Hoppa till innehåll

Råd om hur man bultar fast ett vapenskåp.


Guest Kling

Recommended Posts

Hej!

Har släpat in mitt vapenskåp i min lägenhet till avsedd plats. Skall bulta fast det i väggen, som består av en blåbetongvägg.

Hur gör jag nu :rolleyes: . Jag är programmerare inte betongarbetare, men jag har inte tummen mitt i handen. Har en slagborrmaskin/(borrhammare?) och gott självförtroende.

Vad jag tänkt mig är att borra ett hål och montera expanderbult. Är det korrekt? Eller finns det bättre alternativ? Gängsstång och kemiskfastsättning fungerar inte då det är en hyresrätt.

Ge mig tips, gärna med länkar till produkter som borde köpas. (Plugg, skruv, bult...)

MVH

Magnus - som väntar på licens för en nyare Zoli 1900 -

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns 3 sätt:

1. Borra med din fina borrmaskin 2 hål prydligt bakom skåpet när du mätt ut eller ställt skåpet på rätt plats och ritat på väggen genom de förborrade hålen i skåpet. Du borrar hålen lika djupa som pluggen är lång, stoppar i pluggen och ställer skåpet på plats. Sedan tar du skruvarna med bricka som är större än det förborrade hålet i skåpet och drar fast. Inget glapp får förekomma, kommer skåpet att stå någon bit ut från väggen så får du lägga en "mellanbit" mellan skåpet och väggen.

2. Likadant som ovan fast genom skåpets botten. Där finns det inte alltid förborrade hål så eventuellt så får du köpa en metallborr också. Hålet i skåpet ska vara större än hålet du borrar i väggen/golvet. Glöm inte brickan.

3. Lasta in metallskrot i botten på skåpet så att det väger över 150 kilo. I stan är det kanske enklast att köta vikter till gym eller liknande, på landet kan man lägga i exempelvis frontvikter till traktor eller liknande.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur grova bultar anses vara tillräckligt? Skåpet jag bultat i huset tog jag i golvet med 4 m10 bultar, och i lägenheten i väggen men med m8, och det käns lite i minsta laget, tycker nån man bör göra om göra rätt? Å andra sidan så blir det ju inte nån hävararmseffekt att tala om om man ska bryta lös skåpet och det sitter i väggen men det blir det när det sitter i golvet, så det skulle ju kunna motivera vekare bult?

MVH

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller grovleken på bulten kan du tänka såhär:

Du ska försvåra för en eventuell tjuv så att det inte bara är att bära iväg med skåpet. Regelverket har ju faktiskt en direkt jämförelse, 150 kilos skåp behövs inte bultas fast. Alltså ska din förankring hålla 1500 Newton. Det klara du med M10 bultar med god marginal. Se bara till att det inte är något "glapp" när skåpet sitter fast för då är det bara att rycka till så kommer skåpet farande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som att jag inte var helt fel ute med mina tankar.

Vanlig sexkantskruv M8 eller M10 med brickor + plugg skall inhandlas på "Clas Ohlson" eller liknande samt att en utfyllnad måste införskaffas för att ha bakom skåpet så det står stumt.

Tack för all hjälp,

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir bra det!

Är detta rätt produkt att köpa:

Skruv M8x70: http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=88386

Plugg 10x50: http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=88593

plus brickor.

Och hur tänker man med dimensioner? Plugg 10 millimeter i diameter.. då väljer jag en M8 som skruv som inte är 10 millimeter i diameter så pluggen kan expandera? Eller har jag fattat helt fel om M8, vad betyder det, och vilken plugg jag skall använda?

Att skruv skall vara så svårt... svårare än att lära sig att "mappa" om bilen eller att skriva en webserver i C.

MVH

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är detta rätt produkt att köpa:

Skruv M8x70: http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=88386

Plugg 10x50: http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=88593

plus brickor.

Och hur tänker man med dimensioner? Plugg 10 millimeter i diameter.. då väljer jag en M8 som skruv som inte är 10 millimeter i diameter så pluggen kan expandera? Eller har jag fattat helt fel om M8, vad betyder det, och vilken plugg jag skall använda?

