Hoppa till innehåll

Snart är Urax hemma


Dan

Recommended Posts

Igår blev de upptag å ståndskall på ko och kalv i 3 minuter sedan gångstånd 10 minuter. Tyst. Ståndskall på en lämmel me en spännande ansmygning på ca 15 minuter. Upptag och sken på en fjoling som buktade som en hare...passerade samma väg 3-4 ggr innan hon/han tog sig över en å. Va endast ett kort gångstånd på älgen å sen sprang Urax 29km/h så då antar jag att det gick undan :D

Idag jagade Urax mest möss och lämmlar så jag blev less och gick till kojan igen efter en timme. Urax va tydligen inte nöjd så så han tog bilvägen från kojan ca 1.2 km innan han letade sig hemåt igen genom skogen. Jag passade på att packa ihop å lasta i bilen. Satte mig på bron å vänta å såg att Urax va stilla länge på samma ställe. Nu är han väl i nån stubbe å letar möss tänkte jag. Gick in i kojan å vänta å då hörde jag hur han börja skälla 250 meter bort. Å detta var inget musskall! Det vara bara att slänga på sig ryggan å bössan å gå dit. När Urax skällt i 5 minuter och jag var ca 150 meter ifrån blev det tyst och älgen flydde. Kanske att älgen hörde mig, jävligt dåligt smygföre idag. Jag gick för att kolla spår och såg iallafall spår efter ko med kalv men skenspåret var efter en ensam älg. Efter 3 km vände Urax och kom tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Gjorde en kort sväng idag med Urax. 20 grader kallt å föret va inte de bästa, ca 10 cm snö med ett 2 mm tunnt/tjockt is lager i mitten. Söket var bra idag, fyra rundor på 9,5,13 och 35 minuter då kom upptaget ca 6-700 meter bort. Urax skällde ca 30 sekunder innan han kom tillbaka....Bara att konstatera att han inte är helt mogen än. När han kom till mig kopplade jag och gick till bilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Måste få berätta om en trevlig upplevelse jag hade i går morse!

Morsan va ute och skulle ta in lite ved och såg något i hundgården som står 5-6 meter från huset. Hon trodde först att det var en räv men hon såg bara en kort svans på djuret. Hon väckte mig å jag tittar ut å i hundgården traskar ett lodjur runt! Hundgårdsgrinden hade stått på glänt och lon hade traskat in för att mumsa på älgskallarna som ligger där. Vi tittade på lon i nästan 45 minuter innan jag gick ut på altanen tillsammans med Urax. Då blev det livat:) Katten sköt rygg och Urax skällde som en galning och gnällde. Lon försökte ta sig ut men vågade inte ut genom grinden så jag gick ut och öppnade grinden helt och gick ett varv runt hundgården för att fösa ut den. När han hittat ut sprang den ca 50 meter innan den satte sig och tittade runt och tvättade sig. Efter ca 5 minuter gick lon lugnt och stilla iväg. Jag tog några bilder med telefonen och filmade lite. Ska lägga ut bilderna sen när jag fått in dom i datorn! Lon låg och åt på en av älgskallarna i 30 minuter! Jag gissar att det är en fjolingslo som var i farten, den va inte så stor men såg välnärd ut. Senare under dagen besökte lon grannbyn ca 2 km bort och försökte dräpa en katt men misslyckades. Man försökte skrämma iväg lon men den bara kröp ihop och var endast på några meters håll! Jag var som närmast 4 meter ifrån men hade ju stängsel emellan:) Jag hade tänkt stänga in lon å skicka in Urax i andra hundgården men de blev aldrig av. Jag funderade även på att skjuta den men de blev heller inte av :D Kanske hade vart bäst för lon om jag sköt den istället för att lapparna ska köra ihjäl den me skotern....dom är tydligen ute och letar den.

De va väl en häftig upplevelse :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste få berätta om en trevlig upplevelse jag hade i går morse!

