Hoppa till innehåll

Kommer ej tillbaka


Guest xerxes

Recommended Posts

Jag har en 17 mån tysk som jag börjat att släppa i år.

Har släppt honom i grisahägn några gånger och det fungerade perfekt och kommer in direkt på kommando.

Men nu när jag släppte honom första gången ordentligt på marken så fick han upp spår och började driva med skall efter

bara 5 min,kanon :D tänkte jag men fick tyvärr köra och hämta honom 3 km in på grannmarken efter ca 2-3 tim.

Har då visslat in han på ca 300 m

Detta har hänt 2 av 3 gånger nu.

Ser på gps:n att han är på väg tillbaka efter ca 1 km men får upp nya spår och drar iväg igen.

Måste det skjutas för hunden innan han fattar tro?

Ska man ha lite mer is i magen och vänta ut honom?

Säkert ingen fara,men blir lite osäker.

Jag vill helst att han inte driver mer än högst 1 tim.

Någon som har några bra tips ang detta sk.problem ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Risken äv väl det att han blir ännu tjurigare om det skjuts för han, skulle absolut inte åka och hämta han några mer gånger.

Bakspårar han så pass att du skulle hinna dit innan han får upp nytt? då du har en gps så skulle jag gå i hans spår så när han väl bakspårar så försöker du vara det första han kom på innan han tar upp nytt. Hur är kontakten mellan dej och hunden är i övrigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft tjt men håller fullständigt med Xillo.Hämta aldrig hunden. Låt honom leta upp dej själv.

Nackdelen med att börja kalla in en hund i början är att den kan förvänta sej att det är så det ska gå till.Han måste själv lära sej att bakspåra hem igen. En bekant hade detta problemet och det blev bara värre med tiden. Jag tror att tipset med GPS-pejl eller Garmin låter som en (bra) genväg till bättre återgång.

Men det viktigaste är kontakten mellan dej och hunden , den skapar man inte i skogen . Den måste vara befäst innan man släpper unghunden.

Lycka till.

Pebe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

att träna åter gång kan vara bra typ låta en kompis gå med hunden i koppel i dina bakspår som legat ca 1 timma osv,som ett blodspår men spår efter dig, ge belöning

har ibland svår få igen min då andra är vänliga nog att ta han,vilket jag nu blivit av med efter behövt väsa till,jag har endast hämtat hunden vid fara eller under drev,men säg av 10 släpp händer det max 1 gång efter älgjakten och under 3-4gånger,,så nog skulle jag sitta och vänta ut han det är ett helvete annars,,sen jaktlusten kommer du aldrig kunna styra..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare skribenter, hämta aldrig hunden om det inte är vid nån fara, (väg, is)

Jag satt själv å väntade i nästan 3 timmar i lördags efter min 8 månaders grå/wachtel, hon drog efter älg och hade antingen satans långt bakspår eller så sprang hon vilse, det var bara att hitta en lämplig fura och luta sig tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft tjt men håller fullständigt med Xillo.Hämta aldrig hunden. Låt honom leta upp dej själv.

Nackdelen med att börja kalla in en hund i början är att den kan förvänta sej att det är så det ska gå till.Han måste själv lära sej att bakspåra hem igen. En bekant hade detta problemet och det blev bara värre med tiden. Jag tror att tipset med GPS-pejl eller Garmin låter som en (bra) genväg till bättre återgång.

Men det viktigaste är kontakten mellan dej och hunden , den skapar man inte i skogen . Den måste vara befäst innan man släpper unghunden.

Lycka till.

Pebe

Kanske inte ett råd till den som började tråden men:

Är det inte så att kontakten mellan hund och förare skapar man just i skogen men medans hunden är valp så att den inte drar iväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt hämta alldrig jycken.

Farsan som skaffade pejl rätt tidigt förstörde ett par drevrar med o hämta hund med pejlhjälp.

Den värsta av dom jagade tills han inte orkade gå längre sen satte han sig i vägkanten o väntade på upphämtning...

En Drever kan jaga lääääänge innan den blir så trött.... ;)

Själv hämtar jag dock ibland.... B)

Men ser alltid till att jag står på bakspåren med hjälp av astron.

Inbillar mig att hunden lär sig att gå bakspåren o där möter hon mig så småningom.

Om det är där vi skiljs eller några km därifrån tror jag inte har så stor betydelse.

Behöver jag hämta utan att hunden är påväg tillbaka så kallar jag alltid in hunden från sidan av löpan.

