Hoppa till innehåll

värde på shirstone 1,7-5x24 belyst


Guest Bouregard

Recommended Posts

Guest ankarstolpe

Hej,

Är det någon som vet vad ett dylika kan vara värt, satt på en Tikka 690 lyx som jag köpt, lyckades hitta att som ny kostade den från 4500:-. jag vill ha ett mer högförstorande sikte.

Finns det någon som vet vad det är för olja som används på stockar som ser blöta ut, brukar vara dyra vapen.

hoppas på svar

christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ledsen att behöva göra dig besviken, Shirestone säljs av handlare för att det är där de har den högsta skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris. Det är en skitkikare. Jag tror helt eneklt att värdet på den är vad någon är beredd att betala. Det gäller förvisso alltid, men särskilt med avseende på Shirestone ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ledsen att behöva göra dig besviken, Shirestone säljs av handlare för att det är där de har den högsta skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris. Det är en skitkikare. Jag tror helt eneklt att värdet på den är vad någon är beredd att betala. Det gäller förvisso alltid, men särskilt med avseende på Shirestone :lol:

Aja baja, inte klanka ner på Shirestone. <_<:(

Har haft mitt 4-12x58 belyst i snart 10 år och skjutit ett åttiotal grisar i skymningen med det. Ja, jag vet att det inte är något höjdarmärke, men för mig har det fungerat ypperligt. Spetsar in mig på ett Trijcon eller Zeiss när det lägger av! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett skitsikte är ett sikte som inte är skottfast eller där mekaniken/elektroniken fortlöpande rasar. Hör talas om fler Zeiss än Shirstone därvidlag, men det beror nog på "förväntad kvalité"och rösterna därför blir högre.

Naturligtvis har Jaguargruppen minst 100% marginal per sikte, annars skulle man ju slippa diskusioner som denna nedan:

- Hej, jag är intresserad av en Zeiss.

- Bra kikare men jäkligt dyra sörru, känner du till Shirstone? Högsta japanska kvalité.

- Jag vill gärna titta på en Zeiss om det går bra?

- Nattvakar du?

- Det händer ja.

- Du tjänar 3 minuter...T R E minuter, är det värt det?

- Nattvakar du? Nähe inte det. <_<

Shirstone har oförtjänt dåligt rykte, mekaniken är bra och också elektroniken. Linser och ljustranmission får man vad man betalar för, men det är är nog inte sämre än Bushnell, Burris och VX 1-2. Frugan har en på sin bössa, och tror det eller ej hon är nöjd. Idag där åtlarna många ggr är belysta tror jag att dom som inte är prestigebundna klarar sig mycket bra med en Shirstone, Frontier är väl ett levande exempel.

Ja jag har bara europeisk optik, men kanske är jag prestige bunden i onödan :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har haft ett par shirestone också och det har helt enkelt varit pengar i sjön. Jag hade inte hjärta att sälja dem vidare så en gav jag bort och en lånade jag ut till en kompis vars kikarsikte rasat, han sköt ett kvadrattest med jaktmatch och kasserade kikarsiktet omedelbart på skjutbanan utan att fråga mig först :rolleyes: .

Testa att ringa någon firma i jaguargruppen och fråga vad de är beredda att ge för en shirestone i inbyte <_<

Jag hade problem med vandrande träfflägen, taskig skärpa, taskig färgupplösning, ketchupeffekt i justeringen. Köpte båda gluggarna samtidigt, hade jag köpt en först hade inte den andra någonsin inhandlats. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit också, alla måndagsex gick till Stockholm, Sweden :rolleyes:

Nejdå, jag försvarar inte Shirstone, men mycket av den påtejpade dåliga imagen kommer ju just från krämandet när dom säljs. En känd filur i Uppsalatrakten måste vara den största försäljaren av Shirstone genom tiderna. Men han bulksäljer ju även Remington så paralellerna är ju glasklara <_<

Värdet på gluggen i frågan är nog max 1000 spänn privat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle utan vidare kunna tänka mig att filuren i Uppsala skulle slå till på en samling Shirestone av andrasortering (vad nu DET skulle kunna vara :rolleyes: ).

Håller med om prisbilden, om den är juste och utan att ha uppvisat svaghetstecken kan man sälja den för en tusenlapp med hedern intakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har haft ett par shirestone också och det har helt enkelt varit pengar i sjön. Jag hade inte hjärta att sälja dem vidare så en gav jag bort och en lånade jag ut till en kompis vars kikarsikte rasat, han sköt ett kvadrattest med jaktmatch och kasserade kikarsiktet omedelbart på skjutbanan utan att fråga mig först -_- .