Morsan va ute och skulle ta in lite ved och såg något i hundgården som står 5-6 meter från huset. Hon trodde först att det var en räv men hon såg bara en kort svans på djuret. Hon väckte mig å jag tittar ut å i hundgården traskar ett lodjur runt! Hundgårdsgrinden hade stått på glänt och lon hade traskat in för att mumsa på älgskallarna som ligger där. Vi tittade på lon i nästan 45 minuter innan jag gick ut på altanen tillsammans med Urax. Då blev det livat:) Katten sköt rygg och Urax skällde som en galning och gnällde. Lon försökte ta sig ut men vågade inte ut genom grinden så jag gick ut och öppnade grinden helt och gick ett varv runt hundgården för att fösa ut den. När han hittat ut sprang den ca 50 meter innan den satte sig och tittade runt och tvättade sig. Efter ca 5 minuter gick lon lugnt och stilla iväg. Jag tog några bilder med telefonen och filmade lite. Ska lägga ut bilderna sen när jag fått in dom i datorn! Lon låg och åt på en av älgskallarna i 30 minuter! Jag gissar att det är en fjolingslo som var i farten, den va inte så stor men såg välnärd ut. Senare under dagen besökte lon grannbyn ca 2 km bort och försökte dräpa en katt men misslyckades. Man försökte skrämma iväg lon men den bara kröp ihop och var endast på några meters håll! Jag var som närmast 4 meter ifrån men hade ju stängsel emellan:) Jag hade tänkt stänga in lon å skicka in Urax i andra hundgården men de blev aldrig av. Jag funderade även på att skjuta den men de blev heller inte av :D Kanske hade vart bäst för lon om jag sköt den istället för att lapparna ska köra ihjäl den me skotern....dom är tydligen ute och letar den.

De va väl en häftig upplevelse :D

häftigt :D

jag öppnande dörren mot dyngstacken en gång för några år sen o vad låg inte där o solade om inte ett lo, jag blev så paff att jag bara stängde dörrn pang på. Hade jag vetat att han sen skulle komma tillbaka o ta både kaniner o lamm hade jag nog dängt hinken i huvvet på han :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om 5 månader är det dags igen:) Vi längtar!

Just nu bli det några skidpass/vecka för mig å Urax. Han ä väl inte den värsta draghunden men det funkar. Får han en skoter eller nåt annat han kan jaga så går det undan:)

Husse känner sig i hyfsad form men inte är det som för 2-3år sen när man tränade seriöst..får bli ett sommarprojekt:)

Lev å må!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har börjat släppa Urax lite. 2 släpp blev det i veckan. På tisdagmorron tog det 23 minuter till upptag, drygt 800m bort. 4-5 skall sedan sken och förföljande i ca 1.5 timme på en fjoling. På onsdag hände det inte så mkt. Gick en sväng och tillbaka vid bilen är det som vanligt, Urax vill inte åka med så han fick fortsätta springa medan jag tog bilen och hämtade vatten till kojan. 2-300 meter från där jag hämtade vattnet hittade han en älg som bara sprang, passerade 200 meter nedanför min koja. Urax tillbaka efter ca 1 timme. Blir nog 2 släpp till veckan också. 3 veckor kvar till älgjakten nu, spännande:) Men gruvsamt, skogen är full av möss och lämmel. Man lär väl slita av sig håret på skallen i höst haha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat släppa Urax lite. 2 släpp blev det i veckan. På tisdagmorron tog det 23 minuter till upptag, drygt 800m bort. 4-5 skall sedan sken och förföljande i ca 1.5 timme på en fjoling. På onsdag hände det inte så mkt. Gick en sväng och tillbaka vid bilen är det som vanligt, Urax vill inte åka med så han fick fortsätta springa medan jag tog bilen och hämtade vatten till kojan. 2-300 meter från där jag hämtade vattnet hittade han en älg som bara sprang, passerade 200 meter nedanför min koja. Urax tillbaka efter ca 1 timme. Blir nog 2 släpp till veckan också. 3 veckor kvar till älgjakten nu, spännande:) Men gruvsamt, skogen är full av möss och lämmel. Man lär väl slita av sig håret på skallen i höst haha

