Hoppa till innehåll

Scope meed lins 6x


Turbo

Recommended Posts

Hur funkar scope med lins 4-6x förstoring vid jakt ?

Själv har jag bl.a. ett Beiter 0.39 som är ett ganska ljuststarkt scope.

Har förstått att riktiga bågjägare kör med pinnar/pinne ! Varför ? :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur funkar scope med lins 4-6x förstoring vid jakt ?

Själv har jag bl.a. ett Beiter 0.39 som är ett ganska ljuststarkt scope.

Har förstått att riktiga bågjägare kör med pinnar/pinne ! Varför ? :unsure:

Mest för att ett scope stjäl ljus och du har ingen som helst nytta av ett förstorande scope under jakt.

Samtidigt vill man ha ett hyfsat stor synfält och inte krympa det med ett scope.

Vet flera skyttar som plockar av dem när de ska skjuta 3-D tävlingar. Funkar inte när du ska skjuta på ett mål från ett ljust fält och in i en mörk skog.

Scope är till för tavelskytte och lämpar sig inte för riktig jakt. Jag har aldrig stött på någon som jagar med scope. Det kan ju finnas nån. Men inget som jag hört talas om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mest för att ett scope stjäl ljus och du har ingen som helst nytta av ett förstorande scope under jakt.

Samtidigt vill man ha ett hyfsat stor synfält och inte krympa det med ett scope.

Vet flera skyttar som plockar av dem när de ska skjuta 3-D tävlingar. Funkar inte när du ska skjuta på ett mål från ett ljust fält och in i en mörk skog.

Scope är till för tavelskytte och lämpar sig inte för riktig jakt. Jag har aldrig stött på någon som jagar med scope. Det kan ju finnas nån. Men inget som jag hört talas om.

Är inte Scope gjort delvis för 80-90 meters skytte med ? där av förstpringen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte Scope gjort delvis för 80-90 meters skytte med ? där av förstpringen

Scope används även på inomhusskytte på 18 meter. Jag har själv kört med det när jag deltog i korrespondensskyttet inom Svenska bågskytteförbundets regi. Alltså rent tavelskytte där man jagar innertian i compoundklassen.

Scope används också på de längsta avstånden inom tavelskyttet.

Till jakt ser jag användandet av scope bara som ett stort minus.

Man tappar ljus och synfält. Man har sällan tid att fokusera in ett scope i en jaktsituation. Det går inte att jämnföra scope och de kikarsikten som sitter på gevär. Ett kikarsikte på gevär höjer ljusintaget genom sin konstruktion. Ett sikte med scopelins drar ner ljuset.

Vet flera killar som inte anser scopet på pilbågen användbart ens till 3-D skytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK. hehe. Ingen mening att jaga hjärtträff om man inte ser viltet !

Cartel X-pert Scope

mest uppskattat av skogsskyttarna. Finns ju.

Nu finns ju mindre förstoring .... men ljuset !

Jag tror dej JS . B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK. hehe. Ingen mening att jaga hjärtträff om man inte ser viltet !

Cartel X-pert Scope

mest uppskattat av skogsskyttarna. Finns ju.

Nu finns ju mindre förstoring .... men ljuset !

Jag tror dej JS . :D

Om scopet hade varit utmärkt för att jaga med så kan du ge dig på att samtliga tillverkare hade marknadsfört det kraftigt för jaktbruk i USA! B)

95-98% av båg- och tillbehörstillverkarnas inkomster kommer ju från jakten. Sportskyttets andel av deras inkomster är så försvinnande litet att de direkt skulle kunna lägga ner den verksamheten och inte märka någon större omsättningsminskning.

Det är bara här i Sverige som man verkar tro att sportskyttet är något stort och ger stora inkomster till bågtillverkarna.

Utan bågjakt skulle inte tavelskyttarna ha mycket till utveckling av sina prylar.

Nä, skippa scopet för jakt och skaffa dig ett stadigt sikte försett med fiberoptikpinnar eller nåt justerbart sikte med fiberoptik. Komplettera sedan med ett batteripack och du har belysning även när du sitter i ett mörkt gömsle och ska skjuta ut mot ljuset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Belysta sikten är förbjudna på vissa platser pga att det underlättar sk siluett jakt, Dvs när det är mörkt ute!

Är det ljust dit du ska skjuta pilen så lär det inte behövas någon extra belysning på pinnarna, du tittar mot ljuset och siktet hamnar mellan ditt öga och viltet/tavlan.

