Hoppa till innehåll

Kurs i handladdning


Humlegaard

Recommended Posts

Inbjudan till kurs i handladdning.

Helgen den 6-8 november kommer det att anordnas en kurs i handladdning på Skedshult, Edsbruk.

Kursen som anordnas under Studiefrämjandets regi sträcker sig över fredag kväll och fram till söndag eftermiddag och kursdeltagare kommer att bo och äta tillsammans på plats.

Utbildningen riktar sig till dig som precis har startat eller vill starta med handladdning och vill lära dig under handledning att ladda din egna ammunition.

Syftet med kursen är att man efteråt skall ha de faktiska kunskaperna för att hantera alla moment inom de praktiska momenten samt besitta teoretiska kunskaper för att analysera och korrigera problem som kan uppstå.

Under de praktiska momenten kommer deltagarna att arbeta i (par om två) för att på bästa sätt dela på kunskaperna och att deltagarna verkligen skall då lära känna materialet.

Det finns ett preliminärt schema för kursen som kommer att läggas upp efter hand och det kommer att skickas till dem som anger intresse för kursen.

I korhet ser schemat ut som följande:

Fredag, inkvartering och samkväm

Frukost

Lördag fm, inledande teori och historik, säkerhet kring handladdning och vapen

praktik hylshantering, rengörning, kalibrering, grundläggande mätningar

Lunch

Lördag em, teori fortsättning, fördjupning, vanliga fel, felsökning

fortsättning, det faktiska laddandet, handhavande fram till färdig patron

Middag

Lördag kväll kort föreläsning om anledningar till handladdandet- användningsområden och den praktiska betydelsen av anpassad ammunition och dess användning.

Pubkväll

Frukost

Söndag fm, provskjutning av framställd ammunition, uppföljning av skyttemomentet, utvärdering av laddningarna.

Lunch på sjkutbanan utvärdering av kursen, avslutning

Med anledning av att kursen arrangeras som ett helgevent där kursmaterial samt en del förbrukningsmaterial, lån av laddutrustning samt boendet och mat ingår samt så utgår en kursavgift om

1 500 kr per kursdeltagare

Kursen är begränsad till åtta deltagare och deltagande kommer att meddelas efter hand som kursavgiften erläggs.

Mikael vi behöver ett kontonummer här (Vi skriver anmälan till mig och sedan kommer inbetalningskort från SV)

Är du intresserad av att ladda för sitt eget vapen eller med egen utrustning är det ett antal grund förutsättningar som skall uppfyllas, mer om detta får man genom att kontakta kursansvariga.

Utbildningsansvarig och kontakt för tekniska frågor är Christian Nordin (Christian_N) och ansvarig för kursen samt arrangemang är Mikael Johansson(Humlegaard)

Kursen arrangeras i Edsbruk, Västervik

För det fall att du är intresserad och vill anmäla dig eller har frågor i anledning av detta är ni välkommna att kontakta oss.

Christian och Mikael

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intresset verkar vara sissådär...

Är platsen, priset eller innehållet fel?

Priset verkar vara helt klockrent, platsen lite sisådär... (för min del alltså...)

Hade mer än gärna bokat en plats om det funkade med min kalender :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu talar jag i egen sak, men det skulle ju gå att samåka för att på så vis förta lite av den långa resans belastning.

För egen del ser jag enormt mycket fram emot att få vara med och utbilda nya handladdare.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ, med säger som Ahmed, the suicidebomder; "Location location location"

Tyvärr så är nog spridningen alltför stor geografiskt på de som kan tänkas vara intresserade <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ, med säger som Ahmed, the suicidebomder; "Location location location"

Tyvärr så är nog spridningen alltför stor geografiskt på de som kan tänkas vara intresserade ;)

Hallå, du har väl bara 15 mil eller något liknande??

Vi finns straxt söder om norrköping.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har en liten idé. Nja det är väl inget nytt utan det ältats fram o tillbaks i flera år på olika forum.

Gör en sticky på vilka som är intresserade att hålla i en liten kurs/lära ut/supporta nya handladdare runt om i landet.

Sen kan man ju fundera på det här rent säkerhetsmässigt. Hur ska nybörjaren vara säker på att han inte får lära sig "dumheter" ? Ett sätt då att minska denna risk är att man då kan vara 2 eller fler då minskar ju risken att flera handledare ska ägna sig åt samma dumheter. Våra 2 stora forum råkar ju sitta på en enorm kunskapsbank i just den här frågan. Jag betvivlar inte en sekund att man skulle kunna få ihop en "kursplan" och få den godkänd av våra mest erfarna och kunniga handladdare.

Sen är det en fördel med flera handledare för då kan man ha mera utrustning att prova och flera som lär sig samtidigt.

Jag är intresserad att ge mitt bidrag i den här frågan och har så gjort tidigare. Jag har övertygelsen att vi alla har att tjäna på det i framtiden. Ju mer utbredd handladdningen blir, desto svårare kan det bli att införa restriktioner eftersom motståndet blir större. Ju större marknad vi får för komponenter och utrustning desto större konkurens, större volymer som i sin tur kommer o bidra till lägre pris samtidigt som tillgängligheten ökar. Kan sedan folk ladda egen ammunition billigt så kommer det sedan bli en prispress på köpeskotten. Som grädden på moset så ökar antalet skott som vi i genomsnitt skjuter och detta ökar aktiviteten på skjutbanorna och förhoppningsvis minskar skadskjutningarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...vilka som är intresserade att hålla i en liten kurs/lära ut/supporta nya handladdare runt om i landet.