Att skruv skall vara så svårt... svårare än att lära sig att "mappa" om bilen eller att skriva en webserver i C.

MVH

Magnus

WWHHHOOOOO!! *STOPP'

Fel skruv, det är maskinskruv som du ska skruva i en mutter.

Du ska ha en typ härdad träskruv eller fransk träskruv som gärna är lite grövre.

50 mm plugg kan väl räcka men tänk på att inte ha för långa skruvar då. kör du med 10x50 plugg ska du ha en 6x60 helgängad träskruv eller nåt liknande.

-betongexpander är meningslöst om det är lättbetong. ta hellre lite längre plugg om du vill ha det starkare.

mvh

Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är detta rätt produkt att köpa:

Skruv M8x70: http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=88386

Plugg 10x50: http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=88593

plus brickor.

Och hur tänker man med dimensioner? Plugg 10 millimeter i diameter.. då väljer jag en M8 som skruv som inte är 10 millimeter i diameter så pluggen kan expandera? Eller har jag fattat helt fel om M8, vad betyder det, och vilken plugg jag skall använda?

Att skruv skall vara så svårt... svårare än att lära sig att "mappa" om bilen eller att skriva en webserver i C.

MVH

Magnus

Nu är du helt fel ute :D Skruven är till för mutter och pluggen för träskruv. Nu har jag ingen koll på blåbetong. Det är väll någon form av lättbetong så du kanske skulle bulta fast det i golvet i stället med några Expanderbult. Finns också på Biltema. Jag rekommederar M12.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

WWHHHOOOOO!! *STOPP'

Fel skruv, det är maskinskruv som du ska skruva i en mutter.

Du ska ha en typ härdad träskruv eller fransk träskruv som gärna är lite grövre.

50 mm plugg kan väl räcka men tänk på att inte ha för långa skruvar då. kör du med 10x50 plugg ska du ha en 6x60 helgängad träskruv eller nåt liknande.

-betongexpander är meningslöst om det är lättbetong. ta hellre lite längre plugg om du vill ha det starkare.

mvh

Markus

Tackar.

Så en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53559192 8x90 skruv + http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56169501 plugg 10x80.

Eller räcker det med 6x skruv? Typ Rotadrill eller liknande. (Känns lite klent.)

MVH

Magnus

Edit: Har nu dragit fast skåpet med de skruv och plugg som beskrivs här ovan. (Träskruv 8 mm och plugg 10 mm). Sitter som berget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag funderar lite. Är det inte så att ett vapenskåp totalt skall vara en viss svårighet att flytta? Så ett skåp på 130kg räcker med 200J rent tekniskt för att bulta det, men det kan vara bra med rejäla bultar för att göra det svårare för skurken.

I mitt fall behövs bult för att skåpet inte skall välta av dörrens vikt ändå, så det är lika bra att jag måste skruva fast det :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill de ha skåpet och gör sig besväret att komma in i huset/lägenheten så tar de med sig skåpet oavsett.

Jag har bultat skåpet för att det inte ska välta över dottern då det är duktigt framtungt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill de ha skåpet och gör sig besväret att komma in i huset/lägenheten så tar de med sig skåpet oavsett.

Jag har bultat skåpet för att det inte ska välta över dottern då det är duktigt framtungt.

Det är nog dagens sanning. Vill man ha någon kan man inte låsa fast det, men man kan göra polis och försäkringsbolag glada ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

åk och köp ett paket med lecaskruv så långa att de inte går igenom väggen, sätt en bricka på den och dra fast i väggen. borra ett par hål i botten av skåpet mot väggen dra i två till sedan sitter det som berget. har satt mitt med endast två av kapten kroks skäl, men det sitter som fan!

dom kommer slå hål i väggen för att ta mitt skåp vilket inte är svårt för ett proffs men de kan inte skära upp skåpet för jag har satt en klisterlapp som visar dagens svåra sanning:

"skär inte i skåpet, här förvaras endast 7 kg krut samt ammunition som kommer att explodera av gnistorna"

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
Martin Söndag

Man får inte borra extra hål i ett vapenskåp då gäller inte ss3492 längre.. Endast de förborrade.

