Hoppa till innehåll

Gåsjakt


jocke med kniven

Recommended Posts

Snart är det ju den 21/8 och gåsen blir låvlig.

Hur ska jag/vi göra för att få ner några gåsar? bra tips hur jag ska lyckas.

Hur noga är det med bulvaner, har funderat på att bygga gås silueter?

Tack på förhand,

M,V,H, Jocke,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart är det ju den 21/8 och gåsen blir låvlig.

Hur ska jag/vi göra för att få ner några gåsar? bra tips hur jag ska lyckas.

Hur noga är det med bulvaner, har funderat på att bygga gås silueter?

Tack på förhand,

M,V,H, Jocke,,

se till att bulvanerna inte blänker, blås och locka när gässen inte tittar mot er, skaffa ordentligt skydd så ni inte ses, skjut inte förän näbbenlyser/ögonen syns och du klarar dig bra med normal hagel laddningar :lol: 12/70 <36 us#1-5

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

se till att bulvanerna inte blänker, blås och locka när gässen inte tittar mot er, skaffa ordentligt skydd så ni inte ses, skjut inte förän näbbenlyser/ögonen syns och du klarar dig bra med normal hagel laddningar :lol: 12/70 <36 us#1-5

är det noga på storlek och form på cilueterna jag ska bygga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är det noga på storlek och form på cilueterna jag ska bygga?

jag är inte helt säkert, men det gör nog ingetning om bilderna är större än en riktigt gås, = syns längre(iallafall ser man att det säljs jumbo sized gås bulvaner). men annars stanna inom måttliga mått :lol:

en sak kanske om du gör dom själv är att ha olika bilder =) vaktande, ätande,sovande osv =) att inte alla står med nacken och ryggen i 90 grader och tittar motvind ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK,,

vi har provat att passa på gås några gånger tidigare år, då har vi suttit i ett dike med buskar runt om, men då har dom landat för lånkt bort.

kan det vara så att gåsen drar sig för att vara för nära buskar och diken, för att kunna se rovdjur i tid,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK,,

vi har provat att passa på gås några gånger tidigare år, då har vi suttit i ett dike med buskar runt om, men då har dom landat för lånkt bort.

kan det vara så att gåsen drar sig för att vara för nära buskar och diken, för att kunna se rovdjur i tid,,

har ni använt bilder för ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gömslet?

jag har några pinnar som är ca170 Cm långa som jag haker camonätet på. men inget typ av tak duger det?

har även ansiktet täckt och handskar,,

ska bulanerna plaserar på ett spesielt sätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gömslet?

jag har några pinnar som är ca170 Cm långa som jag haker camonätet på. men inget typ av tak duger det?

har även ansiktet täckt och handskar,,

ska bulanerna plaserar på ett spesielt sätt?

sätter ni gömslet öppen ? annars kan ju ett gömsle på 170 cm stå ut ganska så bra. hällre sitta på marken/pall och ha 1 m högt gömsle.

och vad jag har förstått så bulvanernas huvud motvind alltid och en hästsko för att fåglarna kan landa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sätter ni gömslet öppen ? annars kan ju ett gömsle på 170 cm stå ut ganska så bra. hällre sitta på marken/pall och ha 1 m högt gömsle.

och vad jag har förstått så bulvanernas huvud motvind alltid och en hästsko för att fåglarna kan landa.

ok,, då får man bygga om lite,,

eller bygga "ramen" av 4 lastpallar,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla på dom här filmerna så kanske du får nån ide´om bulvanbilden,siluetter funkar men skalen är superbra

jag använder camo-nät men inget tak,kom ihåg att använda ansiktsmask o släpp in dom på kort avstånd

lycka till

Ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla på dom här filmerna så kanske du får nån ide´om bulvanbilden,siluetter funkar men skalen är superbra

jag använder camo-nät men inget tak,kom ihåg att använda ansiktsmask o släpp in dom på kort avstånd

lycka till

Ulf

härliga vids ;) hur många bulvaner har ni ? =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

härliga vids :) hur många bulvaner har ni ? =)

24 bulvaner uppdelade på 2 grupper , 1 till vänster o 1 till höger om oss.den längst ut på ca 25-30m o dom närmaste på ca 10m om man sitter i buskage.

har beställt 12 grågåsbulvaner nu till i höst (som jag tänker sätta ut i en egen grupp)

Ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man har kanada bulaner är det bara kanada som kommer ner då eller kommer även grågåsen ner till kanadagås bulvaner?

hur avgörande är det att använda lockpipa? är dom kräsna på hur duktig man är på att använda den?

Ulf är det dina filmer som vi såg på?

du använder pipan ganska flitit hör jag,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man har kanada bulaner är det bara kanada som kommer ner då eller kommer även grågåsen ner till kanadagås bulvaner?

hur avgörande är det att använda lockpipa? är dom kräsna på hur duktig man är på att använda den?

