Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
frei

Val av tändhatt

Recommended Posts

frei

Jag har precis införskaffat ett RCBS kitt och står i tagen att börja handladda.

Ett frågetecken har dykt upp när det gäller tändhattarna.

Har inte riktigt funnit ngn bra läsning vad gällande tändhattarna och därför ställer jag frågan här i hopp om att få klarhet i ämnet..

Som jag fattat det använder de flesta CCI standard tändhattar eller kanske Federal till normal kalibrar såsom 308,9,3 , 6,5 m.m. Men det finns ju även magnum tändhattar....I vilket syfte använder jag magnumtändhattar i nämnda kalibrar ?? Har hört rykten om att Norma levererar viss fabriksammunition till ex. 308 med dessa magnum tändhattar ??...kan detta stämma ?....och isåfall varför ?

Jag förstår givetvis att man använder dessa tändhattar till vissa andra kalibrar men varför använda dessa till standard kalibrar ??

Levererar dessa magnumtändhattar en större "låga/explosion" eller har de med hårdhet att göra ?? eller kanske bägge delarna ? Når jag högre utgångshastighet på kulan med dessa tändhattar ?

Läste för ngt år sedan om en herre som lyckades orsaka pipsprängning pga (som det stod) felaktiga tändhattar tillsammans med "fel" krut och laddning.

Är det bara vid en ev. maxad laddning med tokhögt tryck som en ev. magnum tändhatt kan orsaka att "bägaren rinner över" och situationen blir farlig eller kan en sådan tändhatt bli obra även vid "normal laddningar" ??

Vore kanonglad om ngn handladdningsguru kunde skriva ngr rader och förklara hur detta fungerar och kanske ge en inblick i varför man använder vilken tändhatt.

Jag själv kommer endast i nuläget ladda 6,5*55, 308 och 9,3*62 och antar att jag klarar mig bra med CCI standard eller Federals motsvarighet. Vilket fabrikat använder ni och varför ??

Mvh

Fredric

asm
Jag har precis införskaffat ett RCBS kitt och står i tagen att börja handladda.

Ett frågetecken har dykt upp när det gäller tändhattarna.

Har inte riktigt funnit ngn bra läsning vad gällande tändhattarna och därför ställer jag frågan här i hopp om att få klarhet i ämnet..

Som jag fattat det använder de flesta CCI standard tändhattar eller kanske Federal till normal kalibrar såsom 308,9,3 , 6,5 m.m. Men det finns ju även magnum tändhattar....I vilket syfte använder jag magnumtändhattar i nämnda kalibrar ?? Har hört rykten om att Norma levererar viss fabriksammunition till ex. 308 med dessa magnum tändhattar ??...kan detta stämma ?....och isåfall varför ?

Jag förstår givetvis att man använder dessa tändhattar till vissa andra kalibrar men varför använda dessa till standard kalibrar ??

Levererar dessa magnumtändhattar en större "låga/explosion" eller har de med hårdhet att göra ?? eller kanske bägge delarna ? Når jag högre utgångshastighet på kulan med dessa tändhattar ?

Läste för ngt år sedan om en herre som lyckades orsaka pipsprängning pga (som det stod) felaktiga tändhattar tillsammans med "fel" krut och laddning.

Är det bara vid en ev. maxad laddning med tokhögt tryck som en ev. magnum tändhatt kan orsaka att "bägaren rinner över" och situationen blir farlig eller kan en sådan tändhatt bli obra även vid "normal laddningar" ??

Vore kanonglad om ngn handladdningsguru kunde skriva ngr rader och förklara hur detta fungerar och kanske ge en inblick i varför man använder vilken tändhatt.

Jag själv kommer endast i nuläget ladda 6,5*55, 308 och 9,3*62 och antar att jag klarar mig bra med CCI standard eller Federals motsvarighet. Vilket fabrikat använder ni och varför ??

