Jump to content

Hjälp efterlyses ang Långbåge.

Guest Emil Olausson

Recommended Posts

Tack för hjälpen, tror att det kommer att bli en Falco till att börja med och sedan uppgraderar jag till en specialbyggd båge anpassad åt mig.

Kollade på deras sida, jag misstänker att 64" är vad du ska satsa på, dessa bör ha bäst prestanda på din draglängd, fördelen med falco bågarna är ju att man även har råd med pilar ;o)

Christopher

Hittade en begagnad E-båge på nätet för 1500:-, är visserligen 70" men vad tror ni om att börja med en sådan för första året?

ThomasMamre
Hittade en begagnad E-båge på nätet för 1500:-, är visserligen 70" men vad tror ni om att börja med en sådan för första året?

de beror på hur du e beskaffad!.. massor med stora å starka muskler ^_^ ... jag skulle inte rekomendera 70# som första båge! risken är väldigt stor att du tröttnar eftersom de kommer bli jobbigt för dej att spänna bågen. men du kan köpa den för framtiden!

MVh Mamre!..

Christopher
de beror på hur du e beskaffad!.. massor med stora å starka muskler :) ... jag skulle inte rekomendera 70# som första båge! risken är väldigt stor att du tröttnar eftersom de kommer bli jobbigt för dej att spänna bågen. men du kan köpa den för framtiden!

MVh Mamre!..

Den är 70 tum lång... 36# i dragvikt (kanske lite väl lätt?)

Christoffer, det är mycket båge för pengarna, meni praktiken är det bara en lätt tavelbåge, som visserligen kan vara bra att lära sig teknik med, men du kommer snabbt behöva gå på någonting starkare om du har som ambition att börja jaga

ThomasMamre

<_< du ser!.... bra de finns dom som kan läsa!.. håller med Fundin i denna fråga!.. du får en mycket bra båge! de är helt klart! men har du planer för jakt så är det inte att rekomendera!.. om du inte bara tänker öva med den!.. då blir de jätte bra! för att sedan köpa den en som e lite kraftigare!..

Mvh

Christopher
Christoffer, det är mycket båge för pengarna, meni praktiken är det bara en lätt tavelbåge, som visserligen kan vara bra att lära sig teknik med, men du kommer snabbt behöva gå på någonting starkare om du har som ambition att börja jaga

Det verkar som att bågjakten inte kommer att bli av förren nästa höst här i sverige, så jag tar det som ett bra tillfälle att lära mig grunderna med denna lätta båge för att senare byta/köpa något på mer än 45# i dragvikt. Testade att skjuta med en Falco hos BSK Sturarna idag, det var mycket roligare att skjuta instinktivt än att sikta som man gör med rekurv. Ha, imponerad tränarna till och med när de såg min första gruppering (även fast jag glömde att hålla i bågen under första skottet :rolleyes: ). Tror att jag har hittat min skytte stil, tack för allas hjälp. Det uppskattades!

• 2 months later...
Då slänger jag oxså in en fråga här <_< Har tittat på en Falco Spirit till frugan. Är en båge från Estland. Dom har tillverkat bågar i över 20 år. Någon som vet något om dessa bågar? (saluförs på arrownet)

hej jag är ny här men tänkte ändå svara på inlägget vad vill du veta om falco ??? min svärfar känner dom på falco (han är estlänning) han har egen bana både pil och 3 d bana som hyr ut till turister så dom har en del falco bågar själv så ha en spirit mycket bra båge som han ej lånar ut till vem som helst.. jag har en falco legend min första båge (kanske är till salu om det finns något intresse) har köpt ett falco paket med armskydd pilar tavla tabs mycket bra pris