Hoppa till innehåll

Tips för duvjakt?


Guest Tore

Recommended Posts

Alternativt gömsle är att gräva en grop på 80cm djup 2-2 m bred mitt i åkern sedan kamonät runt ???

Läste det i en jakttidning det var reportge från england vill jag minas ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det löser vi väll garanterat i höst eller hur ;) ;D ;D

Klart vi gör... allt för att reta norrlänningarna  ;D

Bla Bla Bla  :(;)

Nämen... känner jag av en viss irritation för att vi har sådana fina villebråd och ni bara skogskalkoner  ;D  :-*

Du ska nog få ditt lysmäte på att panga dunkuddar i höst  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hejvejs.

Någon här som jagar duva i trakterna av Luleå? Skulle gärna testa denna jaktform men vet inte riktigt var man skulle göra ett försök. När man åker runt i byarna ser man ju titt som tätt att det finns duva men någon som kan tipsa om var man kan börja?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Såg på tv4 + "JAKT" igår kväll om just duvjakten.

Snacka om mycket pang pang det var och min jaktlust steg till flera hundra grader.

Tyvärr har vi inte dom mängderna duva här uppe hos oss ännu, men dom verkar öka snabbt så kanske om några år då……Pang pang. :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Alternativt gömsle är att gräva en grop på 80cm djup 2-2 m bred mitt i åkern sedan kamonät runt ???

Läste det i en jakttidning det var reportge från england vill jag minas ;)

Du behöver inte gräva alls. 5-6 stolpar för elstängsel, camonät runt och sedan några slybuskar som du "planterar" runt på utsidan så duger det gott. Har riggat exakt detta skydd x flera ofta precis mitt på åkern utan att duvorna verkar skygga. En annan klassiker är 15 halmbalar som man ställer på något speciellt sätt så utgör de ett kanonskydd.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Verkar vara lugnt på duvfronten i år. Skulle behöva ett tips hur dags på dygnet det är bästa att vara ute.

Läste någonstans om en duvsnurra, någon som har erfarenhet av en sådan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans om en duvsnurra, någon som har erfarenhet av en sådan?

Det är en ruskigt nyttig tingest som våra kära beslutsfattare förbjudit, de trodde nämligen att duvsnurran på något sätt skickade blixtrar igenom spröten som träffade intet ont anande duvor  >:( >:(

I princip så är det en vindrutetorkar motor monterad högst upp på en pinne och denna motor driver två stycken spröt/armar på vilka man riggar en duva/kråka/mås/trut med vingarna utsträckta. När man sedan kopplar till ett bilbatteri så får man alltså dessa två lockfåglar att snurra. Det drar i sin tur in artfränder som du då skjuter på. Ruskigt effektivt och kul hjälpmedel!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har varit ut nu 2 mornar på duvjakt, vi har båda gångerna varit ut innan solen har gått upp, och det har då varit riktigt mycket duva i luften, iaf med våra mått mätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I princip så är det en vindrutetorkar motor monterad högst upp på en pinne och denna motor driver två stycken spröt/armar på vilka man riggar en duva/kråka/mås/trut med vingarna utsträckta. När man sedan kopplar till ett bilbatteri så får man alltså dessa två lockfåglar att snurra. Det drar i sin tur in artfränder som du då skjuter på. Ruskigt effektivt och kul hjälpmedel!

Borde det inte funka med en laddningsbar borrmaskin enklare att ha med sig än bilbatteri osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett batteri som levereras med en "köpesnurra" är på 17Ah, något mer än du kan kräma ur en skruvdragare misstänker jag.

Till vår premiär här nere i Skåne tänker jag prova på ett gömsle som är byggt med säckväv(jute) isf camonät, jag hoppas att det ska smälta in bättre på stubbåkern och likna en halmbal.

mvh Mille

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17Ah

Det är ju lite beroende hur länge den ska snurra! T.ex. drar motorn 0.5 A kan en snurra teoretiskt  i 34 timmar vilket kanske inte behövs!

Ett batteri till en bättre borrmaskin brukar ligga på om jag inte minns fel på ca 3.5 Ah. Vilket skulle göra 7 timmar enligt föregående exempel.

Sen är det ju beroende av nedväxling, lagring, tyng mm. Återkommer när jag gjort en test

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När är det duvorna börjar flytta söderut?

På mina marker är dom helt knasiga och gör tvärt emot vad alla säger =)

Dom flyger mkt på morgonen, ungefär mellan 06-08 och sen blir det stendött fram till kvällsidan men då vill dom inte riktigt slå för mina bulvaner.

Satt idag på en nyslagen kornåker och det är den enda inom ngra mils radie.

Kan det vara så att ja råkar sitta där dom "vaknar till liv" efter natten och efter lite morgon gymnastik och frukost drar dom vidare till andra ställen ngn mil därifrån?

Har ett bra gömsle för de duvor som kommer flyger nästan på mig utan att ja upptäcks....

Ngn som har ett tips om vad ja ska ta mig till då ja vill jaga duva länge än två timmar varje morgon !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos mig flyger dom jättelite kvällstid, man ser knappt ngn duva.

Nåja, det blir nog ändring på det när storkornåkern baki mig slås och det borde ske i dagarna.

Längtar till dess....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...