Hoppa till innehåll

Fågelskådare?


Guest Marterius

Recommended Posts

Guest Marterius

Finns det fler fågelskådare på forumet? Jag började med fågelskådning någon gång på gymnasiet, men har aldrig hört till de där mer hysteriska artjägarna. Måttligt antal kryss således, även om det alltid är kul att se en ny art. Jag är mer road av att studera beteenden, följa ett bobygge eller en parning eller hur föräldrarna kommer med käk till ungarna. Det är kul att hålla koll på vilka arter man har på jaktmarken också, en ny häckande art på jaktmarken är avgjort roligare än att åka till Getterön och se någon ny vadare, fast visst är jag på Getterön ibland på vårarna.

Jag har några kompisar som flänger landet runt när någon ny fågel är observerad, men som jag sa till en jaktkamrat i Skåne: jag åker gärna till honom för att skjuta några gräsänder men skulle aldrig åka så långt bara för att titta på en fågel.  ;D

Hälsningar,

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja någon äkta fågelskådare är jag nog inte, men jag tycker det är väldigt trevligt att ta kikare och kamera med ut i skog och mark på våren.

Naturen vaknar till liv och flyttfåglarna återvänder till oss efter en mörk och kall vinter :D

Jag tycker även om att få se nya arter och lära mig deras utseende och beteende. detta har jag mycke glädje av under mina jakt och fisketurer.

Tidigare var jag med i Ornitologerna men lämna dom ganska snabbt efter att ha läst om deras jakthat om och om igen i klubbtidningen. >:(

Stötte även på extrema fågelskådare inte hyste några medel i jakten på nya kryss i protokollet, ja dom kunde gå över eld och vatten för någon stackars liten pippi :-

Jag tycker det är synd att inte ornitologerna kan acceptera oss jägare och faktiskt förstå att många jägare även gillar att fågelskåda.

Jag fick den uppfattningen att man som jägare inte hörde hemma hos dem utan endast var en blodtörstig mördare som helst ville skjuta mer allt som flög :(

Suck :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BB,

Har skådat fågel sedan barnsben. Mkt vatten har runnit under broarna sedan dess och fågelskåderiet har med tiden antagit väsentligt lugnare propotioner än då jag for runt och "kryssade". Alltnog, ornitologin är precis som jakten en del av mitt naturintresse även om fågelskådningen numera inskränker sig till att primärt hålla reda på vilka arter jag har på min fastighet. Men visst är det läckert att t.ex. få påhälsning av jaktfalk när man sitter på ett blåsigt älgpass i Nordnorge. Sådant ger naturupplevelsen ytterligare en dimension!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kryssade lite i tonåren. Varje dag före skolan under våren cyklade jag med tubkikaren på axeln ner till ett ställe där Viskan mynnade i en större sjö och kollade av vad som rastade där. Inget riksbekant ställe kanske, men vi såg en rackarns massa trevligt som man annars fick åka rätt långt för att få se. Kryssar iofs inte längre, men tar med tuben nån gång då och då och svänger förbi morups tånge, getterön och andra mindre kända hotspots i närheten av falkenberg där jag bor numera. Njuter fortfarande av fin dag med vadarsträck, rovisskruvar eller vad det nu kan vara, men det stora engagemanget har styrts över på huset och andra friluftssysselsättningar som jakt, träning, telemarksksidåkning, skidalpinism mm. , man kan inte engagera sig 100% i allt....  :)

/Jörgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aldrig att jag kan kalla mig ornitolog men jag har varit och är intresserad av alla fåglar och dess vanor....

allt från mesarna vid fågelbordet till knipan i holkarna(ca 40 håller jag igång).

En riktigt rolig sak med knipholkarna är ju Pärlugglan....

Här under en arg hona med småungar, sen ungarna (fem) som också visar sitt missnöje.

post-81-1131729695_thumb.jpg

post-56-1131729695_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

När jag var yngre så hadde jag detta intresse. Nu kan det hända att jag tittar på fåglar om jag är ute i naturen. Men jag söker inte efter det på samma sätt när jag var yngre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

tycker mest det är trevligt när man ser en fågel man inte sätt innan och sen ta reda på vad det är för något...såg tex en mandarin and för ca 2 år sen i en tjärn vid skillingaryd mitt ute i skogen denna vålade lite huvudbry innan jag fick reda på vad det var...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Guest Spökplumpen
Jag har några kompisar som flänger landet runt när någon ny fågel är observerad, men som jag sa till en jaktkamrat i Skåne: jag åker gärna till honom för att skjuta några gräsänder men skulle aldrig åka så långt bara för att titta på en fågel.  ;D

