Jump to content

Naturmedel mot noskvalster?

Recommended Posts

Kias Husse

Finns det något naturläkemedel som stärker hunden så den kan stå emot noskvalster bättre?

Har en tik som verkar var väldigt känslig för kvalster. Jag vill inte hålla på och behandla henne hela tiden. Jag blev tvungen att ta bort halsmandlarna på henne, då dom också har blivit väldigt inflamerade i samband med kvalster infektion.

Har två hundar till, så det kan bli väldigt dyrt att behandla alla 3 flera gånger varje höst.

Har provat med att byta foder och tycker mig se att hon inte blir lika påverkad av kvalster.

Det finns bara ett sätt.

"Sanera" ALLA hundarna och miljön dom lever i, håll dem sedan isolerade från andra hundar under jakten.

Kvalster är ett jäkla skit som vi kommer att få dras med, tänk så många jakthundar som

dömts ut som odugliga och avlivats på grund av noskvalster :lol:

Har sett något naturpreparat med vitlök (kapslar) som enligt reklamen skulle fungera mot kvalster men faan trot..

Frontline fungerar tydligen också till viss del mot kvalstren.

jag beställde en kur med interceptor för mina två stövare, det gick på 295:-. Det tycker inte jag är speciellt dyrt.

Kias Husse
jag beställde en kur med interceptor för mina två stövare, det gick på 295:-. Det tycker inte jag är speciellt dyrt.

Våran vet skriver inte ut utan undersökning.....

Sen är det 3 hundar som skall behandlas vilket gör att det kostar runt 700-800/gång. Sen brukar det kunna bli 3 kurer under en höst. Att undvika annan kontakt med hundar är eg omöjligt. Någon av mina hundar kommer att komma i kontakt med någon annan hund på skogen. Om inte annat så träffar jämten andra hundar då vi i regel går med två hundförare samtidigt. Trots att vi går på olika delar av marken så händer det att någon springer över till den andra hunden.

Det är i stort bara stövartiken som blir påverkad av kvalstren, jämten har haft problem en gång på ca 3 år.

Kanske med rätt mat och ev om det finns något naturmedel, så slipper dom bli påverkade av kvalstren. För smitta kommer dom alltid att råka på...........

Frontline vad är det? Vart finns det att köpa?

Frontline vad är det? Vart finns det att köpa?

Det är ett fästingmedel egentligen och säljs på apoteket receptfritt numera.

Det är ett fästingmedel egentligen och säljs på apoteket receptfritt numera.

Frontline fungerar hyggligt inte minst för underhåll, naturmedel är jag skeptisk mot inte minst för att de är inte kliniskt testade.

Angående verinärer som inte skriver ut medel så är det ett problem, speciellt om hon eller han tror att de kan se noskvalster eller ställa en säker diagnos för det går inte .

Det enda sättet att säger ställa diagnos är att klyva skallen på hunden ........

//Lasse

Musköt
Det lindrigaste jag vet som inte tar bort noskvalser men lindrar utvecklingen är frontline.

Hur är det med scaliborhalsbanden? Har de någon effekt?

Hur är det med scaliborhalsbanden? Har de någon effekt?

Jag tror att det har en effekt men vet inte om det verkligen har det.

Har en känsla att de av oss som har dessa halsband på våra hundar mot fästingar under sommar halvåret har mindre med noskvalster. (Här i sörmland är fästingar det stora problemet).

//Lasse

Angående verinärer som inte skriver ut medel så är det ett problem.....

;)

Tycker snarare det är en dygd (att inte skriva ut läkemedel utan klinisk undersökning av patienten...) ;):P

Homeopatika samt icke vetenskapligt belagda naturmedel kan man ju använda om man struntar i sina hundars väl och ve och vill spela hazard med deras hälsa.... ;)^_^

Kias Husse
Frontline fungerar hyggligt inte minst för underhåll, naturmedel är jag skeptisk mot inte minst för att de är inte kliniskt testade.

Angående verinärer som inte skriver ut medel så är det ett problem, speciellt om hon eller han tror att de kan se noskvalster eller ställa en säker diagnos för det går inte .

Det enda sättet att säger ställa diagnos är att klyva skallen på hunden ........

//Lasse

Funderade kanske mer åt ett kosttillskott..... Någon slags "mat" som bevisligen stärker en hunds imunförsvar.

Sen har jag hört att länder mer söderut behandlar sina hundar mot hjärtmask regelbundet och har inte problem med kvalster.

