont brukar TJT ägarna vara lika jaktkåta som deras hundar och låter därmed hundarna styra jakten, eftersom inte lydnaden sitter. Det finns många skräckexempel på detta. Jag brukar säga till mina vänner med TJT att bästa sättet att få hunden att ta upp på nytt, är när de försöker kalla in. Detta är rätt kul första gången och kanske andra, men sedan........

Lycka till, och jobba med kontakt och lydnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vad ni tar er till så börja inga jaga för tidigt med dom. Vänta tills dom är över 1 år. Då så är det ypperligt att börja. börjar man första hösten och den inga lyder så blir det 15 timmars dag utan problem...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hellre säga till en eller två gånger ordentligt än att hålla på och småtjafsa med hunden hela tiden. Välj de saker Du vill korrigera. Låt inte hunden göra det som den inte får göra som vuxen men,.. undvik att ta konflikter i onödan och ta de bara när de är mer väl valda. Försök finna andra vägar om Du kan. Ju mer eller oftare man tar tag i hunden i onödan desto mindre tar den åt sig och blir bara mer hård för korrigeringar men ändå så ska man inte släppa helt heller. Sök upp en bra instruktör tidigt!

Tips på bra foder är Fodax färskfoder. Det har jag kört på mina hundar i ett år nu och på Tyskan sen hon var 5 månader och jag är jättenöjd med det fodret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vad ni tar er till så börja inga jaga för tidigt med dom. Vänta tills dom är över 1 år. Då så är det ypperligt att börja. börjar man första hösten och den inga lyder så blir det 15 timmars dag utan problem...

Ärligt talat? Hur vanligt är det att TJTs jagar 15 timmar i sträck även om de skulle vara fel injagade och ha blivit jaktidioter??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat? Hur vanligt är det att TJTs jagar 15 timmar i sträck även om de skulle vara fel injagade och ha blivit jaktidioter??

15 tim var väl lite att ta i. Men 5 timmar har jag sett på många. Speciellt efter det att ägarna försökt kalla in dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...