Hoppa till innehåll

Skarvjakt


Guest hundföran

Recommended Posts

Guest hundföran

Är de nån där ute som vet vart man kan få tag på skarvbulvaner????

De skulle finnas å köpa på jägarefurbundet men ja kan då inte hitta nått där

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de nån där ute som vet vart man kan få tag på skarvbulvaner????

De skulle finnas å köpa på jägarefurbundet men ja kan då inte hitta nått där

Gör dem själv, bara att rita av en skarv i plywood och måla mattsvart. Hittade en mall förut i norge, alldeles för stor så jag gjorde egna. Hade några bilder som kan hjälpa dig.

post-1554-1244757450_thumb.jpg

post-1554-1244757454_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest hundföran
Gör dem själv, bara att rita av en skarv i plywood och måla mattsvart. Hittade en mall förut i norge, alldeles för stor så jag gjorde egna. Hade några bilder som kan hjälpa dig.

Har du bara skarvfigurer som sitter? inte när dom torkar vingarna???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du bara skarvfigurer som sitter? inte när dom torkar vingarna???

Gjorde en prototyp på torkande vingar, men det var svårt att kombinera stabilitet och naturtrogenhet tyckte jag....men å andra sidan har jag hört att de jagar skarv med svarta stövlar uppställda, så jag vet inte hur noga man bör vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Har nu fixat en pdf med min skarvbulvansritning, PM:a mig era mailadresser om ni är intresserade.

Jag är intresserad av dina bullvaner och skulle gärna vilja se dom, jag har även några öar med skarv om du vill visa upp dom under praktisk jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av dina bullvaner och skulle gärna vilja se dom, jag har även några öar med skarv om du vill visa upp dom under praktisk jakt.

Javisst var håller du till då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Javisst var håller du till då?

Kommunen norr om dig. Vi jagar på samma tillstånd så vart vi åker spelar väl ingen större roll.

Det kan kanske vara kul för dig att se våra öar om du inte redan sett dom.

post-764-1247310420_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommunen norr om dig. Vi jagar på samma tillstånd så vart vi åker spelar väl ingen större roll.

Det kan kanske vara kul för dig att se våra öar om du inte redan sett dom.

post-764-1247310420_thumb.jpg

Det där ser ju lovande ut, man riktigt känner stanken när man ser bilden. Så länge det inte krockar med att vi har bra gåssträck så är jag tillgänglig (blir ju samma datum i år). Har du vägarna förbi in till Hudik så kan jag ha en bulvan i bilen för visning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Är de nån där ute som vet vart man kan få tag på skarvbulvaner????

De skulle finnas å köpa på jägarefurbundet men ja kan då inte hitta nått där

har jagat en del skarv i norge och där har vi bara gjort egna skarvfigurer av plywood, fungerade bra, spelar inte så stor roll hur dom ser ut, skarven ser inte speciellt bra. kolla in de här klipper så ser du hur våra skarv figurer ser ut.

http://www.youtube.com/watch?v=ciUNBgHMm3Q

lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Lördag den 4 september är det bra om så många som kan ger sig ut i Gävleborg.

Detta är ett försök med en gemensam skarvjaktsdag.

Intresserade kan höra av sig till mig på PM.

Det kommer att finnas möjlighet för gästjägare också.

Här finns en ritning på skarbulvaner.

Skarvritning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lördag den 4 september är det bra om så många som kan ger sig ut i Gävleborg.

Detta är ett försök med en gemensam skarvjaktsdag.

Intresserade kan höra av sig till mig på PM.

Det kommer att finnas möjlighet för gästjägare också.

Här finns en ritning på skarbulvaner.

Skarvritning.

Fan är inte hemma då :D

Körde en sväng i lördags det blev hela 46 st :huh:

Grymt kul så ta chansen om ni kan

Mvh Jörgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lördag den 4 september är det bra om så många som kan ger sig ut i Gävleborg.

Detta är ett försök med en gemensam skarvjaktsdag.

Intresserade kan höra av sig till mig på PM.

Det kommer att finnas möjlighet för gästjägare också.

Här finns en ritning på skarbulvaner.

Skarvritning.

