Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Terrierman

Lee reloading kit något att ha?

Recommended Posts

Terrierman

Har från och till funderat på att börja handladda, är trött på att vara beroende av olika människor och deras välvilja att ladda åt mig. Såg på blocket att vildsvinsbutiken säljer ett startpaket och tänkte höra med er om det funkar eller är skit. kitet kostar runt 1500 bagis och heter Lee 50th Anniversary Reloading Kit, kan det vara något?

Tacksam för alla svar och synpunkter!

eskimo1

Har haft ett och har bara doseraren kvar idag. Lägg hellre lite mer pengar så slipper du byta grejer eftersom är mitt tips.

N S

Köpte ett sånt för nått år sen.

Funkar för mig, men så laddar jag inte som en tok..

Kanske något hundratal om året.

2 laddningar i en kaliber o tycker Lee duger gott.

Allt beror ju på vilka krav man har o hur mycket man laddar.

Jag laddar av snålhet... -_-

MarkusR

Jag har ett och det funkar, klart att det är skillnad på det och prylar som kostar det fyrdubbla men jag laddar inte så himla många hundra skott per år så det går helt fint.

Terrierman
Allt beror ju på vilka krav man har o hur mycket man laddar.

Jag laddar av snålhet... -_-

-Finns det några andra skäl än att ladda för att man är snål? B)

Har släkt i småland så därför känns det ganska så givet...

eskimo1

Börjar man ladda har man snart verktyg till alla kalibrar. Skjuter man en del så ser inte jag fel i att ladda i snålhet men man bör nog tycka det är lite roligt och avkopplande åxå. Annars tror jag man tröttnar att ladda mycket. Sen är det roligare med riktiga grejer, och lättare. Fråga bara nån som försöker bygga om hemma och snålar in på verktyg, håller inte i längden.

Det första jag kasserade var krutvågen då den visade fel -_-

Missförstå mig rätt, har inget emot Lee. Har deras gjutjärnspress och den är suverän, glömde även att jag har kvar th-isättaren från kitet åxå, ingen dålig grej det heller.

Terrierman
Börjar man ladda har man snart verktyg till alla kalibrar. Skjuter man en del så ser inte jag fel i att ladda i snålhet men man bör nog tycka det är lite roligt och avkopplande åxå. Annars tror jag man tröttnar att ladda mycket. Sen är det roligare med riktiga grejer, och lättare. Fråga bara nån som försöker bygga om hemma och snålar in på verktyg, håller inte i längden.

Det första jag kasserade var krutvågen då den visade fel -_-

Missförstå mig rätt, har inget emot Lee. Har deras gjutjärnspress och den är suverän, glömde även att jag har kvar th-isättaren från kitet åxå, ingen dålig grej det heller.

Jag fattar ju givetvis att det inte är dom bästa grejerna då dom enbart kostar 1565:- men någonstans ska man väl börja.

Du får gärna ge mig exempel på vad du tycker jag ska köpa istället och ungefärligt pris för detta. Tack för dina synpunkter...

crowfear

Jag har mycket LEE prylar, både laddverktyg och annat, och har aldrig haft något krångel med dessa, jag laddar tusentals patroner av varierande kalibrar per år.

Jag står i begrepp att köpa en till press nu, en turett till 38/357, och det kommer att bli en från LEE.

Dock tävlar jag inte på hög nivå, så vad som gäller för deras krav kan jag inte uttala mig om, men för mitt banskytte och för min jakt så räcker LEE:s grejor hela vägen. -_-

Gud2000

Ska du ladda bara för jakten så köp Lee billigt och funkis.

Andra grejor behöver man när man ska ladda flera tusen patroner eller är bänkskytt som ska ha de sista tiondelarna i precision.

Dock finns nog några saker du kommer vilja byta....

Krutvågen - Den har vågskålen integrerad med upphängningen kan vara lite pilligt att jobba med. Men det duger till att börja med vid små serier.

Lee auto prime 2 är nog en grej du vill ha eller handjagaren, såg att det i kitet följer med någon annanvariant som jag ej har erfarenhet av.

