Hoppa till innehåll

Flex fiske resa i Kiruna


Flex

Recommended Posts

Flex fiske resa i Kiruna

Då bar det äntligen i väg till Kiruna polaren hämtade mig 07.00 på morgonen i sin lilla röda bill som toppade 160km i nerförsbacke o den fick bekänna färg då vi låg i 120-130 på vägen upp o det är ju inte så roligt o köra dom 156 milen eller va det va men nåde Kalix älven 02.30 o vi slog upp tältet o kröp till kojs.

post-906-1247908606_thumb.jpg

På morgonkvisten så fixade jag mat o det blev en manlig frukost med ägg o bejkon o fullkornsbröd o en fet cigarr.

post-906-1247908689_thumb.jpg

När den var avklarad så bar det ner till älven o fiskade några timmar men fisket var riktigt dåligt en liten öring så vi packade ihop o drog oss mot Kiruna där fått tipps om ett riktigt hett harr vatten väll framme så packade vi tält o alla grejor vi skulle ta med då vi skulle vandra 4km rakt ut i vildmarken FY FAAN mina värsta 4km i hela mitt liv nu gjorde skadorna i rygg o nacke sig på mind nu snackar vi smärta efter en kilometer var polaren tvungen o ta min väska då ryggen gett upp tjurskallig som jag är så knata jag på men när känseln i armarna försvann så blev jag rejält rädd tog en paus o känseln återvände efter 15min efter det så tog vi paus då o då när jag fick känningar väll framme så uppenbara sig en natur som jag aldrig skådat bergen med snö på o så storslaget så det var bara o njuta då vädret var kanon fint efte vi vilat o ätit så bar det ner till vattnet för o doppa flugorna o vilket fiske makalöst.

post-906-1247908824_thumb.jpgpost-906-1247908773_thumb.jpgpost-906-1247908899_thumb.jpg

Fortsättning följer

post-906-1247908864_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Flex

    16

  • lsjonsson

    15

  • Vicks

    6

  • Nils l

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Äntligen fick Flex till det! ;) Trevlig läsning o fina foton Flex! :D

Det är tufft att vandra när man har sådana problem som du har med värk! Skönt att du hade en stark polare med dig så att du äntligen fick uppleva lite vildmark i den norra landsdelen! :D

Kommer fiskarna med på bild i nästa kapitel? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skoj att du gillar den norra delen av landet med Flex visst finns det natur som är otroligt vacker och även riktigt bra fiske om du hittar rätt ställen. Detta med att vandra med packning brukar krävan ett antal gånger innan man inser vad som verkligen är nödvändigt och oftast blir den lite lättare för varje resa.

Jag har sprungit fjällmarathon då man bar allt för tvådagar i ryggsäcken fördelat på 2man och vi var nere på 3,5-4kg var med all utrustning som mat,tält,sovsäckar,kök så det går att trimma ordentligt om man vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi kom fram till vattnet så vakade det för fullt harren hoppade över allt vi stog där o bara njöt av all vakande fisk o den underbara naturen en snabb titt på polaren o det grinet han hade i fejset var från öra till öra nu kör vi sa vi o vadade ut en bit i det strömmande vattnet jag satte på en egenbunden variant på superpuppa o som det nappa vid varige kasst vart annat o max vart tredje kasst satt de en harr på kroken o storleken låg på runt 4-6 hekto o riktiga bitar runt 8 hekto o kilot då jag drog min kilos harr så så la jag ett fint kast bakom en sten o flugan hann knappt landa på vatten yta då en stor harr seg o tog flugan o hela ryggen var över ytan o smack ett mjukt mot hugg o harren satt o nu började drillningen tyckte inte att den var så stor då den inte drog så mycket när den kom in en bit ifrån mig fick den en ruskig fart små snabba rusningar o rullen ylade lite då o då drillade den lugnt in mot o helt plötsligt hoppar den upp i luften o jag skymtar harrens storlek j….r vilken harr nu fick jag en sån j…a puls den gjorde flera rusningar o hoppade o försökte kommaloss o jag drillade sååå försiktigt för jag ville inte tappa den jag tyckte att jag stog o drilla den i evigheter man när den tillsist Komin o jag fick ett fast grepp bakom huvudet så spred sig glädjen över mig hade som mål o slå mitt ruggiga harr rekord på 3 hekto jag vägde den inte men gjorde ett märke i spöt som jag mätte när jag kom hem o den mätte 50cm o borde ligga på kilot är övertyga att den vägde minst kilot o fisket fort löpte i på den här magiska sättet innan vi avslutade de här fisket så drog vi några fina harrar som vi filea vid tältet o fram med gasolen o stekpannan smör o citronpeppar mmm vilken doft ny stekt harr o pulvermos underskattat men vilken måltid underbart gott o när vi ätit klart så låg vi o päste o tittade ut över sjön med bergen o solen o bara njöt fy f..n vilken kvalitets tid titta på polaren o sa det här är fanimig livet han nickade med ett stort leende o på de här stället stannade vi i två dagar helt underbart.