...en "kursplan" och få den godkänd av våra mest erfarna och kunniga handladdare.

Men är det inte det vi gör?

Denns kurs är kvalitetssäkrad genom SV om det nu är värt något. Men någon examen blir det ju inte...

Missförstod jag dig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit att man flyttat från Edsbruk! Nu är det lite långt och för tre veckor sen sålde jag kåken.

Jag tycker det känns som ett bra initiativ och en bra peng.

MVH

Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men är det inte det vi gör?

Denns kurs är kvalitetssäkrad genom SV om det nu är värt något. Men någon examen blir det ju inte...

Missförstod jag dig?

Jo det är ju det ni gör. Ett jäkligt seriöst arrangemang måste jag säga. Ni föregår ju med mycket gott exempel och det är lite det jag hakar på.

Men vi ser att det finns ett geografiskt hinder då många tycker att det är för långt att åka. Det är där mitt inlägg kommer in. Om vi kan se vart i landet det finns folk som kan och vill lära ut och vart det finns folk som vill lära sig så finns det då alla möjligheter i världen att ordna liknande arrangemang. Det kan vara några kvällar, en helg eller vad som passar de inblandade bäst.

Jag betvivlar inte för en sekund att det skulle finnas några kvalitetsproblem på eran kurs. Men vad vet jag då om mitt förslag skulle resultera i något på någon annan plats i landet och av någon kursledare med okänd erfarenhet av handladdning. Därav så tyckte jag att man på något sätt skulle kvalitetssäkra framtida kurser oavsett kursledare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni föregår ju med mycket gott exempel och det är lite det jag hakar på.

Men vi ser att det finns ett geografiskt hinder

Jaha, då förstår jag. Jag har insett att man gärna åker 30 mil men då ska det vara till Stockholm. Faktiskt fick jag en apropå av någon som hellre åker 28 mil enkel resa till stockholm än 13 mil hit. I Stockholm tror jag dock att tillgången till boende, skjutbana mm. kan vara svårare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade varit kul och för min del är resan inga problem. Till skillnad från tokholmarna kan jag åka rätt långt bara jag slipper åka till just Tokholm.

Problemet för min del är att kursen ligger mitt i säsongen. Nog för att man har obokade dagar fortfarande men de räknar man ju med ska fyllas upp efter hand. För min del hade det passat bättre på våren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stockholm har ju den fördelen att det går att resa dit ganska enkelt oavsett var du bor i landet. En folkhögskola i närheten på en helg skulle vara klockren, då skulle tex jag och många fler komma - detta av rent praktiska orsaker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar på att svara lite kort här,

även om Millgard mfl har goda funderingar på frågan om var kurser av detta slag lämpligast arrangeras så är 08-län inte ett lättarrangerat län för att uttrycka det i milda ordalag.

Men för att lämna den frågan så har jag och Mikael talat om en fortsättning med fler kurser och det är en reel möjlighet att det blir fler,

en av anledningarna till att jag/vi inte kan vara mer definitiva är att vi vill se över en utvärdering av den genomförda kursen innan vi tar nästa steg.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snor tråden lite. B)

Jag är ingen stjärnladdare, började sent och slutade tidigt kan man nog säga, har ej tålamodet och tiden tyvärr. Dock har jag en full utrustning med verktyg i 9,3x62, .308W, 6,5x55 och 7x57R.

Skulle kunna tänka mig att skänka denna utrustning mot att någon seriös människa tog på sig att ladda skott åt mig ett par år framöver. Jag är inget laddatafreak heller, när jag hittar nåt som matchar mina krav på precision och effekt stannar jag som regel där ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snor tråden lite. ;)

Jag är ingen stjärnladdare, började sent och slutade tidigt kan man nog säga, har ej tålamodet och tiden tyvärr. Dock har jag en full utrustning med verktyg i 9,3x62, .308W, 6,5x55 och 7x57R.

Skulle kunna tänka mig att skänka denna utrustning mot att någon seriös människa tog på sig att ladda skott åt mig ett par år framöver. Jag är inget laddatafreak heller, när jag hittar nåt som matchar mina krav på precision och effekt stannar jag som regel där ett tag.

Det där med att laffa skott åt andra är knivigt om det mot förmodan skulle hända något. Då sitter den som laddat skotten knivigt till. Jag laddade förut åt kamrater, men har slutat med det just av den anledningen

Däremot köper jag gärna dina verktyg i 7x57 och 308W :DB)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

På grund av några sena avhopp är kursen på begäran flyttad till våren. Alla anmälda informerade genom PM, om någon missat det publiceras detta meddelande här också.

Vi återkommer med datum senare.

/Humlegaard, Christian N

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synd att jag såg denna tråd nu först.

Har börjat fundera på att ladda själv men känner ingen som skulle kunna vara "mentor", så det här hade varit handen i handsken för mig.

Skicka gärna ett PM till mig när nytt datum är bestämt.

// Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synd att jag såg denna tråd nu först.

Har börjat fundera på att ladda själv men känner ingen som skulle kunna vara "mentor", så det här hade varit handen i handsken för mig.

Skicka gärna ett PM till mig när nytt datum är bestämt.

// Micke

Roger på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...