Kanske lär sig kräket nått....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lydnadsträning är alltid grunden till förutsättningarna att man kan släppa sin hund. Ännu viktigare är det när man har en hund som har stark drift att driva vilt. Risker finns med dessa hundar som inte har vett om sig att komma tillbaka och fortsätter att driva att dom kan faktiskt jaga ihjäl sig i unga år. Då är det viktigt att som hundförare att använda huvudet åt dom. Tyvärr finns inga genvägar till en lydig hund. Funkar det inte vid släpp och hunden drar iväg och inte kommer tillbaka så finns det bara ett att göra och det är att återgå till lydnadsträningen tills det fungerar.

Som dom flesta så åker inte jag heller efter en jakthund som dragit utan förväntar mig att den dyker upp hemma eller på utsläppsplatsen Och det är definitivt ingen mening att bestraffa hunden när den kommer tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Risken äv väl det att han blir ännu tjurigare om det skjuts för han, skulle absolut inte åka och hämta han några mer gånger.

Bakspårar han så pass att du skulle hinna dit innan han får upp nytt? då du har en gps så skulle jag gå i hans spår så när han väl bakspårar så försöker du vara det första han kom på innan han tar upp nytt. Hur är kontakten mellan dej och hunden är i övrigt?

Tack!

Det med följa hans spår blir nästa projekt,verkar vara det ända rätta.

Och det med att hitta rätt fura att luta sig mot och vänta ut hunden.

Tack för alla råd och tips av alla <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag haft 2 eng. settrar som har varit riktiga tjurskallar som hade svårt med att komma när man kallade in på dom. Ändå la jag ner mycket tid på dressyr och inkallning på dessa men det hjälpte föga.

Numera har jag en annan eng. setter som kommer som en skjuten ur en kanon och har gett henne ungefär samma dos med dressyr och inkallning och det fungerar klockrent på henne. Sedan är ju settrar kända för att vara vidsökta men denna håller sig inom 100-150 m från mig i skogen, oavsett om jag är i tät skog och el. går över ett hygge el. en myr. <_<

Det kan ju vara dressyrbiten som inte sitter där den ska riktigt. Hur mycket dressyr har du lagt ner på hunden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan väl bara upprepa vad alla andra redan sagt... Håll inte reda på din hund, låt den hålla reda på dig! En rejäl ryggsäck är alltid bra att ha och den ska vara laddad med massor av tålamod, bra fika, liggunderlag och en god bok så blir inte väntan så obekväm. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lydnadsträningen hjälper föga när det gäller att få en hund att ta sina egna bakslag tillbaka efter avslutat drev (jag förutsätter att hund och förare har ett normalt fungerande socialt förhållande). Det enda som hjälper är att släppa hunden i skogen och låta den söka sig tillbaka i sina slag, kan hunden följa en viltlöpa så kan den även följa sina egna slag tillbaka men den måste lära sig detta. Vissa hundar verkar ha en inbyggd kompass och hittar alltid tillbaka relativt snabbt, dom använder snarare sina bakslag som ett grovt instrument men följer inte slaviskt i löpan på återgången. Sedan finns det den andra sorten som mer eller mindre regelrätt spårar sig tillbaka i sina bakslag, denna typ av hund får man ofta vänta längre på, särskilt i början när hunden är relativt oerfaren. Sedan så kan du för att hjälpa din unghund möta den i löpan, detta har ju blivit väldigt enkelt med dom nya gps-pejlarna. istället för att unghunden ska spåra sina bakslag i 3km så kan du ju möta upp så att den bara behöver gå tillbaka kanske halva sträckan. Då får unghunden lära sig använda näsan samt så lyckas den och du får en possitiv avslutning på återgången. Efter några gånger så lär sig hunden att den ska ta löpan tillbaka och ganska snart så lär du inte behöva "möta upp" i löpan. Den tredje sortens hund är den som ägaren ej har tålamod att vänta på, generalfelet är att hunden pejlas in och hämtas upp med bil. Denna sort lär aldrig få någon återgång men det är inte hundens fel utan ägaren som förstört återgången.

-Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag tjatar om något som inte hjälper Xerxes. Om man går ut i skogen med valpen och bara går lite tyst och försiktigt så kommer hunden råka ut för situationen att leta reda på sin ledare kanske ett tiotal gånger på en halvtimma. Detta ska man ju naturligvis göra innan hunden har börjat att jaga. Hur många timmar kommer man att få slösa bort med ryggen mot en tall om man väntar tills hunden är över ett ett år och jaktlustan defenitivt har tagit överhand? Jag är också lite skeptisk till att sådant här är så enkelt att lösa med lydnad. Lite grann så är det faktiskt så att "lydnad räcker lika långt som piskan". Tror att det kan vara därför som det fungerar i ett hägn men inte ute i verkligheten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lydnadsträningen hjälper föga när det gäller att få en hund att ta sina egna bakslag tillbaka efter avslutat drev (jag förutsätter att hund och förare har ett normalt fungerande socialt förhållande). Det enda som hjälper är att släppa hunden i skogen och låta den söka sig tillbaka i sina slag, kan hunden följa en viltlöpa så kan den även följa sina egna slag tillbaka men den måste lära sig detta. Vissa hundar verkar ha en inbyggd kompass och hittar alltid tillbaka relativt snabbt, dom använder snarare sina bakslag som ett grovt instrument men följer inte slaviskt i löpan på återgången. Sedan finns det den andra sorten som mer eller mindre regelrätt spårar sig tillbaka i sina bakslag, denna typ av hund får man ofta vänta längre på, särskilt i början när hunden är relativt oerfaren. Sedan så kan du för att hjälpa din unghund möta den i löpan, detta har ju blivit väldigt enkelt med dom nya gps-pejlarna. istället för att unghunden ska spåra sina bakslag i 3km så kan du ju möta upp så att den bara behöver gå tillbaka kanske halva sträckan. Då får unghunden lära sig använda näsan samt så lyckas den och du får en possitiv avslutning på återgången. Efter några gånger så lär sig hunden att den ska ta löpan tillbaka och ganska snart så lär du inte behöva "möta upp" i löpan. Den tredje sortens hund är den som ägaren ej har tålamod att vänta på, generalfelet är att hunden pejlas in och hämtas upp med bil. Denna sort lär aldrig få någon återgång men det är inte hundens fel utan ägaren som förstört återgången.

-Lycka till!

Lydnadsträningen fungerar kanon.(två kurser hos Jeppe Stridhs hundägarskola)

Kontakten mellan hunden och mig är bra.

Så det blir såklart ditt allternativ två som gäller.

Allternativ tre finns inte i min värld längre.

Det blir att fylla ryggsäcken <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag tjatar om något som inte hjälper Xerxes. Om man går ut i skogen med valpen och bara går lite tyst och försiktigt så kommer hunden råka ut för situationen att leta reda på sin ledare kanske ett tiotal gånger på en halvtimma. Detta ska man ju naturligvis göra innan hunden har börjat att jaga. Hur många timmar kommer man att få slösa bort med ryggen mot en tall om man väntar tills hunden är över ett ett år och jaktlustan defenitivt har tagit överhand? Jag är också lite skeptisk till att sådant här är så enkelt att lösa med lydnad. Lite grann så är det faktiskt så att "lydnad räcker lika långt som piskan". Tror att det kan vara därför som det fungerar i ett hägn men inte ute i verkligheten.

Jag är med på vad du säger men tror att vi pratar om olika saker här. Givetvis så vill ju de flesta ha en följsam kontaktbenägen hund som i skogen jagar ihop med föraren och inte enbart med sig själv. Dock så vill man ju ofta ha ett bra självständigt sök för att den drivande hunden ska kunna ta upp och förfölja ostört vilt, för att uppnå detta så bör hunden ha så pass mycket självförtroende så att den på eget bevåg går ut från föraren och "hittar" vilt. Detta påstår jag kan förstöras med för hård/intensiv lydnadsträning. Har sett det flera gånger där hunden inte vågar lämna fötterna på föraren utan hela tiden springer rundor och är uppmärksam på förarens minste rörelse. Ha gärna stenkoll på din hund när ni ej är i skogen, men släpp lite på lydnaden när det ska jagas. Jag är verkligen ingen hundförare av guds nåde men jag brukar få till det med mina hundar och folk undrar hur jag gör.