Mvh

Fredric

köp normas handladdningsmanual, där finns inte bara laddata utan även förklaring på det mesta och det flesta man kan behöva veta, resten finns det forum för ;)

jag använder Federal rakt igenom, varför? för att de fanns hemma när jag började ladda och alla mina laddningar är framtagna med denna hatt, orkar inte byta nu =)

Andreas

novacula

Normas recept baseras på magnumtändhattar rakt igenom, ställde frågan när jag var där. De hade inte kunnat mäta några skillnader förutom på magnumkalibrar och kalibrar med stor hylsvolym.

frei

Hmmm.....ok. Tack för era svar även om dom inte gjorde mig speciellt mycket klokare ;)

defransson

Jag fick fel tändhattar när jag köpte i somras och märkte det inte förrän jag laddat lite plugg.

Skillnaden i träffläge mellan min normala CCI large rifle och magnumtändhatten var ca 4 cm.

Ehnebom

Hur många grains i krut skiljer en standard från en magnum?

W.T.
Hmmm.....ok. Tack för era svar även om dom inte gjorde mig speciellt mycket klokare ;)

rei,

man bör skaffa en manual för laddningar eftersom dessa ofta innehåller fakta som man bör känna till för varje kaliber. det hjälper dig att inte göra tabbar.

magnumhattar kräver ofta lite mindre krut, därmed inte sagt att detta är bättre. dina frågor besvaras i grunden av en handbok på 50-100 sidor ;)

börja med normas, den är bra. där har även mått på dina hylsor som du ska följa för att slippa problem.

/Kalle

frei
rei,

man bör skaffa en manual för laddningar eftersom dessa ofta innehåller fakta som man bör känna till för varje kaliber. det hjälper dig att inte göra tabbar.

magnumhattar kräver ofta lite mindre krut, därmed inte sagt att detta är bättre. dina frågor besvaras i grunden av en handbok på 50-100 sidor :D

börja med normas, den är bra. där har även mått på dina hylsor som du ska följa för att slippa problem.

/Kalle

Hej Kalle !

Givetvis skall man följa en manual för resp. kula, krut och kaliber men ofta nämns inte tändhatten i sammanhanget.

Har hittils hållit mig inom Normas MAX-MIN värden och nått bra resultat..

Men huvudfrågan var alltså hurvida val av tändhatten kan påverka resultatet inom en standardkaliber såsom ex. 308..

.. att man får en träffläges skillnad gentemot en standardhatt är ju ganska logiskt

Kanske kan man med en magnumhatt nå en högre hastighet med mindre krut som i slutändan kanske genererar en promille mindre rekyl ??

Skall beställa hem Normas handbok och läsa på B):D

frei

Tjena !

Tänkte dela med mig av infon jag fått av Åke Nilsson på Norma ang. denna topic

Det stämmer som Kapten Krok skrev att Normas sortiment uteslutande baseras på magnum tändhattar...Men motiveringen var bara att de skulle slippa trasslet med 2 olika sorter.....rent logistiskt.

När det gäller praktisk motivering av varför man i en standardkaliber skulle välja en magnum tändhatt framför en standard så kan det vara enl. nedan;

1. Om man använder "långsamt" krut såsom ex. MRP och URP så kan det vara bra att använda en magnumtändhatt.

2. Vid extrem kyla under jakt kan man också motivera val av magnumtändhatt av samma anledning.

Om man håller sig till korrekt laddata skall det inte innebära ngn större skillnad vid användande av dessa tändhattar...givetvis kan det innebära en viss träffläges skillnad som tidigare skrivet i detta ämne.

Han nämnde förövrigt att han inte var speciellt förtjust i CCI tänhattarna då de enl. honom var ojämna och inte höll ok kvalite. Han förespråkade iställer RWS och Winchester.

Åke var SUPERTREVLIG och tog sig verkligen tid att diskutera detta med en gröngöling som jag !!! Ett STORT plus !!!

Även om detta ämne kan ses som en smärre detalj i det stora hela har jag väldigt lätt för att "snöa in" på sådana ämnen som jag börjar fundera på och inte finner konkret information om..... ;):lol:

//Fredric