Jump to content

ny på er sida

Recommended Posts

Guest newborn

Hej alla glada bågskyttar !!

Hur svårt är det att få licens på ett armborst .

Har haften långbåge under ett antal år , en Howatt Custom LB ML-17 .Bow weight 30 . Draw Lenght 68 .

Men på grund av en olyck där jag nästan förlorade en hand kan jag inte längre skjuta med den .

Har förlorat mesta av känseln och minst hälften av styrkan i min vänstra hand .

Jag skjuter gevär och klarar det utan besvär , har därför tänkt prova armborst .

Jag skjuter annars 338 WM , Bästa skott serie 3 skott ( hade inte fler laddade just då ) 14 mm .

Annars skjuter jag bänkskytte med en 22 PPC / 6 PPC .

Vad tror ni kan ett armborst lösa mina problem , vill inte förlora det här skyttet .

Långbågen är till salu om någon är intresserad !!

dptrapper

Hej och välkommen till gänget!

Trist att höra om din handskada. vad jag vet så är myndigheterna mycket restriktiva när det gäller licens på armborst. Känner dock en kille som fått licens efter mycket trilskandes med polisen.

Generellt gäller att du ska vara medlem i en förening som bedriver skytte/tävling med armborts för att licens ska komma i fråga. Kanske din handskada skulle kunna vara ett motiv även så jag tycker du ska söka licens, motivera tydligt varför du behöver en (din skada) men du får kanske vara beredd på att överklaga.

Hej alla glada bågskyttar !!

Hur svårt är det att få licens på ett armborst .

Har haften långbåge under ett antal år , en Howatt Custom LB ML-17 .Bow weight 30 . Draw Lenght 68 .

Men på grund av en olyck där jag nästan förlorade en hand kan jag inte längre skjuta med den .

Har förlorat mesta av känseln och minst hälften av styrkan i min vänstra hand .

Jag skjuter gevär och klarar det utan besvär , har därför tänkt prova armborst .

Jag skjuter annars 338 WM , Bästa skott serie 3 skott ( hade inte fler laddade just då ) 14 mm .

Annars skjuter jag bänkskytte med en 22 PPC / 6 PPC .

Vad tror ni kan ett armborst lösa mina problem , vill inte förlora det här skyttet .

Långbågen är till salu om någon är intresserad !!

Samt att nästa enbart USA tillåter eller kommer tillåta armborst för jakt

Guest newborn

Tack för era svar !

Så ni tror att ett armborst är så lika gevären att det inte ska vara några problem för mig ? Isåfall vad , ni som har erfarenhet .

Jag är livsfarlig med långbågen då jag inte har känslan kvar , men som ni ser inga problem även med lite tyngre kalibrar gevär .

Om jag går med i en bågskytte förening som också har armborstskytte är det några krav på skyttet liknande de årliga skytteproven ( guldmärke ) som det är inom pistol skyttet .

I så fall hur ser de testerna ut vad krävs ?

Ska också skriva ihop en licens där jag söker dispans då på grund av hand skadan och det uppkommna handikappet .

Har haft dispans inom pistol skyttet .