Det finns så många halvsanningar om hur man bör/inte bör göra för att få en bra fungerande jakthund och tysk jaktterrier är inget undantag. Man behöver inte vara utbildad dressör för att få till en fungerande jaktmaskin då är det betydligt viktigare att lära känna individen som finns i andra ändan på kopplet, detta är ofta något som dom "stora dressörerna" missar. För folk som orkar lyssna så brukar jag säga att ska hunden primärt användas som jakthund så är det även detta hundföraren ska lägga ned mest tid på. Jag har inget annat än grundlydnad på mina hundar, dom kan sitt,ligg, fot, nej, bra. själv anser jag inte det meningsfullt att lära dom något annat, Folk går en massa dressyrkurser hit och dit och sedan undrar dom varför inte hunden fungerar i skogen? När man frågar hur mycket tid dom lägger i skogen så blir ofta svaret 1ggr i veckan under säsong. Jag har sagt det tidigare men det tål att sägas igen: Det är tiden i skogen som avgör hur bra din jaktkompis blir! träning och åter träning är det som gäller. Än så länge så har jag aldrig hört talas om en jakthund som har jagats in på någon dressyrkurs. Detta inlägg blev lite långt även om jag försöker fatta mig kort. hoppas det kan vara till någon hjälp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är med på vad du säger men tror att vi pratar om olika saker här. Givetvis så vill ju de flesta ha en följsam kontaktbenägen hund som i skogen jagar ihop med föraren och inte enbart med sig själv. Dock så vill man ju ofta ha ett bra självständigt sök för att den drivande hunden ska kunna ta upp och förfölja ostört vilt, för att uppnå detta så bör hunden ha så pass mycket självförtroende så att den på eget bevåg går ut från föraren och "hittar" vilt. Detta påstår jag kan förstöras med för hård/intensiv lydnadsträning. Har sett det flera gånger där hunden inte vågar lämna fötterna på föraren utan hela tiden springer rundor och är uppmärksam på förarens minste rörelse. Ha gärna stenkoll på din hund när ni ej är i skogen, men släpp lite på lydnaden när det ska jagas. Jag är verkligen ingen hundförare av guds nåde men jag brukar få till det med mina hundar och folk undrar hur jag gör.

Det finns så många halvsanningar om hur man bör/inte bör göra för att få en bra fungerande jakthund och tysk jaktterrier är inget undantag. Man behöver inte vara utbildad dressör för att få till en fungerande jaktmaskin då är det betydligt viktigare att lära känna individen som finns i andra ändan på kopplet, detta är ofta något som dom "stora dressörerna" missar. För folk som orkar lyssna så brukar jag säga att ska hunden primärt användas som jakthund så är det även detta hundföraren ska lägga ned mest tid på. Jag har inget annat än grundlydnad på mina hundar, dom kan sitt,ligg, fot, nej, bra. själv anser jag inte det meningsfullt att lära dom något annat, Folk går en massa dressyrkurser hit och dit och sedan undrar dom varför inte hunden fungerar i skogen? När man frågar hur mycket tid dom lägger i skogen så blir ofta svaret 1ggr i veckan under säsong. Jag har sagt det tidigare men det tål att sägas igen: Det är tiden i skogen som avgör hur bra din jaktkompis blir! träning och åter träning är det som gäller. Än så länge så har jag aldrig hört talas om en jakthund som har jagats in på någon dressyrkurs. Detta inlägg blev lite långt även om jag försöker fatta mig kort. hoppas det kan vara till någon hjälp.

Jag håller med dig till 100%. Vad jag menar är att det är jätte viktigt att gå med valpen i skogen. Just när den är valp den lär sig så fruktansvärt mycket då. Jag menar att man ska bara gå tyst och lungt med den lilla valpen förmodligen så kommer den hitta nån fjäril och springa några meter efter tillbaks till husse för att sedan hitta nån fågel man kan springa iväg efter och sen till husse igen osv. Detta är som du säger defenitivt ingen lydnads träning. Handlar om att få bra rutiner ut och jaga och hem igen. Tipset som brukar ges att man ska gömma sig är jag lite skeptisk till. Om jag vill ha kontakt så ska jag väl inte gömma mig! Får en känsla av att det kan skapa en räddsla hos hunden att inte hitta husse det ska ju vara en trygghet att hitta husse.

Ska väl påpeka att inte heller jag är någon expert.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig till 100%. Vad jag Menar är Att det är jätte Viktigt att gå med valpen i skogen. Just När den är valp den lär sig så fruktansvärt Mycket då. Jag Menar Att man ska bara gå tyst och Lungt med den lilla valpen förmodligen så kommer den hitta nån fjäril och springa Några meter tillbaks efter till Husse för Att sedan hitta nån fågel man kan springa iväg sen efter och till Husse igen osv. Detta är som du säger defenitivt ingen lydnads träning. Handlar om Att Få bra rutiner Ut och jaga och hem igen. Tipset som Brukar Ges Att man ska gömma sig är jag lite skeptisk till. Om jag vill ha kontakt så ska jag väl Int gömma mig! Får en känsla av Att det kan Skapa en räddsla hos hunden Att inte hitta Husse det ska ju Vara en trygghet Att hitta Husse.

Ska väl påpeka Att inte heller jag är Någon expert.

