Hoppa till innehåll

Gåsjakt


jocke med kniven

Recommended Posts

Var ute en vända på premiären här nere i skåne. Vi hade väl styvt 25 bulvaner utplacerade i två grupper, från gömslet utplacerade till höger och vänster ut varifrån vi satt. Inget avancerat gömsle förutom dubbelt camoflagenät uppfäst på stängselstolpar som va cirka en till enochenhalv meter höga. Vad vi märkte var att gässen gärna gick ner och kikade på sina på marken sittande kollegor, men dom ville inte riktigt gå ner. Det regnade ute vilket kan ha fått bulvanerna att blänka lite och detta tror jag var huvudorsaken till varför vi inte fick ner mer gås bland våra utplacerade bulvaner. Tidigt innan det var riktigt ljust så gick dom ner fint, men med mer ljus så blev dom varskare.

Viktigt som vi märkte var att om bulvanerna står käpprätt fel i vind så är dom på något sätt väldigt ointressanta för andra flygande gäss. Efter lite omdirigering så vart våra bulvanbilder betydligt intressantare. Var inte rädd för att stöka om bland dina bulvaner om du känner att gässen inte vill ta tillräckligt med varv runt din bulvanbild. Vad vi också märkte var att dom gärna går ner mitt i bulvanbilderna, och inte mitt mellan båda bulvanbilderna som vi förväntat oss. Tre flockar valde helt sonika att landa en bra bit bortanför våra bulvanbilder varför vi aldrig fick skott på dem ens när de skulle lyfta.

Det finns säkert många varianter men jag ska iallafall testa samma melodi imorgonbitti. Två samlingar med blandade bulvaner, fast imorgonbitti ska jag inte sätta de två grupperna lika långt ifrån varandra. Närmaste bulvanen med huvud upp ställer jag maximalt fem meter ut. Sen bygger jag därifrån. Detta fick jag lära mig av en gammal herre som är ruskigt rutinerad på gåsjakt. Förstod också varför när vi suttit cirka två timmar utan några gäss fällda. Vi hade satt bulvanerna får långt ut. Fast tio meter ut i våra ögon var lagom, men i gubbens på tok för långt. Sen gillade han inte vårt gömsle heller utan ställde sig i en buske några meter vid sidan om oss. Gissa vem som fällde flest?

Jag fick ner två, hade chans på fler men avstod då jag vart osäker på avståndet.

Vad han också lärde mig var att man inte skulle blanda för friskt mellan olika gåstyper i bulvanbilden. Hellre isåfall sätta ut mindre grupper med artfränder så att kanadickerna hamnar lite för sig, grågås och sädgås lite för sig. Varva också som nämndes tidigare i tråden bulvanerna så att några har huvud upp, och några som betar.

Det finns sällan några solklara regler så ut och pröva. Testa locka med pipa men känner du att dom hellre drar så lägg ner pipan och håll tummarna att bulvanerna gör sitt jobb.

Skitjakt på dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom där uppblåsbara skulle vara lösningen på mina problem( Budget)Beställde du från någon hemsida eller köpte du lite privat?

Jag fick hjälp av min kusin att köpa från en finsk hemsida. det är ju lite svårt att läsa Finska,,*L*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick hjälp av min kusin att köpa från en finsk hemsida. det är ju lite svårt att läsa Finska,,*L*

Inte orkar du länka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem mina nya uppblåsbara gås bulvaner, ja dom kanske blänker lite men dom ska provas,,

Har även köpt mig en till bullvan till och en låck pipa,, så nu fan är det bara gås kvar,, dom är nu på fel jakt mark,, ;(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit och skrämt hunden och kattorna med min nya gåspipa,, det är en Faulk´s H-100 honker cal

hur är det? om jag suger i smala delen så blir det ett ljud med en högre frekvens och som jag fattade av Ulfs filmer så var det ett låck ljud, men och jag blåser i den grövre del så blir det ett dåvare ljud, när ska det användas?

Och i kväll ska vi ut och jaga så då blir det att prova den,, :lol:..

Jag fick mig en grå gås på tis morgon, men satt och passade på ander,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon faulks pipa har jag inte kör med en hamond pipa som funkar bra tycker jag

Provade en sväng i dag hade set tio tal kanada gäss på en täckt i byn så förhopnigarna var inte så stora

Satte upp ett tjugo tal bulivaner och strax före sju hör vi dom komma

Blir förvånad när jag ser att det minst trettio st som kommer får ner dom på lite långt håll men det blir fyra st kvar :)

Dom andra gässen gör två varv utom skott håll men då kommer det lika många till från sjön :lol:

Dom går ner på bättre håll så det blir fem st som får plikta så nio st på två skott tillfällen är ett bra resultat

Plus att det blev en duva och tre ung måsar Skönt att det har börjat :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit och skrämt hunden och kattorna med min nya gåspipa,, det är en Faulk´s H-100 honker cal

hur är det? om jag suger i smala delen så blir det ett ljud med en högre frekvens och som jag fattade av Ulfs filmer så var det ett låck ljud, men och jag blåser i den grövre del så blir det ett dåvare ljud, när ska det användas?

