Jump to content

Griffon fauve de Bretagne

larsmalm74

Recommended Posts

H Klasbacken
Har du en extra frys..... jag har den full med klövar och allt annat som hör sommaren till när det gäller hundar!

//Erik

Klart jag har frys för klövar päls harar mm. :wacko:

Sambon tycker inte om att ha spårmaterialet tillsammans med maten! Nej nog har jag platts för ett antal klövar och pälsbitar till i boxarna. Kolla om du kan få tag i Klövar från vildsvin av olika kön och ålder.

/Håkan

stenbocken123

Hur jagar ni in hundarna? Kör ni nöta stolryggsäck för att få igång söket eller hur har ni gjort? När kom första drevet mm?

Vill höra allt om denna spännande ras :)

Hur jagar ni in hundarna? Kör ni nöta stolryggsäck för att få igång söket eller hur har ni gjort? När kom första drevet mm?

Vill höra allt om denna spännande ras :D

Naturligtvis kan jag bara svar för mig själv B) Hur andra väljer att göra kanske kommer det oxå.

Jag fick Bruno när han var dryga fem månader, kanske inte helt optimalt i kontaktsynpunkt. Men det har gått hyffsat ändå tycker jag.

I det läget som uppstod då så var det bara att skapa bra kontakt med hunden. Detta ledde till att jag nästan uteslutande körde spår med Bruno första året. Dels för att få ner nosen i backen, dels för att kunna leda han på rätt sorts spår (läs konstlade och vilda), dels för att skapa kontakt i skogen och närheten i söket till husse. Sen gjordes några små släpp första året. Dessa släpp resulterade i 3 otroligt fina rå-drev. Bruno driver sakta och med stor spårnoggrannhet, vilket gör att rådjuren går några steg, stannar och lyssnar, går några steg osv.

I år har jag fortsatt med spåren, men släppt han betydligt mer. Jag har aldrig suttit still utan gått med han in i såten/skogen. När han har dragit iväg på sök, då har jag stannat och väntat in han. När han kommer tillbaka har jag gett han mycket beröm och kel. För att sen släppa iväg han igen. Detta har jag varvat med att koppla han å sen bara gå 2meter för att på nytt släppa han.

Senast vi var ute och jagade trillade polletten ner när det gäller att hitta husse i skogen. Förut har han återgått i sina bakspår med en idiots noggrannhet. Han struntade fullständigt i om han korsade mina spår. Han skulle tillbaka till utgångsplatsen. Men inte längre, är han på återgång oh korsar mina spår, då tar han och letar upp mig.

Hur du väljer att göra om du nu skaffar en Griffon är naturligtvis helt upp till dig, men jag kommer fortsätta med mina spårövningar.

//Erik

stenbocken123
Naturligtvis kan jag bara svar för mig själv ;) Hur andra väljer att göra kanske kommer det oxå.

Jag fick Bruno när han var dryga fem månader, kanske inte helt optimalt i kontaktsynpunkt. Men det har gått hyffsat ändå tycker jag.

I det läget som uppstod då så var det bara att skapa bra kontakt med hunden. Detta ledde till att jag nästan uteslutande körde spår med Bruno första året. Dels för att få ner nosen i backen, dels för att kunna leda han på rätt sorts spår (läs konstlade och vilda), dels för att skapa kontakt i skogen och närheten i söket till husse. Sen gjordes några små släpp första året. Dessa släpp resulterade i 3 otroligt fina rå-drev. Bruno driver sakta och med stor spårnoggrannhet, vilket gör att rådjuren går några steg, stannar och lyssnar, går några steg osv.

I år har jag fortsatt med spåren, men släppt han betydligt mer. Jag har aldrig suttit still utan gått med han in i såten/skogen. När han har dragit iväg på sök, då har jag stannat och väntat in han. När han kommer tillbaka har jag gett han mycket beröm och kel. För att sen släppa iväg han igen. Detta har jag varvat med att koppla han å sen bara gå 2meter för att på nytt släppa han.

Senast vi var ute och jagade trillade polletten ner när det gäller att hitta husse i skogen. Förut har han återgått i sina bakspår med en idiots noggrannhet. Han struntade fullständigt i om han korsade mina spår. Han skulle tillbaka till utgångsplatsen. Men inte längre, är han på återgång oh korsar mina spår, då tar han och letar upp mig.