[/ quote]

Håller med till vis del om man gömmer sig för valpen lite då och då lärsig valpen att bak spåra i stället för att se huse /matte på en gång .Det blir snappt rutin för hunden att spåra till baka till ägaren efter sina små äventyr .Jag tror att många väntar förlänge innan de släpper valparna så de får den skogsvanan och sen då de då gör det har hunden så mycket jaktlust att de hinner väl långt innan de börjar gå till baka och har det inte tränat att bakspåra till ägaren. åter gången är en del av skogsvaneträningen .Men som de andra skrivit det är inte annat än att vänta ut hunden annars kommer du att få hämmta den jämt om du vänjer den med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om du går till skogen med en hund som du har dålig kontakt med så kommer du att förvärra problemet. Man bygger inga broar till hunden genom att släppa den på drev, det är ju allmänt känt att en hund utan grunddressyr och lydnad som släpps tidigt lätt blir en "jaktidiot" som jagar för sej själv och skiter blanka xxx i var husse/matte är. Nu pratar jag inte om att göra en hund skogsvan , det är en helt annan sak! Denna hunden var väl 17 månader ? Ett bra sätt att skapa kontakt i skogen är att träna spår med hunden, det gör man ju ihop som ett team.

Pebe , som inte heller är någon expert!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag menar att om du går till skogen med en hund som du har dålig kontakt med så kommer du att förvärra problemet. Man bygger inga broar till hunden genom att släppa den på drev, det är ju allmänt känt att en hund utan grunddressyr och lydnad som släpps tidigt lätt blir en "jaktidiot" som jagar för sej själv och skiter blanka xxx i var husse/matte är. Nu pratar jag inte om att göra en hund skogsvan , det är en helt annan sak! Denna hunden var väl 17 månader ? Ett bra sätt att skapa kontakt i skogen är att träna spår med hunden, det gör man ju ihop som ett team.

Pebe , som inte heller är någon expert!

Men oftast blir dom jakt idioter om man börja jaga med dom förtidigt och det verkar det ju inte vara i detta fallet hunden är 17 mån vilket i TJT världen är en övermogen hund

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 17 mån tysk som jag börjat att släppa i år.

Har släppt honom i grisahägn några gånger och det fungerade perfekt och kommer in direkt på kommando.

Men nu när jag släppte honom första gången ordentligt på marken så fick han upp spår och började driva med skall efter

bara 5 min,kanon :P tänkte jag men fick tyvärr köra och hämta honom 3 km in på grannmarken efter ca 2-3 tim.

Har då visslat in han på ca 300 m

Detta har hänt 2 av 3 gånger nu.

Ser på gps:n att han är på väg tillbaka efter ca 1 km men får upp nya spår och drar iväg igen.

Måste det skjutas för hunden innan han fattar tro?

Ska man ha lite mer is i magen och vänta ut honom?

Säkert ingen fara,men blir lite osäker.

Jag vill helst att han inte driver mer än högst 1 tim.

Någon som har några bra tips ang detta sk.problem :D

Se om du märker skillnad på olika drevtider om det är olika djur han driver

jag märker att min kan hålla i Älg jäkligt länge men sen är jag tyvärr begåvad med en Tysk älg hund då min TJT är långbent som få och grov som jag vet inte vad så han får upp bra fart och distans

i övrigt kan jag bara hålla med " HÄMTA ALDRIG EN HUND " möjligen följ hans löpa och testa inkallning eller om möjligt vissla in honom

Så om han kommer 50m till dig så är det han som kommer till dig och inte tvärtom

och när han kommer MYCKET beröm precis som jesper lär ut ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är inte bra att befästa ett betende som man inte vill ha, åka och hämta en unghund är inte bra. Samarbete börjar man med långt innan man släpper hunden i skogen. Det ska löna sig att smarbeta med husse det är hunden som ska ha koll på dig och jaga med dig inte tvärtom. Har själv haft en som inte kom tillbaka, fick vara ute den natten. Hade koll på va hon va gick en sväng i skogen sen kom hon. Tog emot henne lite surt jaså det passar att komma nu, plockade av henne från jakt den säsongen nu kommer hon tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har kört rätt mycket spår med min wachtel (nu 18mån) Men jag har varvat viltspår samt person spår ungerfär lika mycket vilket har medfört att jag har 100% återgångar, skapliga inkallningar, har dock ej försökt på drev då han är lite trång i söket. Han är sjukt spår noga i sin jakt, nästan så jag tycker att det är för noga.

Har kört med astron och har fått snitt hastigheter mellan 3,5-6,2 km beroende på snö djupet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...