Och i kväll ska vi ut och jaga så då blir det att prova den,, :D..

Jag fick mig en grå gås på tis morgon, men satt och passade på ander,

Ska du verkligen suga på den :rolleyes: ?

Har en gammal faulks som backup om jag får fel på min vanliga pipa (Winglock delrin), den ger de olika tonarterna när man blåser olika hårt. Börja med ett utdraget löst blåsande ( i den grova änden endast), stegra sedan detta upp i falsett(blås hårt). Det sista ljudet skall vara kort. Det hjälper om man säger ordet tuuuuitt medan man blåser. Tyvärr så är det en dålig pipa med urusel räckvidd. Hammondpipan som Jörgen pratar om funkar på samma sätt men med mycket bättre volym. Bäst är dock en short reed pipa där man formar ljuden redan i svalget och ändrar tonarten med handen framför pipan genom olika lufttryck.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu fan har det låsnat, <_<

igår kväll var jag och två till ut till havet för att jaga sjöfågel, det blev 4 kanadagäss, två med kula på vägen ut till den yttre ön, en ur en flåck ( det var lite lånkt) paddlade i kapp 2St en låg kvar.

Och i morse så blev det att prova bulvanerna och silluheterna, och lock pipan, vi fick 2, det var bara en flock som gick ner (som på film*L*)

Men vi såg mycket gäss i luften,

Grågässen ville inte slå för kanadagås bulvanerna, så nu är det bara att snickra till ett gäng grågås bulvaner,

Sen när vi åkte hem så tog vi en sväng för att se vart dom va, och när man hittade dom så blev det mycket fula ramsor,

på mina jakt marker så fanns det ca 200-300 gäss,(blandat) och det var första morgonen dom var där, (och i morgon börjar man jobba 05,45 så man hinner ju fan inte ut ,, )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till gåsarna :D Hur tyckte du dom uppblåsbara bulvanerna funkade :D har inte hunnit prova mina ännu men kanske på lördag.

Hej Kusin,,

jag har inte hunnit prova dom en,, :lol:

men i söndags behövdes dom inte,, det var nog fan bara grågäss som flög och dom ville inte ner till kanada bulanerna,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

God Kväll alla gåsjägare,

Tycker det är så grymt roligt att gåsjakten har blivit lite större i Sverige på senare dagar. Själv har jag inte bott här i Sverige på närmare 6 år utan spenderat många år i USA, vilket har resulterat i att man fått mycket kunskap om gås jakt, och har varit väldigt lyckligt lottad att jagat med många mycket respekterade inom gåsjakten i USA. Grymt kul att det finns flera som lockas av denna jakt form, hoppas att vi kan växla erfarenheter med varandra. Jag ser att det är många frågor kring bulvaner och uppställning osv. En sak måste man ha väldigt klart för sej, det finns riktlinjer men inget facit. Det absolut viktigaste är att förstå gåsen och varför den gör som den gör. Jag ska försöka skriva lite saker som är viktiga som kan vara till hjälp för den som är intresserad av gåsjakt men kanske inte har så mycket kunskap än.....Hoppas att fler kommer med lite kommenterar. Det skulle ta mej en god vecka för att gå igenom allt, så vi tar det steg för steg, en sak varje dag. Idag tar vi basic och så går vi vidare med uppställning, vart man sätter sitt gömsle, lockning, mm dag för dag om någon är intressrad.

En viktig sak man måste fråga sej först är var och hur tänker jag jaga? Dom flesta jagar ju gåsen på fält av olika storlekar och karaktär. Det finns många typer av bulvaner, här i Sverige är skalbulvaner och siluette bulvaner dom dominerande. Gåsen gillar inte att landa nära tex skogsvegitation eller något som kan gömma en predator, det resulterar i att gåsen normalt landar mitt på fältet. Som någon nämnde så landar gåsen mot vinden, vilket stämmer utmärkt när vinden är påtaglig. Man brukar prata om mer än 4-5 sek/m. När vinden är under 4-5 sek/m tenderar gåsen kunna landa mot eller med vinden, den gillar dock inte sid-vind. Vind förhållanderna är det som ligger till grund vilken taktik och uppställning av bulvaner man använder.

