Hoppa till innehåll

Skoter för en som tvekat i 10 år?


Beretta

Jag skulle satsa på en beggad..  

27 röster

  1. 1.

    • Viking för runt 20 skinn..
      2
    • Forrest Fox runt 30 bugs..
      6
    • Ranger King från 40 lakan..
      3
    • Annan snömaskin som jag nämner här nedanför.
      2
    • Du är inte klok, håll dig till skidorna i år igen!
      10
    • Lynx 5 9:a för 30 loppor..
      7

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Har velat i minst 10 års tid över en skoter.

Bott i Norra Norrland i hela mitt liv.

Har jakt & fiske som stora intressen

ALDRIG ägt en skoter  :-[

Har samlat ihop en massa prylar hemma som jag ska sälja av till förmån för en skoter.

Kanske, om det räcker?

Vad tror ni?

Är absolut ingen fartälskare.

Ska puttra runt och kolla spår, dra upp lite spår till toppjakten.

Åka på ripjakt till fjälls.

Alltså, jag kommer att behöva en maskin som gör spår, inte följer dem..

Lång matta, back är ett krav.

Ranger King är väl helt perfekt, förutom priset.

Foxen är nästan omöjlig att få tag i beggad utan att någon same ägt den och kört 2000 mil med den :)

Vikingen är ju OK, men känns lite "oxe", och jag har ju inte så stor körvana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Jonti

    20

  • Beretta

    17

  • niak

    13

  • Fredde_piteå

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Köp en beggad POLARIS RMK 700-800cc. lååång matta, rejäla paddlar på mattan, byggd för att ta sig i lös snö samtidigt som den kör i mycket brant backe, är bra även till vanlig djupsnö som inte är uppför ett berg.

extremt hög fjädringsväg = bra komfort, och den "hänger" inte upp sig på fotstegen. inget fartmonster...den är lågtväxlad för att orka ta sig fram i djupsnö.

sen är den jävligt kul att bara fara å leka med...för det kommer du att göra...tro mig :D

ser ut så här:

http://www.blocket.se/view/6434094.htm?cal...;c=1&city=3

eller så här:

http://www.blocket.se/view/6412215.htm?cal...;c=1&city=3

och så här:

http://www.blocket.se/view/6546503.htm?cal...;c=1&city=9

den sista är av senaste snitt...men det finns även lite äldre som kanske ligger bra i pris (vet inte vad du tänkt att det får kosta).

Om du hittar nån intressant så kommer jag gärna å provar den åt dig innan du köper ;) ;D

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde;

Det är just sådana skotrar jag INTE behöver.

Sorry.  :)

jaja...äsch då ;D...men då är det definitift en sån här du ska ha....utan tvekan...bättre skoter för det du vill ha den till finns INTE!!!...

http://www.blocket.se/view/6475446.htm?cal...;c=1&city=0

lite nyare...

http://www.blocket.se/view/6517471.htm?cal...;c=1&city=9

hittar du en bättre snö/spårar/drag/puttraframisaktamak skoter KÖP DEN

Farsan har en -83 5-9:a jag har varit och kört i 50cm lössnö mitt i skogen - inga problem...man kan inte köra fast med en 5-9:a....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, man kan köra fast med en 5-9:a... Och det rejält... Och då är det alltid slaskföre så att det blir ett par, tre kubikmeter snöslask i boggin och hela skiten väger några ton.

För det mesta så får man dock sitta och skratta åt de andra som kör fast sina skarsågar. Man lär sig rätt snart vilka situationer man bör undvika och så länge man kommer ihåg att det finns en backväxel att ta till innan man kör fast så klarar man de flesta situationer. Har en tendens att hänga sig på sparklådorna så att mattan snurrar i luften men det brukar bara behövas att man sparkar bort snön därifrån samt under motorpaketet och kanske trampar upp lite framför skotern om man kört fast för att man skall ta sig lös.

Jag kan rekomendera den för de ändamål du räknar upp. Den är tung, stötig och lite klumpig men den tar sig fram bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, man kan köra fast med en 5-9:a... Och det rejält... Och då är det alltid slaskföre så att det blir ett par, tre kubikmeter snöslask i boggin och hela skiten väger några ton.