Verktygen - Själv kör jag med Hornadys "New Dimension" (har hårdmetal expander - gör saker lite smidigare)

Lees "perfekt powder measure" det snabbar upp lite att snabbt få en nästan perfekt laddning uppmätt sen använder man en trickler för fin justeringen direkt i krutvågen. (Såg nu att låg med i settet dock ingen trickler.)

Grejor från Lee kan du köpa billigt direkt från dom på adress: Lees Hemsida gå in på closeouts sidan är helkass men kolla längst ner under closeouts så hittar du länkar till det mesta.

Ibland kan man göra riktiga klipp här. Glöm ej att det tillkommer moms 25%

Har själv en Lee enkelpress en Lee1000 och en Lee Load Master samt massor med tillbehör. Det mesta är ok och funkis men vill du ha grejor som du kan skicka vidare i arv är nog inte Lee valet då skall man ha gjutjärns grejor med smörjnipplar. :-)

Men för vanligt jakt behov som de flesta har är det fullt tillräckligt och framför allt skitbilligt.

PK

crowfear
Grejor från Lee kan du köpa billigt direkt från dom på adress: Lees Hemsida gå in på closeouts sidan är helkass men kolla längst ner under closeouts så hittar du länkar till det mesta.

Ibland kan man göra riktiga klipp här. Glöm ej att det tillkommer moms 25%

Åhå...det går att köpa direkt från LEE ?

Det faller inte under jänkarnas restrektioner om vapenexport alltså ?

Tycker det är stört omöjligt att få hem någonting numera, som ens luktar vapenrelaterat.. -_-

exabit

Jag tycker oxå att det funkar att börja med kitet. Tändhattsisättaren tycker jag är suverän - jag köpte en extra så jag har en för små och en för stora tändhattar. I mitt tycke MYCKET trevligare än att sätta tändhattarna med pressen.

Lee's O-press (som medföljer kitet) funkar till det mesta. Jag använde min till så sent som för ett år sedan då jag fick tag i en RCBS Rockchucker till ett bra pris. Känslan i Rockchuckern är betydligt rejälare, men Lee-pressen duger till det allra mesta.

Christian N

LEE- har förmodligen ett eget eporttillstånd, men det är bara jag som spekulerar.

Angående LEE produkter, jag har haft dem "alla" eller nja men de gamla turretpressarna laddade lätt över 15 000 nior och 10 000 45 ACP med dem, de är lite klena och länkarna kan gå av,

den nya Classic Cast som har kommit är en kvalitéts produkt även i turretversionen,

köper man en av den har man en press för livet.

TH-sättarverktyget är bra, krutmåttet är ruggigt bra, inkört och rätt hanterat slår det mindre än .1 grain i laddningarna,

felaktigt hanteret är det som allt annat felaktigt hanterat= skräp.

Verktygen har delar i alu men alla viktiga dimensioner är korrekta/ tom bättre än på två RCBS verktyg jag har,

det som är svagast är krutvågen som om än noggran har för dålig dämpning och är lite som en hingst i temperamentet, det går helt enkelt för långsamt att ladda med den.

En slutsats av detta är att LEE räcker långt, köp rätt urval av deras grejer och man rockar i handladdningen.

C-pressen skulle inte inte betala pengar för exempelvis.

/Chris

Terrierman

Ok, tack för era tips grabbar! Bara fortsätt ösa på med råd! (det behövs när man är total novis inom handladdning som jag)

Om vi bortser från själva nyttan med att handladda, oändliga valmöjligheter osv hur mycket uppskattar ni att man sparar rent ekonomiskt jämfört med köpeammo? Vad bör jag köpa för verktyg till mina olika kalibrar? någon nämde Hornady är dom bra/prisvärda?

Hinkraka

Terrierman: Det hela beror på vad du vill betala. Kolla in på http://www.fritidvildmarksliv.se/ och kolla in lymans-settet där. Det ligger på 2100:- och det är vad jag har hört snäppet vassare än lee. Har dock inte testat själv. Jag köper nog det när jag börjar.

Franken

tror Midwaysverige.com rea ut lee-kit för drygt 1300

eskimo1
Jag fattar ju givetvis att det inte är dom bästa grejerna då dom enbart kostar 1565:- men någonstans ska man väl börja.