Känner igen det. Två senaste släppen har resulterat i upptag efter 2 respektive 5 min. Första sken, skall efter ca 2 km, sken igen. Kopplade han efter att kvigan passerat mig på en väg, 16,2 km från upptag. Det andra igår kväll, släppte efter ca 11 km.

Sinnessjukt vad dom springer, troligen en fjoling igår också men ändå. Finns som ingen hejd alls. Blir nästan tråkigt att släppa, när man vet att det bara blir ett spårprov för dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen det. Två senaste släppen har resulterat i upptag efter 2 respektive 5 min. Första sken, skall efter ca 2 km, sken igen. Kopplade han efter att kvigan passerat mig på en väg, 16,2 km från upptag. Det andra igår kväll, släppte efter ca 11 km.

Sinnessjukt vad dom springer, troligen en fjoling igår också men ändå. Finns som ingen hejd alls. Blir nästan tråkigt att släppa, när man vet att det bara blir ett spårprov för dom.

Fjolingarna är hemska, dom står aldrig i stort sett. Men de blir ju bra konditionsträning iallafall, älgarna är i topptrim till jakten haha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släppte hunden imorse. Första sök 10 minuter sen 20 minuter lämmel/musjakt. Drar iväg 07.10. Ser på pejlen att han hittar älg 07.25. Full fräs. Urax släppte efter lite mer än en timme och letade sig tillbaka..men inte riktigt. Han hittade en älg till, ko m 2 kalvar. Kon lämnade kalvarna å sprang sedan iväg med Urax efter. Fick tillbaka Urax tillslut. Hade inte sett till honom på 3 timmar då. Fast ja satt ju å titta på han i pejlen..man få va glad åt det lilla :) Å kameran i byxfickan hade jag jättestor användning av haha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blev ett sista släpp idag innan älgjakten på måndag. Det tog knappt en halvtimme till upptag utan skall. Full fräs från start. Efter en timmes sken blev det stopp med gångstånd å stånd i perioder. Sedan gick det undan i 2-3km innan nästa stopp. Lyckades genskjuta gångståndet och fick se en 4-taggare på en kulle på ett hygge ca 60 meter bort. Just då stog det stilla. Det drog i väg igen och efter ett tag blev det skällande igen. Tog bilen och körde runt och väntade. Då kom älgen skuttandes över vägen med Urax efter ca 25m från mig. Men då blev det fullt ös då älgen upptäckte mig. Tillslut simmade älgen över en sjö och jag fick tillbaka hunden. 28km och 2 timmar och 40 minuter från upptag. Jag va orolig tidagare att Urax slutat skälla älg men det har han inte:) Kändes skönt att älgen bromsade in lite och inte bara "cyklade" :) Å den där jävla kameran man har i byxfickan, till vilken nytta!? haha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så va första älgjaktsveckan avklarad. Det har skjutits 9 vuxna och 2 kalvar. Urax har skött sig bra men jag har inte fått skjuta för honom. På måndag tog han upp 3 olika älgar. Upptag nummer 2 resulterade i att en passkytt fick skjuta på ståndskall 30 meter från tornet efter ett förföljande av Urax på 8 km:) Släppte Urax igen efter att jag varit där och tagit ur älgen å hämtat hunden, vilket resulterade i upptag. Han skällde jävligt fint men när jag var 250 meter ifrån drog det iväg och jag fick tillbaka hunden 2 timmar senare i en by. Han hade hittat en älgtransport som han stolt följde efter:) På tisdag hittade han en älg som bara skenade och simmade över en å. På onsdag delade vi kött och vilade. På torsdagen hittade han ett djur som han skällde väldigt konstigt på. Han avbröt hela tiden och kom fram till mig å glodde på mig. Jag misstänker att det kan ha varit en järv. Efter det hittade han en älgoxe som sprang över en väg 100 meter från mig. Senare under dagen hittade han en till oxe som han skällde på bitvis. Plötsligt kom oxen springande på ett hygge 80 meter från mig. Jag lockade fast oxen och inväntade Urax. Han kom dit och älgen började röra sig så jag lockade igen och han stannade. Då börja Urax skälla men då hade jag en gran i vägen och kunde inte skjuta. Tillslut rann allt ut i sanden:) Idag tog Urax an ett spår av en ensam ko som passerat en postare. Men hon ville inte stanna och tillslut simmade hon över en bäck och jag fick tillbaka hunden. På tisdagen när hunden va ute på långsök gick jag rakt in i en älg. Hade den på bara 20 meter:)

