Hoppa till innehåll

Hunden dricker som en tokig...


Henrik O

Recommended Posts

Har fått ett litet problem med min Troy de senaste veckorna.

Han dricker som en idiot i samband och efter maten.

Sen går det en liten stund och då är det så tvärpanik att han nästan inte ens hinner säga till. Vet inte hur mycket piss jag har torkat nu de senaste veckorna. Jädrigt irriterande helt klart!!

Kan de va nån sjukdom tro? Diabetes kanske??

Vattenskålen på 1,8liter töms direkt efter maten. Och katternas vattenskål töms sedan efter hand då husse inte tittar på...

Han bytt foder nu till ett mera normalt sådant. Högenergifodret började bli för kraftigt efter kastreringen. Hoppas inte han fått njurproblem av det fodret bara och att det är det som är orsaken...

Men han har gått snart en vecka på det nya fodret och än märker jag ingen skillnad i vattendrickandet.

Har ju hört vissa som har fått inkontinensproblem efter kastering, men det här beror ju på att han bäljer i sig kopiösa mängder vatten...

Han verkar inte dricka nåt nämnvärt i hundkojan under dagarna. Skålen där är nästan orörd när man kommer hem.

Byter vatten ofta och har provat olika skålar och placeringar, så det kan inte va nåt han fått för sig tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Onormalt ökad törst kan bero på en massa olika saker - bla en diabetesform. Även en del andra hormonella störningar kan spela in - är han ok för övrigt? (Pälskvalitet ok, hull, mm). En tredje diagnos kan vara psykogen törst - dvs hunden har en törstknäpp och dricker utan egentlig anledning och där orsaken sitter i skallen. Ring och boka tid hos din lokala veterinär och ta med ett färskt, morgonkastat urinprov i ren behållare.

/jonas

Har fått ett litet problem med min Troy de senaste veckorna.

Han dricker som en idiot i samband och efter maten.

Sen går det en liten stund och då är det så tvärpanik att han nästan inte ens hinner säga till. Vet inte hur mycket piss jag har torkat nu de senaste veckorna. Jädrigt irriterande helt klart!!

Kan de va nån sjukdom tro? Diabetes kanske??

Vattenskålen på 1,8liter töms direkt efter maten. Och katternas vattenskål töms sedan efter hand då husse inte tittar på...

Han bytt foder nu till ett mera normalt sådant. Högenergifodret började bli för kraftigt efter kastreringen. Hoppas inte han fått njurproblem av det fodret bara och att det är det som är orsaken...

Men han har gått snart en vecka på det nya fodret och än märker jag ingen skillnad i vattendrickandet.

Har ju hört vissa som har fått inkontinensproblem efter kastering, men det här beror ju på att han bäljer i sig kopiösa mängder vatten...

Han verkar inte dricka nåt nämnvärt i hundkojan under dagarna. Skålen där är nästan orörd när man kommer hem.

Byter vatten ofta och har provat olika skålar och placeringar, så det kan inte va nåt han fått för sig tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm...hormonella störningar...

Det hela började faktiskt när jag tänker efter, då jag själv träffade en ny tjej, som har hund (en tik). De sitter numera i samma hundgård och allt funkar skitbra emellan dem. Både bus och lugna stunder...

Troy kastrerades för drygt 2 månader sedan.

Han får nog lite mera motion nu också än vad han fått tidigare.

För övrigt är han precis som vanligt. Kanske lite finare päls efter foderbytet :rolleyes:

Kanske lagt på sig marginellt mer hull...men det beror nog på lite ändrad ämnesomsättning efter kastrering.

Har vovvarna samma blodsockervärden som oss människor tro?

...jaja, får väl försöka få tag i lokala veterinären för lite prover!

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller de hormonella störningarna så är det oftast binjurar eller sköldkörteln som kan spöka - dock oftast på lite äldre hundar. Dessa bägge skörtlar styrs ju i sin tur av andra körtlar i hjärnan, så felet kan även sitta där. Kastrationen är en sak man kan fundera på, men en annan hunds påverkan känns lite mer avlägset. Men urin- och blodprov kan berätta mycket, och lycka till.

Hmm...hormonella störningar...

Det hela började faktiskt när jag tänker efter, då jag själv träffade en ny tjej, som har hund (en tik). De sitter numera i samma hundgård och allt funkar skitbra emellan dem. Både bus och lugna stunder...

Troy kastrerades för drygt 2 månader sedan.

Han får nog lite mera motion nu också än vad han fått tidigare.