Men det är ju skoj med prylar, så mitt råd är att testa lite olika. Och ta det DU tycker funkar bäst.

Ps. Jag har ett belyst sikte!!! Men har bara haft nytta av det EN gång. (belysningen alltså -_- )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Belysta sikten är förbjudna på vissa platser pga att det underlättar sk siluett jakt, Dvs när det är mörkt ute!

Är det ljust dit du ska skjuta pilen så lär det inte behövas någon extra belysning på pinnarna, du tittar mot ljuset och siktet hamnar mellan ditt öga och viltet/tavlan.

Men det är ju skoj med prylar, så mitt råd är att testa lite olika. Och ta det DU tycker funkar bäst.

Ps. Jag har ett belyst sikte!!! Men har bara haft nytta av det EN gång. (belysningen alltså -_- )

Ett sikte med belysning (justerbart sådant som jag använder) var nästintill ett krav i sydafrika när man satt och det blev lite siluettskytte mot den ljusa sanden i månljuset. Likadant var det när man satt på morgonen i ett gömsle och det ljusnade utanför och inne i gömslet var det fortfarande mörkt. Jag använder ett justerbart sikte med TFO (tritium fiber optic, lite radioaktivt )pinne som glöder även i beckmörker utan batterier. Men för tidig kväll när jag vill ha en smula mer ljus till fiberoptikpinnarna då är batteribelysning bra. Då kan det bli svårt att se exakt var siktpinnen ligger även om den hamnar mellan dig och målet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ svaren är lika många som de finns folk!.. jag tycker belysta sikten är skit! märkte jag när ja var i Afrika! tände upp siktet när de vart mörkt, å de kändes som man lös upp hela blindet! dett gjorde att djuret som var inne sprang i väg! "snyfft" de gjorde att jag tejpade för alla fibrer ink libellen för att bara få ljus på själva punkten som jag såg!

visst det finns i dag dimmer styrda lampor, men då är det et moment till du måste komma ihåg, för att inte tala om, va händer om baterierna tar slut mitt i allt :wub: ,

"du står på pass, ser ditt dröm djur komma in i skymningen, fast de är för långt håll änn!.. du gör dej klar å väntar! efter ca 1 timme är det innom räckhåll för dej!.. du lyfterbågen å siktet är släckt!.." :P:lol: ..

där i mot en TFO pinne fung bättre den lyser inte lika kraftigt, och det är något som sköter sej själv! men att du bör ha någon form av plutt som du lätt ser i mörkret vill jag nog påstå kommer underlätta för dej! visst det går med en helt svart pine om ljuset ute å bakrunden är rätt, de är juh bara hålla i toppen på pinnen, men de blir lite svårare!

men alla vi tycker om olika saker! vi kanske bara kan hjälpa dej med att slippa göra dom värsta misstagen, du måste finna de som passar dej,

Mvh Mamre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ svaren är lika många som de finns folk!.. jag tycker belysta sikten är skit! märkte jag när ja var i Afrika! tände upp siktet när de vart mörkt, å de kändes som man lös upp hela blindet! dett gjorde att djuret som var inne sprang i väg! "snyfft" de gjorde att jag tejpade för alla fibrer ink libellen för att bara få ljus på själva punkten som jag såg!

visst det finns i dag dimmer styrda lampor, men då är det et moment till du måste komma ihåg, för att inte tala om, va händer om baterierna tar slut mitt i allt :wub: ,

"du står på pass, ser ditt dröm djur komma in i skymningen, fast de är för långt håll änn!.. du gör dej klar å väntar! efter ca 1 timme är det innom räckhåll för dej!.. du lyfterbågen å siktet är släckt!.." :P:lol: ..

där i mot en TFO pinne fung bättre den lyser inte lika kraftigt, och det är något som sköter sej själv! men att du bör ha någon form av plutt som du lätt ser i mörkret vill jag nog påstå kommer underlätta för dej! visst det går med en helt svart pine om ljuset ute å bakrunden är rätt, de är juh bara hålla i toppen på pinnen, men de blir lite svårare!

men alla vi tycker om olika saker! vi kanske bara kan hjälpa dej med att slippa göra dom värsta misstagen, du måste finna de som passar dej,

Mvh Mamre!

Jupp!

Finns rödpunkt med, här bör man ha ett bra sådan med reglerbar ljusstyrka på pricken, annars kan man

bli bländad när det börjar bli mörkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...