Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

Hej!

har inte varit så aktiv på jaktsidan förut men så hittade jag denna tråden och då blev det genast mer intressant :thumbsup:  tycker det är skit skoj med predatorjakt/villtvård och speciellt kråkjakten, jag jagar själv både med uv och kråkbulvaner (inte samtidigt) och har ingen direkt favourit av dem, har inte läst någonstans om att någon av er åtlar in kråkorna innan ni skall jaga (kanske så självklart att ni inte ens skriver det?) för personligen så åtlar vi alltid in kråkfågel på de ställen där vi ska jaga minst 1 vecka innan själva jakten både när vi ska jaga med uv och kråkbulvaner, använder ni er av denna metod eller hur gör ni? :smile:

slänger med en bild från förra kråkjakten en hyfsat bra dag, bra skytte, molnigt & lätt snövall, vind 5-7m/s och vi använde uv

resultatet blev 20 gråkappor 7 trut/mås och 1 skata.

 

 

 

Bromölla stod det i profilen.. Jag har jagat i Nymölla med uven samt invid en minkfram i närheten av Åhus tror jag det var. Kände inte att det fungerade så in i bengen bra. Iofs dåligt väder men iaf. Skönt ngr trut utanför Nymölla som dök på uven men kråkorna kom bara för att kolla läget. Som sagt, rätt dåligt vänder.. Hur upplever du att uven funkar där nere? 

 

Åtel.. njae.. jagar ofta kring soptippar vilket man ju kan kalla för åtel men när man är ute i normal skog så nej. Har en kompis som jagar mycket och han har sin åtel som draghjälp sen jagar han med uv i närheten av åteln och skjuter på fågeln som ska dit eller lockar i närheten. Tror inte han jagar på själva åteln men jag är lite osäker. Förr jagade jag mycket med åtel, tror vi räknade ut att vi sköt alltid några fler med hjälp av åteln jämfört med uven. Men åtla krävde ett jävla körande och några av de hetaste markerna låg rätt långt ut i kusten så vi la ned det i samband med att jordbruksverket ändrade lagstiftningen. Efter det så har jag skaffat uppstoppad uv så idag tror jag nog att jag skjuter lika mycket om inte mer för uven än jämfört med åteln och då slipper jag åtlingsresorna.

 

Snacka om att detta suger..

 

Jag har längtat till kråkpremiären i mars. I nästan ett helt år och så ska man åka på flunsan :(

I stället för att sitta och ha det härligt i kråk kojan får man ligga i sängen å må skit.

 

Hoppas ni andra där ute har det bättre och får en kanon helg i kråk kojorna!

 

Hade siktat på helgen jag med men såg att det skulle bli kallt och framför allt blåsigt.. Wallemannen och jag ska ev ge oss på rävarna lite mer seriöst lördag natt i stället, kråkorna få blir nästa helg.

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snacka om att detta suger..

 

Jag har längtat till kråkpremiären i mars. I nästan ett helt år och så ska man åka på flunsan :(

I stället för att sitta och ha det härligt i kråk kojan får man ligga i sängen å må skit.

 

Hoppas ni andra där ute har det bättre och får en kanon helg i kråk kojorna!

De där är skit! Krya på dig! Blir en sväng imorgon, får se hur nya uven funkar? har hängt dit kråkan ikväll annars glömma jag den!

Ja juste de! Bomma mycke imorgon så de blir mer här upp! ;-) Skit jakt.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en trevlig morgon med Benellin, uven o jycken.

Men kallt va de som attan.

-8 frisk vind o klarblå himmel.

Skjöt sellektivt kråkor idag men ibland ryckte de till i fingret......  :devil:

 

post-399-0-83523100-1362312065_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja.. du ska vara påplats och klar i gråljuset, finns inget vidrigare än att mickla med uven och fullt av kråkor runt skallen. 

 

Mvh!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De där är skit! Krya på dig! Blir en sväng imorgon, får se hur nya uven funkar? har hängt dit kråkan ikväll annars glömma jag den!

Ja juste de! Bomma mycke imorgon så de blir mer här upp! ;-) Skit jakt.

S.

Tackar!! Livet börjar äntligen återvända..

Jag mådde skit Hela jäkla veckan med feber och huvudvärk, men nu har det äntligen börjat släppa. Några dagar försent bra :(

 

Hur gick det för dig? Hur många lyckades du peta ner? Var det mycket stäckfågel?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en trevlig morgon med Benellin, uven o jycken.