På 4 jaktdagar har han hittat 7 älgar så de borde ju va en 10 poängare på jaktprov iaf haha. I dag var han ganska slö, det var först när han hittade det färska älgspåret han drog i väg. På måndagen tror jag han sprang närmare 7 mil:)

Vi har haft en jävulsk blöt älgjakt, ihållande regn i stort sett varje dag. Urax har även hunnit med att skälla och dräpa ett antal lämmlar. Finns fruktansvärt många i år:) Får se när nästa jaktsväng blir av. Hoppas att vi ska hitta nån ko med kalv som kanske inte springer lika mycket!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blev 2 dagars jakt i veckan i ett kanonväder. Hade mina aningar att fredagen kunde bli ensam å de vart den till stora delar:) Släppte 06.28 å Urax försvann på en gång. 06.38 tog han upp. Några lugna skall sedan blev det tyst och det började gå undan. Efter drygt 1.5 km blev det ståndskall ett tag men sedan började Urax ta bakspåret. Jahapp, som i fjol. Han släpp då dom stanna! Satt på ett hygge å vänta. Han skällde ett par skall i bakspåret. Lämmel? När Urax va 300 meter från mig började jag vissla så han skulle komma. Han styrde kursen rakt på mig och plötsligt började de braka till nere i hyggeskanten, 50 meter bort. En älg lockade som tusan. Då såg jag en kalvskalle komma bland granarna med kon efter sig. Dom stannade på 20 meters håll å jag försökte få läge på kalven men icket. Kon hade jag kunnat sopa ner iaf:) Det stog inte stilla länge innan de drog i väg uppefter hygget. Kolock blandat med hundskall hördes lång väg:) Det blev ett långt gångstånd runt kojan och jag försökte genskjuta utan framgång och tillslut skena älgarna. Fick tillbaka urax 08.30. Då stod jag på en väg och prata med några jaktkamrater. Plötsligt börja Urax skälla drygt 700 meter bort. Men det sket sig. Kopplade Urax när han kom tillbaka på vägen igen. Nytt släpp. Hade Urax hos mig i 10-15 minuter innan han drog iväg åt helt motsatt håll å hittade älg. Fullt sken i nästan 1 mil innan han började skälla nära en sjöstrand. Det flyttade sig längre ner efter sjön innan älgen valde att simma. Körde bil dit å sprang i bakspåret å kallade in Urax.

