Hoppa till innehåll

Urinvägsinfektion


Garou

Recommended Posts

Misstänker att min tik fått UVI och undrar vad man kan behandla med.

Ska prata med vår Vet. på jobbet imorgon men undrar lite vad det finns för huskurer mot det.

Är det tranbär/ C-vitamin som gäller?

Mvh per o Lava

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per- citron/tranbär fungerar inte på oss människor så varför skulle hundar fara bättre än vi?

Det är bara att ordna med pilla så att det läker ut för hunden,

hmm undrar just hur deras matsmältning/buk hanterar syra/sura produkter.

Nåja glöm huskurer gör det rätt istället från början och håll sen ett öga på hunden.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misstänker att min tik fått UVI och undrar vad man kan behandla med.

Ska prata med vår Vet. på jobbet imorgon men undrar lite vad det finns för huskurer mot det.

Är det tranbär/ C-vitamin som gäller?

Mvh per o Lava

Googla på urinvägsinflammation på hund så får du fram mycket! Inte alltid någon kul läsning. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Googlat har jag redan <_<

Ville bara höra om ngn här har behandlat med C-vitamin eller dyl o om det funkat för er, tar hellre en rekomendation från ngn här som har provat.

Enligt det här så ska det hjälpa iaf

http://www.alltomhundar.com/hundforum/view...d=a&start=0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad att tranbär hjälper i förebyggande syfte mot urinvägsinfektion för frugan har inte haft det en gång sen hon började med tranbär och innan hade hon det jämt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misstänker att min tik fått UVI och undrar vad man kan behandla med.

Ska prata med vår Vet. på jobbet imorgon men undrar lite vad det finns för huskurer mot det.

Är det tranbär/ C-vitamin som gäller?

Mvh per o Lava

Vanlig Askorbinsyra från ICA's kryddhylla brukar hjälpa vid lindriga fall, det surar ner urinen så att bakterierna inte trivs. Strö pulvret över maten i lagom mängd som är detsamma som precis så mycket så att hunden fortfarande äter sin mat.

I förebyggande syfte brukar jag lära mina hundar att äta apelsin (aldrig nå't problem med Engelsk springer spaniel som är som sopnedkast <_< ) så kan man ta till det om man får UVI på hunden.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per- citron/tranbär fungerar inte på oss människor så varför skulle hundar fara bättre än vi?

Det är bara att ordna med pilla så att det läker ut för hunden,

hmm undrar just hur deras matsmältning/buk hanterar syra/sura produkter.

Nåja glöm huskurer gör det rätt istället från början och håll sen ett öga på hunden.

/Chris

Hmm...skulle vara intressant att höra vad har du för belägg för att inte askorbinsyran fungerar på oss människor??

...annars har man ju alltid fått höra att askorbinsyran surar ner urinet och gör att bakterierna otrivs.

Enligt läkemedelsverket har just tranbär en förebyggande effekt, men kanske inte en behandlande om jag fattat rätt!

(....forskade lite själv då min hund nyligen hade UVI)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per- citron/tranbär fungerar inte på oss människor så varför skulle hundar fara bättre än vi?

Det är bara att ordna med pilla så att det läker ut för hunden,

hmm undrar just hur deras matsmältning/buk hanterar syra/sura produkter.

Nåja glöm huskurer gör det rätt istället från början och håll sen ett öga på hunden.

/Chris

Håller inte med. Urinvägsinfektion kan med lite tur rent utav botas med "huskurer" - eller självläka - och hellre det än en antibiotikakur i onödan. :blush:

Självklart håller man det under uppsikt. Alla som haft UVI vet hur plågsamt det kan vara plus att risk för njurskador finns om det får gå för långt. Men i ett tidigt skede brukar till och med veterinären råda att prova husmorsknepen innan penicillin sätts in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska in o lämna urinprovet imorgon på lunchen och se vad dom säger.

Ska iaf börja ge henne lite tranbär hädanefter i förebyggande syfte, hittade ett bra pulver i en hälsokostaffär

Tack för alla råd o tips.

