Jump to content

Sår mellan trampdynorna

Recommended Posts

Min jämte har gjort illa sig mellan trampdynorna på en av tassarna. Vet inte med säkerhet när eller hur det hände.

Vi var ute i skogen en sväng igår förmiddag och när jag lämnade henne i hundgården så var allt frid och fröjd. Men när jag kom hem på eftermiddagen var hon halt och lytt och blödde lite mellan två av trampdynorna. Såret ser inte värst djupt ut men ganska mycket yta.

Rengjort i ett par omgångar, igår kväll och natt körde jag utan omlindning men med tratt. Idag verkar de ha tagit ihop lite men blöder fortfarande lite längst "in" i tassen. Ser lite svullen ut oxå. Däremot äter och dricker hon som vanligt.

Hade det varit vardag hade jag jag åkt till veterinären direkt. Men tror ni att jag förvärrar nått om jag på egen hand håller det rent i helgen och åker in på Måndag istället. Funderar även på att bandagera tassen så att såret får vara lite mer orört.

Tacksam för synpunkter och åsikter....

Min jämte har gjort illa sig mellan trampdynorna på en av tassarna. Vet inte med säkerhet när eller hur det hände.

Vi var ute i skogen en sväng igår förmiddag och när jag lämnade henne i hundgården så var allt frid och fröjd. Men när jag kom hem på eftermiddagen var hon halt och lytt och blödde lite mellan två av trampdynorna. Såret ser inte värst djupt ut men ganska mycket yta.

Rengjort i ett par omgångar, igår kväll och natt körde jag utan omlindning men med tratt. Idag verkar de ha tagit ihop lite men blöder fortfarande lite längst "in" i tassen. Ser lite svullen ut oxå. Däremot äter och dricker hon som vanligt.

Hade det varit vardag hade jag jag åkt till veterinären direkt. Men tror ni att jag förvärrar nått om jag på egen hand håller det rent i helgen och åker in på Måndag istället. Funderar även på att bandagera tassen så att såret får vara lite mer orört.

Tacksam för synpunkter och åsikter....

Om det inte är ett sår som inte verkar vara djupt eller allvarligt infekterat så borde det gå att försöka hålla det torrt & rent

över helgen för att sticka till vetrinären på måndag.

Att såret ser öppet ut kan ju bero på att hon slickar & då är tratt enda möjligheten på natten.

Men gå till veterinären på måndag inte minst med tanke på september jakten.

Om din vetrinär har någon typ av telefon jour så slå signal .

//Lasse

jo de har varit tratt på sen jag upptäckte skadan. Slutade blöda igår så jag skippade bandagering förutom vid rastning. Inbillar mig att öppet och luftigt är bättre än instängt.

Idag har hon återfått lite av sitt glada humör och prövat att stödja lite på tassen. Är däremot svullen så det blir ett besök till vet imorgon.

Jaha, veterinärbesäk idag. Var inget vasst kvar i tassen, däremot var såret djupare än vad jag lyckades se hemma. Tassen dock fortfarande svullen så vi fick ut några tabletter mot inflammation och antibiotika.

Så nu är det bara att hålla tummarna att läkningen går i raketfart, positivt var att hon redan innan veterinärbesöket börjat stödja på tassen igen.

Känns däremot inte helt optimalt med ett sår i tassen redan innan jakten startar.

Vad kan man förvänta sig för läketid på ett sår i tassen tro (de har börjat ta ihop redan) ?

Veterinären hade så många OM runt denna fråga att jag inte ens fick ett vettigt svar.

Någon som har erfarenhet av att använda tassskydd på en jakthund ?