Hälsningar,

Martin

Det är nog detta som skiljer jägarna från "riktiga" fågelskådare. Brukar själv titta på ornitologernas hemsidor, många av dem har jättefina bilder på jaktbara arter  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag är passiv skådare, en ovanlig fågel kan verkligen förgylla min fiske- eller jaktdag men jag åker ut med kikare enbart för att skåda kanske vart tredje år, max. Min far är extrem fågelentusiast men far inte land och riktet runt för kryss utan han är mest road av de kryss han får i hemmalandskapet, tror han ligger topp 5 i Sverige vad gäller landskapskryss med typ 94% av de arter som någonsin setts i Hälsingland. Det i ornitologkretsar nästan obligatoriska jaktmotståndet i hans fall har aldrig varit rabiat men min jakt och de diskussioner vi haft har ökat hans förståelse för jakten en hel del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skådat fågel sedan jag upptäckte Mormors fågelbord i barndomen. På senare år har naturintresset mer glidit över mot att bära bössa istället för tubkikaren. Dock är jag fortfarande en ihärdig tomtkryssare (hittills 110 arter på tomten, tyngsta arter: sandtärna och mindre sångsvan). Detta är ett slags upplevelsesamlande ungefär som jakttroféer. Jag ser idag samma tjusning i jakten med bössa som jag gjorde tidigare med krysslistan eller kameran. Arbetar som biolog och då mycket med skogsmiljöer för hotade arter, t.ex. vitryggig hackspett med följearter. Känner mig ofta lite tudelad då jag numera alltid får försvara jakten i fågeltornet och fågelskådandet runt jaktbrasan. Fick, naturligtvis med glimten i ögat, ett recept på vitryggpaj på nyårsjakten hemma i byn :D .

Den mest intressanta beröringspunkten mellan jakt och fågelskydd är predatorkontrollen på strandängar, ytterskärgårdar eller mårdhundsbekämpningen.

Ser gapet mellan jägare och ornitologer som ett problem som bygger mycket på fördomar från båda håll. Vi vill alla ha biologisk mångfald=viltrika marker. Där finns egentligen ingen motsättning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Srämma liv i den här tråden:-)

På kvällarna nu när jag går ut med hunden har jag hört berguven ett par gånger. Känns mäktigt:-)

//Håkan

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar ha besök av en Sparvhök då och då som slr småfåglarna som äter av fågelbordet. Sen brukar en Hackspett sitta och hacka på talgbollarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag älskar fåglar. Ugglor är favoriterna helt klart men jag gillar de flesta. Blev nästan påflugen av en kattuggla en gång när jag var ute och lockade. Ugglor är ju roliga eftersom man kan, med tur och skicklighet, prata med dom. I alla fall vissa arter som kattuggla, pärluggla, sparvuggla och berguv. Drömmen vore att få se en tornuggla. Hörde en berguv en gång när jag satt på orrspel. Det var magiskt. Frostnatt, helt stilla och inte ett ljud förutom det dova berguvelätet långt långt bort.  Kattugglan häckar i mina holkar. Tror inte jag hade någon häckning förra året men året dessförinnan häckade den i en av holkarna.

 

Orrspel är förövrigt en favorit. Tyvärr så har orrepopulationerna här omkring alltid varit väldigt små under min tid och nu verkar dom ha krashat totalt. Har ett tjäderspel jag hoppas det ska bli något av men än så länge har jag bara hört en ensam spelande tjäder där. Men har även sett ett par hönor där så hoppas att det blir fler och utvecklas till ett spel för jag har aldrig legat på tjäderspel. Järpen har jag lockat på flera gånger. Sett den också men inte än fått den på bild. Inte lätt att ligga på skogsfågelspel när man bor bland åkrar så långt ögat kan nå. Man får åka en bit och även då så ställena så små att det inte finns några riktigt starka populationer.

 

Bland de roligaste fåglarna att se och fotografera tycker jag har varit Lunnefågel, Strömstare och olika vadare. Man kan inte hålla sig för skratt :D Lunnefågeln ser ju ut som en clown. Strömstarens hopp och nigningar är helfestliga och vadare, speciellt kärrsnäppor, går ofta fram längs stränder som symaskiner och pickar. Fågelhumor på hög nivå :) Stjärtmesen är ju också härlig. Brukar kalla den för pingisbollen för det ser ut som ett gäng pingisbollar som hoppar fram och tillbaka när man ser dom i något träd eller buskage.

 

När man går bland myr och skog och lavskrikorna dyker upp. Då får man den där wow-känslan. En fågel som på något sätt sätter pricken över i på skogskänslan. 

 

Skulle nog kunna hålla på så här med varje art jag sett för jag tycker varje fågelart inbringar en viss känsla och har en viss personlighetstyp. 

