Hoppa till innehåll

Så har det hänt igen!


J S

Recommended Posts

Tackar! Ska bli mycket intressant att se vad Åland kan erbjuda på en bockjakt. Jag beväpnar mig med båge och kamera och hoppas på bra väder!

När åker du då? Är du en av dom som kommer på Torsdag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker mer synd om den killen som säljer dessa bågar!.. han e säkert själv lurad av någon som troligen kan mer själv!.. man får hoppas någon förbarmar sej över han och får honom på bättre tankar!..

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men herre gud...

Jag trodde det var mycket värre än så innan jag gick in på hemsidan.

Bågar är ju ett skämt och ingenting annat. Många företag säller sådant skräp (till väldigt lågt pris)

Om det är bra eller dåligt för bågskyttet/bågjakten är omöjligt att säga.

Det finns nog några som köper detta skräp och blir mer intresserade av bågar och lär sig mer på något sätt och kommer då underfund med att dom blivit lurade.

Inte ens dumma Svensson utan jägarexamen kan väl tro att dessa bågar är annat än skräp.

Lilla jag skulle nog varit överlycklig om jag fått en sådan båge och latcha med när jag var liten istället för farsans egen tilverkade enbågar. :blink:

Men som många redan har påpekat så bör man vända sig till seriösa handlare om man vill ha seriösa prylar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan ser ju verkligheten ofta ut så att en ungdom inte har 10.000kr att lägga på en båge...... utan det blir "skräp" eller begagnat som gäller.

Problemet är väl hellre att man köper fel draglängd m.m.

Jag började men en Gladiator 2000kr och den lyckades jag förstöra Cam, sträng och kabel på.... på grund av okunskap. Sedan blev det en dyrare singelcam båge som fortfarande är hel och nu en Bowtech.

Bättre att göra misstagen på en Hobbexbåge än en Bowtech. :):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skrev ett inlägg in en annan tråd som handlar lite gran om samma sak!.

man ksa inte förakta dessa typer av bågar helt! även om dom kanske i våra ögon är "skit" träffar man med den så gör den dock sitt jobb!

problemet som ja ser det är marknadsföringen av dom! och att handlarna är kanske inte så kunniga. Det är rätt viktigt när det kommer en kund som är en färsking

man kan juh gå ut i skogen å tälja sej en båge! rätt byggd så går de att jaga me den också om du bara träffar me den!..

dom flesta som köper sin första båge köper oftas fel båge! ovasett vilket märke man köper! med personlig utveckling höjs kraven å då vill man ha förändring!

ja personliogen hade tur som fann min rätta redan på båge nr 2. men då hade jag haft stora möjligheter att testa flera olika modeller innan! sedan em massa hjälp från JS å Pelle här på sidan gjorde att de blev mycket lyckat.

tror att ska man lyckar träffa någo så där rätt när de gäller bågval så bör man ta kontakt med någon förening som kan hjälpa en att testa lite olika modeller.

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Det finns 3 seriösa bågjaktshandlare i Sverige idag. Håll er till dom!

Och dom av oss som vill ha just en bearbåge då, Vart ska vi vända oss då ingen av dessa tre saluför dessa bågar?

Bara en liten fråga från en nybörjare <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det finns skäl att tex Hoyt inte låter vem som helst sälja deras bågar hur som helst, de månar om bra

kunnade hos säljaren bla.

Måste ju säga att det är skillnad på att vara Åf och att sälja bågar. De flesta som säljer Bear bågar i sverige är inte Åf.

Dom har 2st Åf i sverige och det finns säkert 10st som säljer Bear bågar i sverige.

Jag kan tex köpa en hoyt båge och sedan sälja den vidare från mitt garage B)

Bara en observation från min sida <_<

Ps. Märks det att jag själv har en BearArchery produkt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid fråga om någon av dem kan ta hem en sån till dig!

Vad jag vet så köper i alla fall 2 av dem grejer från samma företag som saluför Bear.

Bear och TrophyRidge ligger under samma tak.

De ägs av ett större bolag: Escalade Sports..

Och dom av oss som vill ha just en bearbåge då, Vart ska vi vända oss då ingen av dessa tre saluför dessa bågar?

Bara en liten fråga från en nybörjare :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid fråga om någon av dem kan ta hem en sån till dig!

Vad jag vet så köper i alla fall 2 av dem grejer från samma företag som saluför Bear.

Bear och TrophyRidge ligger under samma tak.

De ägs av ett större bolag: Escalade Sports..