Det känns som jag vill göra något för min hund, men vill helst inte behöva åka till vet 3-4 gånger/jakt år.

Hon blir väldigt osäker efter varje infektion, det blir att jaga in henne från "början".......... Det kan ta månader innan hon driver någorlunda(30-45min). Sen blir det en infektion igen och inget drev eller upptag innan hon har blivit behandlad och "in jagad" igen.

B)

Tycker snarare det är en dygd (att inte skriva ut läkemedel utan klinisk undersökning av patienten...) B)B)

Homeopatika samt icke vetenskapligt belagda naturmedel kan man ju använda om man struntar i sina hundars väl och ve och vill spela hazard med deras hälsa.... ^_^:P

Nja dygden är inte självklar då det gäller noskvalster av den enkla andledningen att noskvalster är så gott som omöjligt att diagnostisera !

Det går helt enklet inte att med 100 % säkerhet säga att en hund inte har noskvalster utan obduktion vilket ju inte går att göra på levande hund.

Symtomen är så diffusa så att åtskilliga veterinärer i praktiken vägrar att medicinera mot noskvalster,

speciellt är det veterinärer som inte så ofta har med jakthundar att göra.

Man skall dessutom vara klar på medicinering mot noskvalster inte medför någon ökat immunitet hos kvalstren eller någon minskad motståndskraft hos hunden .

//Lasse

Man skall dessutom vara klar på medicinering mot noskvalster inte medför någon ökat immunitet hos kvalstren eller någon minskad motståndskraft hos hunden .

//Lasse

Intressant....har du källhänvisning till detta påstående :angry:

mvh / Matti

PS! På vår klinik är patientunderlaget ca 90% smådjur varav säkert 75% är jakthundar så noskvalsterproblematik är välbekant...ack ja....finns ju något som kallas "diagnostisk provbehandling" :P DS!

Nja dygden är inte självklar då det gäller noskvalster av den enkla andledningen att noskvalster är så gott som omöjligt att diagnostisera !

Det går helt enklet inte att med 100 % säkerhet säga att en hund inte har noskvalster utan obduktion vilket ju inte går att göra på levande hund.

Symtomen är så diffusa så att åtskilliga veterinärer i praktiken vägrar att medicinera mot noskvalster,

speciellt är det veterinärer som inte så ofta har med jakthundar att göra.

//Lasse

Bra att Matti är på g!

Undersökningar har visat att en stor del av hundpopulationen bär på noskvalster men det verkar bara vara en mindre del som får problem. Du kan alltså ha fullt med kvalster i din "kennel" men det kanske bara är en som visar symptom. Återigen hamnar man på individens känslighet och motståndskraft, precis som i många andra fall.

Frontline, naturmedel och Scalibor? Njae... Inget talar för att de ska hjälpa - man måste ha på fötterna om man ska uttala sig om sådant.

Veterinärer skiljer sig likt jägare - en del är frikostiga med preparat, en del inte. Men att ibland få medicin i profylaktiskt syfte är inge bra.

Noskvalster är sannolikt oftare ett "problem" hos djurägaren, snarare än hos hunden. Och dessvärre finns alltid risk för återinfektion efter ett tag...

Kias Husse
Bra att Matti är på g!

Undersökningar har visat att en stor del av hundpopulationen bär på noskvalster men det verkar bara vara en mindre del som får problem. Du kan alltså ha fullt med kvalster i din "kennel" men det kanske bara är en som visar symptom. Återigen hamnar man på individens känslighet och motståndskraft, precis som i många andra fall.

Frontline, naturmedel och Scalibor? Njae... Inget talar för att de ska hjälpa - man måste ha på fötterna om man ska uttala sig om sådant.

Veterinärer skiljer sig likt jägare - en del är frikostiga med preparat, en del inte. Men att ibland få medicin i profylaktiskt syfte är inge bra.

Noskvalster är sannolikt oftare ett "problem" hos djurägaren, snarare än hos hunden. Och dessvärre finns alltid risk för återinfektion efter ett tag...

Vad ska man göra med en hund som man "säkert" vet att den påverkas av kvalster? Ska man ta bort hunden? Kontinueligt behandla så hon slipper bli påverkad av kvalster?