Men kallt va de som attan.

-8 frisk vind o klarblå himmel.

Skjöt sellektivt kråkor idag men ibland ryckte de till i fingret......  :devil:

Trevligt. Det där såg inte illa ut.

 

-8 det är hårt att vara norrlands jägare :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja.. du ska vara påplats och klar i gråljuset, finns inget vidrigare än att mickla med uven och fullt av kråkor runt skallen. 

 

Mvh!

har du inte fröken browning med dig upp i tallen :tongue:  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väckarklockan ringer om 4 timmar, dags att gå till sängs!  :smile:

Solen går upp 07 så planen är att anlända till jaktmarken före 05:45.

Ska bli kul att se hur kråkorna beter sig nu när jag har en kråka att hänga i klorna på uven!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!! Livet börjar äntligen återvända..

Jag mådde skit Hela jäkla veckan med feber och huvudvärk, men nu har det äntligen börjat släppa. Några dagar försent bra :(

 

Hur gick det för dig? Hur många lyckades du peta ner? Var det mycket stäckfågel?

Hade in 4 flog totalt 15 kråkor. Skräna och gapa. Men gjorde inte de där riktiga attackerna. En duvhök attackera tyst.

Hade hur mycke korp sin hälst. Hade en sträkis som jag bomma på:-(

Pissväder var de.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bromölla stod det i profilen.. Jag har jagat i Nymölla med uven samt invid en minkfram i närheten av Åhus tror jag det var. Kände inte att det fungerade så in i bengen bra. Iofs dåligt väder men iaf. Skönt ngr trut utanför Nymölla som dök på uven men kråkorna kom bara för att kolla läget. Som sagt, rätt dåligt vänder.. Hur upplever du att uven funkar där nere? 

 

Åtel.. njae.. jagar ofta kring soptippar vilket man ju kan kalla för åtel men när man är ute i normal skog så nej. Har en kompis som jagar mycket och han har sin åtel som draghjälp sen jagar han med uv i närheten av åteln och skjuter på fågeln som ska dit eller lockar i närheten. Tror inte han jagar på själva åteln men jag är lite osäker. Förr jagade jag mycket med åtel, tror vi räknade ut att vi sköt alltid några fler med hjälp av åteln jämfört med uven. Men åtla krävde ett jävla körande och några av de hetaste markerna låg rätt långt ut i kusten så vi la ned det i samband med att jordbruksverket ändrade lagstiftningen. Efter det så har jag skaffat uppstoppad uv så idag tror jag nog att jag skjuter lika mycket om inte mer för uven än jämfört med åteln och då slipper jag åtlingsresorna.

 

 

Hade siktat på helgen jag med men såg att det skulle bli kallt och framför allt blåsigt.. Wallemannen och jag ska ev ge oss på rävarna lite mer seriöst lördag natt i stället, kråkorna få blir nästa helg.

 

Mvh!

 

 

 

okej det är så vi gör, använder åteln som draghjälp och sen upp med en uv med en kråka i klorna, detta har fungerat bra och det retar kråkorna rejält, men det kanske är som du säger att det går utan åtel med men vi kör med detta då vi inte har några direkta sträck flygningar på våra marker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var neråt i skåne på en gård och jagade i helgen, jätte mycket fågel, men vi sköt som krattor..total10 fågel och vi körde med bulvaner ca 20 stycken blandat kråka, och måsbulvaner.
hade vi hållt ihop skyttet så hade det nog blivit 20 till 30 fågel men som sagt så sköt vi mer brevid än på fåglarna. klart väder ca 8m/s vind skall även tillägga att vi var lite sena ut hade varit bra å vara ute kanske 15 min tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt okej morgon för en nybörjare som mig.

Allt var riggat kl 06. Kom lite fågel men inga inom håll. Uven satt lite snett men jag kände inte för att klättra igen. 

En kråka föll strax innan 10. Sen blev det liv, började öva på att skräna/locka/skrika på fåglarna, fick in bra med fågel, men sköt som en kratta. Fick ner en kaja.

Upptäckte när jag kom hem att det var rejält glapp mellan låda och kolv, skruven bakom bakkappan var helt lös, drog åt den och hoppas på bättre skytte nästa gång med en tajt bössa!

 

Vid 12 tänkte jag bryta så jag klättrade upp till uven, passade på att rigga om uvstången och byta plats på ett av spännbanden. Detta resulterade i en stabil spikrak uv!

Byggde även tak på gömslet med en pressening, då en del fåglar sett mig ovanifrån och skyggat.

 

Vinden ligger rätt även imorgon så vi får se om man orkar upp ur sängen 04:30 en natt till  :smile:

 

Gässen och Svanarna sträckte som bara den hela dagen, rakt över uven, så jag har nog ett bra ställe när kråksträcken kommer igång på allvar !

post-14396-0-75809500-1362403443_thumb.j

post-14396-0-43024300-1362403449_thumb.j

post-14396-0-00398000-1362403561_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade in 4 flog totalt 15 kråkor. Skräna och gapa. Men gjorde inte de där riktiga attackerna. En duvhök attackera tyst.

Hade hur mycke korp sin hälst. Hade en sträkis som jag bomma på:-(

Pissväder var de.

S

Tråkigt med skitväder.. Det blir ju inte lätt o bedömma om Uven fungerar bra eller inte i ett sådant läge. 

 

Men du hade rätt skapligt med fågel på dig så det bådar ju gott för framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med skitväder.. Det blir ju inte lätt o bedömma om Uven fungerar bra eller inte i ett sådant läge. 

 

Men du hade rätt skapligt med fågel på dig så det bådar ju gott för framtiden.

Kändes som dom saknade mod? undrar om man ska ändra nå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm du kanske skall prova en gång till för att se om det bara var vädret som gjorde att dom inte vågade.

Men som du beskriver det så verkar kråkorna rädda för något.

 

Jag har kollat in din uv igen och kan inte förstå vad dom skulle vara rädda för. Kan det vara något annat tex hur du har riggat den eller nått annat på platsen inte stämmer?

 

När jag började med min pimpade plastlimpa så verkade kråkorna mest ointresserade av den inte som för dig rädda. Dom skränade lite men tog stora cirklar runt uven mest för att kolla in den kände det som.

Efter det så har jag sattsat nästan allt krut på uvens ansikte och försökt att få den se så arg ut som möjligt.

 

Vi kanske skulle prova jaga tillsammans nån gång. O köra ett tag med din uv och sen slänga upp min för o se om det skiljer nått i kråkornas reaktioner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har använt ett hundhalsband att spänna fast uvpinnen i uvstången, såg att det blänkte en del från "beslagen" på det idag när solen kom fram. Detta får bytas ut mot rep.

Sen var den som sagt rätt sne under jakten, men nu är stången riggad så den blir rak till nästa gång. Hade även lämnat en blå tamp i trädet som jag hade för att hissa upp uven till min "sittplats", och det kanske inte var helt optimalt  :wallbash:

Ansiktet är det jag är mest nöjd med, men det är ju kråkorna som bestämmer  :sleep:

 

 

Edit: Svarade visst på ett inlägg som inte var ämnat till mig, men det funkade ju ändå, haha 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Presenningen i taket kanske de reagerar på?

Den satte jag upp i slutet av jakten, men det kom lite fågel ändå. Men får se nästa gång om presenningen stör fåglarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle deffinitivt inte slösa bort en jaktdag på att kolla om presseningen stör.

Lägg tvärslår över tacket o täck med ris, löv, mossa eller vad de finns för undervegitation.

Gömslet e A o O.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har byggt en hel koja av plastpress, inga som helst problem... står den i ok miljö dvs inborrad i träd eller under något eller så så funkar det. Har tjogvis med bilder på kojan låååååååångt bak i jaktdagboken.

 

Mvh!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle deffinitivt inte slösa bort en jaktdag på att kolla om presseningen stör.

Lägg tvärslår över tacket o täck med ris, löv, mossa eller vad de finns för undervegitation.

Gömslet e A o O.

 

Såg nått gömsle som Hipshot använde och fick inspiration, var en massa lastpallar med presenningar över.

Men det kanske är skillnad då detta var vid nån tipp, och där smälter det väl in bättre.

 

Men jag håller med, blir på med några gamla enebuskar och lite ris, får åka ut ännu tidigare imorn bitti helt enkelt! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du minsta osäker så släng på en rejäl grangren så är plasten hyggligt dold. Jag tror dock mer på att om du bara står still och har ansiktsmask så spelar det ingen roll.

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedär! 

 

Har tak i form av plast även som jag iofs nu bytt mot svart plastnät som man ser igenom. 

 

Aldrig upplevt att kråkorna skyggat för något där.

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...