För övrigt är han precis som vanligt. Kanske lite finare päls efter foderbytet :rolleyes:

Kanske lagt på sig marginellt mer hull...men det beror nog på lite ändrad ämnesomsättning efter kastrering.

Har vovvarna samma blodsockervärden som oss människor tro?

...jaja, får väl försöka få tag i lokala veterinären för lite prover!

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte hund, men har levt med hund i 25 år.

det kan bero på väldigt mycket. först ska du som alla andra sagt gå till en vet. så att du vet att det inte är fysiska fel på hunden.

sedan kan de bero på annat som att:

Det har flyttat in en ny person i ditt och hundens hus, det har flyttat in en hund till, det kanske blir mindre tid eller annorlunda upplägg på dagen.

tiken kanske doftar tjej, kastreringen kan sitta kvar i form av obalans i hormonellt exokrina/endokrina (utsöndrande/mottagande) organ.

om man ser detta ur hundens synvinkel har det hänt enormt mycket senaste tiden.

Detta är inte, med betoning inte, kritik mot dig utan det blir säkert bättre än någonsin för hunden. men just nu om det inte är kroppsliga problem kan han vara lite stressad och känna att det är lite rörigt i rutinerna kanske. Vi får inte glömma att hunden är ju den med under utveckling.

bara en objektiv synvinkel. :rolleyes:

mvh Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte hund, men har levt med hund i 25 år.

det kan bero på väldigt mycket. först ska du som alla andra sagt gå till en vet. så att du vet att det inte är fysiska fel på hunden.

sedan kan de bero på annat som att:

Det har flyttat in en ny person i ditt och hundens hus, det har flyttat in en hund till, det kanske blir mindre tid eller annorlunda upplägg på dagen.

tiken kanske doftar tjej, kastreringen kan sitta kvar i form av obalans i hormonellt exokrina/endokrina (utsöndrande/mottagande) organ.

om man ser detta ur hundens synvinkel har det hänt enormt mycket senaste tiden.

Detta är inte, med betoning inte, kritik mot dig utan det blir säkert bättre än någonsin för hunden. men just nu om det inte är kroppsliga problem kan han vara lite stressad och känna att det är lite rörigt i rutinerna kanske. Vi får inte glömma att hunden är ju den med under utveckling.

bara en objektiv synvinkel. :)

mvh Kalle

Ja absolut är det stora omställningar för hunden.

Men jag har fått en hund som är otroligt mycket mera lyhörd och tillgiven sin husse. Det är fortfarande lika roligt, med mycket energi och leklust. Hunden får ju mycket mera uppmärksamhet och tillägnad tid nu också, då man är två i familjen som hjälps åt med alla sysslor.

Då man varit ensamstående far till en tvåårig dotter finns inte många minuter över till hunden tyvärr...inte förrän hon sover. Och då kan man ändå inte göra några längre turer än bara runt gården.

Ska man som människa bedöma hunden så ser han ut att må enormt mycket bättre nu än tidigare (förutom de här drickandet då...)

Jag tror han behövde större flockkänsla och att jag nu tar kommandot över en hund till i "familjen" som står högre i rang än han själv verkar ha gjort susen. De här testandet mot husse har lagt sig enormt. Sen har han ju fortfarande teflon-hjärna...men det är inte allra värst...hehe!

Sen har han ju en kompis i hundgårn hela dagarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja absolut är det stora omställningar för hunden.

Men jag har fått en hund som är otroligt mycket mera lyhörd och tillgiven sin husse. Det är fortfarande lika roligt, med mycket energi och leklust. Hunden får ju mycket mera uppmärksamhet och tillägnad tid nu också, då man är två i familjen som hjälps åt med alla sysslor.

Då man varit ensamstående far till en tvåårig dotter finns inte många minuter över till hunden tyvärr...inte förrän hon sover. Och då kan man ändå inte göra några längre turer än bara runt gården.

Ska man som människa bedöma hunden så ser han ut att må enormt mycket bättre nu än tidigare (förutom de här drickandet då...)

Jag tror han behövde större flockkänsla och att jag nu tar kommandot över en hund till i "familjen" som står högre i rang än han själv verkar ha gjort susen. De här testandet mot husse har lagt sig enormt. Sen har han ju fortfarande teflon-hjärna...men det är inte allra värst...hehe!

