Jump to content

Min hund jagar inte...

puhbjörn3

Recommended Posts

puhbjörn3

Hej,

Jag har en Petit basset griffon vendeen som nu är 14 månader gammal! Det är första säsongen som jag jagar med hunden, har varit ute en väldigt massa gånger i skogen! Vi har gått på rådjur ett par tillfällen men det blodiga intresset saknas tycker jag, han följer spåret ett par minuter sen bryr han sig inte om det och kommer tillbaka! Har även testat att släppa hunden ihop med en annan hund...

Är det någon som har några tips för att lyckas lite bättre och få upp intresset för jakten?!

MVH A

qvarnhill
Hej,

Jag har en Petit basset griffon vendeen som nu är 14 månader gammal! Det är första säsongen som jag jagar med hunden, har varit ute en väldigt massa gånger i skogen! Vi har gått på rådjur ett par tillfällen men det blodiga intresset saknas tycker jag, han följer spåret ett par minuter sen bryr han sig inte om det och kommer tillbaka! Har även testat att släppa hunden ihop med en annan hund...

Är det någon som har några tips för att lyckas lite bättre och få upp intresset för jakten?!

MVH A

Tyvärr är väl inte detta helt ovanligt då det gäller Petiter... I Frankrike jagar man med dem i pack så de kan vara lite "fega" att vara ensamma borta från husse/matte. Tillsammans med en annan skogsvan hund borde det funka bättre. Min gammelbasse jagar inte i princip om hon är ensam i skogen men funkar i vart fall tillräckligt bra i små såtar tillsammans med min gamla borderterrierhane. Ungbassen har visat bättre takter och låg i alla fall på 25 minuters drev vid 9 månaders ålder.

Tips 1 är att noskvalsterbehandla hunden och tips 2 är att ge hunden så mycket tid det bara går i skogen, ta med en bra bok och parkera dig själv och låt hunden trööttna på att sitta med dig och på egen hand utforska skogen.

Du får gärna PM'a mig om vart du köpt hunden/härstamning så kanske jag kan ge dig mer feedback!

hej,

uäää vad tråkigt :blink:

precis som föregående skribent skulle jag nog börja med att kolla för noskvalster. kan det vara ett alternativ att låta honom spåra på ett skjutet rå och se om bytesmedvetenheten väcks av det?

• 2 weeks later...
hej,

uäää vad tråkigt :ph34r:

precis som föregående skribent skulle jag nog börja med att kolla för noskvalster. kan det vara ett alternativ att låta honom spåra på ett skjutet rå och se om bytesmedvetenheten väcks av det?

Hadde samma problem med min basset fauve ,löste sig efter att jag började sitta stilla och inte bry mig om hunden,satt säkert flera heldagar innan han tröttnade och började söka samt driva lite kortare drev på några minuter.Under samma säsong utvecklades han till en hygglig jakthund och idag så driver han runt timmen samt har ett stort sök och bra drevsäkerhet ,så det är nog bara att nöta på och inte ge upp.

• 2 weeks later...
Hej,

MVH A

Hej

Har också en Petit Griffon, Carmen, hon är 7 år och det är först nu på senare år som hon kommit igång på allvar med jakten. Receptet i hennes fall var nog dovhjort! Hon jagade fram till vi gick med i en mark där det kryllar av dov bara i typ 2 minuter. Nu skall det sägas att hon var bäst i sin kull med sina 2 - max 5 minuter så det var inga jaktidioter till hundar direkt. Det hjälpte inte som du sa att man släppte på precis färska spår eller till och med såg rådjuret det blev inte några drev att tala om.

Kanske är de sena, vilket jag hört, kanske måste det finnas mycket vilt, tråkigt är det i alla fall. Nu jagar hon typ 30-40 minuter kanske ska sägas också, kanske blir din hund bättre med tiden.

/ Anders

• 1 month later...
hej,

uäää vad tråkigt :mellow:

Jag tror oxå på denna variant. Jag tror att hunden kommer att få mera mod, om han/hon får känna på lite överlägen, vilket den får om han/hon presenteras för skjutet vilt. Låt hunden leka, bita, skälla och dra lite i vilt som du vill att den ska jaga.

Kanske inte blir så fint kött att laga mat på men ett par sånna rådjur kan det vara värt för att få igång hunden.

Personligen tror jag inte på att släppa ihop med andra hundar, då risken blir att hunden tappar modet när den blir själv i spåret...

Lycka till med Jycken!

Guest matsolov
Hej,

MVH A

Hejsan sluta inte jaga med din basset,jag hade det likadant början på säsongen nu sist jaga hon en timma o jag fick skjuta för henne,så ge inte upp de är tröga i starten.häls Mats