Hoppa till innehåll

Hjälp efterlyses ang Långbåge.


Guest Emil Olausson

Recommended Posts

Guest Emil Olausson

Hej. Som ni nog kan se till vänster så heter jag Emil Olausson.

Jag är ny precis från nu ikväll. Men har kollat in lite då och då och "browsat" som det heter för att få en lite bredare uppfattning om denna grymt roliga och rogivande sport.

Jag sköt för flera årsedan när jag var yngre en sommar och tyckte verkligen om det och var inte alls dålig faktiskt.

Så nu efter några år då man fyllt 20 och är mer mogen, har pengarna och nu kraft att skjuta flera pilar innan man måste vila vänsterarmen så har jag funderat ett bra tag på att införskaffa en alldeles egen båge (långbåge är målet) och använda det som avkoppling.

Så efter lite spanande här så ser man att det är mycket bakom som måste stämma inom bågskyttet.

Och eftersom ni är flertalet här som verkligen har koll, kan förklara och ge tips så undrar jag om man skulle kunna få lite hjälp. För jag vägrar gå till en oseriös försäljare eller butik för att senare ångra mitt köp.

Om det nu är så att ni orkar ta lite av eran tid att hjälpa så undrar jag om man kan få hjälpa att räkna ut det som krävs osv baserat på armlängd, styrka osv.

Jag har verkligen blivit rent ut sagt förälskad i Heikki Rousu's hantverk och skulle vilja ha hjälp med lite saker och ting innan jag kanske hör mig av till honom.

Tack på förhand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Som ni nog kan se till vänster så heter jag Emil Olausson.

Jag är ny precis från nu ikväll. Men har kollat in lite då och då och "browsat" som det heter för att få en lite bredare uppfattning om denna grymt roliga och rogivande sport.

Jag sköt för flera årsedan när jag var yngre en sommar och tyckte verkligen om det och var inte alls dålig faktiskt.

Så nu efter några år då man fyllt 20 och är mer mogen, har pengarna och nu kraft att skjuta flera pilar innan man måste vila vänsterarmen så har jag funderat ett bra tag på att införskaffa en alldeles egen båge (långbåge är målet) och använda det som avkoppling.

Så efter lite spanande här så ser man att det är mycket bakom som måste stämma inom bågskyttet.

Och eftersom ni är flertalet här som verkligen har koll, kan förklara och ge tips så undrar jag om man skulle kunna få lite hjälp. För jag vägrar gå till en oseriös försäljare eller butik för att senare ångra mitt köp.

Om det nu är så att ni orkar ta lite av eran tid att hjälpa så undrar jag om man kan få hjälpa att räkna ut det som krävs osv baserat på armlängd, styrka osv.

Jag har verkligen blivit rent ut sagt förälskad i Heikki Rousu's hantverk och skulle vilja ha hjälp med lite saker och ting innan jag kanske hör mig av till honom.

Tack på förhand.

Mamre har en långbåge från Heikki och jag tror Fundin och mamre kan svara på dina funderingar. Jag har compoundbågar som "specialitet" och har inte ägnat mycket tid åt långbågar. Skjuter dock långbåge hyfsat bra, men inte tillräckligt bra för att jag ska anse mig vara duglig till att jaga med en långbåge. Svar kommer nog från Herrarna Mamre och Fundin framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är tacksam för all hjälp. Tack för snabbt svar och så får vi se vad för bra det finns att suga åt sig här.

Det första du bör fundera på är användningsområde för bågen, samt hur stark du är. En båge som levererar de 40J som krävs tex på åland och i danmark är lite starkare än de flesta som skjuter tavla använder.

Jag skulle rekommendera en ung, frisk och normalstark+ kille att skaffa en båge kring 45# vid sin draglängd för att få in tekniken, sen kan man gå upp i styrka om man tänkt börja jaga, men det är en hel del övning innan man är där så att man känner sitt eget skytte och sina begränsningar såpass bra som det krävs.

Har du specifika frågor så fråga bara på så ska jag hjälpa dig så gott jag kan. Jag skjuter själv inte med Heikkis bågar, men han är en trevlig prick och de är vackra skapelser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Emil Olausson

Tack. Jo det är ju så att jag förstår ju helt klart vad ni menar med draglängd, men inte hur man skall räkna för att få ut den så att bågen passar mig.

Är det inget med hur långa armar man har osv? För jag är rätt lång, 1,97m för att vara ungefär exakt. Om det är längd på armar etc så kan jag ju mäta dem så kanske jag kan få hjälp därifrån?

Och att börja använda den inom jakt vet jag inte riktigt... Räknas det som jakt om man skjuter skadedjur så som råttor etc? För vi har en rejält stor tomt på landet som jag tänkt vara vid mest.