Innan man börjar dunka ut bulvaner på en åker så måste man ha lite grund fakta. Gåsen lever i familjer och kollar man på en åker kan men se att det finns grupperingar. Detta gör att när man säter ut sina bulvaner så måste man tänka på detta. Gåsjakt med bulvaner är en vetenskap och många gånger måste man förlita sej på erfarenhet, hur ser vädret ut? hur har gåsen uppträtt, hur ligger vinden, eller är det vindstilla? Vinden utgör vilken strategi man går för tex V-pattern eller U-pattern eller X-pattern, det finns ett par till, tro mej. Vi tar dom olika uppställningarna en annan dag. Det viktigaste är att inte sätta upp sina bulvaner för statiskt, på en linje liknade ett V tex, vilket jag inte tror någon gör heller. utan sätta upp bulvanerna i tex ett U i små grupperingar. Nu kommer vi till hur gåsens huvud ska riktas och vilken typ av bulvan ex ätande, vilande och upprest. Generallt säger man att man inte bör ha mer än 20% av sina bulvaner i "sentury" vilket innebär upprest hals. Detta är ett beteende då gåsen uppmärksammar fara, vilket man inte vill

överdriva, men det ska finnas med i arsenalen. Man säger att runt 60-70 % bör vara "feeders" alltså betande. Om man har tillgång till vilande är det kannon. Senare kommer jag att ta upp mera detaljerade uppställningar. Gåsen gillar att ha koll, vlket innebär att den kollar mot vinden, men en stor miss många gör är att rikta alla mot vinden, så fungera inte gåsen. Dom betande gässen gillar inte att stå rätt in i vinden när dom äter utan lite vridna, och några helt med vinden. Detta tyder på att gåsen är trygg. Likadant så får man inte sätta bulvaner för nära varandra, gör man det tyder det på osäkerhet, dom vill vara nära varandra. Sätt upp bulvanerna med 1 1/2 m mellan varandra och 2-3 m mellan familjerna.

Som sagt, man kan skriva en avhandling om denna jakt form, men ju bättre påläst man är ju bättre brukar jakten gå. Hoppas att se lite inlägg hur gåsjakten går för Er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God Kväll alla gåsjägare,

Tycker det är så grymt roligt att gåsjakten har blivit lite större i Sverige på senare dagar. Själv har jag inte bott här i Sverige på närmare 6 år utan spenderat många år i USA, vilket har resulterat i att man fått mycket kunskap om gås jakt, och har varit väldigt lyckligt lottad att jagat med många mycket respekterade inom gåsjakten i USA. Grymt kul att det finns flera som lockas av denna jakt form, hoppas att vi kan växla erfarenheter med varandra. Jag ser att det är många frågor kring bulvaner och uppställning osv. En sak måste man ha väldigt klart för sej, det finns riktlinjer men inget facit. Det absolut viktigaste är att förstå gåsen och varför den gör som den gör. Jag ska försöka skriva lite saker som är viktiga som kan vara till hjälp för den som är intresserad av gåsjakt men kanske inte har så mycket kunskap än.....Hoppas att fler kommer med lite kommenterar. Det skulle ta mej en god vecka för att gå igenom allt, så vi tar det steg för steg, en sak varje dag. Idag tar vi basic och så går vi vidare med uppställning, vart man sätter sitt gömsle, lockning, mm dag för dag om någon är intressrad.

En viktig sak man måste fråga sej först är var och hur tänker jag jaga? Dom flesta jagar ju gåsen på fält av olika storlekar och karaktär. Det finns många typer av bulvaner, här i Sverige är skalbulvaner och siluette bulvaner dom dominerande. Gåsen gillar inte att landa nära tex skogsvegitation eller något som kan gömma en predator, det resulterar i att gåsen normalt landar mitt på fältet. Som någon nämnde så landar gåsen mot vinden, vilket stämmer utmärkt när vinden är påtaglig. Man brukar prata om mer än 4-5 sek/m. När vinden är under 4-5 sek/m tenderar gåsen kunna landa mot eller med vinden, den gillar dock inte sid-vind. Vind förhållanderna är det som ligger till grund vilken taktik och uppställning av bulvaner man använder.

