Hoppa till innehåll

Fint folk på besök i Norrland!


Robban M

Recommended Posts

Tja,

Startade ap-ambulansen aka "mongoon" i Onsdags med destination Njutånger som mål. Torsdags fortsatte resan till Lule där vi nu befinner oss på besök hos Mats "Eskimo1".

Ett mycket trevligt välkomnande iform av kall öl (den smakade riktigt bra) och väldigt god mat. Man hade ju funderat ett par gånger på hur det skulle bli då vi endast talatsom vid per telefon innan uppslutningen men det vart inga som helst problem, tvärtom.

Igår åkte jag å Mats över till Stigge och stal en kopp kaffe, en lite fetare rekylklack fick jag också med mig. Stigge var skittrevlig och en rätt rolig prick som lät oss låta hans barrelvise för att skruva av pipan på min Remington 700.

Efter en pizza till lunch startade vi upp svarven, lådan sattes upp i Mats låd-jigg och indekeringen påbörjades. Det var rätt jävligt till en början då jag inte har klockat in med precition på rätt många år, typ sen jag gick i yrkesskolan. B)

Kul för Mats som fick möjlighet att slänga kommentarer och en del skratt åt mitt håll när jag skruvade fel.

Till slut fick jag till det och det slog endast 4:a tusingar om jag inte minns helt fel.

Ett par skär senare hade jag planat av lådans framsida och sen bytte Mats stål och jag fick svarvat insidan plan med.

Sen var det dags för slutstycket, jiggen klockade jag in rätt fort och det slog endast 2 tusingar denna gången, gött för Mats att ha en snabblärd elev. B);)<_<

Jag svarvade alla ytor förutom stötbotten som Mats tog hand om, inte för att jag inte vågade utan för att stålet till denna proceduren är så känsligt och man måste verkligen ha tungan rätt i mun. Hade det vart mina stål så hade jag inte tvekat men nu var det inte så varpå jag bad mäster själv att köra det sista.

Innan vi lade ner pga trötthet fick vi kapat av den gamla gängan på den "nya" pipan då den vart inpassad för en Winchster 70 innan.

Gick upp halv nio idag, slog på kaffebryggaren och snokade runt på blocket efter en svarv, JAG SKALL HA EN SVARV SNART!

Återkommer med mer info, ikväll blir det fest. :D

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban the lathe man,

låter som om du roar dig helt otroligt mycket.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som ni trivs !

Och du får ursäkta att jag inte ringde upp efter du lämnade meddelandet, jag såg det inte förräns senare på kvällen, och då tycket jag att det var för sent att ringa.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban the lathe man,

låter som om du roar dig helt otroligt mycket.

/Chris

Yo Chris!

Visst fan har man skoj, ingen tvekan om det. ;) Igår brotchade vi upp patronläget och sen ålte vi på parrty, det blev en del då Norrlänningarna tvingar i en massa gift iform av öl och sprit. ;)

Idag vart det rätt segt kan jag meddela, skar throaten så att det blir bomkontakt med scenar 123:or samtidigt som dom får plats i Remingtons dåligt tilltagna magutrymme.

Provskjutning blev det och det small, otroligt snäll rekyl men det blev inte mer än inskjutning för myggen attakerade oss rätt kraftigt. Får se om vi hinner med en snabb visit på skjutbanan imorgon innan vi åker hem...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som ni trivs !

Och du får ursäkta att jag inte ringde upp efter du lämnade meddelandet, jag såg det inte förräns senare på kvällen, och då tycket jag att det var för sent att ringa.. ;)

Janne det är helt lugnt, har haft fullt upp ändå kan jag lova. :D

Då kör vi taklagsfest hemma hos dig i kväll Robban :D

/Lasse

Ja du Lasse, då får du partaja själv för jag kommer inte hem förrens om en månad, skall 35 mil söderut imorgon och jobba på bruket i Husum. ;)

/Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sweet dawg! ;)

Låter som du har det riktigt jäkla trevligt! Gå "kurs" så där och hälsa på hos Stigge och allt. Visst e han cool? "Rock-Pommac"!!! ;)

Låt oss tjöta lite snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sweet dawg! ;)

Låter som du har det riktigt jäkla trevligt! Gå "kurs" så där och hälsa på hos Stigge och allt. Visst e han cool? "Rock-Pommac"!!! :D

Låt oss tjöta lite snart.