Du får gärna ge mig exempel på vad du tycker jag ska köpa istället och ungefärligt pris för detta. Tack för dina synpunkter...

Vad jag tycker riktigt suger är pressen och vågen. Pressen duger för att ladda 100 plugg om året men jag lovar du kommer byta ut den. Tycker den flexar för mycket. Vågen skulle jag inte lita på en sekund då min inte visade rätt.

Th-isättaren är faktiskt bra det håller jag med om+ att det följer med hylshållare för allt möjligt o omöjligt till den.

Micke-71

Jag har laddat med Anniversary kitet nu i 4.5år och har kört ca 1000 smällar per år. 30-06 och 8x57. Jag vill påstå att det funkar bra om man har lite känsla för det man gör.

Först och främst så laddar jag av snålhet. Eller för att ha råd o skjuta så mycket som jag gör.

Förra omgången älgbaneammo kostade mig ca 2.20smällen. Den före 2.40. Nu har priserna gått upp o jag börjar får köpa nya hattar, krut och kulor till långt mycket högre pris. Så nu ligger jag runt 3,40. Köper Nosler Custom Comp 168gr för 2kr från Tyskland. Speer's motsvarighet för samma pris från Frankrike. Då laddar jag submoa ammo för ca 4-4,5kr.

Fabriksladdad Jaktmatch kostar idag ca 9kr och den skjuter sämre än älgbaneammon jag bankar ihop. Räkna ihop det så har jag sparat en massa pengar. Nää det har jag ju inte men jag har kunnat skjuta väldigt mycket mer än vad jag kunnat göra annars.

Jag har haft ett haveri. Det var armen i tändhattsisättaren (autoprime) som vek sig förra året. Jag fräste fram en ny i JM7 och jag har testat den med hela kroppsvikten. Den håller.

Challengerpressen håller inte för Lee's egna kärvpasta de skickar med. Det tog mig 10-20 hylsor i min karriär innan jag skickade tuben i soptunnan och tog fram oljekannan. Istället för att sätta tanten på bordet så jag inte välter det över ända så kalibrerar jag med lillfingret på spaken om jag vill. Inte en chans i h-e att pressen går sönder med fullgod smörja. Jag har till och med omformat 30-06 till 8x57 i pressen utan några problem. Jag har varit sugen länge på att fräsa fram ett fäste så jag kan mäta flexet i pressen med bra smörja bara för att bevisa en poäng.

Trimverktyget är genialiskt enkelt men man måste hålla varvtalet nere. 200rpm på skruvdragaren är lagom. 2000rpm i borrmaskinen bränner eggen. Det är ganska enkelt att skärpa det. Det har jag gjort 4ggr och det tar ca 10minuter.

Tändhattslägesrengöraren (svårt ord) är smäck. Riktig skit. Min blev slö på typ 100 hylsor. Gjorde en egen i hårdmetall och en i HSS. HSS's har slöat till nu efter ett par tusen hylsor.

Vågen, ja den är inte till att väga fram varje laddning utan mer till för att ställa in krutmåttet och kontrollera 1/5 eller 1/10. Men den funkar bra till det utan större besvär.

Krutmåttet. Att något som känns så billigt och rappligt kan funka så bra? Jag har lagt 2 komp lim bakom huset mot stativet när jag skruvade fast det och det blev bättre.

Jag är en stor fan av Lee's verktyg. Evakueringhål i kalibreringsverktyget. Blir aldrig bucklor i hylsorna. Kulisättaren? Nja den funkar. Låsringarna som alla gnäller på. Jag vände upponer på mina så de går stumt mot pressen och det funkar. Har polerat kalibreringsverktyget och brukar gå över den med trasa på en pinne i borrmaskinen med autosol. Spegelyta o bra smörja gör halva jobbet. Men slarvar man med rengöringen så tar det på ytan trots att det är hårt som jag vet inte vad.

Jag är nöjd med LEE kitet jag köpte och kommer på sikt att uppgradera lite grejor. Men det är först och främst för att förenkla laddandet.

Mikael