För det mesta så får man dock sitta och skratta åt de andra som kör fast sina skarsågar. Man lär sig rätt snart vilka situationer man bör undvika och så länge man kommer ihåg att det finns en backväxel att ta till innan man kör fast så klarar man de flesta situationer. Har en tendens att hänga sig på sparklådorna så att mattan snurrar i luften men det brukar bara behövas att man sparkar bort snön därifrån samt under motorpaketet och kanske trampar upp lite framför skotern om man kört fast för att man skall ta sig lös.

Jag kan rekomendera den för de ändamål du räknar upp. Den är tung, stötig och lite klumpig men den tar sig fram bra.

Man kan jämföra den med Stridsfordon 90 ;) bokstavligt talat ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest markus_piteå

JAG RÖSTAR PÅ 59á ..-....finns det nån bättre skoter?? ....mördamaskinen no1....utrustad med den superba fläktkylda rotax 503......(.FREDDE!,..ni har ju en!) ....varför köra i snön när man kan köra på ?? ..

den enda nackdelen som jag ser på 5900....är att dom är väldigt dyra i förhållade till årsmodellen....men det tyder ju bara på att det är en helvetes bra skoter!

//markus  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har kört lite med 5:9a både i skogen och på fjället, och som det sägs här ovan, har aldrig varit nåt problem faktiskt. men om JAG får välja så håller jag HELT KLART MED freddes första förslag! bättre kan det nog inte bli, det är bara så. och fart finns det så det räcker, det kan jag lova ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte 5 9:orna stora problem med mattorna?

inte alls...Markus_piteå kan intyga att vi kör fortfarande på orginal mattan från -83...om än den är i allt annat än fräscht skick....men å andra sidan...de var den redan -97...men den tuffar på ändå 8)

det finns ju nya mattor som inte är så dyra (på t.ex RINAB). så det är inga problem

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsan har originalmattan från när modellen nu kom egentligen? Första halvan på 80-talet iaf. Den har använts en hel del i skogen och dragit ved och timmer och även om jag dragit ner på nöjeskörningen under de senaste tio åren så gick den ganska hårt innan dess...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör så köp inte en RMK VE 800cc för dina behov, tro mig jag har goda erfarenheter av dessa och kan konstatera att den absolut inte faller in i dina behov  ;D

I sådana fall är en begagnad Ski-doo Summit 550 eller liknande vettigare, personligen föreslår jag att du finner en Lynx Forest Fox som INTE använts inom rennäringen då dessa med all säkerhet är välanvända och haft ett hårt liv..

Nu finns desutom nya Ski-doo Tundra med en 300cc motor och ska kosta en 37.000kr ( om det var i Sverige eller Finland vet jag inte ) som verkar kunna falla dig i smaken och är ruskigt billig och därmed lika ful.. Sattsa på dom mer kända snömaskinerna som Viking, femnia, forest fox, eller kanske ranger m.m.

Muskelmaskiner som RMK och egentligen dom flesta med högkammat och över 600cc är inget du kör frivilligt med i skogen, det går och nog fasen kommer du fram men för det krävs mer erfarenhet och våga ta risker än att smidigt köra runt med en lätthanterlig ranger t.ex..

Ett tips, köper du en viking så köp helst en III istället för I och II.. Ranger 380 är också trevliga föresten

Tillägg: Man kan köra fast med vilken maskin som helst även med mycket goda körkunskaper, såklart spelar dina erfarenheter en väldigt stor roll men utmanar man dom mest överdjävliga ställerna lite för ofta så sitter man tillslut och ibland likt en förbannelse.. Sätt ihop kombinationen stenar, ravin, blötsnö, tjockt med videris, en bäck och någon anledning att hamna där så har du något att sysselsätta dig med någon timme om du är ensam för sådan är verkligheten, de som aldrig kört fast har heller aldrig varit korkade nog eller haft anledning att utmana moder jord  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe ne inte skulle jag heller köpa en rmk av nåt som helst slag om jag hade samma behov som beretta, men den är j uså kul!! ;D tänk också på vad som är billit att reparera om du funderar på en begagnad skoter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste rösta för Viking.