Jo då det har vart mer än trevligt, Mats med familj är mer än bra värdar och dom fick oss att verkligen känna oss som hemma här, kan slå en pingla när jag aklimatiserat mig i Nordmaling.

Skit att behöva vara borta en hel månad bara. ;) Får hoppas att jag kommer iväg lite tidigare så det hinns med lite skytte bla, så får du provskjuta min nya pipa och kolla in hantverket. :D

Har du kvar några 6,5 kulor?

/Bobby-Dawg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som du haft en trevlig resa uppe i norr fast det visst väl alla redan att Norrlänningar är ett trevligt släkte :D Husum synd att du inte hamnade på bruket i Obbola för där jobbar jag men kanske tur för dig för jag skulle säkert driva dig till vansinne med lite T-röd i rören du skall svetsa så gas pluggarna flyger med ljudliga smällar och vaktande med brandslang på strategiska platser mm. Fast nu ska jag inte vara på jobbet mer än 5-6dagar närmsta 2månaderna så du kanske skulle överleva ;)

Nordmaling är rätt nära så har du bössan med kan jag lära dig att skjuta nu när Mats lärt dig att bygga bössa ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja,

Startade ap-ambulansen aka "mongoon" i Onsdags med destination Njutånger som mål. Torsdags fortsatte resan till Lule där vi nu befinner oss på besök hos Mats "Eskimo1".

Mvh. Robban

Vad fan gjorde du här? ;);)

Du har skrivit fel rubrik föresten

"Folk på besök i fina Norrland" :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som du haft en trevlig resa uppe i norr fast det visst väl alla redan att Norrlänningar är ett trevligt släkte :P Husum synd att du inte hamnade på bruket i Obbola för där jobbar jag men kanske tur för dig för jag skulle säkert driva dig till vansinne med lite T-röd i rören du skall svetsa så gas pluggarna flyger med ljudliga smällar och vaktande med brandslang på strategiska platser mm. Fast nu ska jag inte vara på jobbet mer än 5-6dagar närmsta 2månaderna så du kanske skulle överleva :D

Nordmaling är rätt nära så har du bössan med kan jag lära dig att skjuta nu när Mats lärt dig att bygga bössa ;)

Tänkte väl att du var en sån där bruksgubbe, saknas inga fel på dom. ;) Till din stora förtret så är det pannväggarna som skall bytas plus en sjuhelvetes massa skarv i domen (inge roligt) så det blir inga gasplugg för min del iaf.

Bössan tar frugan med sig hem på tåget, tvivlar på att Temagården i Nordmaling har ett säkerhetsskåp, laddverktyg äger jag inga och idag hinns det inte med att åka och köpa kulor, krut osv för att sen hitta en laddning. ;) Annars hade jag mer än gärna tutat förbi och visat vart skåpet skall stå. :D

Vad fan gjorde du här? :o;)

Du har skrivit fel rubrik föresten

"Folk på besök i fina Norrland" :P

Jo vars, Norrland e jävligt fint, trivs som fisken här uppe och skulle mycket väl kunna tänka mig att bosätta mig här men det finns ett litet problem... Norrland e fullt med dårar som det är. ;)

/Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norrland e fullt med dårar som det är. ;)

/Robban

Haha! Allt söder om Dalälven är fullt med dårar! Bara en handfull! :D;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde du i Njutånger? Övernattning på Njutångersgården eller nått sånt?

