Hoppa till innehåll

21/8 hur ska ni göra..


Garou

Recommended Posts

Har en liten undring bara, är grymt sugen på att ta och släppa min hund på hare den 21/8 men hon driver ju oxo rådjur ..

Min plan är att ta o kolla av åkrarna efter hare och sen sätta henne på harlöpan.

men är detta rätt och riktigt?? Kan ju inte garantera att det blir hare 100%igt

Själv så resonerar jag nog lite såhär att om man bara kan släppa RR-hundar nu så kan man ju inte jaga in ungstövare som ev kan ta en repa med rådjuren, grävlingsjakt med ställande där hunden kanske växlar över och ståndar älg i mörkret osv

Ni kanske förstår mina resonemang o funderingar..

Mvh Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klart du måste ju släppa, men om du har mycket rådjur kan du ju med fördel gå med hunden kopplad där du vet att haren trajjar,,,och när hunden börjar söka kan du försöka hitta nån harkula för att vara säker på vad han söker och ge beröm och stryka kopplet på honom...det är ingen genväg att släppa stövaren på synliga harar eller pinfärska spår. kan det bli lite fel istället och jobbigare i framöver.

var även beredd ifall hunden skulle växla på ett rådjur och försök bryta så fort som möjligt och visa vad du tycker om det, för att sedan gå tillbaka till harspåret och berömma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med Jonas ! Jag tycker absolut att du ska släppa den 21/8. Och håller med där att försök spåra med hunden i lina tills den fått upp harspår sen släpp. Om man har en unghund måste man ta varje tillfälle i akt att jobba med den.

Skulle den driva rådjur försök blås av den och sen försök leta på ett nytt harspår igen för att få den att förstå att det är hare den ska jaga ^_^

SKit jakt på dig B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

holler helt klart med ovanstående talare, banda tills du ser att hunden visar intresse på harspåret, så släpper du där ifrån och väntar, för en hund är inte dum den fattar vad den ska göra ^_^

skit jakt på dej B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släppa henne kommer jag att göra var så säkra :)

Vill dock inte fya henne på rådjur då hon är rådjurshund i första hand så hoppas på hare...

Nu på lördag så hoppas jag att den första gryträven blir skjuten för henne, ska släppa i markens säkraste gryt

Skitjakt på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...