 

Åker aldrig på "drag" för att se en ovanlig fågel. Har bara hänt ett par gånger men det passar inte min stil riktigt. Vill en fågel visa sig får den gärna göra det när jag är ute och då blir jag glad. Som när jag plötsligt fick se en göktyta sitta på en torraka 50 meter från tältplatsen några vårar sen eller hökugglan som visade sig både hösten 2012 och 2013 i samma område. 2013 fick jag nästan kanonbild på den också men när jag skulle trycka på knappen så flög den iväg. Lika glad är jag för det. Att uppleva är viktigast.

 

Jag kunde dock inte hålla mig när vi hade svenskt rekord av Ägretthäger några mil bort. Åkte dit en stormig regnig dag för att vara hyfsat säker på att vara själv och såg 13-14 ägretthägrar bland massa döda träd och buskar i en sjö. Rena floridakänslan infann sig och jag satt där en bra stund med regnet i ryggen och kollade med kikaren tillsammans med några havsörnar som flög fram och tillbaka.

 

Måste bara också säga att något jag inte glömmer är de flockar med rödsvansade svarta kakaduor jag såg flera gånger i Australien. Att sitta på en hästrygg och titta upp och se en flock med skränande sådana långt ute i vildmarken det var upplevelse på hög nivå.

 

Mvh / Johannes

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidigare följde jag med några kompisar och fågelskådade men det börjar nog vara en 10 år sedan. Jag asosierar fågelskådning med våren men det har väl att göra med vart man bor för det är den klart mest fågelaktiva perioden här omkring.

 

Det är rätt mysigt faktiskt. Man tar med kaffe och fika.Har man turen att ha med sig nån som är riktigt kunnig och kan berätta mer om dom fåglar man ser så har man receptet på en trevlig dag.

 

Nån kryssare lär jag aldrig bli. Tycker tvärtom att det förtar en del av charmen av fågelskådandet men det är ju jag det.

 

//

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland blir jag smått irreteerad på vissa fågelskådare då dom kan stå efter 80 sträckan en bit från där jag bor och stå där några och kika på svanar o tranor som är ute på lägdan på våren. Känns lite farligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo etiken hos fågelskåderiet går ofta diskuterad. De allt för fanatiska springer runt i andras trädgårdar utan att fråga om lov. Parker hejvilt överallt och kastar sten in i vass eller buskage för att få fåglar att lyfta. 

 

Det är väl som hos jägarkåren. Finns skit överallt ;) 

 

Kan tipsa om en av mina favoritböcker. Bengt Berg - Min vän fjällpiparen. Mitt ex är tryckt Stockholm 1917 men det kom åtminstone ett par till utgåvor. Naturromantik på hög nivå och en riktig klassiker. Han gjorde mycket bra men han kunde väl skippat att ha planterat in kanadagåsen... 

 

Mvh / Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagade ett par år på Öland, Bejiershamn som är ett reservat och det stod fågeltorn på marken. Nu var det aldrig nå konflikter för det faller ju sig så att fågeltittarna ger sig iväg hemöver när det började skymma och det var då vi antog arenan. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att äntra tornet och språka med dem vid ett av skiftbytena och byta några ord, fågelhunden Celtic å jag :smile:

"det ligger 1400 grågäss och 4 kanadagäss där ute, skjut kanadagässen" var en mening jag aldrig kommer glömma efter det, men vi gjorde så klart tvärsom.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagade ett par år på Öland, Bejiershamn som är ett reservat och det stod fågeltorn på marken. Nu var det aldrig nå konflikter för det faller ju sig så att fågeltittarna ger sig iväg hemöver när det började skymma och det var då vi antog arenan. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att äntra tornet och språka med dem vid ett av skiftbytena och byta några ord, fågelhunden Celtic å jag :smile:

"det ligger 1400 grågäss och 4 kanadagäss där ute, skjut kanadagässen" var en mening jag aldrig kommer glömma efter det, men vi gjorde så klart tvärsom.

 

För en som inte förstår - varför gjorde ni så klart tvärtom ? Godare kött på grågässen ? 

 

Mvh / Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagade ett par år på Öland, Bejiershamn som är ett reservat och det stod fågeltorn på marken. Nu var det aldrig nå konflikter för det faller ju sig så att fågeltittarna ger sig iväg hemöver när det började skymma och det var då vi antog arenan. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att äntra tornet och språka med dem vid ett av skiftbytena och byta några ord, fågelhunden Celtic å jag :smile:

"det ligger 1400 grågäss och 4 kanadagäss där ute, skjut kanadagässen" var en mening jag aldrig kommer glömma efter det, men vi gjorde så klart tvärsom.

Sköt ni alla 1400?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oddsen talade lixom emot  :happy: vi såg inte ens nå annat än de grå.

 

Haha ja du menade så :) Text kan ibland innebära missförstånd eller så är jag bara korkad :D

 

Mvh / Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...