Var i kontakt med kiha men han saluförde inte det längre och tog inte hem verkade det som på mailet jag fick av han i alla fall.

Nu har jag redan köpt en Bear lights out men kan ju vara bra att veta endå :P

Vilket företag som saluför Bear syftar du på då? Finns rätt många som saluför dom, bla Bass Pro Shop som verkar vara rätt stora i usa om jag inte fått saken om bakfoten.

Viste dock inte att dom ägdes av Escalade man lär sig något nytt varje dag B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste ju säga att det är skillnad på att vara Åf och att sälja bågar. De flesta som säljer Bear bågar i sverige är inte Åf.

Dom har 2st Åf i sverige och det finns säkert 10st som säljer Bear bågar i sverige.

Jag kan tex köpa en hoyt båge och sedan sälja den vidare från mitt garage :lol:

Bara en observation från min sida <_<

Ps. Märks det att jag själv har en BearArchery produkt :D

Visst kan du göra det men

1. Bågen är då begangnad

2. Auktoriserad service kan du inte tillhandahålla vid garanti osv, vilket dessa märken kräver vid reklamation.

3. En ÅF'are ska/borde ha en djupare kunskap i produkterna, samt eventuell "inside information" och liknande

Så det finns flera skäl att handla hos ÅF än hos en garage försäljare anser i alla fall jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och dom av oss som vill ha just en bearbåge då, Vart ska vi vända oss då ingen av dessa tre saluför dessa bågar?

Bara en liten fråga från en nybörjare <_<

Kanske skicka ett mail till dem och fråga vart man ska köpa dem närmast ?

Marknaden för Jaktbågar är mycket liten i sverige av de kanske 100-200(ingen aning hur många) bågar som säljs

är nog en försvinnande del bågar typ Bear, att försäljare inte har råd att lagerföra dem får man förstå.

Om leverantören dessutom kanske har dåliga villkor är det ännu svårare för säljaren, det tror i alla fall jag

och jag känner branchen ganska väl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst kan du göra det men

1. Bågen är då begangnad

2. Auktoriserad service kan du inte tillhandahålla vid garanti osv, vilket dessa märken kräver vid reklamation.

3. En ÅF'are ska/borde ha en djupare kunskap i produkterna, samt eventuell "inside information" och liknande

Så det finns flera skäl att handla hos ÅF än hos en garage försäljare anser i alla fall jag.

Tror du missuppfattade hela grejen där. Det jag ville ha fram var att bara för att någon säljer tex hoyt är det inte säkert att den vet vad den sysslar med.

Och givetvis ska man handla av en auktoriserad handlare om möjlighet finns

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske skicka ett mail till dem och fråga vart man ska köpa dem närmast ?

Marknaden för Jaktbågar är mycket liten i sverige av de kanske 100-200(ingen aning hur många) bågar som säljs

är nog en försvinnande del bågar typ Bear, att försäljare inte har råd att lagerföra dem får man förstå.

Om leverantören dessutom kanske har dåliga villkor är det ännu svårare för säljaren, det tror i alla fall jag

och jag känner branchen ganska väl.

Jo jag gick in på beararcheryproducts och kollade upp vart närmsta Åf låg. Då endast en på eran "lista" var med där tog jag kontakt med denna, han kunde inte hjälpa mig så därför gick jag vidare och tittade hos andra. Då någon här kallade en av deras åf för cyckelaffär, så valde jag att inte handla där heller. Och valde en lokal förmåga i stället.

Och förstår inte vad det har med saken att göra att dom inte säljer så många bågar i sverige och om dom har eller inte har dåliga vilkor. Blev rekommenderad denna bågen och fastnade för den, alltså vill jag ha just den bågen.

Men har dom ej vad jag vill ha så kan jag ju inte heller handla där. Eller har jag helt fel?

Vill någon ha en Volvo så handlar man en Volvo inte en skoda eftersom den handlaren man blivit rekomenderad inte har volvo utan han saluför bara skoda B)

Verkar som folk försvarar dessa tre butiker med näbbar och klor fast jag inte ens har klagat på någon av dom :huh: dom är säkert som alla säger dom tre bästa butikerna som finns i sverige det betvivlar jag ej.

OBS!!! Allt jag säger (skriver) säger jag i en glad och humoristisk ton. Jag gör inga påhopp utan tycker bara om en vettig diskussion.