post-906-1247920164_thumb.jpgpost-906-1247920195_thumb.jpgpost-906-1247920273_thumb.jpgpost-906-1247920303_thumb.jpgpost-906-1247920327_thumb.jpg[attac

hment=22411:DSC00206.JPG]

Mvh.

Fortsättning följer

post-906-1247920230_thumb.jpg

post-906-1247920257_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det en underbar landsända här i norr Flex??? ;)B) Tänk att få bo där jämte forsen och fiska harr o öring varje dag Flex! Fisket o jakten utanför husknuten! :D:P

Härlig läsning igen och fina foton Flex! :D Vi väntar på nästa kapitel redan! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flex- starkt jobbat, förstår hur du har det med rygg o axlar,

nästa gång får du hyra in mig som sherpa istället,

Jag tar betalt i fisketimmar.

Härliga bilder och härliga fiskar.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder och vilken rolig tripp ni verkar haft!

Att du inte stannade till på kaffe i Piteå. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder och vilken rolig tripp ni verkar haft!

Att du inte stannade till på kaffe i Piteå. ;)

Då hade dom väl inte varit hemma ännu! ;)B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då hade dom väl inte varit hemma ännu! ;)B)

Haha, du är rolig du...

Vi har ju inte hälften så storslagen natur här. ;):D:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, du är rolig du...

Vi har ju inte hälften så storslagen natur här. :D:D:P

Ja visst, var jag! :P

Nej, det har ni kanske inte men Ni har ju en fin älv om jag inte minns fel. :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja visst, var jag! :P

Nej, det har ni kanske inte men Ni har ju en fin älv om jag inte minns fel. :P:D

Ja det har vi ju förstås. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men dom har ju en så god doft!

frågan är ju: vad har karln på ryggen? Är det nån slags hockeytrunk eller vad?

Snacka om att man känner igen sig med packningen, min första fjällvandring inbegrep en 36kilos ryggsäck som resulterade i en mäktig vandring på ca 2km.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja visst, var jag! :D

Nej, det har ni kanske inte men Ni har ju en fin älv om jag inte minns fel. :P:D

Bara synd på dammjäveln i sikfors... och jag har även för mig att det finns någon högre upp i systemet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pertan Fina bilder du får väl packa lite light nästa gång innan du ger dig ut på en sån där hälsofärd

Tack Pertan ja min ryggsäck vägde inte så mycket men det hjälpte inte :P

lsjonsson Visst är det en underbar landsända här i norr Flex??? Tänk att få bo där jämte forsen och fiska harr o öring varje dag Flex! Fisket o jakten utanför husknuten!

Härlig läsning igen och fina foton Flex! Vi väntar på nästa kapitel redan!

Ja det är helt maka löst fint men risken är ju att man ledsnar på det när man har det runt husknuten :D

Christian N Flex- starkt jobbat, förstår hur du har det med rygg o axlar,

nästa gång får du hyra in mig som sherpa istället,

Jag tar betalt i fisketimmar.

Härliga bilder och härliga fiskar.