Testa att ringa någon firma i jaguargruppen och fråga vad de är beredda att ge för en shirestone i inbyte -_-

Jag hade problem med vandrande träfflägen, taskig skärpa, taskig färgupplösning, ketchupeffekt i justeringen. Köpte båda gluggarna samtidigt, hade jag köpt en först hade inte den andra någonsin inhandlats. ;)

Kan bar instäma i det Berg skriver tyvär <_<

Hade ine en bösa föra vekan som jag skule plasta plus lite anat små fix

När jag sedan brovade den så så var jag väldigt nöjd med träfbilderna 4x5 skott 24mm 27mm 23mm 30mm

Men av någon anledning så fick jag för mig att prova på lägsta förstoring. När jag redan hade sat mig i bilen och skulle åka hem

Utt med prylarna och upp med en ny tavla

Sate mig tillräta och smälde av två skott för att sedan kontrolera träflägett med målkikaren

Något fundersam titade jag på tavlan ^_^ inga håll

Vred upp till högsta förstoringen och smälde av två nya

Upp med målkikaren. Och kan konstatera att täfarna siter där dom ska :rolleyes: ( 2cm åvanför markeringen på tavlan och ca 10mm isär )

Vrider ner förstoringen och siktar i underkanten av tavlan

Tar och kontrolerar i målkikaren och nu har jag träfatt tavlan. Men ca 5cm från åvankanten och ca 2cm frän den ögra sidan

Kan nu konsta tera att träfläget flytas ca 35cm i höjd och ca 15cm i sidled

Kikaren fick göra bekantskap med TOR (Han har uvud av stål och ett ben av trä) <_<:D

Alla kikare har mer eller mindre avvikelser i träfläget på olika förstoring. Men biliga har oftast söre avvikelse

Så prova alltid deta på era variabla kikare oavset om den är dyr eller billig plus fyrkantstästett

Och klarar dom inte dom har två tästen ska dom inte med utt i skogen häler. För då ska dom slängas eller repareas

Så för min del kan man använda vad man vill så länge man ptovar att sakerna värkligen fungerar

Och sist så ett svar på den ursprungliga fågan om värde

Under förutsätning att den klarar funktionstästen så är värdet 500-1500kr MAX

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en 3-12x56 och vafan för de pengarna så kan man inte kräva annat än skärpa i centrum av siktbilden <_<

Vart en smått religiös upplevelse när jag skaffade en Helia efter japangluggen :rolleyes:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men vad är egentligen ett fyrkantstest?

du justerar tex tio klick i alla fyra riktningarna och skjuter innan varje justering och efter sista.

om kikaren är ok ska det vara en fin fyrkant på tavlan med dubbelt så många hål i utgångsläget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försvarar inte på något sätt Shirestone, eftersom jag hört mer ris än ros om kikarna. Förmodligen har jag haft en otrolig tur bara, som fick tag i ett som är riktigt bra ur alla synpunkter. Det skjuter tätt på alla förstoringar och skymningsvärdet är det inte något större fel på.

Nu är det som MKJ skriver, tillåtet med lampor och då spelar det inte så stor roll vilket skymningsvärde kikaren har. Men jag har haft kikaren i 9 år innan lampor blev rumsrena.... Många grisar har skjutits där jag knappt kunde se skuggorna med bara ögonen. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du justerar tex tio klick i alla fyra riktningarna och skjuter innan varje justering och efter sista.

om kikaren är ok ska det vara en fin fyrkant på tavlan med dubbelt så många hål i utgångsläget.

Borde inte riktmedel i 2:a bildplanet vara bättre i detta fall. Zomen påverkar väl bara 1:a bildplanet???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde inte riktmedel i 2:a bildplanet vara bättre i detta fall. Zomen påverkar väl bara 1:a bildplanet???

jag förstår inte riktigt. men är det i fyrkants testet så använder man inte zoom där, om man inte vill dvs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt. men är det i fyrkants testet så använder man inte zoom där, om man inte vill dvs.

Sorry, undrade om på prep:s inlägg där zomen påverkade träffläget men så hamnade det som svar på ditt prat i kvadrat, måste bero på s b t... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...
På 2009-09-27 at 20:07 MKJ sa:

Skit också, alla måndagsex gick till Stockholm, Sweden

Nejdå, jag försvarar inte Shirstone, men mycket av den påtejpade dåliga imagen kommer ju just från krämandet när dom säljs. En känd filur i Uppsalatrakten måste vara den största försäljaren av Shirstone genom tiderna. Men han bulksäljer ju även Remington så paralellerna är ju glasklara

Värdet på gluggen i frågan är nog max 1000 spänn privat.

Hittade denna tråd av en slump och det var ju intressant att höra om "filuren i Uppsala". : )  Den butiken har ju blivit Interjakt nu och vad stod framför disken om inte en korg med skitsikten för 200:-/st. Jag vart även erbjuden ett Olivon när jag letade efter ett lågförstorande sikte. Sååå. Anden verkar på nått sett sväva kvar i den butiken... Nasare av rang. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-22 at 20:55 OINK sa:

Hittade denna tråd av en slump och det var ju intressant att höra om "filuren i Uppsala". : )  Den butiken har ju blivit Interjakt nu och vad stod framför disken om inte en korg med skitsikten för 200:-/st. Jag vart även erbjuden ett Olivon när jag letade efter ett lågförstorande sikte. Sååå. Anden verkar på nått sett sväva kvar i den butiken... Nasare av rang. 

Nja.. jag vet inte, nu är de ju mer korrekt prissatta.. Tycker det är lite kul!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...