Igår tog han inte upp nån älg. Han skällde på ett ställe men for därifrån. Vet ej vad det var han höll på med. Spårade en påskjuten älg med Urax. Spåret var 3.5 timme gammalt och hade hundspår efter sig. Bland annat hade Urax gått efter spåren redan men hamnat på mitt bakspår och slutade följa älgspåret. Hittade blod på ett ställe. Vi hade ett färskt spår över en väg och dit kom jag å Urax tillslut efter 4.8km spårande. Men nu när jag tittar på hundloggen på internet blev jag fundersam. Han tog inte samma spår när vi spårade som när han gick lös själv. Men blod hittade vi tillslut. Vi spårade över ett hygge men i hundloggen ser jag att Urax redan gått i det spåret 2 gånger. Jävulskt märkligt. Jag gissar att vi tappade bort blodspåret och följde fel älg på slutet. Den vi hade blod efter hade snurrat rejält kring en bäck. På morgonen var det en hund efter den påskjutna men en annan hund började skälla i närheten på en annan älg och då lämnade den andra hunden blodspåret och anslöt till den skällande hunden. Jag får för mig att det kan ha gått till så..hmm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredag morgon bjöd på 2 plusgrader å snöslask:) Det tog nästan en timme innan upptaget kom på ett hygge. Urax skällde 2 minuter sen kom han tillbaka. Jag gick dit han tog upp. Istället för att leta åt älgen igen så springer han å jagar alla orrar som flyger upp. Efter 20 minuter letar han åt älgen igen och börjar skälla gångstånd men så tystnar han och kommer tillbaka och är inte alls intresserad av att fortsätta. Kändes som att vi va tillbaka i valpstadiet igen! Efter ett tag drog han iväg å hittade ett nytt djur som han sprang fram och åter med längs en å. Upp och ner i skogen, snurra runt på samma ställe i 10 minuter utan något skall. När det drog längre bort och det gick ut på ett hygge börja han skälla. Tillslut släppte han när det gick över mitt spår. Det var en jäkla fart på hunden under dagen men han höll inte i som han brukar göra. Han var rent av social idag:)

På lördag skällde det hundar överallt. 2 hundar tog upp på samma ställe men olika djur. Urax for dit en timme senare och tog upp en till älg. Gångstånd, sken, gångstånd, sken. Sen hittade vi ingen mer älg...men lämmel:) Grannens 2 gråhundar skällde björn i 7.5 timme. Det kom in på våran mark och gångståndet gick över en väg 40 meter från morfar. Han blev förvånad när det var en björn som kom lufsande över vägen:) När det tog stopp gick 2 personer in på ståndet för att få tillbaka hundarna. Dom var inne på 20 meter och björnen satt under en gran med ryggen lutande mot stammen. Han satt blickstilla i 3 minuter innan han rörde på skallen. Dom sköt ett skott i en björk intill björnen men han brydde sig inte så mycket. Gick lugnt därifrån och det blev stopp efter 100 meter igen. Tillslut släppte hundarna efter ett antal stötförsök, både med hjälp av vind och vinande kulor. Synd att tilldelningen var fylld annars hade vi fällt första björnen på våra marker.

