Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Henrik

Hur ser era drevjaktsbössor ut?

Recommended Posts

Kindbo

Snarare runt nacken, bössan häger alltså på magen där man har koll på den samt är färdig för skott på nolltid om så skulle behövas även om jag föredrar att skjuta utan rem. Sällan det blir så bara....

lill-peter

Eftersom jag mest sitter på pass under drevjakterna, är det min 338-06a som får följa med oftast. Lite kort fakta: M98 lås, 22" Sako pipa, rak laminatstock. Kikaren är en bushnell elite 4200 1.5-6x36. Fungerar helt ok, även om jag skall låta modifiera den lite till nästa år.

LiMe174546.jpg

Beretta
Snarare runt nacken, bössan häger alltså på magen där man har koll på den samt är färdig för skott på nolltid om så skulle behövas även om jag föredrar att skjuta utan rem. Sällan det blir så bara....

Förstår ändå inte riktigt vad man ska med det extra rembygelfästet på kolven till?

Bild? Någon?

Mr Fiberclass

Remygelfästet på kolven samt på sidan av pipan gör att bössan kan hänga platt mot ryggen/magen istället för att vippa på högkant.

Guest ville
Remygelfästet på kolven samt på sidan av pipan gör att bössan kan hänga platt mot ryggen/magen istället för att vippa på högkant.

Jag måste haka på det här frågandet eftersom jag inte heller begriper riktigt; har man alltså remmen enbart runt nacken? Eller över ryggen / under vänsterarmen?

Beretta

Ta nu ett kort åt oss ;)

Skulle vara intressant att se.

Håkan; har du någon bild kanske?

tobe

Lyfter tråden ett antal sidor. :smile:

Har köpt/bytt en del bössor i och för sig inte lika mycket som många andra. Men har under den tiden blivit lite klokare på vad jag vill ha. Sen jag köpte en Blaser R93 för 2 år sedan har jag inte bytt nått, utan den står kvar. Kanske inte världens roligaste eftersom mer eller mindre varenda en har en. Men jag träffar, och gör det jäkligt bra. DOCK tyckte jag den va lätt och vispig, var ju van vid något längre och tyngre vapen sen tidigare. Hade då även en Helia CSX 2,5-10x50 på vid all jakt. Fick fatt i en kick-stop, blev genast bättre men balansen blev ju käpp rätt åt hel..te.

Så, funderingarna gick vidare och en semi-pipa är det jag behöver. Så fick det bli, blev en skrot-hasse pipa i 7mm-08 Remington. Många kanske rynkar pannan för kaliber valet och drevjakt men en mindre patron ger mindre rekyl och mindre pip uppslag. Så där av valet, nu i efter hand kunde jag lika gärna valt en .270 Win, 7x64, .308 Win.

Men balansen i bössan är kanon, har nu en Aimpoint Micro monterad och det fungerar finfint.

Mulle mek

Då jag nummer oftast går med hund är nuvarande vapenval för drevjakt samma som hundförarbössan en Blaser R8 i 308W med ljuddämpare. Sikten att välja på är ett Helia CBX 1,5X6-42 eller ett Docter rödpunkt.

• Like 1

Joacim

Har precis fått min Sako AII 308 Winchester "drevjaktsanpassad" med en 47cm pipa och en RCC T41 dämpare. Bestyckad med ett Burris Euro Diamond 2,5-10x50 så är den väldigt trevlig och verkligt allround.

post-2176-0-63975900-1420054520_thumb.jp

• Like 2

LGH

Joacim, vad har du för kolv på din AII? Och var hittar man dylika?

Skickat från min telefon

Joacim

Joacim, vad har du för kolv på din AII? Och var hittar man dylika?

Skickat från min telefon

Det är en kolv från Mcmillan, modellen heter Sako Varmint. Den satt redan monterad när jag köpte/bytte till mig bössan av Dr krall här på forumet.

Det enklaste är väll att beställa direkt från Mcmillan i USA, problemet är att det blivit okristligt dyrt sedan de införde exportlicens för kolvarna.

