Hoppa till innehåll

Åtelkamera med mms


Jamt

Recommended Posts

Teknikutvecklingen går ju väldigt snabbt i dessa tider och ibland undrar jag om det inte går lite väl fort. Åtelkameror är ju väldigt intressanta att använda för att lära sig om vilken dygnsrytm djuren har och vilka djur som använder olika växlar. Nu börjar det ju komma kameror som även kan skicka mms direkt när ett foto tagits.

Det jag ser framför mig är jägare som ligger hemma på sofflocket och väntar på att mms ska komma och sedan sticker iväg och släpper hunden på ett varmt spår. Fördelarna ur tidsperspektiv kan jag se men frågan är är det sådan jakt vi vill ha i framtiden?

Min fråga är vad har jägareförbundet för syn på ny teknik som förenklar jakten? Sker det någon diskussion överhuvudtaget om vad som ska vara tillåtet eller inte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo nog diskuteras det allt - både bland ca 100 tjänstemän/kvinnor, 6000 förtroendevalda och 195 000 medlemmar... Allt från fikapauser till årsstämmor - det diskuteras mkt. Jag skall dock låta Daniel som just nu har semester svara på denna fråga eftersom det är mer hans bord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En mycket intressant fråga utan enkla svar eller tydliga riktlinjer... Vi, SJF, har nyligen antagit "etiska riktlinjer" med fem "budord":

http://www.jagareforbundet.se/news/sa_har_ser_jagarefor.asp

Nu tar inte de upp detta specifika fall men kanske kan ge en liten fingervisning om våra grundvärderingar. I den specifika frågan så är, som Ola antyder, diskussionen livlig och det finns milt uttryckt många olika åsikter. Då vi inte har något "officiellt" stämmobeslut i denna frågan så är det yyterst lagen som sätter gränserna, även om man som jag kan ha en uppfattning.

För det första tycker jag att vi ska komma ihåg att omvärlden ständigt förändras och vi med den. Kikarsikten, hundpejlar, jaktradio, bilar, flerskottsgevär, signalkepsar mm har alla varit suspekta nymodigheter "som inte behövts". Ser vi till exempel på hundpejlen så har den gjort att antalet jakthundar som dödas i trafiken halverats på 10 år, en verklig sensation och mycket nyttig nymodighet enligt mig.

Min grundsyn i detta fall är att allt som kan minska det eventuella lidandet för det jagade viltet är av godo. Vidare är allt som kan öka säkerheten för allmänhet, våra hundar samt våra jaktkamrater av godo. Vi har iofs någon lite suspekt "sportslighetsaspekt" i bakgrunden som gör att många av oss inte gillar alltför moderna hjälpmedel, t ex bildförstärkare som onekligen kan ge säkrare skott mot t ex vildsvin på mörka åtlar...

I det fall du nämner så har frågan diskuterats bland annat tillsammans med NV då det gäller vittjning av fällor. Kan vi med modern teknik minska tiden ett vilt sitter i fällan så är det givetvis skitbra på ren svenska. Börjar man dock prata om att använda denna teknik för att rent skjuta mer vilt eller ha det varmare om arslet eller fötterna är man i mitt tycke ute i tassemarkerna. Då handlar det inte längre om viltets, hundarnas eller människornas väl och ve, snarare om ren bekvämlighet. Är syftet dock att lära sig mer om viltet man jagar så tycker jag det är berömvärt.

Som synes en diffus fråga men jag tycker att man kommer långt med att ställa sig frågan om ett nytt hjälpmedel minskar eventuellt lidande för hundar, folk och fä...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är omöjligt att stoppa teknikutvecklingen och vill vi det. Finns ju en del som tror att vi kommer att utrota rådjursstammen när vi kan använda GPS på våra hundar och kartlägga där rådjuren har sina stråk.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar.

Nu tror jag inte att åtelkameror med mms kommer att utrota några djurstammar förmodligen blir inte avskjutningssiffrorna något större på det stora taget. Det är väll kanske främst vid jakt på lo och björn där det är en gemensam kvot för stora områden som det kan vara trist ifall det blir fullskjutet "för fort". Och det pga folk behöver lägga ner mindre tid på att finna ut vart viltet för stunden är. Jämför exempelvis om åteljakt på björn blir tillåtet igen, då skulle kvoterna fyllas mycket snabbare. Men är det fylla kvoten så snabbt och enkelt som möjligt som är det roliga med jakt? Är det bytet eller vägen till det fällda bytet som är det intressanta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kanske vi pratar om lite olika saker här men om man fyller en kvot eller frys snabbare med hjälpmedel så är det knappast något nytt. Utvecklingen har alltid gått framåt och underlättat jakten och den utvecklingen lär fortsätta.

Vad gäller åteljakten på björn så är det en flitigt diskuterad fråga och jag tror ärligt talat inte att en åteljakt enligt det regelverk vi (SJF) föreslagit skulle fylla kvoterna särskilt mycket snabbare. Främst beroende på jakttiden. Inte många björnar besöker åtlar den tiden på året under den del av dagen som du får skjuta björn. Däremot tror jag att hundjakten skulle kunna underlättas avsevärt eftersom du har ett fast ställe att söka spår på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...