Helt riktigt, kändes liksom lite för långt med 140 mil att åka i stöten så det fick bli en övernattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då fick man betalat tillbaks lite genom att helbädda Mats 260, fick med mig svart epobed hemifrån så nu skall det bara få härda i lugn och ro, hoppas resultatet blev gott. :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, kändes liksom lite för långt med 140 mil att åka i stöten så det fick bli en övernattning.

Medeltidskyrkan nedför Njutångersgården gifte jag och frun oss i.

Vad nu det har med detta att göra..? :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte väl att du var en sån där bruksgubbe, saknas inga fel på dom. :P Till din stora förtret så är det pannväggarna som skall bytas plus en sjuhelvetes massa skarv i domen (inge roligt) så det blir inga gasplugg för min del iaf.

Bössan tar frugan med sig hem på tåget, tvivlar på att Temagården i Nordmaling har ett säkerhetsskåp, laddverktyg äger jag inga och idag hinns det inte med att åka och köpa kulor, krut osv för att sen hitta en laddning. :( Annars hade jag mer än gärna tutat förbi och visat vart skåpet skall stå. :D

/Robban

Huva se trist jobb trångt och varmt jag är inte avundsjuk, var faktiskt och svetsade själv idag det blev skorsten till kaminen och tyckte det var nog varmt och jävligt att sitta på verkstan blev påmind att det inte är roligt att jobba som svetsare på sommaren i en fabrik :P

Du lär väl jobba hårt men blir det någon ledig dag och det suger i skytte tarmen är det bara att höra av dig om du vill hänga med och skjuta, jag håller med bössa och skott om du skötet skitsnacket :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då har man samlat lite kraft att skriva i denna tråd ^_^ har försökt lära Robban lite om smidets ädla konster men ni vet ju vad man säger om att lära en gammal apa nåt. Inte helt lätt alltså :P

Nä faktiskt så lärde han sig snabbt det lilla jag hade att visa han. Är själv en lärling i denna ädla konst och tycker det är kul att fler provar på. Har lite bilder då Robban står och svettas med indikeringen av lådan tror jag att det var, laddar upp dom sen.

Sen vart det lite problem med mätningar av headspace som jag fortfarande inte begriper hur det gick till :huh: men bössan sa då pang vid provskjutning o han lever ju än så lite rätt blev det. (Har faktiskt lite koll på vad jag gör trots allt ;) )

Får hoppas att den skjuter riktigt bra sen då han får chans att prova den på riktigt. Är bara lite lur på att vi får öka på headspace lite framöver.

Bäddningen av min bössa blev riktigt bra måste jag säga. Kompisen trodde det var gjort på fabriken :D så ni kan lugnt lämna bort era klenoder till Robmeister för bäddning.

Som avslutning ska jag lämna ett riktigt gott råd. BYGG ALDRIG EN BÖSSA UNDER TIDSPRESS!!!!!!!

Då blir det små missar :unsure: Vi hade bara helgen (knappt) på oss att räta lådan och få i pipan. Var ju tvungen hinna med en liten fest hos kompisen åxå ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte visa lite dassiga mobilbilder då Robban svettas med indikeringen av lådan.

40741442.jpg

57842483.jpg

18427160.jpg

Blankt blev det i alla fall ;) han fick väl ner den till 4 tusingar om jag minns rätt.

43843656.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svetsmeister är back online! :D

Mats! Kul att bäddningen blev bra, tack ännu en gång för hjälpen. ;) Fick upp lite bilder med, snygg nog att fastna på bild iaf. :D

Lars! Jobbar nattskiftet som det är nu, hoppas på en dags ledigt (eller två) efter att vattendomen är färdigsvetsad, endast 2200 skarv där ^_^ och lika många till blir det ju i ångdomen. :P

Vattendomen är ju värst då allt är underupp, kan ge dig faan på att det är segt att ha båda nävarna i vädret under en timmas tid. Har sagt att vi kör en timma i stöten, 50 graders förvärmning. :D

Nä, nu jävlars skall jag suga i mig en bira och gå å lägga mig. :D

/Rövmund Kuknäsa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...