Hoppa till innehåll

Drever fakta sökes!


Guest Millan

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har precis börjat utbilda mig till hundinstruktör och tänkte göra ett arbete om Drevern. Ett par Drevrar har passerat i min släkt och har alltid använts aktivt till jakt. Tänkte ställa några frågor till er som har Drever, om ni skulle ha tid att svara lite snabbt så uppskattas det då jag vill ha "riktig" fakta och inte bara sådant som står i rasstandarden.

Mycket är subjektiv och ju fler som svarar desto bättre bild får jag. Tack!

Hur uppfattar du Dreverns

- Förhållande till andra hundar?

- Förhållande till människor?

- Aktionsradie?

- Motions/arbetsbehov?

- Bittröskel- Lätt/svart att bita?

- Förhållande till vatten?

- Självständig/sammarbetsvillig?

- Vaktintresse?

- Benägenhet till skall? (i vardaligt liv)

- Förhållande till vatten?

Vad ska man tänka på då man tränar Drevern som unghund och som vuxen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag ju bara svara för min drever, för det är som med folk dom är individer.

"förhöllande till andra hundar" Hon blev skrämd av en schäfer som liten och hatar dom efter det, och på senare år har hon blivit lite grinig på andra tikar men inte alla, det verkar bero på vilken ras dom är av.

"förhållande till andra människor" Hon är egentligen inte så intersserad, hon bryr sig inte så värst när det kommer folk.

"aktionsradie" vet inte riktigt vad du menar med det, men jaktligt är det ganska stort (kan dra iväg flera km efter ett djur)om hon är på kända marker men betydligt mindre på okända marker.

"motionsbehov" Nej inte min i alla fall, hon är lat som bara den om det inte har med jakt att göra. Det skulle inte göra henne något om hon inte fick mer än en lite promenad om dagen.

"bittröskel" NEJ NEJ NEJ är stensäker på att hon ALDRIG I HE**TE skulle bita någon. Dotter när hon var lite använde hennes öron när hon skulle ställa sig upp, det enda som hunden gjorde var att skrika rakt ut, men hon gick inte ens undan.

"självständighet/sammarbetsvillighet" Hon är väldigt självstnidig men en ögontjänare, när jag ser henne är hon riktigt lydig.

"vaktintresse" Nja hon skäller ibland när det ringer på dörren och någon kommer in, men inte ofta.

"benägenhet till skall" Se ovan.

"Förhållande till vatten" NEJ NEJ NEJ usch och fy, hon går runt vattenpölar och vill inte ut och pinka om hon vet att det regnar

"vad man ska tänka på när man tränar en Drever" Jodu det skulle jag också vilja veta ^_^ Ähh det är som med alla andra hundar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag har precis börjat utbilda mig till hundinstruktör och tänkte göra ett arbete om Drevern. Ett par Drevrar har passerat i min släkt och har alltid använts aktivt till jakt. Tänkte ställa några frågor till er som har Drever, om ni skulle ha tid att svara lite snabbt så uppskattas det då jag vill ha "riktig" fakta och inte bara sådant som står i rasstandarden.

Mycket är subjektiv och ju fler som svarar desto bättre bild får jag. Tack!

Hur uppfattar du Dreverns

- Förhållande till andra hundar?

- Förhållande till människor?

- Aktionsradie?

- Motions/arbetsbehov?

- Bittröskel- Lätt/svart att bita?

- Förhållande till vatten?

- Självständig/sammarbetsvillig?

- Vaktintresse?

- Benägenhet till skall? (i vardaligt liv)

- Förhållande till vatten?

Vad ska man tänka på då man tränar Drevern som unghund och som vuxen?

Hej! Har haft drever i 12år, har två nu och haft en tidigare. Dömer även jaktprov så jag har träffat en hel del Drevrar.

Ska försöka svara på dina frågor, men det blir ju mina personliga erfarenheter av rasen.

1: Av dom 3 jag har/haft så älskar två av dom andra hundar, en har alltid varit reserverad om hon inte känner hunden hon träffar, men hon gör ingenting så länge den andra håller sig på 1-2 meters avstånd, då talar hon om att den andra kommit för nära, men får dom bara träffas ett tag brukar det gå bra.

2: Mina älskar människor, har erfarenheten att dom flesta gör det idag, det var ju mer problem förr , men rasen har kommit till rätta med det nu. Sen finns det ju undantag förstås men så är det nog med dom flesta raser

3: Det beror ju på vad du menar med aktionsradie, Under sök har dom flesta god kontakt, vissa söker längre o andra kortare, kan vara allt från inom synhåll upp till 600 meter (har Gps nu så det är lätt att se ) Sen beror det mkt på hur man gör med hundarna, om man sitter still el. går . Går man brukar söket bli kortare.

Vid drev är det ju helt annat då kan det i värsta fall bli uppåt en mil om drevdjuret drar iväg, fast många släpper ju om det drar iväg, medans andra håller i.

