Hoppa till innehåll

Tirolerbracke


Guest Arlec

Recommended Posts

Hej!

Behöver hjälp att finna den rätta jakthunden för mig och min mark. Smyg- och vakjagar en del ensam men har även drevjakter på främst rådjur. Marken är på 200 hektar och ligger på gränsen mellan småland och Halland.

Jag vill ha en hund som reder ut ett eventuellt eftersök när jag smyg- och vakjagar, men även en hund som kan prestera lite längre drevtider på främst Rådjur och eventuellt på Hare. Det finns även gott om vildsvin på marken. Föredrar en långsam hund.

Har blivit tipsad om Tirolerbracke, som verkar vara ungefär som en blandning mellan Drever och Bayersk viltspårhund till jaktegenskaperna.

Har någon av er erfarenheter av Tirolerbracke?

Kan någon eventuellt rekommendera mig någon annan hund?

Tack för hjälpen!

Arlec

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har haft ungefär samma kreterier när jag skulle skaffa ny hund.

Jag kom fram till att alpenländische dachsbracke var hunden jag sökte, har nu en 7-månaders valp som ska läras upp som eftersökshund först men som senare (nästa säsong) ska användas som kortdrivare. Enligt de hundförare jag pratat med och vad jag kunnat läsa mej till så ska dom även fungera på vildsvin.

Annars känns det som att en tysk terrier av rätt sort kan vara ett bra alternativ....

(Tirolerbracke känner jag inte till)

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt intressanta svar Peter!

Har du någon uppfattning om hur länge Dachsbracken normalt sett driver? Du nämner att du vill använda din hund som kortdrivare.

Har du några intressanta länkar på internet om Alpenländeische Dachsbracke som du vill dela med dig av?

Mvh

Arlec

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kolla på dachsbrache.no , norrmännen har drevprov för dachsbrachen.Där kan du se deras olika prissättning på drevtider mm.

Jag har efterforskat en hel del innan jag köpte min. Jag tror att det vanliga på klövvilt ligger runt 10-20 minuter , hare och räv kan de tydligen driva lite längre.Precis som alla andra raser kan vissa drev bli längre och andra kortare...

Jag hoppas på drev runt 20 minuter, passar bra i mina marker.

Du kan även kolla http://www.svshk.org/ där ligger lite länkar till klubbar nere i Europa , det finns en hel del intressant material (och bilder).Min hane är nu 7 månader och viltintresset är påtagligt, spårintresset är väldigt stort.

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...