Tack så mycket Christian N det ska jag tänka på slå två flugor i en smäll en sherpa o trevligt sällskap :P

Vicks Härliga bilder och vilken rolig tripp ni verkar haft!

Att du inte stannade till på kaffe i Piteå.

Jag tänkte skicka ett PM o före slå det men då hade jag bara velat o pussas o kramas o då hade jag fått stryk av din kille :D :D :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Pertan ja min ryggsäck vägde inte så mycket men det hjälpte inte :P

Ja det är helt maka löst fint men risken är ju att man ledsnar på det när man har det runt husknuten :D

Tack så mycket Christian N det ska jag tänka på slå två flugor i en smäll en sherpa o trevligt sällskap :P

Jag tänkte skicka ett PM o före slå det men då hade jag bara velat o pussas o kramas o då hade jag fått stryk av din kille :D:DB)

Mvh.

Jag tror inte att det hade varit någon fara med det! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vädret blev snabbt sämre 2 dagen så vi beslöt att vi bryter upp o be je oss in till Kiruna o ta in på vandrar hem sagt o gjort fick en lika trevlig strapats tillbaka o när vi kom fram till bilen så hade polaren glömt o stänga av lyset på bilen så den var helt död polaren blev lite nipprig över hur vi skulle komma där ifrån så jag sa till han att nu får du kola ner dig lite vi stoppar en bil när det kommer en bara jag få vila lite sagt o gjort när en bil dyker upp så går jag ut i vägen o får stopp på en pickupp med ett släp o en fyrhjuling på o ut hoppar en liten medelålders man ut o jag berättar om hur läget är o han tittar lite misstänksamt mot mig o polaren som står i bar överkropp o jag med mina tatuerade armar (DET HADE JAG OCKSÅ GJORT) då vi små pratade lite när vi gjorde i ordning bogserlinan så frågade jag vad han jobbade med o då sa han på bred dialekt jag jobbar med renar he he vi får i gång bilen o tackar så jätte mycket för hjälpen o ger han en hundring för besväret trevligprick in till Kiruna o leta rätt på ett vandrar hem o gör oss hemmastadgade dä då kommer jag ihåg att jag har ju glömt o ringa mannen myten legenden Stefan (isjonsson) ringer o det svarar o en lite så sig röst o det visar sig att Stefan trynar på soffan he he får en trevlig pratstund de är o bestämmer att vi ska ses när jag åker hem jag o polaren bestämmer att vi ska äta lite innan vi duschar o lägger o ss för kvällen så vi leta reda på en pizza o jag beställde en kalzone som vanligt sitter o väntar en stund o gubben kommer med pizzan jag tittar lite surt på gubben i handen har han en mini kalzone hmmm tänkte jag o titta bort mot salladskålen den var halvfull så den fick stå på mitt bord he he tillbaka till vandrarhemmet för o sexa till sig lite o få lite sömn.

Fortsättning följer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning Flex! Står ni inte pall för lite dåligt väder??? <_< Lite regn och blåst är väl inget farligt. :P Tack för dom orden! Dom värmde gott Flex! B) Ja, Jonsson låg på soffan och trynade. Hehe! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte skicka ett PM o före slå det men då hade jag bara velat o pussas o kramas o då hade jag fått stryk av din kille <_<:DB)

Mvh.

B) Jag är ju i princip singel, så då hade jag fått försvara mig själv i sådana fall. :D:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:P Jag är ju i princip singel, så då hade jag fått försvara mig själv i sådana fall. B)<_<

"i princip"? Haha, vart är världen påväg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevliga bilder det är en underbar natur vi ar är uppe i norr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning Flex! Står ni inte pall för lite dåligt väder??? ;) Lite regn och blåst är väl inget farligt. :D Tack för dom orden! Dom värmde gott Flex! ;) Ja, Jonsson låg på soffan och trynade. Hehe! B)

Varsågod pöjk :(

Vicks Jag är ju i princip singel, så då hade jag fått försvara mig själv i sådana fall.

Du hade förlorat det hade blitt ryggläge direkt :P:D :D

Mvh.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...