Och helst den första modellen med bladfjädring fram, den är mycket smidigare än många tror pga den smala skidbredden.

Jag har kört en jäkla massa viking, både farsans av första modell och farfars viking 2:a.

Jag hade tills i påskas en Renegade som är en liknande skoter som den polaris fredde_piteå tipsar om,

och med den tog man sig fram dit man ville, men inte var det roligt att försöka åka skidor i dess spår. :)

Men visst kan man ha en sådan skoter om man vill ha lite skoj också men det är snuskigt dyrt då slitage, bränsleföbrukning, försäkringspremie m.m är mycket högre på denna typ av maskin.

Foxen har jag själv funderat på men dom har som du säger ofta gått väldigt långt och misshandlats ordentligt när dom börjar liggga i rätt kurs.

Den är också kosmiskt lättkörd för en som inte kört så mycket skoter förr.

Jag grubblar själv över om jag ska ha någon egen skoter i vinter eller om jag ska spara tills nästa vinter, men jag tycker det är lika bra att vänta ett tag till och se om det alls blir nån snö först :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Palmen nämner kan foxen vara lite vinglig för den ej invigde men man kommer snabbt i underfund med det, ungefär som att lära sig cykla, har man lärt sig det en gång kan man det för alltid!

Gamla viking med bladstudds ( bladfjädring ) är väl inte den mest komfortabla men en mycket bra och pålitlig maskin, vi har haft en sådan i några år och kan bara konstatera att det är en riktigt bra maskin, hurvida 5-9'a eller viking är bäst är nog egentligen en smaksak, när det kommer till kritan har dom egentligen samma prestanda på dom flesta punkterna  ;)

Ptja är man sugen på att skida i en halvmeter djup fåra efter en RMK eller motsvarande så kan man väl det också  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du peningan , så skulle jag köpa en Ski doo Elan .

Du kan hantrea en sån maskin.

Blir det fel på en sådan maskin , e det bara att lägga den på axeln å gå hem ;D

Försöker du driva honom in i fördärvet människa?!  :o

Oja, en elan har jag ägt, många turer blev det också och allt för långa desutom, som tack för det fick man mecka med den mer än en gång på kalfjäll och den bästa bedriften var nog efter att ha smaskat in i en gömd sten så ena skidstaget rök av, hyffsat kul att käka snö efter en kortare flygfärd som resultat av krash i mäktiga 40-50km/h  :D

Det var ganska intressant att burka hem med en skida från fjället  ;D

Nä men allvarligt så är det en riktigt skitskoter du ska akta dig för, dens enda fördel är att den passar bra om man ska låta barnen köra runt kring stugknuten annars är den värdelös på alla sätt och vis, även om den otroligt nog går förbannat bra i lössnö..

Ett förslag är att hämta en skoter från norra norrland helst från privatperson då prisläget är mycket mer realistiskt här uppe och utbudet större än längre söderut..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp en Lynx ! Ranger 380,Fox eller 5900 !Så ny som börsen tillåter. Hitta en i bra skick, sen är det bara att köra.Inte bästa komforten, inte den snyggaste,inte bästa brudmagneten, men en riktigt bra bruksmaskin.Har själv ägt sådana maskiner och varit helnöjd (har idag en Lynx St 550 SUV, kanonmaskin i fel prisklass).Glöm alla bergsklättrare med höga kammar och stor motor,när det kommer till kritan är de bara leksaker (om än roliga sådana).Arctic Cat suger ,så glöm dom också ::) ::) Lycka till ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Ranger King -99 på gång.

Ingen som kan hjälpa till med en bild på denna maskin?

Niak; Såg inte jag din skoter i vintras? Var inte du och jagade ripa med Seger? Eller kommer jag ihåg fel... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Ranger King -99 på gång.

Ingen som kan hjälpa till med en bild på denna maskin?

Niak; Såg inte jag din skoter i vintras? Var inte du och jagade ripa med Seger? Eller kommer jag ihåg fel... :-

Självklart ska du få en bild!!....detta är dock en -98 men dom e nog likadana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...