Mvh

Joacim

• Like 1

Sako_Finnbear

Jag måste haka på det här frågandet eftersom jag inte heller begriper riktigt; har man alltså remmen enbart runt nacken? Eller över ryggen / under vänsterarmen?

Du har remmen över axeln som vanligt! Då hänger bössan med flatsidan mot kroppen i stället för med undersidan.

pmt

Kör lowtech, inga gizmos här inte....

Sodia_double_rifle.JPG

Sako_Finnbear

Får bli min kära Sako Finnbear .375H&H Kikaren är dock inte optimal till ändamålet då det är en "allround" bössa.

Patronh-llare-375-H-H-003.jpg

Sako_Finnbear

Dubbelpost!

hs_merkel

post-5975-0-08158200-1420178662_thumb.jp

R93 308WIN Aimpoint 9000sc Norma BST 150 grains

Har letat och inte hitta något som har kunnat ersätta den.

S.

• Like 2

RG

Två drev- hundförarbössor

R93 standard , cal 9,3 62, körs med z6i 1/6 samt aimpoint micro. Kula norma plastic tip 18,5 gram,

Merkel 961 trippelstudsare 3•8 57. Bestyckad med z6i 1-6 samt ett aimpoint 9000. Har varit favoritvalet denna höst. Kula norma oryx.

Inga planerade förändringar.

RG

Dwarde

Lever denna tråd ännu? Sannolikt inte. Hade en fråga flera av er, till synes kloka och erfarna, säkert kunde svarat på! 

MarkusR
5 minutes ago Dwarde sa:

Lever denna tråd ännu? Sannolikt inte. Hade en fråga flera av er, till synes kloka och erfarna, säkert kunde svarat på! 

Det är bara att lyfta tråden och fråga på 😉

Dwarde

Fint! Ny här.

Jo, jag har jagat lite grann. Har en Carl Gustaf 1900 (och en hagelbock). 

Har funderat på att det vore roligt med något lite speciellt drevvapen/korthåll. Som trådstartaren var inne på. 

Då funderar jag på en bygelrepeter i 45-70 gov. Typ Marlin 1895. Jag förstår om vissa tycker det är ett udda val. Men roas av att det är lite annorlunda och tycker kalibern verkar väldigt bra på kortare håll. Funderar också på att börja handladda. 

Eller är det då bättre att köra på typ 9.3. 

Jag vet att det finns någon tråd om 45-70 men tänkte det var bra att höra era allmänna åsikter när ni pratar om korthåll/drevjakt/hundförarbössor i allmänhet. Ni verkar ha erfarenhet från flera kalibrar och jag har läst flera kloka/välgenomtänkta inlägg från några av er i andra trådar. 

Tack! 

marcus.söderlund
5 minutes ago Dwarde sa:

Fint! Ny här.

Har funderat på att det vore roligt med något lite speciellt drevvapen/korthåll. Som trådstartaren var inne på. 

Då funderar jag på en bygelrepeter i 45-70 gov. Typ Marlin 1895. Jag förstår om vissa tycker det är ett udda val. Men roas av att det är lite annorlunda och tycker kalibern verkar väldigt bra på kortare håll. Funderar också på att börja handladda. 

Jag vet att det finns någon tråd om 45-70 men tänkte det var bra att höra era allmänna åsikter när ni pratar om korthåll/drevjakt/hundförarbössor i allmänhet. Ni verkar ha erfarenhet från flera kalibrar och jag har läst flera kloka/välgenomtänkta inlägg från några av er i andra trådar. 

Tack! 

Gokväll!

Angående dina funderingar. 45/70 är ett jättebra val OM man handladdar. Utan det så går det nästan inte.

Vissa bössor kan va lite kärva och råa, vissa verkar de bara va fel med. Men många fungerar såklart! En 9,3x62 eller x57 är nog ett enklare och säkrare val.