4:En Drever behöver mycket motion i och med att dom är högpresterande under jaktsäsong kan nog jämföras med maraton löpare el. liknande. Däremot så verkar dom ändå finnas sig att bara ta det lungt o finnas till i familjen utan att bli rastlösa el. så

5: Av dom många Drevrar jag mött är det en enda som utmärkt sig för att bitas.

6:Mina Drevrar hatar vatten , men jag brukar låta dom simträna lite grann under sommaren.

7:En Drever ska vara samarbets villig dock är inte alla det, men det var nog ett större problem förut. Samtidigt måste dom ju vara självständiga eftersom dom ofta jagar långt från hundföraren så ekvationen är inte så enkel.

En av mina tikar använder jag aldrig koppel på hemma hon går lös på tomten, den andra kan vara lös , dock bara under uppsikt, annars kan det bära iväg.

8:Ofta så skäller mina hundar när dom hör att det kommer folk på besök, men slutar direkt när dom fått hälsa, då är det bara svavs viftningar och glädje.

9:Relativt lätt till skall

10: Det man ska tänka på i första hand enl. mig är att träna lydnad innan man går till skogs, för att befästa den samt att befästa ledarskapet då Drevern har en enorm jaktlust som lätt tar överhanden, då har man större glädje av den i framtiden

Skynda långsamt ingen panik att få den att jaga, då en Drever alltid jagar mer el. mindre, många begår ofta misstaget enl. mig att försöka få hunden att jaga för fullt innan den är mogen för det, både med tanke på lydnaden och även att den inte är fullt utvecklad fysiskt.

Det var lite från mig om Drevern. Det finns säkert andra åsikter, men detta är mina erfarenheter ock tankar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först och främst måste man titta tillbaka på dreverns förflutna, rasens utveckling från korsade bastarder till en idag homogen och tålig jaktras, det finns gott om läsning i ämnet!

Drevern har inte varit en sällskapshund, har aldrig köpts för att erhålla ngt mysigt till familjen utan snarare som ett verktyg på landsbygden likt en yxa i ladan som man plockar fram när man behöver den, inte förr!

Därav rasens tidigare dåliga rykte som fortfarande hänger kvar bland mindre upplyst...folkskygg, bits, jagar i dygn, lömska osv men tack vare ett riktat avelsarbete har vi idag en rätt trevlig ras med minskade antal lungödem som förr va ett resultat av alla långdrivare.

Nu till dina frågor:

- Förhållande till andra hundar?

Bra om ngt avmätt, drevern är en glad och stolt ras men kan fastna för fixa idéer, tex börja hata andra raser efter en enda händelse

- Förhållande till människor?

Förr mkt reserverad, idag en glad ras som idag väljer sitt sällskap, hälsar gärna men har sällan behov av mer

- Aktionsradie?

Klurig fråga :) , drevern är en viltfinnare som tar sig an ibland väldigt gamla slag så söket kan blir långt, tyvärr ser man idag trängre och trängre sök på jaktproven men men...

När väl djuren är på fötterna beror aktionsradien på hundens egenskaper, jägarnas skicklighet, markens utforming hur drevet bukter eller drar iväg.

Du kan ha jakt på 3 fotbollsplaner i 2 timmar och "upptag och ut"....dagen bestämmer!

- Motions/arbetsbehov?

Stort, drevern är matglad och behöver precis som alla andra hundar röra på sig, peppar peppar förekommer inte många

ryggproblem pga övervikt inom rasen.

- Bittröskel- Lätt/svart att bita?

Förr lätt därav det dåliga ryktet, finns även idag bland hundgårdshundarna med mkt lite social kontakt men idag är dom flesta familjeuppfödda, en del av familjen osv...

- Förhållande till vatten?

Ljummet intresse men tvekar inte för vatten som hinder i skogen

- Självständig/sammarbetsvillig?

Varierar stort men dreverna SKALL jobba självständigt till en viss gräns, den gränsen är olika hos olika ägare, jag vill att min hund skall ha bra kontakt och uppsöka mig på sök medans andra vill att hunden skall finna vilt utan kontakt, har nog lite med storleken på marken och var i landet.

- Vaktintresse?

Skäller gärna när det kommer folk, hälsar och sen är det ofta bra med det...rätt ointreserade av andra än flocken

- Benägenhet till skall? (i vardaligt liv)

Vad ska man tänka på då man tränar Drevern som unghund och som vuxen?

Skulle aldrig ge mig på att försöka träna tex dressyr med en äldre drever men vanlig vardagsmotion.

En unghund behöver en husse/matte som har gott om tid, jaga träna ofta men inte nödvändigtvis hela dagar, jobba på kontakten, förstärk flocken och ledaren, undvik koppel, tiden är en nyckelfaktor!

Den där går inte från tomten och gillar katten :P

med_gallery_77_13_46640.jpg

Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...