Hoppa till innehåll

Behandling av hudar/skinn


Roger_P

Recommended Posts

Hej på er

Är det någon som vet hur man bäst behandlar en rådjurshud så att den bibehåller pälsen

samt är mjuk och inte ruttnar ? Kanske någon konservator som tittar in här nu och då ?

Jag ska göra en Decoy nämligen, det finns gott om trafikdöda djur 1-2 om dan att hämta här

så jag ska ringa polisen så att de kan medela mig när,var och hur jag kan hämta ett par.

Sen ska jag flå och behandla skinnet så att det går att dra över en ställning, återkommer med

ställningens konstruktion, men nacke/huvud kommer att röra sig upp och ned som ett betande djur

är tanken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha du är då entusiastisk du!

skulle rekommendera att du lägger detta inlägg i "viltet efter skottet" kategorin dock. Inte alla som tittar in här kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha du är då entusiastisk du!

skulle rekommendera att du lägger detta inlägg i "viltet efter skottet" kategorin dock. Inte alla som tittar in här kanske.

Har alltid gillat att uppfinna/bygga, stimulerar hjärnan, och efter jag lekt med papper o klister

visar det sig att stommen/kroppen blir lätt att göra, jobbet blir med skinnet, särkillt hals/huvud delen.

Man ska tänka på att den inte behöver se ut som ett uppstoppat djur på något museum, bara man har

formen och rörelsen fixad så lurar det in vilken bock som helst, samt har man en betande decoy kommer

djuren fram utan att vara rädda, dock viktigt att den kan "beta" I fjol testade jag med en av mina 3D figurer

men den hade en statisk varsk pose, vilket gjorde att djuren skyggade, den larmade så att säga.

Mekaniken blir med ett snöre så man kan röra halsen nedåt, en fjäder/gummiband gör att halsen åker upp

när man släpper på snöret. Låter mer krångligt än vad det är, men detta funkar på hjort så det borde funka

på rådjur med.

Prof Baltazar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja alltså lite kan man ju räkna ut själv..

Det där med saltet= Fuktabsorberande.

Med det borde man komma ganska långt med karvande osv.

Men sen för att skinnet inte ska bli som en planka.. Vilket medel/metod ska man använda då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...