Ps. Är det bara jag eller är det inte lite fel att föra en sådan här diskussion i ett säljes forum???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag gick in på beararcheryproducts och kollade upp vart närmsta Åf låg. Då endast en på eran "lista" var med där tog jag kontakt med denna, han kunde inte hjälpa mig så därför gick jag vidare och tittade hos andra. Då någon här kallade en av deras åf för cyckelaffär, så valde jag att inte handla där heller. Och valde en lokal förmåga i stället.

Och förstår inte vad det har med saken att göra att dom inte säljer så många bågar i sverige och om dom har eller inte har dåliga vilkor. Blev rekommenderad denna bågen och fastnade för den, alltså vill jag ha just den bågen.

Men har dom ej vad jag vill ha så kan jag ju inte heller handla där. Eller har jag helt fel?

Vill någon ha en Volvo så handlar man en Volvo inte en skoda eftersom den handlaren man blivit rekomenderad inte har volvo utan han saluför bara skoda B)

Verkar som folk försvarar dessa tre butiker med näbbar och klor fast jag inte ens har klagat på någon av dom :huh: dom är säkert som alla säger dom tre bästa butikerna som finns i sverige det betvivlar jag ej.

OBS!!! Allt jag säger (skriver) säger jag i en glad och humoristisk ton. Jag gör inga påhopp utan tycker bara om en vettig diskussion.

Ps. Är det bara jag eller är det inte lite fel att föra en sådan här diskussion i ett säljes forum???

Förstår inte riktigt vad debatten är om igentligen, visst ska du köpa en Bearbåge om det är den du vill ha

försökte bara förklara varför de etablerade handlarna inte har dem hemma eller säljer dem alls.

Att vi värnar om de 3 som säljer bågar och är sk PRO shops är bara för att vi vill att de ska finnas kvar antar jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad debatten är om igentligen, visst ska du köpa en Bearbåge om det är den du vill ha

försökte bara förklara varför de etablerade handlarna inte har dem hemma eller säljer dem alls.

Att vi värnar om de 3 som säljer bågar och är sk PRO shops är bara för att vi vill att de ska finnas kvar antar jag

Det debatten handlade om var att ännu en kille har köpt en bearbåge av en oseriös handlare. Då poängterade jag att det kan ju vara för att ingen av dom tre saluför bear. Sen anledningen till detta har jag inte en aning om då i alla fall en av dom tycker att bear gör bra bågar, men han har valt att koncentrera sig på Martin bågar. (om jag inte har missuppfattat hans mail) Den handlare jag pratar om är KIHarchery.

Att denna handlare inte kunde byta modul kan det vara så att det är modul nr:6 denna kille skulle ha? Av någon anledning är den slut i lager och det är vänte tid på att nya ska tillverkas. (draglängd 27) (enligt vad jag har hört)

Sen att denna handlare har rekomenderat fel spine på pilarna är helt oförlåtligt. Det tycker jag oxså.

Och förstår att folk värnar om dessa tre handlare, ser själv fram emot att besöka någon av dem B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hugger tråden lite

jag funderar på skaffa en pilbåge snart och jag undrar vart närmsta seriös och kunnig handlare till åmål sett finns

tack på förhand

fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hugger tråden lite

jag funderar på skaffa en pilbåge snart och jag undrar vart närmsta seriös och kunnig handlare till åmål sett finns

tack på förhand

fredrik

Om det är Åmål i Gästrikland du menar, så är det Scandinawian Bowhunting i stora Hufvudstaden som gäller. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Fu****g Åmål..! -_-

Då är det KiH Archery som är närmast även om det är en bit dit!

Ta bara 45an mot Göteborg..

nej åmål i dalsland
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hugger tråden lite

jag funderar på skaffa en pilbåge snart och jag undrar vart närmsta seriös och kunnig handlare till åmål sett finns

tack på förhand

fredrik

du kan beställa allt via nätet!.. om det nu inte är ett måste att klämma på de först!... men närmast till dej måste vara Sollebrun! Kent Hansson KIH Archery..

http://www.kiharchery.com/

eller Anders på Scanbow hunting...

http://www.scandinavianbowhunting.com/

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du kan beställa allt via nätet!.. om det nu inte är ett måste att klämma på de först!... men närmast till dej måste vara Sollebrun! Kent Hansson KIH Archery..

http://www.kiharchery.com/

eller Anders på Scanbow hunting...

http://www.scandinavianbowhunting.com/

Mvh Mamre!..

grejen är att skulle jag handla på nätet så skulle jag nog köpa en pilbåge som absolut inte passar mej för fem öre sen så är det ju trevligare att kunna känna på saker å få bra råd innan man köper en för jag antar att dom kostar en slant

jag tackar för upplysningarna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...