Tack för visat intresse för att hjälpa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Räknas det som jakt om man skjuter skadedjur så som råttor"

Ja det gör det, med rådande läge i Sverige angående bågjaktens varande vill nog merparten här och där inom bågjägarskrået se att allt går lagenligt till,

man kan se det som ett utslag av laglydighet helt enkelt.

Utöver detta är jag med dig helt ut, är själv otroligt sugen på att köpa en långbåge och skjuta instinktivt, har en hjulbåge som behöver renoveras/gås igenom och en take down recurve som är en plug and play variant för middagar och liknande.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Emil Olausson

Blir väl till att fortsätta platta till dem med skyffeln då. =) (Ja, så snabb och bra är jag. En svensk ninja!)

Men jag är grymt glad över responsen etc.

EDIT: För att bidra med lite humor så ger jag er denna bara för att ni hjälper mig:

Oh my

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:rolleyes: Tycker du gör ett bra val om du köper av Heikki! dom flesta långbågar beräknas dragstyrkan från 28" så även hans bågar! för att få rätt # styrka bör du testa en båge! min e på 56# vid 28" fullt tillräkligt vid jakt! å eftersom du är så lång lär du få lite mer av den bågen.

du får väldigt gärna ringa mej och diskutera mer runt detta! du är också JÄTTE välkommen hem till mej för at testa den bågen jag har! kan fixa en till båge som Heikki har byggt som är lite klenare med glasfiber rygg i stället för kolfiber som min!..

om du inte vet vart jag bor så är det strax nedanför Tierp. mellan Uppsala å Gävle!..

du når mej på 0708-882220

Mvh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Emil Olausson

Grymt tacksam Thomas! Att göra ett besök skulle varit superbt. Men är från Göteborg och bor fortfarande här så det är en ganska bra bit. Men att jag kan få ringa dig och fråga mottages med stor tacksamhet om jag skulle få upp lite frågor.

Sen är jag ju helt klart en novis när det gäller termer etc inom bågskytte.

Att man räknar dragstyrkan från 28" (tum, det vet jag iaf) etc, hur menar ni så att en vanlig dödlig kan förstå? Är 28" max draglängd på strängen? Står "#" för pund (pounds)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är jag ju helt klart en novis när det gäller termer etc inom bågskytte.

Att man räknar dragstyrkan från 28" (tum, det vet jag iaf) etc, hur menar ni så att en vanlig dödlig kan förstå? Är 28" max draglängd på strängen? Står "#" för pund (pounds)?

På traditionella bågar räknas dragstyrkan vid 28 tums draglängd.

Man kan dra allt mellan 1 tum och säkert upp mot 32 tum men som Thomas säger så blir det mer pulver i bågen ju längre man drar.

Det är som compbågarnas IBO eller AMO, man har försökt hitta ett mått som man kan jämföra bågarna på.

Själv är jag ett stort "fan" av Mukkanuoli bågarna från Finland!!

De bågarna kan jämföras med vilka handbygda bågar som helst från USA, tex. Black Widow m.fl. !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt tacksam Thomas! Att göra ett besök skulle varit superbt. Men är från Göteborg och bor fortfarande här så det är en ganska bra bit. Men att jag kan få ringa dig och fråga mottages med stor tacksamhet om jag skulle få upp lite frågor.

Sen är jag ju helt klart en novis när det gäller termer etc inom bågskytte.

Att man räknar dragstyrkan från 28" (tum, det vet jag iaf) etc, hur menar ni så att en vanlig dödlig kan förstå? Är 28" max draglängd på strängen? Står "#" för pund (pounds)?

# är pund!...

bågarna utgår från 28" du kan dra dom längre utan problem! du får bara ut mer "pund" ur dom då!.. självklart kan du inte dra hur mycket som helst men du var ändå inte så jätte lång!...

slå mej en pling så ska ja hjälpa dej å komma rätt...

MVh Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båge av Heikki för några veckor sedan,har bara hunnit skuta ett par gånger med den,men är än så länge helnöjd :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båge av Heikki för några veckor sedan,har bara hunnit skuta ett par gånger med den,men är än så länge helnöjd :lol:

Kul du är nöjd!...

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Emil!

de du kan tänka på när du funderar på långbåge eftersom du är lite längre än normallängt är att bågen görs lite längre! min är tex 167 lång! du kanske skulle ha 169? sedan är det så att för varje tum du drar "över" 28" så ökar styrkan med ca 2# (inte vetenskapligt beräknat) så skulle du tex skjuta med min båge skulle du få ut runt 60#.

annledningen till att du kanske bör låta tillverka en längre båge är just för den ska bli lite mer flexsibel å inte stummar när den överdras!

de jag menar är att du då bör fundera på att kanske ha en lägre pund styrka på din båge! om de nu inte är så att du är stark som en oxe!