Per o Lava

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm...skulle vara intressant att höra vad har du för belägg för att inte askorbinsyran fungerar på oss människor??

...annars har man ju alltid fått höra att askorbinsyran surar ner urinet och gör att bakterierna otrivs.

Enligt läkemedelsverket har just tranbär en förebyggande effekt, men kanske inte en behandlande om jag fattat rätt!

(....forskade lite själv då min hund nyligen hade UVI)

Henrik, av förståliga skäl har varken du eller jag, förmodar jag egna erfarenheter av UVI,

dock har jag en mor som haft återkommande sådana under ett antal år, ett av hennes bekymmer visade sig när man "tog" tag i bekymret hos hennes gyn var att hon självbehandlat med citron/tranbär, om infektionen kvarstår och inte läker ut är den ju därefter svårare att knäcka.

Så med det i åtanke så har jag frågat runt, två läkarbekanta har då förklarat att det är nog visst möjligt att bekämpa en UVI med att göra kroppen sur, baksidan är om man misslyckas,

deras enkla rekommendation var, 1 träffa läkare/vet kontrollera så att det inte är annan tillstötande orsak eller bekymmer,

2, medicinera tills frisk och sedan efterbehandla med surhetsreglerande diet.

Jag har ingen egen erfarenhet av UVI och jag hoppas att slippa det.

Så jag hoppas att det är svar i sig.

Slutligen var det ingen som kände för att fundera på hur hundar hanterar sur mat?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik, av förståliga skäl har varken du eller jag, förmodar jag egna erfarenheter av UVI,

dock har jag en mor som haft återkommande sådana under ett antal år, ett av hennes bekymmer visade sig när man "tog" tag i bekymret hos hennes gyn var att hon självbehandlat med citron/tranbär, om infektionen kvarstår och inte läker ut är den ju därefter svårare att knäcka.

Så med det i åtanke så har jag frågat runt, två läkarbekanta har då förklarat att det är nog visst möjligt att bekämpa en UVI med att göra kroppen sur, baksidan är om man misslyckas,

deras enkla rekommendation var, 1 träffa läkare/vet kontrollera så att det inte är annan tillstötande orsak eller bekymmer,

2, medicinera tills frisk och sedan efterbehandla med surhetsreglerande diet.

Jag har ingen egen erfarenhet av UVI och jag hoppas att slippa det.

Så jag hoppas att det är svar i sig.

Slutligen var det ingen som kände för att fundera på hur hundar hanterar sur mat?

/Christian

Nä gud bevare mig väl har jag då klarat mig själv från UVI, och vill heller inte ha det.

Men nog finns det män som får UVI också, om än ovanligt.

Däremot sambo och syster har lite problem och använder askorbinsyra i olika former som förebyggande, dock inte avhjälpande vid svåra problem.

Min hund hade dock UVI nyligen (hanhund) och jag (efter idogt googlande) petade i honom en apelsin och två citroner innan jag dagen efter beslöt mig för att åka in till veterinären. Hon tyckte dock att det var mycket klokt att försöka sura ner urinet, men då han hade sådana problem (pinkade mest bloddroppar) så var det bara antibiotika som gäller.

Äta apelsin hade Troy inga problem med, men när jag gav honom citronen skulle jag ha filmat grimasen...hehe...men inom två sekunder så slank citronbitarna ner. Den andra citronen gavs bara i halvor...och det gick bra det också! Stackars sate...hehe. Nog tror jag de har smaklökar för surt alltid, i allafall om man ska tro grimasen...

Inga magproplem kunde då urskiljas efter intaget av citron och apelsin. Men askorbinsyran är ju vattenlöslig och jag har svårt att tro att det ska vara några problem.

Hundar har ju inte den enzymdefekten som ex.vis människan har, gör att vi saknar förmågan att producera eget C-vitamin.

Nåja, till veterinär borde man ju gå med sin hund för att avhjälpa...sen huruvida det hjälper vara sig till eller från på en hund som producerar eget C-vitamin är väl en annan fråga...

På människan dock tror jag stenhårt på att det har en förebyggande funktion!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...