Har inte tid att släppa nåt i veckan. Blir nästa vecka. Börjar fundera om Urax behöver lite understöd när han skäller. Får hoppas nån annan hund i laget kan hjälpa honom. Finns flera hundar i laget som springer på andra hundars ståndskall:) Oktober får visa vägen till framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ingen älg i backen idag heller. Men 2 upptag iallafall! Upptag ett kom 3 km bort. Gångstånd mot en väg men där hände nåt. Urax gick upp på vägen å kuta som en galning efter vägen i ca 4km innan jag hann ikapp honom med bilen. Misstänker att han sprang efter nån bil. Släppte igen och då skällde han sin första fågel, en riktig gammeltupp:) Tillslut börja han intressera sig för annat än lämmel å drog iväg. Han tog upp en ny älg ca 2 km bort å de blev sken från start. Det passerade nedanför kojan så jag gick ner dit å avvaktade. Stog å titta på pejlen å filosoferade. Slängde en blick ut efter kojvägen å såg nåt som jag inte sett förut. Tog bössan å tittade. Mycket riktigt så va de en älgskalle som stack fram bakom en gran 150 meter bort. Lockade lite försiktigt men med vinden i ryggen så anade älgen oråd å gick därifrån..en liten oxe på 8-taggar kanske. Efter 1.5 mil stannade älgen Urax höll på med så han fick skälla en stund men sen gick det undan igen. Fick tillbaka Urax efter närmare 3 timmar å ett förföljande på 25-26km:) Nästa jaktsväng blir först på lördag pga arbete....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vilken dag de blev idag:) Första upptaget kom efter nästan en timme. Urax va borta i närmare en halvtimme innan jag hörde ett våldsamt dundrande i hygget där jag stod. Det dröjde inte länge innan han börja skälla gångstånd som gick över en väg. Fast stånd en bit in i skogen men då släppte Urax och drog iväg ner efter vägen. Han for ca 1 km innan han stötte på morfar där han satt på pass. Ca 300 meter därifrån tog han upp en ny älg. Gångstånd ner mot vägen. Morfar gick längre ner efter vägen och fick snart se Urax på vägen men ingen älg. Urax sprang upp i skogen igen å börja skälla. Hund å älg gick över vägen 250 meter från morfar. Gångståndet fortsatte och det blev ståndskall tillslut. Då va de endast 500 meter från brorsans hus så han skyndade sig dit men älgen smög undan å vadade över en å. Brorsan kopplade Urax och vi möttes på skogen och jag släppte Urax igen. Han va inom synhåll nästan hela tiden. Vi gick i en hyggeskant å Urax hamnade lite efter mig. Då hörde jag ett bekant ljud i skogen. ÄLG! Ko å kalv kommer rakt mot mig 30m in i skogen. Urax är där snabbt å börjar skälla och det drar iväg. Urax skäller gångstånd å ståndskall flera km. Jag springer som ett tok å tillslut börjar älgarna byta riktning, upp mot mig. Jag står ganska bra tycker jag på en rågång men älgarna kommer upp 130m bakom mig och jag hinner knappt blinka. Nu blir det fullt sken i 5-6km innan Urax börjar skälla igen, gångstånd. Nu är det inne på granne nr 1´s mark. Snart är det inne på granne nr 2. PANG! En snubbe i grannlaget, som bor i samma by som mig, skjuter på gångstånd för Urax! Tyvärr va det kon som åkte dit. Kalven syntes inte till. Men jag blev nöjd iaf:) 16km från upptaget.

post-1748-0-67292000-1318707779_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vilken dag de blev idag:) Första upptaget kom efter nästan en timme. Urax va borta i närmare en halvtimme innan jag hörde ett våldsamt dundrande i hygget där jag stod. Det dröjde inte länge innan han börja skälla gångstånd som gick över en väg. Fast stånd en bit in i skogen men då släppte Urax och drog iväg ner efter vägen. Han for ca 1 km innan han stötte på morfar där han satt på pass. Ca 300 meter därifrån tog han upp en ny älg. Gångstånd ner mot vägen. Morfar gick längre ner efter vägen och fick snart se Urax på vägen men ingen älg. Urax sprang upp i skogen igen å börja skälla. Hund å älg gick över vägen 250 meter från morfar. Gångståndet fortsatte och det blev ståndskall tillslut. Då va de endast 500 meter från brorsans hus så han skyndade sig dit men älgen smög undan å vadade över en å. Brorsan kopplade Urax och vi möttes på skogen och jag släppte Urax igen. Han va inom synhåll nästan hela tiden. Vi gick i en hyggeskant å Urax hamnade lite efter mig. Då hörde jag ett bekant ljud i skogen. ÄLG! Ko å kalv kommer rakt mot mig 30m in i skogen. Urax är där snabbt å börjar skälla och det drar iväg. Urax skäller gångstånd å ståndskall flera km. Jag springer som ett tok å tillslut börjar älgarna byta riktning, upp mot mig. Jag står ganska bra tycker jag på en rågång men älgarna kommer upp 130m bakom mig och jag hinner knappt blinka. Nu blir det fullt sken i 5-6km innan Urax börjar skälla igen, gångstånd. Nu är det inne på granne nr 1´s mark. Snart är det inne på granne nr 2. PANG! En snubbe i grannlaget, som bor i samma by som mig, skjuter på gångstånd för Urax! Tyvärr va det kon som åkte dit. Kalven syntes inte till. Men jag blev nöjd iaf:) 16km från upptaget.