Mvh Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Emil, om dui är såpass lång finns risken att "normala" bågar kommer stacka en del, om du gör ett ordentligt drag bör din draglängd ligga på åtminstone 31 tum, kanske 32 eller tom 33. De flesta glasfiberbågar klarar detta, MEN det kommer att skapas en hög vinkel mellan lemmen och strängen, vilket gör att du vid slutet av draget snarare drar lemmen bakåt än böjer den. Detta i sin tur leder till att bågens dragvikt ökar markant. Om vi utgår från en rak båge så brukar man slippa denna effekt vid båglängd på minst 64" om man drar 28", för varje ökad tum i draglängd behövs två tum längre båge för att få samma typ av drag. Således bör en optimerad båge med 32 tums drag vara 8 tum längre än en optimerad båge för 28 tums drag. Således bör du hamna på 72" båge. Sen går det förståss att skjuta kortare, och tex deflex/reflex profil gör också att bågen tillåts vara kortare.

De flesta tillverkare kommer att säga att deras bågar klarar det längre draget, vilket också är sant, MEN bågen kommer att bete sig bättre om den är anpassad för ditt drag.

Min rekommendation är att gå till en bågskytteklubb och be dem hjälpa dig att mäta upp draglängd, sen letar du reda på en seriös tillverkare som kan "custombygga" en båge till din draglängd, det kommer att göra dig lyckligare i längden. Återkom när du mätt draglängden så kanske jag kan ge dig några tips på tillverkare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Emil, om dui är såpass lång finns risken att "normala" bågar kommer stacka en del, om du gör ett ordentligt drag bör din draglängd ligga på åtminstone 31 tum, kanske 32 eller tom 33. De flesta glasfiberbågar klarar detta, MEN det kommer att skapas en hög vinkel mellan lemmen och strängen, vilket gör att du vid slutet av draget snarare drar lemmen bakåt än böjer den. Detta i sin tur leder till att bågens dragvikt ökar markant. Om vi utgår från en rak båge så brukar man slippa denna effekt vid båglängd på minst 64" om man drar 28", för varje ökad tum i draglängd behövs två tum längre båge för att få samma typ av drag. Således bör en optimerad båge med 32 tums drag vara 8 tum längre än en optimerad båge för 28 tums drag. Således bör du hamna på 72" båge. Sen går det förståss att skjuta kortare, och tex deflex/reflex profil gör också att bågen tillåts vara kortare.

De flesta tillverkare kommer att säga att deras bågar klarar det längre draget, vilket också är sant, MEN bågen kommer att bete sig bättre om den är anpassad för ditt drag.

Min rekommendation är att gå till en bågskytteklubb och be dem hjälpa dig att mäta upp draglängd, sen letar du reda på en seriös tillverkare som kan "custombygga" en båge till din draglängd, det kommer att göra dig lyckligare i längden. Återkom när du mätt draglängden så kanske jag kan ge dig några tips på tillverkare.

Amen!.. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Emil Olausson

Se. Jag visste att jag gjorde rätt i att registrera mig här.

Jag ska göra det! Tack!

Jag ska försöka återkomma när jag gjort det. stressigt på högskolan just nu men jag skall få lite tid över ska ni se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Emil, om dui är såpass lång finns risken att "normala" bågar kommer stacka en del, om du gör ett ordentligt drag bör din draglängd ligga på åtminstone 31 tum, kanske 32 eller tom 33. De flesta glasfiberbågar klarar detta, MEN det kommer att skapas en hög vinkel mellan lemmen och strängen, vilket gör att du vid slutet av draget snarare drar lemmen bakåt än böjer den. Detta i sin tur leder till att bågens dragvikt ökar markant. Om vi utgår från en rak båge så brukar man slippa denna effekt vid båglängd på minst 64" om man drar 28", för varje ökad tum i draglängd behövs två tum längre båge för att få samma typ av drag. Således bör en optimerad båge med 32 tums drag vara 8 tum längre än en optimerad båge för 28 tums drag. Således bör du hamna på 72" båge. Sen går det förståss att skjuta kortare, och tex deflex/reflex profil gör också att bågen tillåts vara kortare.

De flesta tillverkare kommer att säga att deras bågar klarar det längre draget, vilket också är sant, MEN bågen kommer att bete sig bättre om den är anpassad för ditt drag.

Min rekommendation är att gå till en bågskytteklubb och be dem hjälpa dig att mäta upp draglängd, sen letar du reda på en seriös tillverkare som kan "custombygga" en båge till din draglängd, det kommer att göra dig lyckligare i längden. Återkom när du mätt draglängden så kanske jag kan ge dig några tips på tillverkare.