Innan man börjar dunka ut bulvaner på en åker så måste man ha lite grund fakta. Gåsen lever i familjer och kollar man på en åker kan men se att det finns grupperingar. Detta gör att när man säter ut sina bulvaner så måste man tänka på detta. Gåsjakt med bulvaner är en vetenskap och många gånger måste man förlita sej på erfarenhet, hur ser vädret ut? hur har gåsen uppträtt, hur ligger vinden, eller är det vindstilla? Vinden utgör vilken strategi man går för tex V-pattern eller U-pattern eller X-pattern, det finns ett par till, tro mej. Vi tar dom olika uppställningarna en annan dag. Det viktigaste är att inte sätta upp sina bulvaner för statiskt, på en linje liknade ett V tex, vilket jag inte tror någon gör heller. utan sätta upp bulvanerna i tex ett U i små grupperingar. Nu kommer vi till hur gåsens huvud ska riktas och vilken typ av bulvan ex ätande, vilande och upprest. Generallt säger man att man inte bör ha mer än 20% av sina bulvaner i "sentury" vilket innebär upprest hals. Detta är ett beteende då gåsen uppmärksammar fara, vilket man inte vill

överdriva, men det ska finnas med i arsenalen. Man säger att runt 60-70 % bör vara "feeders" alltså betande. Om man har tillgång till vilande är det kannon. Senare kommer jag att ta upp mera detaljerade uppställningar. Gåsen gillar att ha koll, vlket innebär att den kollar mot vinden, men en stor miss många gör är att rikta alla mot vinden, så fungera inte gåsen. Dom betande gässen gillar inte att stå rätt in i vinden när dom äter utan lite vridna, och några helt med vinden. Detta tyder på att gåsen är trygg. Likadant så får man inte sätta bulvaner för nära varandra, gör man det tyder det på osäkerhet, dom vill vara nära varandra. Sätt upp bulvanerna med 1 1/2 m mellan varandra och 2-3 m mellan familjerna.

Som sagt, man kan skriva en avhandling om denna jakt form, men ju bättre påläst man är ju bättre brukar jakten gå. Hoppas att se lite inlägg hur gåsjakten går för Er.

härligt med lite nya tips,pkällin. kommer att följa det här med stort intresse

mvh Ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra sammanfattning, pkällin

Det enda som jag anser bör tilläggas är att jaga där gässen suttit dagen/dagarna innan, kan man observera gässen flera dagar på samma stubbåker så ser man hur de betar av den bit för bit och kan då sätta sig där den är obetad.

En annan bulvanbild som är effektiv när man har lite vind och inte riktigt vet var gässen flyger i ifrån är att formera bulvanerna i två rader, alltså ett V fast med själva vinkeln öppen. Givetvis familjevis 3-5 gäss i varje.

Bifogar bilder på två ganska lyckade jakter i år hittills

post-1554-1253600734_thumb.jpg

post-1554-1253600740_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här e min årets första gås sköts i slutet av augusti troligen enda gåsen jag får <_<

har haft 2 tillfällen att slippa och skjuta båda gick å uselt,men fick endå en ner

post-2515-1253633384_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna tråd som jag startade måste jag nu följa,,*L*

kul men en följetång när det gäller gås jakt,,

Nu är det bara synd att jag inte har några grågås bulvaner och det är mycket mer av grå en kanada gås här runt mig nu för tiden, så det är bara att köpa grågås bulvaner tills nästa år,,

Väntar med spängin på mer mat nyttiga tips så man får med sig mer gås hem..

M,V,H Jocke,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej. Bästa 2 tipsen jag kan komma på är att Ni intar en väldigt LÅG profil, exempelvis dike eller grävt hål i marken. Gäss reagerar på allt som sticker upp..

Nästa är att köpa "Påsbulvaner" på cabellas, dessa är gjorda som en påse och rör sig hela tiden mot vinden. Samt billiga och mycket lätta att transportera! Priset ligger kring 100 kr/ st.

MVH/ RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Bästa 2 tipsen jag kan komma på är att Ni intar en väldigt LÅG profil, exempelvis dike eller grävt hål i marken. Gäss reagerar på allt som sticker upp..

Nästa är att köpa "Påsbulvaner" på cabellas, dessa är gjorda som en påse och rör sig hela tiden mot vinden. Samt billiga och mycket lätta att transportera! Priset ligger kring 100 kr/ st.

MVH/ RG

Själv ligger jag ner på ett liggunderlag med ett nät över mig eller bara med lövcammoställ. Brukar funka bra!

Påsbulvanerna är toppen, lätta o snabba att sätta upp. Drar bra och tar liten plats i bilen. Tyvärr fans bara vakandemodellen när jag beställde vilket gör att bulvanflocken ser lite nervös ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv ligger jag ner på ett liggunderlag med ett nät över mig eller bara med lövcammoställ. Brukar funka bra!

Påsbulvanerna är toppen, lätta o snabba att sätta upp. Drar bra och tar liten plats i bilen. Tyvärr fans bara vakandemodellen när jag beställde vilket gör att bulvanflocken ser lite nervös ut.

Och då inte i kombination med en passgranne med taskig avståndsbedömning så det smälelr på 50m! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...