Grattis :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började jaga på fredag. Fruktansvärt blåsigt på morgonen men mitt i dagen avtog vinden. Det tog 3 timmar innan Urax tog upp ca 1.5km bort. Det blev gångstånd i 5 minuter och sen skenade älgen av okänd anledning. Jag bytte position för att ev kunna se älgen. Det kom rakt mot mig men älgen vinklade å sprang 130 meter bakom mig. Kunde höra Urax i kortare gångstånd längre bort. Tillslut lugnade älgen ner sig och det blev gång och stånd i ett par hundra meter. Sken. Ståndskall i 3-4 minuter. Sken. Älgen vänder och kommer tillbaka in i området igen. Gångstånd ett par hundra meter igen. Fullt sken tillbaka till upptagsplatsen och vidare över en å där Urax släppte.

På lördagmorgon hade det kommit ca 3 cm snö. Ingen våldsam fart på Urax idag. Inga färska spår fann vi. Efter nästan 2 timmar tog Urax upp 70 meter från mig. Hörde att det inte var lämmelskall och börja smyga dit. Stötte lös ett par fåglar på väg dit. Började undra om de va fågel han skällde. Tillslut hittade jag lega efter ko med kalv. Hörde hur kon morra åt hunn. Kunde skymta Urax på ståndet. Efter en stund kom han till mig men gick tillbaka ganska snabbt. Det flyttade sig sakta och jag skyndade tyst för att genskjuta. Kom fram på en stor myr och där ute står älgarna ca 80 meter bort med arslena mot mig. Satte mig ner och väntade på rätt läge. Kalven stog och åt av riset. Urax kom till mig och stog och tittade på älgarna. Just då vände kalven bredsidan till och jag drog iväg en smäll...och en till rakt bakifrån men missade :) Urax sprang dit å kalven föll efter 10 meter. Kon börja springa iväg men jag lyckades få kvar Urax. När jag tog fram kopplet stack Urax efter kon. Efter 4 km blev det gångstånd. Tillslut simmade kon och Urax avbröt 7 km bort och började leta sig tillbaka. Kändes skönt att äntligen få skjuta! Synd bara att Urax va hos mig när det small. Måste säga att ljuddämparen va en bra investering, inget pip i öronen:) Urax skällde i ca 20 minuter och det flyttade sig 900 meter. Jag blev förvånad att det hade flyttat sig så pass långt..kändes som 150 meter max:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jagade en dag förra veckan. Urax hittade ingen älg i skogen. Då blev han less å sprang 7 km efter skogsbilvägen å hittade en älg. Mest gångstånd. Älgen vada över en å och Urax sprang på sin sida ån tills han kom upp på en väg där han tog bron över ån å leta åt älgen igen. Tillslut simma älgen över en sjö. Vilken jävla hund va? Man bli nästan gråhårig:)

Va ute i ett fantastiskt väder idag! Minusgrader, frost å vindstilla. Kanske inte bästa jaktvädret men de va vackert:) Efter 2 timmar tog han upp. Lyckades se älgen 2 gånger när det gick över ett myrområde, 300 å 500 meter från mig:) Sista jag hörde Urax så skällde han ståndskall ner mot en å. Älgen hoppa i å Urax kom fram vid min brors hus där vi avslutade jakten.

Tycker Urax söker sämre nu än tidigare i höst men han skäller bättre.

En av jaktkamraterna tappade sin gråhund för nästan 2 veckor sedan. Han ligger nog död nånstans, 11 år som han är. Är nog en av dom bättre hundarna vi haft i laget. 70-75 älgar skjutna för honom i fjällmarker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...