Hoppa till innehåll

Skogsfågeljakten 09/10


Foffe

Recommended Posts

Jaha mina väner då startar jag denna säsongs Skogsfågeltråd. Ja jag vet att det är ett tag kvar men bättre tidigt en sent. Hur ser det ut på era marker har ni sett nå fågel? Jag har sett några stycken när jag varit ute i skogen. Men det är ju oftast så att man ser en massa fåglar innan dom är lovliga sen den 25 aug är dom som borta från jordens yta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Foffe

    17

  • olkis

    13

  • Ramzez

    10

  • Lars

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Brukar krylla av fågel under björnjaktens första dagar för att den 25:e är de nästan bortblåsta :rolleyes: ska ta med kombin i år om det skulle bli läge nån dag att plocka lite skogsfågel :) tog den här bilden ifjol ingen zoom lagom hagelhåll.

post-356-1246690779_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mina trakter förutspår jag få men ganska stora kullar och nästan inga gammeltuppar när det gäller tjäder. Ripmässigt extremt få men stora kullar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir en liten inventering här också ikväll, perfekt svalt väder för en prommis bland blåbärsriset på jaktmarken :) ska nog reka av de ställen där vi haft fågel förr och spana...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Häruppe verkar det dåligt. Runt mammas stuga ovanför boden ser det ut som att det blir fågel i år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltid svårt att sia om föryngringen innan man kan inventerar med hundar. Som vanligt hoppas man på det bästa men måste inse att kronåren är dem onormala även hur mycket vi vill tro att det alltid skall vara massföryngring :)

Jag jobbar en vecka till sedan blir det semester vilken kommer att spenderas till stor del på platser jag jagar fågel så lär väl återkomma då man bildat sig en uppfattning hur det verkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har det i princip varit tvärdött med fågel mellan åren 2000-2006. De senaste åren har dock varit mycket fågel på markerna. Skrämde mycket fågel vid bäverjaktens slut, på hemväg från bäverjakten i bil såg vi ca 10st varje gång som åt grus i vägen. Ser bra ut! ;)

//

Gabbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur små är dom små liven just nu? Har inte viljat gå i skogen där det brukar vara fågel med risk för att störa hönorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur små är dom små liven just nu? Har inte viljat gå i skogen där det brukar vara fågel med risk för att störa hönorna.
De är som halva järpar ungefär. Såg en kull från bilen igår och var tvungen att gå ut och ta en närmare titt......och he******te....de små dunbollarna kan ju redan flyga, otroligt vad fränt det ser ut!! :rolleyes:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

snart är det inte länge kvar tills det hela börjar igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snart är det inte länge kvar tills det hela börjar igen.

29 dagar kvar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var ute och gick idag...och kopplet "råkade" gå sönder så min 10 månaders vorsteh, å dra mig baklänges när han fattade stånd för en orrtupp ;) Vilken otur!!!! :D.

Tror de blir en promenad imorgon kväll med å se om han kanske har några bröder eller systrar eller kanske nån större släkting :D

Och för er som undrar så skötte hunden sig utmärkt önskar nästan att bössan var med!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var ute och gick idag...och kopplet "råkade" gå sönder så min 10 månaders vorsteh, å dra mig baklänges när han fattade stånd för en orrtupp ;) Vilken otur!!!! :D.

Tror de blir en promenad imorgon kväll med å se om han kanske har några bröder eller systrar eller kanske nån större släkting :D

Och för er som undrar så skötte hunden sig utmärkt önskar nästan att bössan var med!!!!!

vad kul :D eller jag menar, vad synd att de var så dålig kvalité på kopplet :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad kul :D eller jag menar, vad synd att de var så dålig kvalité på kopplet ;)

Ja de är nästan skamligt!!!! :D får "vekligen" hoppas att de håller imorgon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja de är nästan skamligt!!!! :D får "vekligen" hoppas att de håller imorgon

ja. använder du sytrådar som koppel eller var kopplet gammalt ? :D

Skämt och sido. Kul att han fick till ett stånd * ;)*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja. använder du sytrådar som koppel eller var kopplet gammalt ? :D

Skämt och sido. Kul att han fick till ett stånd * ;)*

Ja nått fruktansvärt.....kul att se att timmarna man lagt ner gett nå!

Vad har du för hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nått fruktansvärt.....kul att se att timmarna man lagt ner gett nå!

Vad har du för hund?

ja verkligen! Har ingen fågelhund nu. Men får hem en liten finnspetshane i mitten av september :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jahapp, här var en tråd jag hoppas få skriva mycket i under hösten och vintern =)

Har många nya områden som verkar lovande, så det ska bli riktigt spännande :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det lilla jag varit ut har jag sett en ripkull med ca 10 kycklingar ute på en ö, vad som var lite anmärkningsvärt var att både hönan och tuppen var med kycklingarna bägge ggr jag stötte dom...och det var inte på samma dag utan alla kom från under samma buske varje gång...eller kan det vara 2 hönor som gått ihop?

sen har jag sett 2 järpkullar i stugan och en ensam fågel hunden fattade stånd för (förmodligen orre) när vi gick och röjjde upp ett älgpass. så tror nog att det blir bättre än förra året iaf=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag hoppas skriva en del i denna tråd! Med en finne som ska börja på sin andra höst är har man många förhoppnigar å drömmar :D Har inte vart ute så mycket i markerna än men till veckan blir det lite ledigt så då ska man ut å vandra å leta kullar :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nu börjar det rycka i fingret, ska bli skönt att komma ut i skogen igen..hade med min pointervalp (5mån) när jag kolla lite blåbär hemmavid.Givetvis smet det lilla busfröet just var en tjäder hade några välvuxna ungar -_- men pointern gillade det och kycklingarna satt fint i träden varpå busfröet fångades in och tjädrarna fick vara i fred i ytterligare 26dagar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mig kan ni inte räkna med att jag skriver så mycket i denna tråd då min valp drygt är 3 månader i oktober :D

Men har jag tur så blir de väll nå svängar med svärfars vorsteh -_- Så en och en annan fågel får jag hoppas det blir :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat på malmbanan i sommar och kört en hel del bil efter alla grusvägar under dygnets alla timmar och sett väldigt lite fågel och bara en höna med en kyckling i släptåg. Verkar bli en katastrof men rovfågel finns det i massor, mer än vad det finns skogshöns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit och gått på mina marken kring koler idag..... Och jag är smått skärrad :) inte ens en fjäder har jag sett och då har ja gått där ja vet att de brukar sitta kullar....vad är de som händer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...