Ulf är det dina filmer som vi såg på?

du använder pipan ganska flitit hör jag,,

Gäss slår oftast bara för sin egen art men de tar ofta en sväng inom skotthåll. Lockpipa är bra för att få gässen att upptäcka bulvanerna och vända en flock efter man skjutit på den. Men pipan är inget krav, bättre att vara utan pipa än att blåsa den dåligt.

Gäss slår inte intill byggnader eller hög vegetation, göm dig i ett dike med låga buskar eller gräs/hallonris eller gräv ner dig. Ska man anväda nät så bygg det så lågt som det är möjligt, jag använder inget nät längre utan totalmaskerar mig istället.

Kom ihåg att gässen alltid slår mot vinden, använd mest betande bulvaner, vänd de flesta mot vinden, någon enstaka kan faktiskt vara vänd mot de inkommande gässen.

Är du riktigt intresserad av gåsjakt så är den här sidan en guldgruva goosehuntingchat.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man har kanada bulaner är det bara kanada som kommer ner då eller kommer även grågåsen ner till kanadagås bulvaner?

hur avgörande är det att använda lockpipa? är dom kräsna på hur duktig man är på att använda den?

Ulf är det dina filmer som vi såg på?

du använder pipan ganska flitit hör jag,,

Jag har inte jagat gäss tidigare men jag tycker att det verkar som grågässen kan komma för kanadagåsbulvaner i början på säsongen,i mindre flockar,sen blir det svårare o svårare. som du kanske märkte så är dom inte speciellt kräsna på ljudet(jag är skitdålig på att locka) men man får uppmärksamheten.har nu beställt ett antal grå bulvaner,o ja det är mina filmer.

Ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tipps,,

gräva ner sig skulla vara bra, men jag tror bönderna inte skulle bli så glad om åkrarna skulle vara full i stora hål, så det blir nog att försöka hitta ett bra dika eller ett låkt skydd,,

jag har bara 3st kanadagås skal men vi har funderat på att fylla dom med fogskum och sen när det har härdat så tar man ut den "nya" bulvanen, på det viset göra fler bulvaner,och sen måla dom, skulle nog bli billigare en att köpa dom för 260Kr/St,,

Att köpa ca 20 till blir ju fan styva 5000,, ;(

Dom första man får ner kan man väll "göra" till sovande gåsar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tipps,,

gräva ner sig skulla vara bra, men jag tror bönderna inte skulle bli så glad om åkrarna skulle vara full i stora hål, så det blir nog att försöka hitta ett bra dika eller ett låkt skydd,,

jag har bara 3st kanadagås skal men vi har funderat på att fylla dom med fogskum och sen när det har härdat så tar man ut den "nya" bulvanen, på det viset göra fler bulvaner,och sen måla dom, skulle nog bli billigare en att köpa dom för 260Kr/St,,

Att köpa ca 20 till blir ju fan styva 5000,, ;(

Dom första man får ner kan man väll "göra" till sovande gåsar?

Kolla på HCjakt angående bulvaner, där kostar dom 1850kr/12st, han får hem en ny leverans i morgon.

Ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tipps,,

gräva ner sig skulla vara bra, men jag tror bönderna inte skulle bli så glad om åkrarna skulle vara full i stora hål, så det blir nog att försöka hitta ett bra dika eller ett låkt skydd,,

jag har bara 3st kanadagås skal men vi har funderat på att fylla dom med fogskum och sen när det har härdat så tar man ut den "nya" bulvanen, på det viset göra fler bulvaner,och sen måla dom, skulle nog bli billigare en att köpa dom för 260Kr/St,,

Att köpa ca 20 till blir ju fan styva 5000,, ;(

Dom första man får ner kan man väll "göra" till sovande gåsar?

:D man kan ju fylla igen hålen efter sig också...men jag jagar mest i diken själv också.

Kolla var gässen sitter dagen innan jakten och jaga där. Köp bulvaner från staterna annars, finns billiga varianter där, betalade under tusenlappen per dussin när jag beställde. Jagar med upp till 60 bulvaner när jag jagar, mest skal, ca 15 sillhuetter. Tidig säsong räcker ett dussin långt, sedan itakt med att fåglarna bildar större flockar så behövs större bulvanbild. Självklart kan man bättra på bulvanbilden med skjutna gäss, de blodiga undviker man men de övriga är bara att lägga på mage och trycka ner näbben i jorden eller bara vika in den under halsen om marken är hård.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Visst är det typist..

Man har gjort 10 sillhuetter efter bästa förmåga, målat 2 SJpall som ska användas till gömsle+cammonät, lastat bilen med allt som behövs för gåsjakten.

Men har man sett några gåsar på markerna NEJ,, visst är det jävlit typist, men dar har varit ganska så varmt senaste tiden,,

Gåsen kanske kommer i gång när det blir kallare eller vad tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu pratat med min kusin som bor utanför Vasa i Fin,,

han tippsad mig om att det har kommit uppblåbara gåsbulvaner.

Smart tyckte jag,, så jag har nu köpt 6St för 39,50€

då får man se vad dom duget till,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom där uppblåsbara skulle vara lösningen på mina problem( Budget)Beställde du från någon hemsida eller köpte du lite privat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...