Men jag har haft en marlin 1895 och den var klart roande, dock ganska effektiv rekyl vilket gjorde att man tappade målbilden för en stund vilket är negativt.

Lycka till!

Ps. De finns en ombyggd winchester 70 i 9,3x57 på fritid och vildmark som jag själv va bra jäkla sugen på förut!

danielj
9 minutes ago Dwarde sa:

Fint! Ny här.

Tack! 

Prova först med tyngre kalibrar och då helst 8-10 skott på en gång. Så du vet om du klarar rekylen.

Man kan lära sig att hantera rekyl men gör man fel kan man sabba skyttet rejält!

//Danielj

• Like 2

MarkusR
9 hours ago marcus.söderlund sa:

Ps. De finns en ombyggd winchester 70 i 9,3x57 på fritid och vildmark som jag själv va bra jäkla sugen på förut!

Den hade jag inte koll på. Riktig mashup med amerikansk bössa i übertysk kaliber :)  Mycket trevlig bössa helt i min smak.

När det gäller TLs (TrådLyftarens) fråga så har jag ingen egen erfarenhet av 45-70, (bara haft en 458WM ett par år), men det är såklart trevligt med bössor som gör stora hål i viltet om man lär sig hantera rekyl.

Det är inte omöjligt att lära sig skjuta ok med en tungt rekylerande bössa, men jag skulle aldrig rekommendera det till någon som är relativt färsk när det gäller skytte. Man behöver träna med det man ska jaga, själv sköt jag hundratalet smällar/år på bana  med 458an men gav ändå upp den efter bara två säsonger då jag trots det aldrig blev helt komfortabel med rekylen.  Rekyl är aldrig positivt för skyttet, det går som sagt att lära sig hantera men allt blir lättare och bättre med en snällare rekyl. För många är 9,3x62 över gränsen för vad som är hanterbart. 9,3x57 är en underbart skön kaliber, långsam snäll rekyl, jag ångrar lite att jag gjorde mig av med den jag hade.

Du bör som nämnt försöka få provskjuta något lite tyngre, gärna med instruktör som har koll på tekniken. När jag instruerat dem som provat tyngre kaliber har jag bett dem fokusera på andraskottet, det är ingen sak att skjuta första skottet någorlunda i rätt riktning, men du ska hantera rekylen och komma tillbaka i målet för uppföljningen.

Det är för mig skillnad på drevjaktbössa och hundförarbössa. En hundförarpang ska framförallt vara kort och smidig, gärna lätt, själv tycker jag det är hyggligt mot hunden att ha ljuddämpare.

Sitter man på pass på drevjakt är det skjutbarheten på löpande som är viktigast, då gör det inget att bössan är lite tyngre/längre .

EDIT 

Läste trådstarten nu, det står ju massor om skillnaden på hundförar och passbössa 🙄

Dwarde

Tack för era synpunkter kring 45-70 m.m.! Jag skall se till att prova lite olika. Kalibern jag har nu är .30-06 och den tycker jag är helt oproblematisk både utan (och verkligt snäll) med ljuddämpare. 

@MarcusR ja, det där med större hål i viltet/kraftfullt stopp är ju intressant. Och det är därför jag tycker 45-70 verkar så intressant, för jag tror den egentligen ger liknande ”energi” som .30-06 de första (väldigt ungefärligt) 100m. Men på ett väldigt annat sätt! Stor tung kula som går lite långsammare. Eftersom den då ger fördelarna av grov kaliber (på inte så långa håll) men inte är överdrivet kraftfull ändå, kan den kanske vara en utmärkt kompromiss! 

Edit: Jag har nu skjutit lite 9.3*62 (sköt 20 skott i rad) och även om det inte gjorde ont så påverkade rekylen mig negativt. Det går nog att lära sig hantera, men kanske annars stannar på min 30-06 som jag tycker är så bekväm. Skall provskjuta 45-70 vid tillfälle men är rekylen som 9.3*62 är den nog lite mkt för mig. Tror jag. 

Edited by Dwarde
  • Like 1