Min tik visar bra intresse för hare när nosen fungerar och hon har byggt självförtroende att ligga ute. Efter behandling så börjar hon försiktigt söka ut och det kan det bli korta upptag innan hon söker upp mig. Sen ligger hon ute längre och längre. Börjar så småningom att jobba även på tapp. Hon brukar kunna komma upp i drevtider runt 20-40 min + lite tapp tid(några gånger upp emot 60-70min i drevtid) men nästa gång på skogen blir det inget. Sen inget på flera släpp. Möjligtvis så kan hon driva rå eller älg om hon springer på dom. Hon driver då så länge hon ser dom, men sen har hon svårt att hitta tillbaks och det händer att hon börjar hon yla och vill ha hjälp. (När nosen funkar brukar det på sin höjd bli några skall om hon springer på klövvilt, innan hon släpper)

Vi åker till vet och hon har "det mest svullna halsmandlar som jag har sett på en hund på länge". Hon har fått lugnande och dom har tittat i nosen och konstaterat att hon är irriterad även där. Det blir behandling och allt börjar om.

Tiden på varje cykel är 1½-2 mån blir då i regel 3 rundor/höst. Men det känns som det tar längre och längre tid att bygga upp självförtroendet. Underlaget verkar spela mindre roll när "död" perioderna inträffar.

Känns lite tröstlöst:((

Intressant....har du källhänvisning till detta påstående :)

mvh / Matti

PS! På vår klinik är patientunderlaget ca 90% smådjur varav säkert 75% är jakthundar så noskvalsterproblematik är välbekant...ack ja....finns ju något som kallas "diagnostisk provbehandling" :) DS!

Gör en sökning på SVA & noskvalster så hittar du massor flera undersökningar av just SVA som säger precis det jag har sagt eller tidningsarticklar som tex :

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=332185

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/4254

Gör en sökning på SVA & noskvalster så hittar du massor flera undersökningar av just SVA som säger precis det jag har sagt eller tidningsarticklar som tex :

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=332185

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/4254

Ja jo...texterna för laci har jag nog ögnat igenom nån gång...sen har jag har diskuterat en del med Lotta Gunnarsson som är den veterinär som gjort alla svenska studier på noskvalster (och som författat Agria-texterna) och vad jag finns inga studier gjorda som gör att det går att säga bu eller bä om risken för resistensutveckling hos noskvalstren -_- Utländska studier finns överhuvudtaget inte eftersom det talas om noskvalster nästan enbart i Sverige....i södra Europa är det överhuvudtaget aldrig omnämnt (inte så konstigt eftersom hundarna där ständigt har ett täcke av antiparasitärt medel i kroppen pga smittrycket från hjärtmask, men ger dem behandling en gång i månaden, jämt!)

Bara den lilla petitessen jag fiskar efter....att det är ingen som vet om risken är stor eller liten för resistensutveckling. Om man drar analoger till andra parasitsjukdomar är det ganska sällsynt med resistens hos ektoparasiter (löss, loppor, kvalster mm) men däremot har det börjat förekomma mer och mer hos lägre stående parasiter såsom rundmaskar hos häst (men där har det å andra sidan använts MYCKET antiparasitära medel genom åren).

Ha'de / Matti

göran ekholm

En vetrinär sa till mig en gång att under narkos kan man ibland se kvalstren runt nosen på hundar. Tänkte inte mer på det till jag en dag gjrde fel och hade konsentrerad spolarvätsk i bilen istället för färdigblandad, när jag sen sprutade på rutan med fläckten igång blev som ni kan förstå luften i bilden fylld av en olidlig mängd spolarångor, taxen jag hade då och som satt i passargerarsätet blev helt galen, börja snorka som ett jon och fnös och frustade som en galning.

På kul har jag provat samma sak med mina nuvarande taxar och jämtar men dom har aldrig reagerat, aldrig upplevt att dom haft några noskvalsterpsymtom heller.

Kanske inte ett tvärvetenskapligt test, men är ni tveksamma, prova, har dom kvalster lär ni bli varse :rolleyes::):(

En vetrinär sa till mig en gång att under narkos kan man ibland se kvalstren runt nosen på hundar.

Japp...jag har lyckats sett noskvalster en enda gång....på en hund som var "sederad" (lugnande spruta) och jag körde ett bukultraljud på...plötsligt ser jag en vit rörlig fläck på den svarta galonvaggan hunden låg i...nära nosen. Fångade upp den och kollade i mikroskop....noskvalster :D Hunden hade för övrigt inga som helst symtom av noskvalster utan var hos mig av helt annan anledning.

mvh / Matti

PS! Spolarvätska tycker jag låter lite vanskligt som medel mot noskvalster :wub: DS!