Hoppa till innehåll

vad har jag fått för båge?


jonaswande

Recommended Posts

Jag är helt okunnig om pilbågar...men av en händelse fick jag en pilbåge i förrgår av morsans granne.pilar med jaktspetsar,tavelspetsar,fisketillsats,nån maskin att limma fjädrarna på pilar,extra jaktspetsar..ca 7 pilar och diverse andra smågrejjer. har inte sett allt då dom finns nedpackad någonstans i hans förråd..men pilbågen har jag fått hem+pilar

Den heter "Martin lynx Magnum" har nog några år på nacken men kanske nån har nån upplysning om vad det kan vara för typ av båge

mvh jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bästa är om du kan sätta in nån bild på din båge!

Just Lynx modellen fanns under flera år och med lite olika cammar, allt från runda till mer äggformade.

Har du någon info om dragstyrka på den?

Har du provdragit bågen?

Hur är det med draglängden, är den för lång/kort?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bästa är om du kan sätta in nån bild på din båge!

Just Lynx modellen fanns under flera år och med lite olika cammar, allt från runda till mer äggformade.

Har du någon info om dragstyrka på den?

Har du provdragit bågen?

Hur är det med draglängden, är den för lång/kort?

Lägger in en bild på den.

jag vet inget mer än det som står på bågen

peak weight:50-80

holding wt:6,39

string length:35

draw length:30

bow nr:910

på själva "bågarna" eller vad dom kallas är det en 6:a

den är just nu inställd så den ska vara lös att dra,, men tycker den är tung ändå men jag har som sagt inget att jämnföra med

post-1886-1242838660_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest mattias a

HEj! vad jag kan bedömma så ser den ut att vara från slutet av 80 talet,eller mer troligt tidigt 90 tal. Gjuten stock av magnesium, stålkablar med s.k teardrops som strängen sitter på,,kan tom vara en dacronsträng på de gamla compoundbågarna. Inget större värde på den,rätt långam jämfört med dagens bågar,men duger säkert utmärkt att börja med. Nästan gammal nog att räknas som traditionell båge, ;) . Skulle rekommendera byte av kablar samt sträng då dem ändå är av äldre datum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägger in en bild på den.

jag vet inget mer än det som står på bågen

peak weight:50-80

holding wt:6,39

string length:35

draw length:30

bow nr:910

på själva "bågarna" eller vad dom kallas är det en 6:a

den är just nu inställd så den ska vara lös att dra,, men tycker den är tung ändå men jag har som sagt inget att jämnföra med

duger gott att börja med!.. så du kommer igång! lycka till med skyttet!..

MVh MAmre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren....ska övas lite nu i sommar så man träffar något..

tips för material att använda som piltavla? ska göra nått hemma bygge hade jag tänkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

strängen var hyffsat nybytt...i nylon tror jag den var om det nu kan stämma,,,iaf ingen stål /jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Tack för svaren....ska övas lite nu i sommar så man träffar något..

tips för material att använda som piltavla? ska göra nått hemma bygge hade jag tänkt.

Prova att packa ull eller kläder i en gammal Jutesäck.

Se till att packa väldigt hårt, se till att ha ett bra pilfång.

Skjut inte med jaktspetsar på den bara av förklarliga skäl. :D

Annars finns det Ethafoam att skaffa/köpa.

Tycker du att det är roligt, så var inte rädd att ta kontakt med någon lite mer erfaren bågskytt/bågjägare.

Alternativt en klubb.

Var inte rädd och prova, och ställ ner bågen så mycket det går (inom säkerhetsramarna).

Så du inte sliter sönder någon axel eller nåt.

Lycka till

//Kent

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

strängen var hyffsat nybytt...i nylon tror jag den var om det nu kan stämma,,,iaf ingen stål /jonas

Nolyn är det nog inte, matrialet i dagens strängar varierar men det närmaste är kevlar matrial som inte

töjer på sig, du bör få hjälp att kolla att kammarna (hjulen) rör sig exakt i sync, annars skjuter inte bågen

rätt, har den legat länge finns risk för det, även om den inte använts direkt. ganska låg kostnad att byta

men väl värt det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova att packa ull eller kläder i en gammal Jutesäck.

Se till att packa väldigt hårt, se till att ha ett bra pilfång.

Skjut inte med jaktspetsar på den bara av förklarliga skäl. :D

Annars finns det Ethafoam att skaffa/köpa.

Tycker du att det är roligt, så var inte rädd att ta kontakt med någon lite mer erfaren bågskytt/bågjägare.

Alternativt en klubb.

Var inte rädd och prova, och ställ ner bågen så mycket det går (inom säkerhetsramarna).

Så du inte sliter sönder någon axel eller nåt.

Lycka till

//Kent

Ett bra fungerande matrial är flytblock i frigolit, de är väl 120x70 eller så, två sådana i en ram för att hålla

ihop dem, mina funkar fortfarande efter 4 års skjutande, jag har roterat dem lite nu och då förstås.

fördelen är att du har en stor och plan yta att fästa tavlor på, så som Rådjurs tapeter med mera.

De är väderbeständiga och billigare än etafoam.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Ett bra fungerande matrial är flytblock i frigolit, de är väl 120x70 eller så, två sådana i en ram för att hålla

ihop dem, mina funkar fortfarande efter 4 års skjutande, jag har roterat dem lite nu och då förstås.

fördelen är att du har en stor och plan yta att fästa tavlor på, så som Rådjurs tapeter med mera.

De är väderbeständiga och billigare än etafoam.

Ja håller ju med att ethafoam inte är så där jätte väder beständigt :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger man en duk över ethafoamen när man inte skjuter så klarar den sig bättre. Det är väl UV-ljuset som bryter ner den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger man en duk över ethafoamen när man inte skjuter så klarar den sig bättre. Det är väl UV-ljuset som bryter ner den?

Nja Ethafoam kan stå ute inga problem, dock har jag märkt att när den eller pilen är våt

så stoppar det inte i mina skivor i alla fall. Vad jag menade är at flytblock är nog lite billigare

än eta som kan vara ganska dyr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att när jag skjöt så täckte vi etafoamen just för att den vart hård av att stå ute i solskenet, men det kanske är bättre kvalite på den nu

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för info....ska bli ett sommarnöjje om än inte blir bågjägare av mig så kommer den alltid att användas flitigt...och vem vet blir det lagligt i sverige så varför inte ? kan ju inte skada att ha valmöjligheten iaf.

ni lär höra mer av mig när jag provskjutit och fått alla grejjor...och eventuella frågor som dyker upp på vägen mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...