Hur du väljer att göra om du nu skaffar en Griffon är naturligtvis helt upp till dig, men jag kommer fortsätta med mina spårövningar.

//Erik

Ja, spårövningar tror jag också mycket på. Det låter ju jätte bra det där med att det går sakta och spårnoga. Är det samma tempo på annat vilt också eller?

Ja, spårövningar tror jag också mycket på. Det låter ju jätte bra det där med att det går sakta och spårnoga. Är det samma tempo på annat vilt också eller?

Ja, hittills har det varit långsamt och spårnoga. Han har drivit Älg, Gris, Dov och Rå. I alla gångerna har han tagit det lugnt och fint, samt en klockren återgång i sina bakspår när han har släppt. Detta underlättar koppling eller beröm vid återgång.

//erik

• 1 year later...

Går i tankarna på att skaffa en grifon fauve och skulle vara tacksam om någon kunde berätta lite om de. Bra/ dåligt med rasen, drevsätt, ytbehov mm mm.

Svara gärna till tiger0910@spray.se vet ni någon planerad kull så hör av er

Går i tankarna på att skaffa en grifon fauve och skulle vara tacksam om någon kunde berätta lite om de. Bra/ dåligt med rasen, drevsätt, ytbehov mm mm.

Svara gärna till tiger0910@spray.se vet ni någon planerad kull så hör av er

Då är vi två har dock inte bestämmt mig ännu. Varför har ni som valt, Just valt denna ras? :)

• 8 months later...
Minken88

Ingen?

Går i planerna själv på att skaffa en sådan, fast först skall min Basset fauve jagas in ordentligt först :thumbsup: ett tips är att du kontaktar någon uppfödare http://www.griffonfauve.se/uppfodare.html Som mer kan berätta om rasen och hur den funkar osv. Då denna ras inte är allt för vanlig i Sverige :thumbsup: ..Men skillnaden mellan Griffon fauve och Basset fauve..lär vara storleken och ev dådkraft. men som sagt hör dig för hos dem som verkligen kan ge svar :yes:
tiger0910

Ja kommer snacka med dem på bosjökloster. Men uppfödare är ju inte helt opartiska därför letar jag efter vanliga hundägare här med. Finns det någon man skulle kunna få följa med på ett vildsvinsprov eller jakt så hade det varit ännu bättre. Vet ju inte så mycket om rasen men den är riktigt intressant. Hur jagar din basset fauve. Går den på gris med?

Mannlicherman
Vet ju inte så mycket om rasen men den är riktigt intressant

Man ska veta en sak om GFdB och övriga högbenta Franska stövare och Griffoner. Dom används och man bedriver avel med inriktning på Rådjursjakt i rätt omfattande grad i hemlandet!!! T.ex så har nu GFdB vunnit öppna Franska drevprovsmästerskapen på Rådjur två år på raken! Så man ska noga kolla upp var dom Franska linjerna kommer ifrån, och köra stenhårt med dressyren om man väljer en sådan ras. Jag vet ju att en del här i landet även jagar Hjort och Rådjur med sina hundar. Men med tanke på att dom flesta av dom här Franska drivande raserna är riktiga "långtradare", så får det nog anses högst olämpligt i dom flesta fall? Men förövrigt så är det ju en väldigt intressant ras och en framgångsrik vildsvinhund i stora delar av Europa :)

Minken88

Ja kommer snacka med dem på bosjökloster. Men uppfödare är ju inte helt opartiska därför letar jag efter vanliga hundägare här med. Finns det någon man skulle kunna få följa med på ett vildsvinsprov eller jakt så hade det varit ännu bättre. Vet ju inte så mycket om rasen men den är riktigt intressant. Hur jagar din basset fauve. Går den på gris med?

Min hund jagar allt hittills som man kan ha brunsås till :smile: . Nä men Dov,Rå, Räv, Hare..och älg. Vildsvin likaså+grävling...dock så ska man betänka att min hund just nu bara är 9mån. Jag kommer att skriva i min dagbok sen hur han jagar och hur det går..om det är av intresse..(jo han spårade en bukad hjort som gått ca 100m vid bara 5mån ålder+ att han spårat upp ett vildsvin)..ska bara fixa anlaget på hunden min nu :thumbsup: