Jump to content

Kråkjakten

Foffe

Recommended Posts

Katastrofen är ett faktum! Va ut en sväng igår morse med brorsan men det gick inge vidare. Totalt endast två fåglar som kom in, ingen av dem var särskilt arga eller ens sa ett pip. Den ena blev bom den andra blev paket och for i backen, lät den ligga för att ev trigga andra fåglar. Ca en timme senare när vi gav upp skulle jag hämta fågeln men då lyfter den å flyger iväg i horisonten så långt jag kan se... inte lite irriterande! 🤬

Hade högre förhoppningar på uven men klart, vindstilla och sol är väl inte optimalt. 

Nu lägger jag ner för denna säsong, bryter ihop och kommer igen.

Segt!! 

Jag kör i morgon och på fredag utan några förhoppningar, hoppas på typ 5 i morgon och kanske lika många på fredag.. sen skiftar jag fokus till vitfågel.

9 hours ago Vetgirig sa:

Katastrofen är ett faktum! Va ut en sväng igår morse med brorsan men det gick inge vidare. Totalt endast två fåglar som kom in, ingen av dem var särskilt arga eller ens sa ett pip. Den ena blev bom den andra blev paket och for i backen, lät den ligga för att ev trigga andra fåglar. Ca en timme senare när vi gav upp skulle jag hämta fågeln men då lyfter den å flyger iväg i horisonten så långt jag kan se... inte lite irriterande! 🤬

Hade högre förhoppningar på uven men klart, vindstilla och sol är väl inte optimalt. 

Nu lägger jag ner för denna säsong, bryter ihop och kommer igen.

Att dom svarar dåligt på uven en gång är inget att bry sig om.

Vissa dagar skiter dom fullständigt i uv vissa dagar är dom skit arga på dom.

Efter några gånger så får man känsla av om den fungerar eller inte.

Risken är att man blir lite manisk och försöker pimpa den till perfektion.
När jag höll på så skulle jag ha velat testa min uv på samma plats och dag med en annan uv som man visste var grym bara för att jämföra.

• Like 1

• 2 months later...

Sitter du i röret eller? Funderat på det, borde vara ett bra skydd speciellt om det är lite nedgrävt som i starten på videon!

Riktigt bra film!

• 2 weeks later...
14 minutes ago vildmark sa:

gillrade upp min norska kråkfälla igår vid 12 tiden..och när jag vittjade vid 2130 så satt det 32 kajor i buren..  

Hur avlivar man 32 kajor på bästa sätt?

Man får ta dem i handen och klubba dem en efter en så det tar en stund.. Jag har en håv med när jag vittjar... Vi får väl se om det är några i fällan ikväll...

2 hours ago vildmark sa:

Man får ta dem i handen och klubba dem en efter en så det tar en stund.. Jag har en håv med när jag vittjar... Vi får väl se om det är några i fällan ikväll...

Åh fan! Man blir ju imponerad över er som har möjlighet och ork att hålla på med viltvård som denna! 👍

Asbra! Portabel fälla eller? Funderar på om det kunde vara ngt för mej att bygga.. Lämna ngr vid liv så lockar de in fler..

Jag har kört håv och sen min Gerbertång, klämmer ihop kotorna snabbt och lätt sen är de borta. Men jag tror att det går att klubba med, kajor är inte så sega. Däremot är jag kräkless på folk som försöker klubba änder, det fungerar jävligt dåligt..

6 hours ago hs_merkel sa:

Fick in en duvhök i min norsk, den gjorde jobbet👍

Det är lite synd, har för mej att fåglarnas benägenhet att tassa in i fällan är begränsad när det flaxar runt en fet hök i  fällan..

23 minutes ago Hipshot sa:

Det är lite synd, har för mej att fåglarnas benägenhet att tassa in i fällan är begränsad när det flaxar runt en fet hök i  fällan..

Jo den rensar duktigt! Den var ensam kvar av 25 svartfågel 

49 minutes ago hs_merkel sa:

Jo den rensar duktigt! Den var ensam kvar av 25 svartfågel 

Duvhöken måste sett ut som en sumobrottare efter den måltiden! 😁

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...