Men har en fråga.. Måste det förankras i båda vägg och golv? Eller räcker det med betongväggen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fastsatt både i vägg och golv enligt polisen jag hörde med. Dock vet jag inte om han var 100% säker heller...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan också gjuta en platta med färdiga bultar i och ställa skåpet på. Två tjugofemkilossäckar med cement och ett armeringsnät så är du nog utan problem uppe i de lagstadgade 150 kilona.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blåbetong är ju som sagt poröst. Jag hade borrat 8-10mm fyllt hålen med lim. ( Xtac tec) i med pluggar långa sorter låt det härda. Sen dragit i franska. Borra inte i golvet om du inte är helt säker, kan finnas rör eller golvvärme:) vikter i skåp skall vara godkända vikter alltså man skall ha ett kvitto o visa upp^^. Eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag sågade till en nätt gjutform i osb och klädde bitarna med byggplast innan jag skruvade ihop formen. Locket la jag under skåpet och ritade av hålen. Sedan skruvade jag dit m10 bultar en till 2 gängor i det uppborrad locket. Hade även limmat dit brickor vid bulthuvudena då jag inte hade gängor hela vägen till skallen. Placerade armeringsjärn på distanser i formen och fyllde med cement. Sedan var det bara att trycka dit locket med de fyra bultarna med skallarna ner i bruket och fixerar det. Plockade bort locket dagen efter och vattnade. Arbetstid ca 2.5 timme. Sockeln behöver inte bli så hög/stor för att komma up i tillräcklig vikt. Sedan var det vara att lyfta på skåpet och skruva dit muttrar med brickor.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sågade till en nätt gjutform i osb och klädde bitarna med byggplast innan jag skruvade ihop formen. Locket la jag under skåpet och ritade av hålen. Sedan skruvade jag dit m10 bultar en till 2 gängor i det uppborrad locket. Hade även limmat dit brickor vid bulthuvudena då jag inte hade gängor hela vägen till skallen. Placerade armeringsjärn på distanser i formen och fyllde med cement. Sedan var det bara att trycka dit locket med de fyra bultarna med skallarna ner i bruket och fixerar det. Plockade bort locket dagen efter och vattnade. Arbetstid ca 2.5 timme. Sockeln behöver inte bli så hög/stor för att komma up i tillräcklig vikt. Sedan var det vara att lyfta på skåpet och skruva dit muttrar med brickor.

 

Smart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med några kilo svartkrut i öppna behållare eller papperspåsar får jag inte rekomendera då det säkert klassas som försåtsminering. Men visst vore det lite kul om de sätter skärbrännare eller vinkelslip i ett dylikt skåp...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med några kilo svartkrut i öppna behållare eller papperspåsar får jag inte rekomendera då det säkert klassas som försåtsminering. Men visst vore det lite kul om de sätter skärbrännare eller vinkelslip i ett dylikt skåp...

Har det inte redan hänt att man försökt med vinkelslip att såga upp ett skåp med svartkrut i någonstans här i landet?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan om hur man ska bulta fast ett skåp är ganska enkelt - det regleras nämligen av SS3492.......

 

För förankring i trästomme, fransk träskruv T6S 12x120mm och för betong expanderbult 12x142 mm, monteringsdjup minst 80 mm.

 

Se så enkelt det är.

 

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min byggnation var gjord med vad material jag hade hemma, det finns givetvis bättre material om man ändå ska handla (typ formplyfa till form osv), sedan använde jag mig av sydsvenska m10 vilka självkalibrerar upp så att de möter SS3492 kraven. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det riktlinjer för hur man viktar upp ett skåp? Jag har bara sett att det ska skruvas i bärande konstruktion, så som PMT sa.

Personligen har jag motsatta problemet. Skulle gärna lätta mitt skåp. Det var noterat 240kg på fraktsedeln när det dumpades på bottenvåningen framför huset utan hiss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...