Hoppa till innehåll

Pistolhylsor


novacula

Recommended Posts

En fråga till de av er som har erfarenhet av att ladda till pistol och revolver. Hur är det med livslängden på hylsorna? Sträcks de lika mkt som gevärshylsor? Jag tänker framförallt på de vanligaste hylsorna, .38 special, .357mag och 9x19.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga till de av er som har erfarenhet av att ladda till pistol och revolver. Hur är det med livslängden på hylsorna? Sträcks de lika mkt som gevärshylsor? Jag tänker framförallt på de vanligaste hylsorna, .38 special, .357mag och 9x19.

Ett svar som antagligen är fel men en kort hylsa borde sträcka sig mindre än en lång.

Så det borde vara längre livslängd på dom i det avseendet.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag laddar inte för pistol själv men har hade en granne som laddade stora mängder med en dillon 550 eller om det var en 650. Livslängden är lite avhängig mot gastrycket i den färdiga patronen och hur patronläget ser ut. Hans 38 special var enligt utsago laddade "hur många ggr som helst".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av dom 38 och 357 hylsor jag har, så har jag fått skrotat ut ett ytterst fåtal, och det är för dessa har spruckit i framkant.

Detta beror antagligen på att man expanderar och crimper dom vid varje omladdning.

I övrigt så händer just ingenting med hylsorna, mer än den normala storleksökningen i patronläget.

Dom hylsor som använts mest har nog laddats om + 30 ggr.

Skjuter mina laddningar i revolver och bygel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magnumladdningar sträcker hylsorna en smula, Special- och Autohylsor sträcks nästan ingenting.

Hårdare crimp "sliter" mer på hylsorna också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan garantera att i detta fallet, är hylsorna den minsta kostnaden du har...

Kulor, krut och tändhattar däremot...ujuj..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan garantera att i detta fallet, är hylsorna den minsta kostnaden du har...

Kulor, krut och tändhattar däremot...ujuj..

För 5 år sedan kapade jag kölen av en gammal mindre segelbåt.. i hopp om att göra riktig båt av den :D (det blev den iofs aldrig..)

Den kölen var av bly..... =)

Krut och tändhattar är väl inte så dyrt? Inte många grain man pytsar i en .357:a =) En burk borde väl räcka en bra bit? Iofs kanske man skjuter lite mer med pistol/revolver då än med gevär (om man inte är sportskytt då).. Äsch.. skit samma.. det får kosta vad det kosta vill - jag är helsåld på detta, ruggigt kul med pistol och revolver! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...