Hade varit skoj att testa jaga skarv, försök kommer nog att ske i hudikvallsskärgården under hösten. Men hinner nog inte få till några bulvaner fram tills helgen. Så kommer nog försöka jaga gås då istället. Vart efter hälsingekusten jagar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade varit skoj att testa jaga skarv, försök kommer nog att ske i hudikvallsskärgården under hösten. Men hinner nog inte få till några bulvaner fram tills helgen. Så kommer nog försöka jaga gås då istället. Vart efter hälsingekusten jagar du?

Det brukar bli Enånger/Njutånger/Iggesund/Nordanstig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det brukar bli Enånger/Njutånger/Iggesund/Nordanstig.

Hmm, man kanske t.o.m kan få följa med någon gång och få lite tips? Köpte båt i våras som ligger i saltvik och har lite smått börjat bekanta mej med kusten där utanför och ner till iggesund. Men har inga som helst erfarenheter av skarvjakt. Och då jag inte är uppväxt i Hudik har jag inte så många bekanta som är van kustjakten.

Om inte annat så tar jag gärna emot tips på ställen och saker som kan vara värt att tänka på vid sjöfågeljakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad bra att ska de bli en gemensam skarvjakt. Det är mycke fågel i farten annars.

Men nu blir de mer.. Jag har oxå skarvbulvaner 15 st.En egen model som fungerar bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad bra att ska de bli en gemensam skarvjakt. Det är mycke fågel i farten annars.

Men nu blir de mer.. Jag har oxå skarvbulvaner 15 st.En egen model som fungerar bra!

Jag har varit ute några gånger nu, utanför Sundsvall, men jag tycker inte det är överdrivet mycket precis. Inte med tanke på hur många som häckar här.

Mallar på fungerande bulvaner i t.ex. pdf-format får gärna publiceras här hehe.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick ett mailutskick vidarebefodrat till mig idag, om lördagens gemensamma ansträngning:

Skarvens Dag 2010!

Nu på lördag(4/9) smäller det. Dags för skarvens dag i Gävleborg.

Gå man ur huse och möt skarven med bly, ju fler som är ute desto lättare kan vi nå ett gott resultat. Ju fler ställen de inte kan landa på i lugn och ro, ju fler kommer att kunna fälla ett gäng skarvar.

Vi startar i gryningen och håller på till klockan 11:00 för uppehåll till 18:00 då vi sticker ut igen.

Hur gör man?

För den oinvigde så finns det några grundregler.

God maskering som bryter av din kontur. Gärna cammoställ med ansiktsmask och handskar, samtidigt som du gömmer dig i en skreva eller bakom ett nät. Skarven har mycket god syn, sitter du i silhuett så ser de dig direkt.

Göm båten, blir du inte utskjutsad så täck båten med pressening eller liknande.

Ta med vettar/bulvaner, vilka du lätt gör själv av avloppsrör eller brädor. Ju fler desto bättre, men glöm inte att de flesta INTE skall sitta med vingarna utspända ca 5-10% av samtliga bulvaner/vettar.

Skjut på korta håll, skarven är hårdskjuten!

Plocka hem alla fällda skarvar så inte örnen får blyförgiftning och rapportera samtliga fällda skarvar till länsstyrelsen.

Har du ingen egen jaktmark kollar du på Länsstyrelsens Hemsida under jakt/skyddsjakt/skarv så får du en förteckning på vilka öar som är statliga och får jagas på av alla!

Tidig morgon funkar bäst. Sätt dig på ett skär mellan skarvens sovplats och matplats redan i gryningen. Sitt fram till sen förmiddag

Kväll funkar också utmärkt. Sätt dig då på sovplatsen och invänta hemvändarna. Möt dem med 3:ans blyhagel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte stålhagel vid jagt på öppet vatten?

Precis min tanke.. Bly går bra på öppet djupt vatten men jag tror jag sett någon nämna 6 meters djup som någon slags gräns. Grunt vatten så ska det vara stål..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke.. Bly går bra på öppet djupt vatten men jag tror jag sett någon nämna 6 meters djup som någon slags gräns. Grunt vatten så ska det vara stål..

Mvh!

En fördel med att bo nära "högakusten" =) på några av "mina" öar så är det 10m djupt 10m ut så man kan knappast prata om nå grunt vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Djupt vatten är bra!

Såg nu att mitt förra inlägg var kanske en smula surt skrivet.. även om jag har rätt i sak så är det nog kryddat med en del avundsjuka, vore kul med en bra skarvjakt <_<

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...