Hoppa till innehåll

Rådjursdrivare


Ante

Recommended Posts

Har läst om en som var väldigt nöjd med denna kombination,(lite längre ben).

Varför längre ben om du ska jaga Rådjur?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst om en som var väldigt nöjd med denna kombination,(lite längre ben).

Jag skulle tro att det är fler som är nöjda med drever ELLER tysk terrier....

Två olika hundar , båda två perfekta till det dom är framavlade till.

Kombinationen kan bli en kortdrivande drever eller en ihållande terrier eller...vad?

Skulle fundera på vad och hur jag ska jaga och därefter välja någon passande ras...

Pebe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lätt lösning ;) holler med L-B. eller så skaffar du dej en basset :P

säfer som tidigare, välg ras efter vad su ska jaga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

jag måste försvara drever-blandras lite. vi hade en blandras mellan drever och bassen griffon, han vart 9 år (dog för någon månad sen pga njurfel, och vi såg han lida de sista timmarna :huh:. inget jag önskar någon hundägare). han var i alla fall den bästa rådjursdrivaren jag sett!! höll i och drev i 3 timmar, så fort han tappade det gamla spåret så tog han upp ett nytt och fortsatte. öste på med det grova bassetskallet hela vägen.

köpte en ny blandras den här gången, vart en riktig rondell xD. 50% drever, 25% tysk jaktterrier och 25% hamiltonstövare. Detta var resultat av en gårdsparning, men vi köpte i alla fall en tik. kommer nog bli en mycket bra hund och en fin rådjursdrivare när jag är klar med henne =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag måste försvara drever-blandras lite. vi hade en blandras mellan drever och bassen griffon, han vart 9 år (dog för någon månad sen pga njurfel, och vi såg han lida de sista timmarna -_-. inget jag önskar någon hundägare). han var i alla fall den bästa rådjursdrivaren jag sett!! höll i och drev i 3 timmar, så fort han tappade det gamla spåret så tog han upp ett nytt och fortsatte. öste på med det grova bassetskallet hela vägen.

köpte en ny blandras den här gången, vart en riktig rondell xD. 50% drever, 25% tysk jaktterrier och 25% hamiltonstövare. Detta var resultat av en gårdsparning, men vi köpte i alla fall en tik. kommer nog bli en mycket bra hund och en fin rådjursdrivare när jag är klar med henne =)

Det låter inget vidare om du ska ha den till Rådjur, det låter som det skulle kunna bli en högbent och snabbsprungen hund som skulle kunna hålla på att driva länge. Det är ju förkastligt när det gäller Rådjur !!! Dels för att djuren inte buktar bra för en snabbsprungen hund, men framförallt ur etisk synpunkt, då Rådjuren blir stressade.

Då lät den förra korsningen som ni hade bättre lämpad, om man nu måste ha en korsning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

just precis dessa saker poängterade jag ut för min far också, innan han köpte hunden. nackdelen med den förra hunden var att han var för kort för snömängden som är här (bor i borlänge, dalarna, och jagar lite mer norrut). det är fördelen med denna hund vi har nu, hon kan ta sig fram bättre vid snö =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skulle jag själv köpa en hund bara för rådjur så skulle jag köpa en tax =). fördelen med denna korsning är att hon blir en perfekt har-jagare och rävtryckare =)=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En evighetsdebatt...

Blandras eller inte. Vilken ras som är "bäst".

Och hela debatten är lika dum varje gång den drar igång. Så många variabler som det finns när det blir aktuellt med ett hundval, och så många olika typer av människor som skall hitta en fyrbent kompis som skall passa den egna läggningen.

All blandrasavel som bedrivs med ett visst syfte och högst avsiktligt är helt beroende av renrasavel - det är bara att konstatera. Att det finns flera fördelar med blandrasavel före renrasavel är också bara att konstatera. Det går inte att snacka bort genetik.

Vi skall vårda våra rena raser, men skall också våga korsa när det finns ett syfte och en klar tanke bakom korsningen. Nästan alla dagens "rena" raser har naturligtvis uppstått genom att någon har sökt att få fram vissa egenskaper hos en hund genom att korsa olika raser och individer. Varför skulle man helt plötsligt sluta med det nu? För att alla dagens raser är perfekta och inte kan utvecklas?

Korsningen Drever x Tjt ger en lättare typ av drever med en något större skärpa och rovdjurslust. Den rör sig smidigt i all terräng och alla olika fören, utan att bli allt för snabb. Den har i mina trakter också använts en hel del i jakt på vildsvin, även om jag för den jakten personligen har ett lite annat hund-idéal.

Visst kan en korsning slå helt fel - och visst finns det renrasiga jakthundar som är allt annat än lämpliga/duktiga på att jaga.

En bra jakthund skänker sin ägare och hans kompisar glädje oavsett blodsband, och en dålig hund gör det inte oavsett en aldrig så fin stamtavla.

Skaffa en hund du tror du kommer att trivas med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...