Sen har han ju en kompis i hundgårn hela dagarna.

ja, jag tror som du skriver att det är redan och kommer bli avsevärt bättre.

men du skrev att han bara dricker som en idiot inne, inte i hundgården. om jag famlar i mörkret låter detta som ett beteende liknande " jag dricker upp allt så jag vet att jag fick det" dvs ren egoism och självbevarelse. det kanske snurrar lite i korken just nu på honom. det kanske går att avhjälpa situationen genom att schemalägga en pinkepromenad innan han hinner pinka inne och efter han har druckit, OM det inte är fysiska fel. jag tror inte att det är det om han beter sig olika inne och ute. låter mer som en revir-/rang-drift som slagit snett eller nåt.

kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja, jag tror som du skriver att det är redan och kommer bli avsevärt bättre.

men du skrev att han bara dricker som en idiot inne, inte i hundgården. om jag famlar i mörkret låter detta som ett beteende liknande " jag dricker upp allt så jag vet att jag fick det" dvs ren egoism och självbevarelse. det kanske snurrar lite i korken just nu på honom. det kanske går att avhjälpa situationen genom att schemalägga en pinkepromenad innan han hinner pinka inne och efter han har druckit, OM det inte är fysiska fel. jag tror inte att det är det om han beter sig olika inne och ute. låter mer som en revir-/rang-drift som slagit snett eller nåt.

kalle

Ja det är nog vid närmare eftertanke den mest sannolika anledningen. Visst har han ju ätit snabbt tidigare, men nu är det VM i snabbätning...

De har varsina matskålar och vattenskålar, men man kanske ska ge dem vid lite olika tid för å testa.

Han säger dock inte till innan pink-dags lika tydligt nu som tidigare heller. Förut var det ett jädra gnäll å tassande fram å tebax, men nu är det svårare att märka då det plötsligt blir dags.

Jaja, man får laborera sig fram lite...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur har det gått med drickandet? Beteende-förändring eller möjligen sjukdom?

hälsar jonas

Ja det är nog vid närmare eftertanke den mest sannolika anledningen. Visst har han ju ätit snabbt tidigare, men nu är det VM i snabbätning...

De har varsina matskålar och vattenskålar, men man kanske ska ge dem vid lite olika tid för å testa.

Han säger dock inte till innan pink-dags lika tydligt nu som tidigare heller. Förut var det ett jädra gnäll å tassande fram å tebax, men nu är det svårare att märka då det plötsligt blir dags.

Jaja, man får laborera sig fram lite...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med drickandet? Beteende-förändring eller möjligen sjukdom?

hälsar jonas

Hmm...jag har inte besökt veterinären ännu.

Det blev betydligt bättre och man har väl också fått koncentrera sig mycket mer på att snabbt rusa ut med honom vid minsta lilla tecken.

Det har funkat riktigt bra nån vecka, men igårkväll blev det faktiskt en pissfläck inne igen...*suck*

Nåja, har lite att prova fortfarande.

Tror det kan vara lite "vill ha vattnet för mig själv" -syndrom.

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu har det gått en tid och man börjar vänja sig vid "vattensjukan". Han får vatten tillsammans med fodret (ej uppblött), men hade egentligen inte riktigt pejl på hur mycket vatten de behöver.

Nu kom jag alldeles just från vet. då han fått UVI och blev satt på antibiotika. Vet. trodde inte det var annat än stress-drickande och som i sin tur sköljer ur salter som då gör att hunden vill dricka ännu mer.

Fick veta att hunden ska dricka 45-50ml/kg och dygn...och jag har nog gett Troy mer än så...så nu ska det anpassas vattenmängd och ge lite tillskott av elektrolyter...eller vishyvatten...så kanske det ordnar sig.

Troy har åtminstonde blivit mycket bättre på säga till då det är dags...å en annan har väl insett att då han säger till är det bara släppa det man har för händerna...så torktrasan har använts lite mindre nu ett tag!

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

har märkt det samma med min wachteltik, dricker vatten och pissar konstant när man är ute, bara småpinkar... skall hålla koll nån dag annars får det bli vetrinären. hon borde premiärlöpa när som helst och är rejält svullen, kan det ha med detta att göra tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tikar småskvätter under löp, så visst kan det ha ett samband.

De småskvätter dessvärre även vid uvi och livmoderinflammation och båda dessa gör att de dricker mer vatten än vanligt dessutom, så håll koll på allmäntillståndet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

tokdrickandet och ärkepissandet har nu avtagit och är helt normalt, det vara bara någon dag, löpet har kommit igång och wachteln mån jättebra! skönt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...