Låter bra, men vad för tips kan du ge en som skjuter med en kort draglängd? Uppskattar min till 26-27" (är 174cm lång).

Själv letar jag efter en långbåge att använda till 3D-jakt och stubb-skytte, och senare i framtiden även pilbågsjakt. Finns det någon minimum dragvikt som jag bör känna till om jag vill ha en båge som kan klara av allt? Eller blir det att köpa ytterligare en till båge efter något år?

Kan tillägga att jag känner att det är oerhört svårt att bilda sig en uppfattning över vilken bågtillverkare man skall köpa ifrån när man inte ens kan provskjuta dem (läsa om modellerna är en helt annan sak en att få hålla i en). Vilka tillverkare förutom Heikki och Mukkanuoli ska man känna till?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter bra, men vad för tips kan du ge en som skjuter med en kort draglängd? Uppskattar min till 26-27" (är 174cm lång).

Själv letar jag efter en långbåge att använda till 3D-jakt och stubb-skytte, och senare i framtiden även pilbågsjakt. Finns det någon minimum dragvikt som jag bör känna till om jag vill ha en båge som kan klara av allt? Eller blir det att köpa ytterligare en till båge efter något år?

Kan tillägga att jag känner att det är oerhört svårt att bilda sig en uppfattning över vilken bågtillverkare man skall köpa ifrån när man inte ens kan provskjuta dem (läsa om modellerna är en helt annan sak en att få hålla i en). Vilka tillverkare förutom Heikki och Mukkanuoli ska man känna till?

Eftersom du har en liten kortare draglängd skulle i alla fall jag välja att gå upp några/någon # i styrka Du har också E-bågen, en kille i Gävle trakten som gör dom, jätte fina bågar med bra prestanda! många tävlings skyttar skjuter med den bågen, den är dock lite dyrare en motsvanande båge från tex Heikki.

att få klämma å känna på en långbåge som är handbyggd är alltid lite svårare, nu känner jag inte alla långbåge tillverkare så där jätte väl, men kolla med dom om dom kan ta fram några namn på dom som kötp av dom! så hör du av dej dit och frågar om du kan få testa! här i norduppland kan du få testa bågar från Heikki om du vill!...

MVh Mamre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då slänger jag oxså in en fråga här :blush: Har tittat på en Falco Spirit till frugan. Är en båge från Estland. Dom har tillverkat bågar i över 20 år. Någon som vet något om dessa bågar? (saluförs på arrownet)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en liten kortare draglängd skulle i alla fall jag välja att gå upp några/någon # i styrka Du har också E-bågen, en kille i Gävle trakten som gör dom, jätte fina bågar med bra prestanda! många tävlings skyttar skjuter med den bågen, den är dock lite dyrare en motsvanande båge från tex Heikki.

att få klämma å känna på en långbåge som är handbyggd är alltid lite svårare, nu känner jag inte alla långbåge tillverkare så där jätte väl, men kolla med dom om dom kan ta fram några namn på dom som kötp av dom! så hör du av dej dit och frågar om du kan få testa! här i norduppland kan du få testa bågar från Heikki om du vill!...

MVh Mamre

Funderade på E-bågen men tror att jag kommer att välja en billigare båge att starta med. Då har man något att jämföra med när man skaffar en av bättre kvalité samt tyngre dragvikt.

Jag kommer gärna upp och testar dina långbågar, jag fixar fikabrödet! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderade på E-bågen men tror att jag kommer att välja en billigare båge att starta med. Då har man något att jämföra med när man skaffar en av bättre kvalité samt tyngre dragvikt.

Jag kommer gärna upp och testar dina långbågar, jag fixar fikabrödet! :rolleyes:

Du e Välkommen!.. kan fixa en båge till från Heikki som är glasfiber å lite lägre dragstryrka på!...

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med så kort draglängd (Jag har också 26" draglängd) kan man lätt kosta på sig en kortare båge, men om du vill tävla med den i sverige måste den vara 160 cm ntn eller 63". Om bågbyggaren i fråga kan sina grejer rekommenderar han en lite annan typ av båge för dig jämfört med standard, tex med längre styv sektion kring handtaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med så kort draglängd (Jag har också 26" draglängd) kan man lätt kosta på sig en kortare båge, men om du vill tävla med den i sverige måste den vara 160 cm ntn eller 63". Om bågbyggaren i fråga kan sina grejer rekommenderar han en lite annan typ av båge för dig jämfört med standard, tex med längre styv sektion kring handtaget.

Tack för hjälpen, tror att det kommer att bli en Falco till att börja med och sedan uppgraderar jag till en specialbyggd båge anpassad åt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...